Latvijas Republikas tiesībsargs šā gada jūnijā veica aptauju par mācību sākuma laiku skolās un skolēnu nokļūšanu uz skolu.
Izskatot saņemtās atbildes, secināts, ka, iespējams, Bauskas novada pašvaldībā izglītojamo pārvadājumi nav organizēti bērnu interesēm atbilstoši.
Konkrēti kritēriji skolēnu transportēšanas organizēšanā normatīvajos aktos nav noteikti, taču jāņem vērā Bērnu tiesību aizsardzības likuma 16. pantā noteiktās bērna tiesības atbilstoši savam vecumam un fiziskajai un garīgajai attīstībai uz atpūtu un brīvo laiku, tiesības piedalīties spēlēs un izpriecu pasākumos, kā arī kultūras dzīvē un nodarboties ar mākslu. Skolēnu pārvadājumu sakarā tas nozīmē, ka transporta kustības grafikam ir jābūt «saudzīgam» pret skolēnu. Nav pieļaujams, ka bērni vairākas stundas dienā pavada ceļā uz/no skolas vai gaidot transportlīdzekli – ņemot vērā slodzi, ko veido mācības, interešu izglītība, mājasdarbi, bērnam var nākties ziedot miega un atpūtas laiku. Valsts kontrole jau 2018. gadā vērsa pašvaldību uzmanību uz šo problēmu.
Lai pašvaldības veiksmīgāk varētu veidot efektīvu izglītības ekosistēmu, Izglītības un zinātnes ministrija ir noteikusi sasniedzamības kritērijus:
- sākumskolas posmā 1.–6. klašu grupās piemēro principu «izglītība tuvāk dzīvesvietai» jeb ceļā pavadītais laiks vienā virzienā (uz skolu / no skolas) ne ilgāks par 40 minūtēm ar pašvaldības organizētu transportu;
- pamatskolas posmā 7.–9. klašu grupā un vidējās izglītības posmā 10.–12. klašu grupā attālums starp izglītības iestādēm ir ne vairāk kā 50 km (ceļā pavadītais laiks vienā virzienā (uz skolu/no skolas) ne ilgāks par 55–60 minūtēm ar pašvaldības organizētu transportu).
Bauskas novada iedzīvotāju atbildēs redzams, ka dažiem bērniem nokļūšana līdz tuvākai izglītības iestādei aizņem līdz stundai vai pat vairāk, kas varētu tikt skaidrots ar skolēnu autobusa reisa garumu. Izglītojamie ir dažādās klašu grupās, un, piemēram, viena respondenta bērnam, pamatskolas izglītojamajam, ceļā līdz tuvākajai izglītības iestādei katru dienu ir jāpavada vismaz stunda (tātad vairāk kā divas stundas dienā), bet viņa rīts sākas no plkst. 5. Šāda situācija nav samērojama ar bērna tiesībām uz atpūtu. Savukārt viens respondents ir norādījis, ka skolēnu autobuss nogādā bērnu līdz tuvākajai izglītības iestādei citā pašvaldībā.
Aicinu Bauskas novada pašvaldību iepazīties ar pielikumā iekļauto individuālo gadījumu izlasi, kas liecina par nepieciešamību pilnveidot izglītojamo transportēšanas pakalpojumus. Lūdzu līdz 2024. gada 13. septembrim informēt tiesībsargu par plānoto/paveikto, kā arī citiem apsvērumiem šajā sakarā, ja tādi radīsies. Lūdzu komentēt šādu informāciju:
- pašvaldības organizēto/sabiedrisko transporta maršrutu garumu un ceļā pavadāmo laiku, pārvadājot skolēnus uz un no izglītības iestādēm;
- šī transporta kustības grafiku pirms un pēc mācību stundām (agrākais un vēlākais atiešanas laiks).
Publicitātes foto: Bauskas novada pašvaldība šogad no AS «Nordeka» iegādājusies trīs mazlietotus «Iveco» markas autobusus, kas papildina Bauskas apvienības pārvaldes un Vecumnieku apvienības pārvaldes autoparku un tiks izmantoti pašpārvadājumiem – lielākoties skolēnu pārvadāšanai.
Kāpēc Tiesībsargs savlaicīgi nevērsās pret IZM un pašvaldības IZM pakalpiņiem, kas šādus apstākļus radīja? Arī ceļu ministrija ir pie vainas. Nevarēja paredzēt rezultātu? Vispirms rada problēmas un tad cīnās ar problēmām.
Kā tur bij tai Bauskas novadā – galvenais lai bērns sper soli pār skolas slieksni, skolā atrodas – tātad izglītojas un pārējais ir pupmizas. Paldies Tiesībsargam kuram ir saprātīgs skatījums pret bērnu ikdienu!
Vispirms slēdz skolas, tad brīnās par ceļa garumu. Pagājušajā gadā vispār Līga Vasiļauska vārīja ziepes ar transporta kustību. Riebj, gatavo problēmas un tad cīnās ar sekām.
Islices pamatskolai vispār noņemts skolenu autobus, vecākiem , bērnam liegta iespēja tikt uz skolu. Vecākiem pašiem jādomā kā bērnam no Bauskas nokļūt uz skolu un atpakaļ, jāmaksā par sabiedrisko autobusu turp un atpakaļ tagad. Bauskas liela skolas bērnu invalīdu izmeta negribēja lai mācās burtiski izēda no skolas, nebija variantu kā mazajā skoliņā laist, tagad jādomā vēl kā I,vadāt, es jau protams grūbu lai bērns Bauska iet, bet skolā neņem pretī.
Stulbs jautājums. Pašvaldībai ir vārds un uzvārds???
Diemžēl arī mana bērnība bija tāda Bauskas rajonā- sajūta kā cietumā. Viens mīnus ir ceļā pavadītais laiks plus lielākais mīnus ka, ja bērns pabeidz stundas 13os vai 14os nākas tāpat gaidīt līdz pulksten 16.05.. ja ir papildus pulciņi tikt pēc 16.05 mājās pagrūti.. tāpēc ņemot vērā smago bērnību tagad dzīvoju Bauskas centrā kur bērnam līdz skolai ir 4min ko iet.
Nīkšana skolā pēc stundām ir pretīgākā lieta ko atceros no skolas laika. Kāpēc Tiesībsargs neapskata šo vadāšanas aspektu. Bērnus spīdzina ar agru celšanos, autobusa gaidīšanu jeb salšanu un vēl atņem bērnam viņa brīvo laiku nīkstot skolā un gaidot autobusu. Kurš kantorists pēc darba vēl divas stundas nīkst darbā un tad pusotru stundu brauc mājās?
Nosauciet uzvārdus. Konkrēti. Kas likvidēja skolu? Kas ir direktors tālajā skolā? Kas organizē autobusu kustības grafiku? Čakšas un iepriekšējo “reformatoru” uzvārdus zinām.
Katram bērna ir vecāki ar vārdu un uzvārdu. Vecāki kopā plāno bērnus. Plānojot bērnus tiek ņemts vērā, kur un kā bērns iegūs izglītību. Vai tuvumā ir izglītības iestādes, kas spēs nodrošināt bērnam izglītību, tad kad tas sasniegs attiecīgo vecumu. Ja es dzīvoju kaut kādos Vecumnieku mežos, tad saprotu, ka bērnu uz skolu būs jānogādā pašai, ja es dzīvoju ciematā, kurā ir tikai pensionāri, saprotu, ka skolu priekš mana bērna neviens te nevērs vaļā.
Visa pamatā ir plānošana un realitāte, kurā skolā, cik tālu, kādos pulciņos ies, kamēr vecāki paši to nesapratīs, tikmēr liksies, ka visi citi grib sarežģīt viņu dzīves, tā vietā, lai paši pieņemtu reālo situāciju.
gudri runāt. Šodien, kad plānoju bērnu, skola ir ,bet pēc 7 gadiem, kad bērnam jāsāk skolas gaitas, tā jau ir slēgta. Tātad visiem jādzīvo pilsētā, jo tur tomēr ir kāda garantija, ka visas skolas jau neslēgs.
Gribu, lai skola būtu, bet bērnus neradīšu.
Atbilde ir normāls sabiedriskā transport tīkls un arī kaut kas līdzīgs BOLT taksim priekš skolēniem.
Tikai izmaksas protams uz Valsts budžetu.
Par ceļu tīkla sakārtošanu varam aizmirst vismaz turpmākos 20 gadus. Nevarēsim to finasiāli atļauties. Ja vien pēkšņi pie Mums neierodas Google, Apple utt. līmeņa kompānijas.
Jebkura likvidācija līdzīga smagai operācijai. Kurš ir redzējis ļoti veselu cilvēku pēc vairākām operācijām? Tādi nedzīvo simts gadus. Tas pats ar skolu likvidācijām un citām bijušajām un gaidāmajām “reformām”.
Tagad, ja nav sava auto, tu vairs neesi pilnvērtīgs sabiedrības loceklis.
Agrāk čībojām uz skolu 3km.kājām turp un atpakaķ, ziema, vai cits gada laiks, nekas izdzīvojām. Tagad traģēdija. Skolu likvidācija, protams, bija vērtīgs ieguldijums izglītības sistēmā, bravo!
Nu jau paliek pavisam smieklīgi ! Šodienas bērniņiem ( ņuņņām) , taču vajag nodrošināt no valsts , katram savu automašīnu ar personīgo šoferi un nebūs problēmas ! Nevajadzēs izniekot tik “aizņento” bērniņu laiku !
Ak, ta meklējat vainīgo? – Es jums parādīšu! Vainīgs ir rietumu imperiālisms un tā realizētā koloniālā politika, kas zem brīvā tirgus un brīva darbaspēka kustības pirms 30 gadiem ienāca Latvijā un pārējā bijušajā padomijā un nosūca mūsu padomijā izglītotos labākos prātus un darba rokas kopā ar nākotnes bērniem, kuri nepiedzima Latvijā, bet Vācijā, Anglijā, Īrijā vai aiz okeāniem. Tagad mūsu nākotnes bērni uztur šo metropoļu ekonomiku, nodrošina pārtikušas vecumdienas turienes vecājiem un labākā gadījumā pāris reizes gadā apciemo savu senču dzimteni. Tie vairs nerunā savā dzimtā valodā, ko saprot laukos visu atstātie vecīši. Tiem dzimtene nav un nebūs Latvija. Tā pazaudējām ap 400 tūkstošiem savu tautiešu. Tas ir 10x vairāk kā Staļins izsūtīja uz Sibīriju.
Tagad jūs vaimanājat par skolu slēgšanu, kas ir rezultāts tai koloniālai politikai, ko pret Latviju noorganizēja tā sauktā brīvā pasaule.
Es neesmu padomijas apoloģēts un mīlu Latviju, bet vēl vairāk patiesību, kuru daudzi neredz vai negrib redzēt.
Atbilde viedajam. Ne tu viedais , bet pilnīgs pamuļķis ar savu aklumu. Ne pie tā rietumu imperiālisms noveda , bet muļķi tu , pašu zaglīgie bāleliņi !!!
Viedajam ir pilnīga taisnība par koloniālo politiku.. Bet mūsu zaglīgie vairs nebijās no nošaušanas panta un obhss un varēja izvērsties.
Tas jau censones Ruhockas- Jakubones pilotprojekts, izskatās, ka nav ilgspēlējošs