
Lai stiprinātu izglītības profesionāļu kapacitāti, vairotu skolēnu interesi par inženierzinātnēm un palīdzētu saprast STEAM (no angļu val. – zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) priekšrocības un nozīmi cilvēka dzīvē, Bauskas novada pašvaldība ir iesaistījusies pārrobežu projektā “Nākotnes prasmju pamats – zināšanas un kapacitāte STEAM jomā”, portālu informēja pašvaldībā.
Projekta ietvaros novada skolās tiek ieviestas modernas mācību metodes, iegādāts jauns aprīkojums un organizētas izglītojošas aktivitātes, lai skolēniem sniegtu iespēju apgūt mūsdienīgas prasmes, kas būs būtiskas nākotnes darba tirgū.
Bauskas Bērnu un jauniešu centram (BBJC) projekta ietvaros ir ieguvis mūsdienīgu aprīkojumu – LEGO konstruktorus, kuri iegādāti par 8426,62 eiro (ar PVN). Pašvaldībā norāda, ka šis aprīkojums būtiski papildina BBJC mācību programmas, nodrošinot mūsdienīgas tehniskās izglītības iespējas un ļaujot pilnveidot dažādu tehniskās jaunrades virzienu saturu. Tostarp tiek uzlabota “Tehniskās jaunrades” elektrodarbnīca, LEGO darbnīca, robotu darbnīca un tehniskās modelēšanas nodarbību materiālā bāze, kas skolēniem palīdz apgūt jaunas zināšanas un attīstīt prasmes.
Lai praktiski ieviestu STEAM izglītības pieeju, Bauskas 2. vidusskolā un Iecavas vidusskolā uzsāktas regulāras robotikas nodarbības 4.-6. klašu skolēniem. Šajās nodarbībās skolēni apgūst sensoru izmantošanu, algoritmu veidošanu un tehnisku problēmu risināšanu. Kopumā mācību semestrī ir paredzētas 24 bezmaksas nodarbības, kurās tiek izmantoti interaktīvi mācību rīki, kas skolēniem ļauj praktiski pielietot teorētiskās zināšanas, risinot reālas problēmas un īstenojot savas idejas. Nodarbības ne tikai attīsta skolēnu tehniskās prasmes, bet arī veicina viņu radošo domāšanu, komunikācijas prasmes un spēju strādāt komandā, kas ir būtiskas vērtības mūsdienu izglītībā un darba tirgū, norāda pašvaldībā.
Projekta ietvaros 23. janvārī Bauskas Valsts ģimnāzijas 8. klašu skolēni apmeklēja Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti, kur iepazinās ar pārtikas tehnoloģijām un mikrobioloģijas procesiem. Mikroskopēšanas nodarbībā, ko vadīja LBTU docente un pētniece Sanita Sazonova, skolēni izpētīja gurķu, paprikas un apelsīnu šūnu uzbūvi, atklājot hloroplastus un hromoplastus. Ātrākie un zinātkārākie paspēja izpētīt arī rauga un savas šūnas. Savukārt pārtikas iepakošanas laboratorijā, kuru vadīja LBTU profesore un vadošā pētniece Sandra Muižniece-Brasava, skolēni guva ieskatu dažādos iepakošanas veidos un materiālos, paši izmēģinot gan vakuuma iepakošanu, gan konservēšanu bundžās un iepakošanu pakās.
Lai arī skolēnu intereses atšķīrās – vieniem prieku sagādāja iespēja pašiem iepazīt un izmēģināt dažādas pārtikas iepakošanas metodes, bet citiem visinteresantākais šķita darbs ar mikroskopu – kopumā visi atzina, ka darbnīcas bijušas interesantas un vērtīgas. Skolēni īpaši novērtēja mikroskopus ar ekrāniem, kas viņu skolās vēl nav pieejami. Tas apliecina, cik svarīgi ir nodrošināt skolēniem pieeju modernām tehnoloģijām un radīt iespēju gūt praktisku pieredzi STEAM jomā.
Papildus praktiskajam darbam, skolēni devās ekskursijā pa Lauksaimniecības un pārtikas tehnoloģijas fakultāti, ko vadīja maģistrantūras studente un Tehnoloģiju un zināšanu pārneses nodaļas projektu vadītāja Renāte Ruska. Viņa iepazīstināja skolēnus ar studiju vidi, stāstot par to, ko katrā laboratorijā dara, kādas ir iespējas testēt pārtiku, un kā fakultāte sadarbojas ar jaunajiem uzņēmējiem, kuri vēlas radīt jaunus produktus. Kā sarunā ar skolēniem norādīja universitātes profesores – pārtikas tehnologa profesija ir pieprasīta, un jau pirms studiju beigšanas studenti lielākoties zina, kur strādās. Šāda ieskatīšanās studiju procesā un karjeras iespējās ļāva skolēniem apdomāt savas nākotnes studiju izvēles.
Uzziņai
Zemgales plānošanas reģions kopā ar Bauskas, Pakrojas un Biržu pašvaldībām ir izstrādājis projektu, kura mērķis ir uzlabot izpratni par STEAM, paaugstināt projekta partneru kapacitāti, kā arī uzlabot un dažādot STEAM piedāvājumu savās izglītības iestādēs. Projekta ietvaros tiks uzsākta STEAM ekosistēmas izveide, lai veicinātu skolu, pašvaldību, augstākās izglītības iestāžu, uzņēmēju un NVO sadarbību, ņemot vērā gan pašreizējās, gan nākotnes vajadzības.
Projekts “Nākotnes prasmju pamats – zināšanas un kapacitāte STEAM jomā”| The foundation of future skills – knowledge and capacity in the field of STEAM tiek īstenots Interreg VI-A Latvijas-Lietuvas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros. Projekta kopējais finansējums ir 303 657,80 eiro, tostarp Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējums ir 242 926,24 eiro.
Latvijas izglītības sistēma ir bezjēdzīga