Lielākajai daļai uzņēmumu ir sava konkrētā identifikācijas zīme, kas izceļ viņu uzņēmējdarbību gan reklāmas nolūkos, gan uzņēmējdarbības nolūkos. Uzņēmums, kas izveido savu identifikatoru ar nosaukumu un logotipu, izveido preču zīmi vai pakalpojumu zīmi (preču zīmes apakškopa).
Īsumā par preču zīmēm
Kas ir preču zīme? Tas ir jebkurš apzīmējums, kuru lieto, lai varētu atšķirt kāda uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citu uzņēmumu precēm un pakalpojumiem. Preču zīmi var veidot burti, vārdi, cipari, attēls, zīmējums, grafisks simbols, krāsu salikums, kā arī preces vai tā iesaiņojuma forma, visu minēto elementu kombinācijas un citi grafiski attēlojami apzīmējumi.
Preču zīmes aizsardzība Latvijā
Latvijā preču zīmes aizsargā ar reģistrāciju. Lai gan normatīvie akti neliedz lietot nereģistrētas preču zīmes komercdarbībā, bet tomēr tikai reģistrētas preču zīmes tiek aizsargātas ar likumu. Nereģistrēta preču zīme ir tāda, kas nav pieteikta un reģistrēta nacionālajā patentu iestādē. Tomēr praksē ir jābūt iespējai atšķirt viena uzņēmuma produktus no cita. Īpašniekiem ir jāuzrauga savu preču zīmju nelikumīga izmantošana, lai patērētāji netiktu nemaldināti par preču vai pakalpojumu izcelsmi.
Latvijā reģistrētas preču zīmes regulē Preču zīmju likums, starptautiskie līgumi, un konvencijas. Īpaši jāuzsver 1883. gada 20. marta Parīzes Konvencija par rūpnieciskā īpašuma aizsardzību, Preču zīmju līgums un Nicas Nolīgums par preču un pakalpojumu starptautisko klasifikāciju preču zīmju reģistrācijas vajadzībām (Nicas Klasifikācija).
Savukārt nereģistrētas preču zīmes regulē “Konkurences likums” un starptautiskie nolīgumi, kuriem Latvijas Republika ir pievienojusies.
Firmas nosaukums – preču zīme
Saskaņā ar LR “Komerclikumu”, firma ir komercreģistrā ierakstīts komersanta nosaukums, ko izmanto komercdarbībā.
Firmas nosaukuma galvenā funkcija ir identificēt uzņēmumu un to atšķirt no citiem uzņēmumiem. Parīzes Konvencijas rūpnieciskā īpašuma aizsardzības 8. pants paredz, ka firmas nosaukums tiek aizsargāts visās Savienības dalībvalstīs bez pieteikuma iesniegšanas vai reģistrācijas, neatkarīgi no tā, vai firmas nosaukums ir preču zīmes sastāvdaļa vai nav. Latvijā firmas (uzņēmumu nosaukumu) izmantošanas tiesiskais regulējums ir ietverts Komerclikumā un Konkurences likumā.
Ja firmas nosaukums tiek reģistrēts kā preču zīme vai tās sastāvdaļa, tad visas turpmākās tiesiskās attiecības saistībā ar preču zīmi tiek regulētas saskaņā ar Preču zīmju likumu.
Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes
Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes ir viens no preču izcelsmes norāžu un apzīmējumu veidiem, kuru uzskata par aizsargājamu rūpnieciskā īpašuma objektu. Šādu terminu lieto preces izcelsmes apzīmēšanai, norādot uz konkrētu ģeogrāfisko vietu, ar kuru tieši saistīta preces kvalitāte, reputācija, vai kāda cita īpašība.
Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes tiek aizsargātas Latvijā bez īpašas reģistrācijas. Komercdarbībā gan ir aizliegts lietot nepatiesas ģeogrāfiskās izcelsmes norādes vai jebkurus citus ģeogrāfiskus nosaukumus, vai apzīmējumus, jo tas var radīt patērētāju maldināšanu.
Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes lietošana komercdarbībā pieļaujama tikai saistībā ar tādām precēm un pakalpojumiem, kam ir attiecīgā īpaša kvalitāte vai speciālas īpašības. Kā, piemēram, Champagne var lietot tikai Francijas Šampaņas provincē ražotiem dzirkstošiem vīniem, Cognac – tikai Francijas Konjakas provincē ražotais dzēriens var būt šādi saukts un tml.
Prečus zīmes izmantošana citas personas vajadzībām
Kad cits komersants vēlas iegūt lietošanas tiesības uz preču zīmi, tad ir iespējams lūgt atļauju tās īpašniekam. Īpašnieks var piešķirt licenci, bet par to būs jāmaksā konkrēta summa, piemēram, licences maksa. Par neatļautu reģistrētas preču zīmes izmantošanu, īpašnieks var sūdzēties tiesā par viņa izņēmuma tiesību uz preču zīmi pārkāpumu. Ja tiesa lemj, ka pārkāpums ir noticis, tad zīmes īpašnieks ir tiesīgs saņemt zaudējumu atlīdzību un morālo kompensāciju.
Katram uzņēmumam var būt vismaz viena vai pat vairākas preču zīmes un lielākajai daļai uzņēmēju ir skaidrs, lai aizsargātu preču zīmes, tās ir jāreģistrē. Pastāv vairāki preču zīmes reģistrēšanas ceļi, tāpēc vēlams rūpīgi izvērtēt katra reģistrācijas veida priekšrocības un izvēlēties piemērotāko. Mūsdienās ir iespējams pat reģistrēt smaržu (konkrētos valstu reģistros), skaņu, hologrammu, krāsu, jau nerunājot par vārdisko preču zīmi.
Reklāma