
Kopš 1. oktobra visā Latvijā iedzīvotājiem ir iespēja pieteikties valsts energoresursu atbalstam elektroniski vietnē “epakalpojumi.lv” vai klātienē pašvaldībās.
Lai palīdzētu iedzīvotājiem energoresursu sadārdzināšanās laikā, izmaksu daļējai kompensēšanai no valsts budžeta ir novirzīti vairāk nekā 400 miljoni eiro. Aptaujātie iedzīvotāji pagaidām vēl ir neziņā par apkures rēķiniem, bet cer, ka valsts atbalsts palīdzēs.
“Neko taustāmu vēl neesmu redzējusi. Ja piešķirs būs labi, ja, nē, tad maksāsim, kas gan cits atliek. Gan jau norēķināsimies, mazāk kam citam tērēsim, gardam kumosam naudu “nogriezīsim”,” teic baušķeniece Lolita Bērziņa.
Atbalsts tiem, kuri izmanto centrālo apkuri, dabasgāzi un elektrību, būs automātisks. Tā apmēru varēs redzēt ikmēneša rēķinos par komunālajiem pakalpojumiem.
Bauskas novadā līdz 6. oktobrim bija reģistrēti 1243 iesniegumi apkures pabalstu saņemšanai, no tiem vairāk kā puse iesniegti elektroniski, bet pārējā klātienē, portālu informēja pašvaldībā. Lielākā interese viennozīmīgi ir par atbalstu malkai, kas iegādāta bez čeka. No minētajiem 1243 iesniegumiem 1191 pieteikums bijis par atbalsta veidu “malka bez čeka”.
Bauskas novada domē norādīja, ka vienots informācijas tālrunis šim mērķim nav izveidots. Iedzīvotāji var zvanīt un konsultēties visos Bauskas novada valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros, apvienību pārvaldēs un pagastu nodaļās.
“Šobrīd daudz jautājumu nav. Novada ļaudīm ir problēmas ar nesakārtotu īpašumu dokumentāciju un neprecīzi norādītu informāciju čekos, kas apgrūtina pieteikumu iesniegšanu,” situāciju raksturoja Bauskas novada domē.
Lai saņemtu daļēju kompensāciju par malkas, brikešu vai granulu iegādi, ja ir čeks, ir jāuzrāda divu veidu dokumenti: mājokļa īpašuma vai lietošanas tiesības apliecinošs dokuments, ja informācijas nav Zemesgrāmatā, un maksājumu apliecinošs dokuments par kurināmā iegādi.
Ar noslodzi pašvaldība pagaidām veiksmīgi tiek galā. Atsevišķas nodaļa vai amata vietas nav veidotas, datu apstrādi veic darbinieki apvienību pārvaldēs un pagastu nodaļās. Ja šķitīs, ka darba ir tik daudz, ka tas traucē tiešo darba pienākumu veikšanai, pieteikumu datu apstrādei piesaistīs vēl citus kolēģus, norādīja pašvaldībā.
Vaicājot, vai par šo darbu paredzēta atsevišķa samaksa, pašvaldībā precizēja, ka likumā “Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likums” noteikts, lai daļēji kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās laikposmā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. jūnijam, valsts kompensē pašvaldībām astoņus eiro par iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldība izlieto pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.
Pieteikums pašvaldībai ir jāizskata 30 dienu laikā, bet plānots, ka lēmumus Bauskas novada dome sāks pieņemt jau nākamnedēļ. Pirmie pabalstus saņems tie, kuri attiecīgi bija vissavlaicīgāk tos iesnieguši.