Latvijas Banka apstiprinājusi noteikumus par finanšu pakalpojumu sniegšanu klātienē, lai ar 2026. gada 1. janvāri komercbankas nodrošinātu plašāku klātbūtni valsts reģionos.
Uzrunājot Bauskas novada ļaudis klātienē un internetā, «Bauskas Dzīve» nav saņēmusi nevienu negatīvu atbildi – visi atbildētāji apliecina, ka banku regulāras klātbūtnes atjaunošana pilsētā būtu ērta un noderīga ne tikai novada centra, bet arī Iecavas un pagastu iemītniekiem. Tas ir svarīgi gan uzņēmējiem, gan visu gadagājumu cilvēkiem, jo saīsina ceļu uz filiāli, ja jautājumu nevar atrisināt attālināti.
Sarūk visstraujāk
Latvijas Banka norāda – Latvijā pēdējos 10 gados komercbanku klātienes klientu apkalpošanas vietu skaits samazinājies visstraujāk no eirozonas valstīm. Jaunie noteikumi saglabās līdzsvaru starp finanšu pakalpojumu digitalizāciju un klātienes atbalstu reģionos, kur pakalpojumu pieejamība ir apgrūtināta.
Regulējums būs attiecināms uz komercbankām ar plašu pakalpojumu klāstu, kuras plānots noteikt arī kā atbildīgās par bankomātu infrastruktūru, informē Latvijas Banka. Patlaban tās ir četras lielākās kredītiestādes, kuru pārstāvji «Bauskas Dzīvei» apliecina – bankās izprot situāciju, noskaidro apstākļus un gatavojas prasīto izpildīt.
Noteikumi paredz, ka klātienes pakalpojumi pastāvīgi jānodrošina valstspilsētās un lielākajos novados ar ne mazāk kā 25 000 iedzīvotāju, ja bankai teritorijā ir vismaz 20% klientu un 40 kilometru attālumā nav pastāvīgas apkalpošanas vietas. Bauskas novada iedzīvotāju skaits patlaban pārsniedz 43 000. Pārējo novadu centros komercbankām jānodrošina klātbūtne, bet ne pilnībā pastāvīga klientu apkalpošanas vieta, kurā klienti jāapkalpo pēc viņu pieprasījuma.
Latvijas Bankā gan norāda – nenotiks atgriešanās pagātnē, kad katrā mazpilsētā piecas dienas nedēļā darbojās kādas komercbankas filiāle. Daudzi iedzīvotāji lieto finanšu pakalpojumus digitāli, tāpēc ir jāmeklē racionāli un elastīgi risinājumi ar pamatotām izmaksām.
Vairākums digitāli
«Swedbank» Klientu servisa vadītājs Vadims Frolovs pauž: «Pēc mūsu rīcībā esošajiem datiem tikai 8,5% no Bauskas novada iedzīvotājiem gada laikā apmeklējuši kādu no «Swedbank» filiālēm. Vairākums risināja finanšu lietas attālināti vai digitālajos kanālos – interneta bankā un mobilajā lietotnē. 57% no klientiem, kuri pieteicās klātienes vizītei, apmeklēja filiāli Rīgā, 38% – Jelgavā. 36,8% klātienes klientu bija jautājumi par Smart-ID un pin kalkulatoriem, 29,2% - par digitālo kanālu funkcionalitāti, 14,2% saņēma maksājumu karti. Visus pakalpojumu var saņemt, neizejot no mājām. Jo-projām ir neliels skaits klientu, kuri nav digitāli aktīvi un kuriem esam gatavi sniegt atbalstu arī uz vietas.»
SEB bankas privātpersonu apkalpošanas vadītājs Uģis Cielēns vēsta, ka pašlaik bankai ir 18 klātienes apkalpošanas vietas, vairāk nekā puse ir ārpus Rīgas.
«Pēdējos gados Bauskā klātienes apkalpošanu privātpersonām nenodrošinām – aicinām iedzīvotājus pierakstīties vizītei Jelgavā vai Ogrē. Redzam, ka pieprasījums pēc klātienes apkalpošanas samazinās, tāpēc mērķtiecīgi attīstām attālināto pakalpojumu klāstu internetbankā un mobilajā lietotnē,» skaidro U. Cielēns.
Klātienes apmeklējumu skaits SEB bankā ir par 80% mazāks nekā pirms pieciem gadiem. Savukārt video konsultāciju skaits pieauga no dažiem simtiem 2018. gadā līdz 12 tūkstošiem pērn. Savukārt SEB bankomātu tīkls desmit gadu laikā neesot mainījies – 2016. gadā to bija 211, tagad 209.
Lai turpinātu lasīt rakstu, nepieciešams iegādāties BauskasDzive.lv abonementu:
"BauskasDzive.lv Plus" abonentiem būs pieeja unikālam izdevniecības saturam, kur atspoguļosim notikumus un procesus vietējos novados. Raksti, intervijas, bilžu galerijas, video saturs.
Abonē BauskasDzive.lv digitālo saturu par 0.99€ uz pirmajām 4 nedēļām*
*Pēc izmēģinājuma perioda beigām ik pēc četrām nedēļām tiks veikts automātiskais maksājums - 1.99€ par abonēšanas periodu. Abonēšanu vari pārtraukt jebkurā brīdī savā BauskasDzive.lv kontā.
Reklāma