
Bauskas novada uzņēmuma SIA “Dzīvokļu komunālā saimniecība” 44 darbinieki otrdien, 7. martā, nosūtījuši parakstītu atklātu vēstuli Bauskas novada domes priekšsēdētājam, izpilddirektoram, deputātiem, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, Valsts kontrolei un laikrakstam “Bauskas Dzīve”.
Uzņēmumā informēja, ka vēstuli būtu parakstījuši visi 59 strādājošie, taču visi konkrētajā dienā nebija darbā.
Publicējam vēstules saturu:
Steigā un slepenībā, bez konsultēšanās ar iedzīvotājiem 2023. gada 23. februārī tika pieņemts Bauskas novada domes lēmums «Par SIA «Bauskas ūdens», SIA «Bauskas siltums», SIA «Vides serviss», sabiedrības ar ierobežotu atbildību «Dzīvokļu komunālā saimniecība», sabiedrības ar ierobežotu atbildību «Iecavas siltums», sabiedrības ar ierobežotu atbildību «Mūsu saimnieks» un sabiedrības ar ierobežotu atbildību «Kūdrinieks» reorganizācijas procesa uzsākšanu», turpmāk – lēmums.
Pašvaldību likuma 1. un 2. pants nosaka, ka likuma mērķis ir nodrošināt demokrātisku, tiesisku, efektīvu, ilgtspējīgu, atklātu un sabiedrībai pieejamu pārvaldi katras pašvaldības administratīvajā teritorija, kā arī līdzsvarotu pašvaldības pakalpojumu pieejamību un to, ka pašvaldībai ir iedzīvotāju ievēlēta lemējinstitūcija – dome – kura patstāvīgi nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to.
Par lēmumu uzzinājām no laikraksta «Bauskas Dzīve» un https://bauskasdzive.lv/
Bauskas novada pašvaldība neuzskatīja par vajadzību mūs ne kā SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» darbiniekus, ne Bauskas novada (lecavas un lecavas pagasta) iedzīvotājus, ne kā vēlētājus informēt par šādu lēmumu, kurš skar gan mūsu darba attiecības, gan finansiālo stāvokli, gan pakalpojumu saņemšanas kārtību, jo mēs visi esam Bauskas novada pašvaldības iedzīvotāji, vēlētāji, nodokļu maksātāji, komunālo pakalpojumu saņēmēji.
Nav ekonomisku pamatojumu; nav novada Rīcības plānā 2022. – 2028. gadam
Domes sēžu ierakstā ir atsauce uz Audita un kapitālsabiedrību uzraudzības nodaļas vadītāja Daiņa Rijkura sniegto lēmuma pamatojumu – «ekonomiskā loģika», termins, kuru pat «Google» neatpazīst. Mūsu ieskatā šāds arguments ir nepietiekams, lai lemtu par sava novada cilvēku likteņiem.
Bauskas novada pašvaldības domes 23.02.2023. pieņemtā lēmumā un lēmumam pievienotajos pielikumos, kā arī citos pašvaldības avotos pieņemtajam lēmumam nav nekādu ekonomisku pamatojumu, nav sagatavoti un pievienoti nekādi finanšu aprēķini, nav sagatavota un pievienota SVID analīze.
Bauskas novada dome 2022. gada 28. aprīlī pieņēma lēmumu Nr. 247 (protokols Nr. 8, 19. p.) «Par Bauskas novada ilgtspējīgas attīstības stratēģijas līdz 2035. gadam, Bauskas novada attīstības programmas no 2022. līdz 2028. gadam un Vides pārskata apstiprināšanu».
Attīstības stratēģijas Bauskas novada Rīcības plāna 2022. – 2028. gadam sadaļā RV 1.2. «Komunālie pakalpojumi un inženiertīklu komunikācijas» nav ne vārda par šādu reorganizāciju, gluži otrādi ilgtspējīgas attīstības stratēģija (SM 1) paredz veidot labvēlīgu un drošu vidi dzīvei un darbam Pašvaldība nodrošina kvalitatīvus un pieejamus pakalpojumus izglītības, kultūras, sociālās, veselības un saimnieciskajās jomās. Tiek nodrošināti iedzīvotāju vajadzībām atbilstoši pakalpojumi pilsētu un lauku teritorijās, veidojot vienmērīgi attīstītu pakalpojumiem nepieciešamo infrastruktūru visa novadā. Pašvaldība nodrošina kvalitatīvu dzīves vidi, attīstot komunālos pakalpojumus un publisko ārtelpu. Pašvaldība organizē ilgtspējīgu vides apsaimniekošanu, izmanto teritorijā esošās kultūras un dabas vērtības, kā arī veicina degradēto teritoriju sakārtošanu. Pašvaldība veido drošu vidi dzīvošanai un darbam.
Mūsu ieskatā domes 23.02.2023. lēmums ir pretrunā ilgtspējīgas attīstības stratēģijā un rīcības plānā definētajiem mērķiem, īpaši ņemot vērā apstākli, ka Iecava no 2021. gada 1. jūlija ir pilsēta ar 5701 iedzīvotāju (lecavas pagastā un pilsētā kopā dzīvo 8845 iedzīvotāji), kuriem ir nepieciešams pakalpojumu sniedzējs iespējami tuvu dzīves vietai (salīdzinājumam – Bauskas pilsētā faktiski tikpat – 8868). Un ir loģiski, ka Iecavai, kura 81 Latvijas pilsētu vidū pēc iedzīvotāju skaita ir 36 vietā, ir nepieciešami savi komunālo pakalpojumu sniegšanas uzņēmumi.
Lēmumā ir atsauce uz Latvijas Republikas Valsts kontroles revīzijas Nr. 2.4.1.-39/2019 atzinumu, kurā ir ieteikums Bauskas novada pašvaldībai: «Lai uzlabotu notekūdeņu apsaimniekošanas pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, Bauskas un Vecumnieku novada pašvaldībai veikt notekūdeņu savākšanas, novadīšanas un attīrīšanas pakalpojumu sniegšanas organizēšanai izveidotās institucionālās struktūras ekonomiskuma un efektivitātes izvērtējumu.»
Vēršam uzmanību uz to, ka šis revīzijas atzinums sniegts 2020. gadā Bauskas novada pašvaldībai pirms administratīvi teritoriālās reformas, kura noslēdzās 2021. gada 1. jūlijā. No šī brīža Iecava ir pilsēta Bauskas novada sastāvā ar savu atsevišķu infrastruktūru un vajadzību pēc atsevišķa komunālo pakalpojuma sniegšanas uzņēmuma.
SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» finanšu rādītāji ir stabili
Vēršam uzmanību, ka šobrīd SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» finanšu rādītāji ir stabili, tā jau kopš 2020. gada strādā ar peļņu (reorganizācijas prezentācijas tabulā tā saskaņā ar Kapitālsabiedrību un audita nodaļas datiem peļņa ir 19,3 tūkstoši). VID ir izveidojis Nodokļu maksātāju reitinga sistēmu, kuras galvenie mērķi ir informēt nodokļu maksātājus par viņa saimniecisko darbību raksturojošo rādītāju atbilstību vispārējām ekonomiskajām tendencēm un informēt sadarbības partnerus par sava uzņēmuma reputāciju, nodokļu saistību izpildes disciplīnu un saimnieciskās darbības raksturojošo rādītāju atbilstību vispārējām ekonomiskajām tendencēm.
2019. gada septembrī SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» kopējais novērtējums Valsts ieņēmumu dienesta EDS Nodokļu maksātāju reitinga sistēmā, bija 45% no 100%. Reitinga rādītāji, kuri raksturo grāmatvedības darbu un stilu, 2019. gada septembra sākumā bija šādi:
- Nodokļu pārskatu iesniegšanas disciplina – 2 balles (no 5 ballēm);
- VID administrēto maksājumu kopējais parāds – 1 balle (no 5 ballēm);
- VID administrēto maksājumu kopējā parāda attiecība pret VID administrēto maksājumu iemaksām – 3 balles (no 5 ballēm);
- VID administrēto maksājumu kopējā parāda izmaiņas – 1 balle (no 5 ballēm).
Laika posmā no 2019. gada septembra līdz 2021. gadam (kad bija pieejams reitings), uzņēmuma kopējais vērtējums strauji uzlabojās, rādītāji – palielinājās par 28%, sasniedzot rādītāju 73% no 100%, un pārējie rādītāji sasniedza sekojošus rezultātus –
- Nodokļu pārskatu iesniegšanas disciplīna – 5 balles (no 5 ballēm);
- VID administrēto maksājumu kopējais parāds – 5 balles (no 5 ballēm);
- VID administrēto maksājumu kopējā parāda attiecība pret VID administrēto maksājumu iemaksām – 5 balles (no 5 ballēm);
- VID administrēto maksājumu kopējā parāda izmaiņas – 5 balles (no 5 ballēm).
Šo rādītāju pozitīvās izmaiņas un maksimālais novērtējums no VID puses, raksturo kapitālsabiedrības vadības un grāmatvedības speciālistu ieguldīto darbu grāmatvedības darba un stila uzlabošanai, kā arī sekmīgai finanšu līdzekļu izlietojuma pārraudzībai un plānošanai.
Uzņēmuma darbības dati par pēdējiem četriem gadiem:
1) 2018. gada uzņēmuma saimnieciskās darbības rezultāts – zaudējumi EUR 147 725,00,
2) 2019. gada uzņēmuma saimnieciskās darbības rezultāts – peļņa EUR 62 582,00;
3) 2020. gada uzņēmuma saimnieciskās darbības rezultāts – peļņa EUR 48 092,00;
4) 2021.gada uzņēmuma saimnieciskās darbības rezultāts – peļņa EUR 19308,00.
Šobrīd informāciju domei sniedzam paši un paskaidrojam, ka pašlaik uzņēmumam ir pozitīvi peļņu nesoši uzņēmuma finanšu rādītāji, kas atkarīgi no pareizas finanšu operāciju atspoguļošanas un kontroles darbības, kas saistīta ar galvenās grāmatvedes darba pieredzi un kompetenci, kas nodrošina precīzu, kvalitatīvu darba izpildi.
SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» ir uzsākusi Bauskas novada pašvaldības Ilgtspējīgas attīstības stratēģijas Rīcības plāna 2022. – 2028. gadam sadaļā RV 1.2. «Komunālie pakalpojumi un inženiertīklu komunikācijas» veikt paredzētos uzdevumus (U 1.2.1.) Attīstīt ūdensapgādes un kanalizācijas infrastruktūru un pakalpojumus – veicināt centralizētās ūdensapgādes un kanalizācijas pieslēgumu skaitu novada apdzīvotajās vietās (pie centralizētās kanalizācijas tiek aicināti pieslēgties Iecavas centra aglomerācijas un Rosmes iedzīvotāji); ir veikta UKT tīklu inventarizācija Iecavas centra notekūdeņu aglomerācija un Zālītes, Dimzukalna ciemu teritorijās un ir izstrādāts attīstības plāns, kurš nosūtīts domei, lai būtu sasniedzami projekta Ūdenssaimniecības pakalpojumu attīstības II kārta lecavā plānptie rezultāti. Uzdevumā U 1.2.2. Pilnveidot notekūdeņu apsaimniekošanas sistēmas tiek veikta decentralizēto kanalizācijas sistēmu reģistrācijā atbilstoši domes apstiprinātajiem saistošajiem noteikumiem.
Uzdevumā U 1.2.4. Uzlabot dzīvokļu komunālās saimniecības atbalstu tika ieviesta apsaimniekošanas sistēma Winnams un webkabinets, kas atvieglo rādījumu iesniegšanu, tiek strādāts pie sistēmas komunālo pakalpojumu uzskaitē pilnveidošanas. Ieviesta parādu uzskaites un brīdinājuma sistēma Debitori, kas veiksmīgi darbojas un īsā laika posmā ir izdevies atgūt vairākus par bezcerīgiem uzskatītus parādus. Un visas šīs darbības veiktas rīcības plāna 2022. gada beigās un 2023. gada sākumā.
Arī šie rezultāti apliecina SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» pašpietiekamību un labo attīstības plānošanu. 2022. gada beigās ir izstrādāta Vidēja termiņa darbības stratēģija 2023. – 2025. gadam, kura ar pavadošajiem dokumentiem un lēmumu projektiem ir nosūtīta Dainim Rijkurim, bet nav apstiprināta, un nav saņemta atbilde. Esam informēti, ka stratēģijas nav apstiprinātas citām kapitālsabiedrībām.
Saskaņā ar šo stratēģiju SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» tiek noteiktas šādas vidēja termiņa prioritātes:
1. Komunālo pakalpojumu sniegšanas kvalitātes uzlabošana (P1).
2. Centralizētās ūdensapgādes un kanalizācijas pieslēgumu skaita pieauguma nodrošināšana Iecavā un Iecavas pagasta apdzīvotajās vietās (PI).
3. Sadzīves notekūdeņu savākšanas un novadīšanas līdz NAI, notekūdeņu attīrīšanas un novadīšanas pakalpojumu nodrošināšana. (PI).
4. Efektīva komunikācija ar pakalpojuma saņēmējiem (P2);
5. E-pakalpojumu pieejamības attīstīšana. (P2).
6. Kvalitatīva dzīves vide – profesionāli, kvalitatīvi un ilgtspējīgi namu apsaimniekošanas un pārvaldīšanas pakalpojumi (P3).
7. Droša, labiekārtota, tīra vide un energoefektīvi mājokļi (P3).
Esam pārsteigti, ka no mūsu kapitālsabiedrības valdes saistībā ar komunālo reformu netika prasīti nekādi finanšu un ekonomiskie aprēķini, paveiktie un veicamie darbi.
Pārsteigumu un neatbildētu jautājumu virkne
Kopējā Bauskas novada pašvaldības kapitālsabiedrību peļņa ir 186,6 tūkst. eiro un tikai 4 no kapitālsabiedrībām strādā ar zaudējumiem «Īslīces ūdens» un bijušā Vecumnieku novada kapitālsabiedrības). Kādēļ izjaukt sistēmu, kura veiksmīgi darbojas, pat neiedziļinoties un nesaņemot kompetentu iestāžu analīzi (zvērinātu revidentu reģistrā reģistrētu revidenti slēdzienu, kā to dara, piemēram, Rīgā)?
Mūsu ieskatā bija jāseko Konkurences padomes ieteikumam izvērtēt, nevis vispirms apvienot, un tad skatīties, kas būs. Tas neliecina par ilgtspējīgu pašvaldības attīstību plānošanu.
Pieņemot šādu lēmumu bez jebkādiem aprēķiniem un procesu analīzes, nav izvērtēta tā ietekme uz pašvaldības autonomo funkciju veikšanu, tajā skaitā:
1) nav sniegti aprēķini par ūdenssaimniecības, siltumapgādes, īres, apsaimniekošanas, sadzīves atkritumu pakalpojumu maksas izmaiņām visās Bauskas novada administratīvajās teritorijās- Bauskā, lecavā, kā arī visos novada pagastos, to tendenci pieaugt vai samazināties šādas apvienošanas rezultātā;
2) nav veikti aprēķini, kādi būs finansiāli ieguvumi, apvienojot kapitālsabiedrības, kāda būs kapitālsabiedrības struktūra, kādi būs ietaupījumi administratīvajām izmaksām, kā mainīsies darbinieku algas, cik darbinieki tiks atlaisti, kādi būs atlaišanas pabalsti, kā tiks organizēts darbs, lai neciestu pakalpojumu saņēmēji – novada iedzīvotāji utt;
3) nav izvērtēta kapitālsabiedrību (SIA «Īslīces ūdens», SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība», SIA «Iecavas siltums» utt.) ņemto kredītu ietekme uz ūdenssaimniecības, siltumapgādes, īres, apsaimniekošanas, sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu maksu un juridiskās formalitātes projektu rādītāju sasniegšanai, kas rada risku, ka rādītāji netiks sasniegti;
4) lēmumam netika pievienots finanšu komitejas atzinums (to paredz Pašvaldību likuma 39. panta trešās daļas 3. punkts) par pašvaldības finanšu resursu izlietošanu, budžetā neparedzētiem izdevumiem vai grozījumiem budžeta ieņēmumu daļā saistībā ar paredzēto reorganizācijas procesu un finanšu līdzekļiem, kuri būs jāatgriež, piemēram, Centrālajai Finanšu un līgumu aģentūrai, ar kuru līgums ir vairākām kapitālsabiedrībām; 5) ieinteresētajai personai SIA «Iecavas Siltums» valdes loceklim Andim Kasparam domes sēdē domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis pretēji jebkādiem demokrātijas principiem neļāva izteikt viedokli šajā jautājumā un pirms tam ar šādu būtiski svarīgu jautājumu netika iepazīstināti Bauskas novada administratīvās teritorijas iedzīvotāji, ne kapitālsabiedrību darbinieki.
Mūs pārsteidz arī apvienošanas process – kādēļ iegūstošā sabiedrība nav SIA «Vides serviss» vai SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» – stabilas kapitālsabiedrības, bet gan nelielais SIA «Bauskas ūdens». Kā bez atklāta konkursa tika izvēlēts SIA «Bauskas ūdens» valdes loceklis un daudzas citas problēmas, kuras tiek radītas šīs apvienošanas rezultātā, kura ir pirmšķietami vērsta uz pašvaldības darbinieku ērtību radīšanu, ne uz visa lecavas novada komunālo pakalpojumu klientu situācijas uzlabošanu.
Uzskatām, ka šajā gadījumā, lemjot par šādu visa novada sabiedrības veselībai un cilvēku dzīvībām svarīgu jautājumu (kas notiek, ja šajos ģeopolitiskajos apstākļos tiek apturēti vai piesārņoti dzeramā ūdens rezervuāri, kas ir stratēģiskās infrastruktūras objekts), vispirms bija ar lēmuma sasniedzamajiem mērķiem un problēmām jāiepazīstina iedzīvotāji, rīkojot Publisko apspriešanu, jānoskaidro pašu kapitālsabiedrību viedoklis un redzējums un tikai tad varēja lemt par šādu visa novada iedzīvotājiem nozīmīgu jautājumu.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, lūdzam atcelt lēmumu kā pārsteidzīgu, nesagatavotu un vērstu pret Bauskas novada iedzīvotāju, vēlētāju, komunālo pakalpojumu saņēmēju maksātāju interesēm.
Vēstuli parakstījuši SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» darbinieki.
Attēla avots – https://e.iecavasdzks.lv/