Vēl pirms pāris gadiem elektroauto pie mums nebija tik plaši apspriesta tēma, kā tas ir šobrīd. Arī šo automašīnu parādīšanās uz Latvijas ceļiem bija vairāk eksotika nekā vērā ņemama tendence. Šobrīd situācija strauji mainās, jo augošās fosilās degvielas cenas, valsts piedāvātie finansiālie stimuli un atbalstoša infrastruktūra cilvēkos nostiprina pārliecību, ka elektroauto ir uz palikšanu. Publiskotās aptaujas liecina, ka pagājušajā gadā jau 82% no Latvijas iedzīvotājiem atbalstīja elektroauto izmantošanu.
Kā viss jaunais, it sevišķi, ja saistīts ar modernām tehnoloģijām, izraisa pastiprinātu potenciālo lietotāju interesi. Tādēļ esam sagatavojuši dažus interesantus faktus, kas ar elektroauto iepazīstinās nedaudz plašāk.
Elektroauto nav jauns koncepts
Pirmais „elektriskās karietes” prototips tika radīts tālajā 1832. gadā, savukārt pirmā rūpnieciski ražotā „elektriskā kariete” parādījās Lielbritānijā 1884. gadā. Vēlākos gados elektro un iekšdedzes dzinēju koncepti attīstījās paralēli, līdz pagājušā gadsimta 20. un 30. gados, fosilai degvielai kļūstot lētai un pieejamai, elektroauto tika uz laiku aizmirsti. Koncepts piedzīvoja atdzimšanu, kad pagājušā gadsimta 60. un 70. gados cēlās naftas cena.
Elektroauto skaits strauji pieaug visā pasaulē
Tiek lēsts, ka pagājušajā gadā pa ceļiem ripoja 10 miljoni elektroauto. Gandrīz puse no tiem – Ķīnā, savukārt Norvēģija ir valsts ar vislielāko elektroauto skaitu uz vienu iedzīvotāju.
Latvijā pirmais elektroauto reģistrēts 2001. gadā. Pagaidām elektroauto tirgus daļa ir ļoti maza – 0,20% no visiem reģistrētajiem auto. Pēc jaunākajiem CSDD datiem 2022. gada 1. janvārī uzskaitē ir 2174 elektromobiļi; pieaugums no 2021. gada sākuma ir 75 procenti.
Ražotāju un auto modeļu dažādība iepriecina
Kopš 2010. gada, kad Nissan sāka ražot populāro elektroauto Leaf, tolaik vienīgo plašākam patērētāja lokam pieejamo elektroauto, šobrīd notiek visstraujākais elektroauto modeļu pieaugums.
Latvijā vien ir iegādājami vairāk nekā 40 elektromobiļu modeļu no vismaz 15 automobiļu markām. Pēc CSDD datiem Top 5 elektromobiļu markas Latvijā ir:
- BMW;
- VW;
- Nissan;
- Tesla;
- Hyundai.
Noskaidrotas lielākās bažas, kas attur no elektroauto iegādes
Vismaz 57% no potenciālajiem elektroauto pircējiem uztraucas, ka varētu piedzīvot situāciju, ka baterija ir pilnībā izlādējusies, taču tikai 5% no elektroauto īpašniekiem ir to piedzīvojuši.
Palielinās ar vienu baterijas uzlādi veiktais attālums
Lai arī auto ražotāji pieliek lielas pūles, lai palielinātu elektroauto sniedzamības rādītājus, dzīvē vidējais nobrauktais attālums ir vidēji 63 kilometri.
Elektroauto dzinējs ir efektīvāks par iekšdedzes dzinēju
Elektrodzinējs izmanto 80 procentus no savas jaudas pretēji iekšdedzes dzinēja rādītājiem, kas ir vien no 14 līdz 26 procentiem.
Elektroauto ir ļoti klusi
Vispārzināms fakts, ka elektroauto gaita ir ļoti klusa, jo nav dzirdams iekšdedzes dzinēja radītais troksnis. Lai pasargātu gājējus un velobraucējus, atsevišķas Eiropas valstis jaunos elektroauto aprīko ar viltus dzinēja skaņas signāliem.
Elektroauto ir smagāki
Elektroauto ir par 10 līdz 25 procentiem smagāki nekā parastie auto.
Elektroauto ir ātrāki
Iepriecinošs fakts tiem, kuriem patīk ātri braukt – elektroauto ir ātrāki par automašīnām ar iekšdedzes dzinēju.
Elektroauto baterijas kapacitāte ir ievērojama
Lai uzbūvētu vienu elektroauto bateriju nosacīti ir vajadzīgas 300 viedtālruņa baterijas.
Ja apsverat tuvākajā laikā pirkt jaunu vai mazlietotu automašīnu, tad viena no iespējām ir elektroauto iegāde. Turklāt – pateicoties valsts piedāvātajam finanšu atbalstam, tas var kļūt par vienkāršāk īstenojamu mērķi.
Noderīgs var būt arī kredīts auto iegādei vai patēriņa kredīts no 20 gadu vecuma. Pirms aizdevuma noformēšanas svarīgi izvērtēt savu maksātspēju!
Reklāma