Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Bauskas novada lauku skolu liktenis uz naža asmens

Vecumnieku vidusskola ieguvusi jaunas telpas, tagad tik jānotur «statusam atbilstošs» 10.–12. klašu audzēkņu skaits. Foto no pašvaldības mājaslapas «bauskasnovads.lv».

Bauskas novada domes deputāti sarunās un diskusijās ik pa brīdim uzsver, ka viens no pagājušā gada lielākajiem sasniegumiem ir Bauskas novada Izglītības attīstības stratēģijas apstiprināšana līdz 2029. gadam. Tiesa – to, kas tieši dokumentā ir tik nozīmīgs, parasti nenosauc.
Cik var noprast, tad dokumentam būs jākļūst par svarīgu argumentu diskusijās ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) par lauku skolu nākotni. Kā pierasts, sarunas par izglītības kvalitāti valsts mērogā ir novedušas pie atzinuma par nepieciešamību paaugstināt skolotāju atalgojumu, reizē slēdzot lauku skolas. Tiesa, oficiālajos dokumentos tagad ir ierasta prakse, ka jāsastopas ar apzīmējumiem «statusa maiņa», «izglītības pakāpe», «kvantitatīvais ilgtspējas rādītājs», «skolu ekosistēma» un tamlīdzīgi. Lai tikai varētu izvairīties no vārdu salikuma «skolu slēgšana».

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Uz vienu skolēnu 20,08 kvadrātmetri
Stratēģija, kas apstiprināta 2024. gada 28. novembrī, atrodama Bauskas novada pašvaldības mājaslapā, sastāv no vairākām sadaļām. Situācijas izvērtējumā iezīmētas vairākas problēmas ar negaidītiem secinājumiem. Piemēram, norādīts, ka Bauskas novadā skolās vidējo minimālo platību viena izglītojamā vietai mācību telpā rēķina trīs kvadrātmetrus uz vienu skolēnu. Lai arī prasībās ir vismaz divi, kas ir mazāk par norādīto. It kā uzmanība būtu jāpievērš situācijai Iecavas vidusskolā, kur šis rādītājs ir tuvu prasību minimālajam – 2,39 un turpina samazināties, bet akcents ir uz Bauskas 2. vidusskolu, kur rādītājs ir 4,26. «… kopējā demogrāfija neliecina par izglītojamo skaita strauju pieaugumu, tāpēc kritiski ir jāvērtē skolu telpu noslodze,» pausts stratēģijā par Bauskas 2. vidusskolu. Nav skaidrs, kāpēc secinājuma fokuss ir vērsts tieši uz minēto izglītības iestādi, jo citur bažas par skolu neparādās.
Bauskas novada izglītojamo skaita samazināšanās ir raksturīga visā novadā. Pēc prognozēm vislielākais izglītojamo skaita samazinājums būs vērojams Bauskas pilsētas pamatskolā, Codes, Uzvaras un Valles pamatskolā. Savukārt vislielākās platības skolā uz vienu izglītojamo ir Īslīces pamatskolā – 20,08 kvadrātmetri un Uzvaras pamatskolā – 18,17, bet vismazākā platība uz vienu audzēkni ir Vecsaules pamatskolā –
3,36 kvadrātmetri. Izglītojamo skaits pieaudzis Valles pamatskolā, stabils tas ir Griķu pamatskolā.

Rādiuss nav reālais attālums
Vērtējot laiku, kāds skolēniem jāpavada ceļā līdz skolai, ir analizēts attālums no pamatskolām līdz tuvākajai skolai Bauskas novadā. Tas būtībā ir nekorekts salīdzinājums. Ja vēlas izdarīt secinājumus, kas notiktu, ja skolu slēgtu, tad nepieciešamo attālumu vajag izvērtēt no dzīvesvietas, nevis esošās mācību iestādes. Jau tagad ārpus esošo izglītības iestāžu desmit kilometru rādiusa atrodas Kurmene, Taurkalne, Tunkūni un citas teritorijas. Lai no Budbergas aizvestu bērnus uz Skaistkalnes vidusskolu, jāšķērso ir upe, uz ko norādīts arī stratēģijā: «Taču tas [rādiuss – red.] ne visur norāda reālo attālumu (sasniedzamību) līdz izglītības iestādei.» Piemēram – uz Skaistkalnes vidusskolu ved bērnus pa Lietuvas krastu.
Gala secinājums par pašreizējo situāciju: «Bauskas novadā ir optimāls izglītības iestāžu tīkla pārklājums, sniedzot iespēju sa-sniegt izglītības iestādi pēc iespējas tuvāk dzīvesvietai, kā arī izglītojamiem ir pieejama interešu un profesionālās ievirzes izglītība skolā vai tuvu tai. Izglītojamo pārvadājumi atbilst IZM uzstādījumiem par pieļautajām minūtēm izglītojamo nokļūšanai līdz izglītības iestādei.»

EUROSTAT un DEGURBA
Stratēģijā norādīts, ka lēmums par izglītības iestādes saglabāšanu esošajā pakāpē jāpieņem, balstoties uz šādiem kritērijiem: izglītojamo skaits, skaita dinamika, pedagogu nodrošinājums, skolēnu sniegums centralizētajos eksāmenos, izglītības iestādes mācību telpu noslogojums, viena skolēna izmaksas, izglītības iestādes telpu energoefektivitāte. Pēc atzinuma, ka skolu tīkla nodrošinājums ir labs, vajadzētu domāt tikai par izglītības kvalitāti, bet nē – problēma ir cita.
«Izglītības un zinātnes ministrijas ziņojumā «Kompleksie risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā» definēts apdzīvoto vietu dalījums pēc EUROSTAT klasifikācijas DEGURBA. Atbilstoši šim dalījumam sešas Bauskas novada izglītības iestādes – Bauskas pilsētas pamatskola, Codes, Īslīces un Misas pamatskola, kā arī Pilsrundāles un Skaistkalnes vidusskola pakļautas riskam pazemināt izglītības pakāpi, jo ir nepietiekams izglītojamo skaits,» pausts dokumentā.
Apvienotā novada teritorijā pēdējos 15 gados notikusi «statusa maiņa» uz sākumskolu Bārbeles, Kurmenes, Mežgaļu un Mežotnes pamatskolā. Tas vienmēr beidzās ar skolu slēgšanu. Īslīces un Misas pamatskolai iepriekšējā vidusskolas statusa zaudēšana tagad novedusi līdz pozīcijai «risks pazemināt izglītības pakāpi».

Neglābj pat labie eksāmenu rezultāti
Tas, ka Pilsrundāles vidusskolai ir vieni no augstākajiem centralizēto eksāmenu rezultātiem novadā, neglābj arī šo skolu no ieteikuma pārskatīt statusu. Lai arī tieši it kā skolēnu sekmju uzlabošana ir jebkuras IZM reformas pamatā. Skolai pēc stratēģijas vērtējuma varētu palīdzēt Īslīces pamatskolas statusa maiņa. Codes pamatskolas statusu maiņa varētu saglabāt līdz 2029. gadam Bauskas pilsētas pamatskolu, lai arī stratēģijā iezīmēts variants pievienot izglītības iestādi Bauskas 2. vidusskolai.
Skaistkalnes vidusskolu šajā sarakstā glābj novietojums – pārāk tālu no citām izglītības iestādēm. «Skaistkalnes vidusskola ir atzīta par vienīgās pieejamības izglītības iestādi, tādējādi skolai nodrošināma ilgtspējība,» pausts stratēģijā. Stratēģijā ir atzīmēts, ka uzsvars jāliek uz Skaistkalnes vidusskolas izglītības kvalitāti – pēdējos gados ir daudz ieguldīts skolas infrastruktūrā, bet pamatskolas vecuma grupā centralizēto eksāmenu jomā skola ir zem Latvijas vidējā rezultāta.
Stratēģijā paredzēts turpināt diskusijas par Uzvaras pamatskolas statusu. Četrās skolās plānots sākt sarunas par pirmsskolas izglītības grupu pārcelšanu uz pamatskolas ēku – Vallē, Misā, Codē un Īslīcē.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Maz jaunumu
Izglītības iestāžu stipro un vājo pušu analīze neko jaunu neparāda – izglītība ir pieejama, materiālā bāze skolām pārsvarā ir pietiekama un skolas ir salīdzinoši tuvu, nodrošināta skolēnu labbūtība mācību iestādēs, notiek peldētapmācība un citi plusi.
Stratēģijā atzīmē, ka Bauskas novads strādā arī jauno pedagogu piesaistes virzienā – esot izveidots «labumu grozs» pedagogiem un jaunajiem speciālistiem. Tas ietverot veselības apdrošināšanu, pašvaldības dzīvokli, naudas balvas par skolēnu sasniegumiem, profesionālās pilnveides un apmācības iespējas.
Problēmu sarakstā arī maz jauna – skolotāji noveco, trūkst pedagogu STEM priekšmetos (dabaszinības, tehnoloģijas, inženierija un matemātika), bērni aizplūst uz citu novadu skolām. Jauns ieteikums ir aicinājums attīstīt sporta skolu sadarbību ar Paraolimpisko komiteju. Pašlaik vienīgā aktivitāte bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, kuru regulāri nodrošina Bauskas novadā, ir peldēšanas nodarbības Bauskas baseinā.
Pēc lielās internātu likvidēšanas nākusi arī atklāsme, ka tik vienkārši nav. Parādās ieteikums: «Dienesta viesnīcas pakalpojuma nodrošināšana Bauskas Valsts ģimnāzijai – talantīgāko novada izglītojamo piesaistei.»

Uzsvars uz sportu
Nozares attīstību raksturojošie rezultatīvie rādītāji atklāj, kādā virzienā ir plānoti materiālie ieguldījumi izglītības iestādēs līdz 2029. gadam.
Paredzēts palielināt izglītojamo skaitu, kas mācās sporta skolās, no 19,8 procentiem līdz 25 procentiem. Ņemot vērā esošo sporta bāžu noslogojumu, te divi varianti – vai nu būvēs jaunas, kur trenēties, vai arī samazināsies esošais skolēnu skaits un automātiski pieaugs sportojošo procentuālā attiecība. Tāpat jāskatās uz sadaļu «Atbilstoša sporta infrastruktūra pie izglītības iestādēm», kur plānots rādītāju paaugstināt no
60 uz 80 procentiem. Te gan skolu slēgšana nepalīdzēs – gandrīz visām izglītības iestādēm, kam ir paredzēta statusa maiņa, ir salīdzinoši labas sporta zāles. Kas nozīmē, ka būs jādomā par jaunu celtniecību un investīciju plānā ir paredzēti lieli ieguldījumi sporta infrastruktūrā.
Vēl viens punkts ir «Nodrošināta vides pieejamība izglītojamiem ar funkcionāliem traucējumiem izglītības iestādēs», kur plānots palielināt rādītāju no
48 uz 60 procentiem. Te gan nav saprotams, kā šis rādītājs rēķināts, jo Bauskas novada izglītības iestādēs pagaidām pacēlāju vai liftu ir ļoti maz. Tomēr ir skaidrs, ka šajā jomā plānoti ieguldījumi.

Apdraudējumu saraksts
Un izglītības iestāžu apdraudējumu sarakstā parādās tādi teksti: «Valsts uzstādījums skolu tīkla optimizācijai», kā arī «Mainīga valsts izglītības politika».
Par to, kas tas varētu būt, var lasīt Izglītības un zinātnes ministrijas mājaslapā. «Pašreizējais finansēšanas modelis «Nauda seko skolēnam» ir spēkā jau kopš 2009. gada un nozares ieskatā ir sevi izsmēlis. Skolēnu skaits pašvaldībās ik gadu samazinās, kā rezultātā arī pedagogu atalgojums turpina samazināties. Lai novērstu esošā finansēšanas modeļa trūkumus un negatīvo ietekmi uz izglītības kvalitāti, IZM ar 2025. gada 1. septembri plāno ieviest jaunu pedagogu atalgojuma aprēķināšanas kārtību – modeli «Programma skolā».»
Vieglajā valodā tas nozīmē, ka IZM plāno atcelt finansējuma piesaisti skolēnu skaitam skolā, bet finansēt skolas pēc noteikumiem atbilstoša izglītojamo skaita. Kā norādīts dokumentā «Informatīvais ziņojums par vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli «PROGRAMMA SKOLĀ»», tad skolu vērtējošais kritērijs saucas «ilgtspējīga mācību iestāde». Iestāde neatbilst kritērijam, ja nesasniedz «kvantitatīvo rādītāju». Tieši dokumentā šo rādītāju neraksturo, bet var saprast, ka tas ir skolēnu skaits.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Piemaksāsim mēs
Ja skola nesasniegs «kvantitatīvo ilgtspējības rādītāju» 1. – 9. klašu grupā, tad: «proporcionāli faktiskajam izglītojamo skaitam pret noteikto minimālā skaita kritēriju konkrētā klašu grupā, attiecīgi starpību starp valsts budžeta piešķirto finansējumu un programmas īstenošanai aprēķināto finansējumu būs nepieciešams līdzfinansēt no dibinātāja līdzekļiem.» Vieglā valodā – valsts būs noteikusi darba samaksu pedagogam, bet šādai skolai neatvēlēs pilnu apmēru līdzekļu samaksai. Ja pašvaldība vēlēsies saglabāt izglītības programmu šajā skolā, tad vajadzēs atlikušo summu piemaksāt no novada budžeta. Vidusskolu grupā vispār nav plānots finansējums, ja nesasniedz «kvantitatīvo rādītāju». Tad viss atalgojums jāsedz no pašvaldības budžeta. Izņēmums Bauskas novadā ir Skaistkalnes vidusskola, kuras atrašanās vieta tai nodrošina «vienīgās pieejamības izglītības iestādes» statusu.
Modeļa aprēķinos būtisku izmaiņu nav. Definētas četru lielumu klases – ļoti maza klase, kurā ir līdz astoņiem izglītojamajiem, maza klase ar 9 – 16 izglītojamiem, vidēja klase ar 17 – 24 izglītojamiem un liela klase, kurā ir 25 un vairāk izglītojamo. Kā tas tieši ietekmēs darba samaksu, pagaidām nav skaidrs.

Būs padziļināta izvērtēšana
Iepriekš «Bauskas Dzīve» interesējās novada pašvaldībā, kurām skolām pašvaldība 2025. gadā varētu mainīt izglītības pakāpi? Atbildēja Izglītības, kultūras, sporta un labklājības departamenta vadītāja Aija Spriņķe: «Šajā 2024./2025. mācību gadā nav paredzēta Bauskas novada pašvaldības izglītības iestāžu reorganizācija. Iespējamā reorganizācija saistāma ar valsts jaunā finansēšanas modeļa «Programma skolā» ieviešanu no 2025./2026. mācību gada. Jaunais regulējums par finansēšanas kārtību valstī pašlaik top un ir saskaņošanas procesā. Bauskas novada pašvaldība gan sarunās ar IZM, gan sniedzot priekšlikumus par piedāvāto finansēšanas modeli, ir norādījusi, ka EUROSTAT klasifikācija DEGURBA, kas tiek piemērota kā pamatkritērijs finansējuma piešķiršanai, nav adekvāti piemērota vairākām Bauskas novada pašvaldības teritorijām un vairākām novada pamatskolām, kurām noteikti pārāk augsti izglītojamo skaita kritēriji. Tā rezultātā, modelējot iespējamo finansējumu, ir paredzams, ka šīs skolas nesaņems pilnā apmērā finansējumu pedagogu algām. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī to, ka uz apstiprināšanu virza Bauskas novada izglītības stratēģiju, kurā paredzēta vairāku izglītības iestāžu padziļināta izvērtēšana, gada sākumā plānots, ka strādāsim pie darba grupas izveides šādai izglītības iestāžu padziļinātai izvērtēšanai. Jāstrādā, lai rastu optimālu risinājumu kvalitatīvas izglītības pieejamības nodrošināšanai novada bērniem, ņemot vērā iespējamo samazinājumu valsts finansējumu izglītības programmām un transporta nodrošinājumam, kā arī citus būtiskus aspektus. Protams, ka darba grupā iesaistīs gan izglītības ie-stāžu pārstāvjus, vecākus un arodbiedrību pārstāvi, bet par izglītības pakāpes maiņu nākamajā mācību gadā, minot konkrētas iestādes, pašlaik pāragri runāt.»
Aija Spriņķe norādīja, ka vēl nav apstiprināts valstī normatīvais regulējums, kas kritērijus nosaka. Savukārt Bauskas novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis atzina, ka skaidru datumu pagaidām neviens neņemas nosaukt.

Demogrāfijas kritums
Lai saprastu, kāda reālā nākotne mūs sagaida Bauskas novadā, pietiek atzīmēt četrus datus – jaundzimušo skaitu pa gadiem. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2020. gadā Bauskas novadā piedzima 415 bērni, 2021. gadā 371, 2022. gadā 350, 2023. gadā 344. Pašlaik bērnu skaits skolās 1.–9. klašu grupā ir no 399 līdz 477. Regulārais samazinājums iezīmē reālo situāciju, kam jāgatavojas novadā.
Ir skaidrs, ka būs jāseko lauku skolu slēgšanai, bet šos briesmīgos vārdus izdvest pašlaik neviens neuzņemas. Reizē jāņem vērā – ja šādos apstākļos kāds politiskais spēks priekšvēlēšanu kampaņā stāstīs, ka nevienu lauku skolu neslēgs, tas nav nopietni. Nākamos četrus gadus vienīgais, kas var glābt slēgšanai paredzētu Bauskas novada lauku skolu – vai nu nākamā domes priekšsēdētāja un viņa komandas īpašas spējas komunicēt ar valdību vai apņemšanās tērēt lielus līdzekļus no Bauskas novada budžeta. Savukārt Bauskas novada Izglītības stratēģijā ir paredzēta regulāra izglītības iestāžu tīkla izvērtēšana.

Pustukši darbi
Iemesls šādām IZM aktivitātēm ir ierasts – par spīti reformām un IZM jau ieguldītajiem līdzekļiem un nākotnes plāniem ieguldīt miljonus eiro mācību procesa kontrolē, skolēnu centralizēto eksāmenu rezultāti neuzlabojas. Jau vairāk nekā 20 gadus Izglītības un zinātnes ministrija veic reformas, lai uzlabotu skolēnu iespējas apgūt mācību priekšmetus un nokārtot pēc iespējas labāk centralizētos eksāmenus. Rezultāts nav iepriecinošs. Valsts izglītības satura centrs novēroja pat negaidīti negatīvu tendenci skolēniem, kuriem 2023. gadā neizdevās nokārtot optimālā līmeņa eksāmenu matemātikā – salīdzinoši bieži nodotie darbi bija pustukši.
Ko darīt situācijā, kad pat «Skola 2030», kā izskatās, nenostrādāja, kā gaidīts? Izglītības un zinātnes ministrija jauno risinājumu cer rast skolotāju prestiža celšanā, kas attiecīgi būtu arī atalgojuma pieaugums. Par to liecina arī ministrijas mājaslapā publicētās
Latvijas Universitātes profesores Zandas Rubenes atziņas: «Pedagogu profesijas prestiža veicināšana ietver izglītības darbinieku atbildību par savu profesionālo darbību. Taču tas, manuprāt, ir iespējams tikai tad, ja esam sakārtojuši pamatus – atalgojumu.»
Šajā mācību gadā Latvijā pedagogu atalgojumam plānots tērēt 437,6 miljonus eiro. Nākamajā mācību gadā jau 538,8 miljonus eiro. Šajā shēmā tad arī parādās kvantitatīvais rādītājs, statusa maiņas, skolu ekosistēmu sakārtošana un viss pārējais, kas būtībā cenšas nomaskēt mums jau pierastos vārdus – lauku skolu slēgšana.
Tādā veidā rūpes par centralizēto eksāmenu rezultātiem, mācību satura labāku apgūšanu un finansējuma sakārtošanu atkal ir nonākušas pie tā paša, par ko runāts visu 21. gadsimtu – jāslēdz lauku skolas. Atliek tikai jautājums – cik daudz jāslēdz? Uz to pašlaik neviens nav gatavs atbildēt. Izskatās, ka valdība cer, ka to sāks izlemt pašvaldības, savukārt pašvaldības gaida konkrētus valdības lēmumus. ◆

Avots: «Bauskas novada izglītības attīstības stratēģija 2024.–2029. gadam».

Līdzīgi raksti

Reklāma

Komentāri ir slēgti

Komentāri (23)

  1. Vēlēšanu gadā pūš miglu acīs. Neviens skaļi neuzdrošinās nosaukt optimizējamās skolas. Taču demogrāfija pasaka visu, te nav pagājušā gada dati, kas ir vēl dramatiskāki, jo piedzima vien 217 bērni. 2022. gadā tie bija 350 bērni, bet 2023.gadā piedzima 344 bērni Pieņemot, ka aptuveni 90% no šiem bērniem nonāk vietējās skolās (daļa var pārcelties uz citām pašvaldībām vai izvēlēties citas mācību iespējas), redzams, ka nākamajos gados skolēnu skaits strauji kritīsies. Tātad optimāls klases lielums ir 20–24 skolēni, bet ir mazākas no 12-18.
    Pieņemot, ka aizvadītā gada dzimstības rādītāji saglabājas (~220 bērni gadā), katrā klašu grupā 1.–9. klasē varētu būt ap 200–250 skolēniem visā novadā. Tas nozīmē, ka tas atbilst tikai divām vai trim skolām ar pilnu pamatskolas ciklu. Šobrīd vairākas Bauskas novada vidusskolas neatbilst IZM kvantitatīvajiem kritērijiem. Ņemot vērā prognozēto skolēnu skaitu, Bauskas novadam nākotnē pietiktu ar:

    2–3 pamatskolām (1.–9. klase), optimāli izvietotām ģeogrāfiski, lai nodrošinātu pieejamību lauku reģioniem.
    1–2 vidusskolām (10.–12. klase) centrālajā daļā (piemēram, Bauskā un tuvākajās apdzīvotajās vietās).

    18
  2. Vallē ir liels bērnu skaita pieaugums skolā un dārziņā, jācer vairs negribēs slēgt skolu. Ir izgājuši ministrijas akrediāciju. Ir jauna kulturas vadītāja daudz labāka kā bija. Izskatās viss šaigalā labi.

    6
    13
  3. Jautājums – kādēļ skolēni “aizplūst uz citiem novadiem”?

    14
    1
  4. Priekš kam Latvijas Izmirātā liekas skolas. Pērn dzimušo skaits Latvijā samazinājies par 13,2%; Bauskas novadā par 24,1%

    11
    4
  5. Kā redzams no rakstā piedāvātajiem grafikiem, vidusskolas statuss vai pilsētas skolas statuss nespēj attaisnot ieguldīto finansējumu.
    Es priecājos, kā uztuksojoties lauku reģionu ciemiem un samazinoties agrāko vidusskolu, tagad pamatskolu, statusam, mana vidusskola tikai iegūst!
    Tomēr mazo skolu statusa pazemināšana veicina vēl straujāku valsts iedzīvotāju nedrošibu par bērnu nākotni un tāpēc mudina pienemt ātrāk lēmumus pamest Latviju!
    Šodien redzam, ka agrākie jaunie skolotāji Misā, Vallē, Iecavā ir spejuši noturēt skolēnu uzmanību un sekmēs augsta limenī un tāpēc pildās Bauskas ģimnazistu skaits.Jau tā slikti ar sab.transportu un darbu apgadātajā Skaistkalnē, kur pati skola ir ārpus centra, ir ļoti grūti noturēt skolotāju aizpildītas vakances un augstu izglītības līmeni skolēnos, kam trūkst pietiekamas turības ģimenes un atbalsta macibās! Šeut ir karsta kritenes, kas padara riskantu arī uzņemejdarbibu un cilvēkiem drošu dzīves vidi.P.gs.69.-80.gados nekas tāds netika novērots, bet globālās sasilšanas u.c.globalo procesu ietekmē, šī teritorija cieš.
    Valsts vara šidien īsteno lauku reģionu noplicināšanas un degradēšanos politiku.Meži tiek intensīvi izcirsti, ceļi, kas netika PSRS laikā pietiekami uzturēti un kopti, arī tagad netiek pietiekami uzlaboti, tas attur cilvēkus no vietejās uznēmejdarbības un piespiež pārvietoties uz pilsētām strādāt, bojājot personiskos auto vai terējot lielus lidzekļus par sab.transporta pakalpojumiem.Pie sliktas pieejamības farmācijai un mēs.pakalpojumiem, tas saīsina iedzīvotāju darbaspējas un attur no bērnu radīšanas.Neapdomiga lauku skolu aizvēršana šodien nopietni apdraud valsts pastāvēšanu.Visiem nepietiek mitekļu Rigā, lai par nelielu samaksu tur stradātu un uzturētu ģimeni.Ne visi vēlas būt škirti no bērniem vai vecākiem.Vini izvēlas citu valsti, kurā no tā var izvairīties.
    Rīga un pārējās lielas pilsētas arī iztukšosies, ja reģionos nebūs skolu! Cilvēki vēlas radīt pēcnācējus un meklē, kur tam ir labvēlīga vide.Ciems bez pii un skolas, bez aptiekas, pasta, bankas un mediķu pakalpojumiem ir atkarīgs no cita tuvākā ciema, kurā ir šie pakalpojumi.Taču, ja to nav vispār nekur citur un, pieaugot iedzīvotāju skaitam, pilsetās tāpēc var uzturēt nemainīgi augstas preču un pakalpojumu cenas, tas padara nepievilcīgu cilvēku dzīvei visu valsti un tās pamatiedzīvotāji dodas prom.Atbrivojas vietā citu mazāk turīgu un tāpēc maz attīstītu tautu un sabiedrību ienakšanai konkrētajā teritorijā.Jau tagad redzam, kā Zemgales auglīgajās zemēs tiek apbūvētas un aprīkotas ar infrastruktūras objektiem(dzelzceļa maģistrāles balstiem, vēju un saules enerģijas parkiem u.c.), tā deformējot to lietderīgumu.Taču pie zema intelekta iedzīvotāju puļa, sagaidāma vēl lielāka teritoriju degradešanās.Tapec saldūdens vietā var veidoties piesārņoti pazemes ūdeņi, upes, ezeri u.c ūdenskrātuves, izzudīs putni, dzīvnieki un dabiskā vidē, kādu to mums atstajuši prieksteči.Vai tiešām mums to vajag?
    Kāpēc nevar uzlabot lauku iedzīvotājiem darba un dzīves vidi? Kāpēc pie mazā skolēnu skaita, pārējās skolas telpās nevar izvietot rokdarbnieku/jauniešu vai bērnu centrus? Kāpēc šeit nevar izvietot ciema bibliotēku, pansiju utt.? Ja skolā būs senjoru satikšanās centrs, no tā kāds kaut ko zaudēs?
    Jelgavas “draudzīgas mājas” piemērs parāda, kā sveša kaimiņienes senjores vecuma var aizvest aizņemtas mamiņas bērnu uz mūzikas skolu un atpakaļ, māmiņa dekrēta laikā no pastaigas ar bērnu arī vargajai un vientuļajai kaimiņienei var atvest pārtiku no veikala vai medikamentus no aptiekas utt.!
    Kāpēc līdzīgi bibliobusam, nevar iztukšotajos ciemos piebraukt mediķu un farmaceitu autobuss! Kāpec nevar tūrisma un infocentros būt bankas un pasta pakalpojumi?
    Kāpēc nav atļauts uzturēt apdzīvotību bet visu dara, lai iztukšotu pierobežu un citu lauku reģionu labklājību?Ko tai Skaistkalne un citur Lietuvas puerobežā lai dara cilvēki, ja sab.transports brauc pieturai garām vai vispār nekursē, ja nav arī uz vietas darba un, to visu redzot, arī bērniem nav intereses mācīties?! Skolotāji nespēj viņiem aizvietot komfortu uz dīvāna ar mobilo rokās un tādiem, mentāli vājiem, “ieliet galvās” zinašanas!
    Varbūt ir pienācis laiks noteikt maksas izglītību tiem skolēniem, kam sekmes ir zem novadā videjā limeņa, ja neprot cienīt valsts dotos labumus! Vai atvērt komerclases seviški spējīgajiem arī lauku apvidos bērniem, kas var un grib maksāt par augstākā limeņa skolotāju darbu!
    Valles un Misas skolas ir ļoti svarīgas šajos lauku reģionos, jo spēj nodrošināt labus panākumus un nomaļu teritoriju apdzivotību.No Taurkalnes vai Mežmuizas nemaz nav tik viegli nokļūt Vecumnieku vidusskolā, tāpēc arī Valles skola pilda Lietuvas pierobežas apkaimes bērnu izglītošanas funkcijas un spēj būt otrā labakā pēc saviem izglītības kvalitātes rādītājiem novadā.
    Braucot uz novada centru, redzu Vecsaules skolas nelielos izmērus, bet izdevīgo atrašanos tuvu rajona nozīmes ceļam ar lauksaimniecībai noderīgām augsnēm izglītojamo ģimenu iztikai un dzīvei zemnieku saimniecībās.Kapec, lai atņemtu zemnieka bērniem iespēju izgulēties rītos un možiem doties uz skolu, lai tur labi apgūtu matematiku un bioloģiju?Ko dos Bauskas 2.vidusskolas piepildīšana ar skolēniem, ja agrākās krievi skolas skolotāji nav gatavi apgūt pilnibā valsts valodu, mainīt savu domāšanu un integrēties pilnibā īstu latviešu vidē?
    Skolas un bibliotēkas ir lauku drošības un apdzīvotības, tātad, visas valsts attīstības, pamats.Vajag šo pamatu stiprināt un uzlabot, nevis graut un destabilizēt, kā tas ir tagad!

    24
    6
  6. Mežotnes pamatsskola???tādas jau kā 3 gadi nav,vai IZ.M.nav informēta?ēka stāv praktiski tukša,viena pirmsskolas gr.strādā ar pāris vērniem pievienota kaut kādam Bauskas b/d un vesels bars ar darbiniekiem,kuriem.nav ko šaā iestādē darīt vakances saskrūvētas uz pāris bērniem kuri apmeklē šo iestādi.

    15
    4
  7. Bez augsti kvalificētiem ierēdņiem ar lielām olām, pareizus lēmumus nepieņemt. Padumjo laiku vadības un izpratnes līmenis vairs nevelk.

    10
    2
  8. Un 30-gadnieki necentīsies “pansionātu” izmācīt, vienkārši dosies dzīvot citur. Tāda realitāte.

    6
    2
  9. Dzimstības krituma ātrums turpina pieaugt. Taču maksā tik nožēlojamas algas, ka cilvēki ir spiesti strādāt divās darbavietās, lai vispār varētu atļauties paši sevi uzturēt, kamēr, piemēram, daži labi uzņēmēji dzīvo kā niere taukos uz savu darbinieku rēķina. Parēķiniet paši, cik maksā visas bērnam nepieciešamās lietas, ja neticat. Parādiet man, kurš normāls cilvēks gribētu, lai viņu bērni augtu vidē, kurā vecāki nespēj nodrošināt visu nepieciešamo gan sev, gan arī saviem bērniem, pat tad ja strādā 2 darbavietās, kā arī vidē, kurā bērni vecākus ļoti reti redz, jo vecāki strādā 2 darbavietās un tad, kad ierodas mājās, ir tik noguruši, ka nespēj veltīt saviem bērniem nepieciešamo uzmanību?!

    18
    2
  10. “Ko dos Bauskas 2.vidusskolas piepildīšana ar skolēniem, ja agrākās krievi skolas skolotāji nav gatavi apgūt pilnibā valsts valodu, mainīt savu domāšanu un integrēties pilnibā īstu latviešu vidē?”
    Cienītā kundze, lūdzu atbrauciet uz Bauskas 2. vidusskolu un pārliecinieties dzīvē par to, ka visi skolotāji jau sen kā ir pilnībā apguvuši valsts valodu, domā eiropeiski un ir integrējušies vietējā kopienā! Neviens ar varu no pilsētas apkārtnē samazinātām lauku skolām bērnus nepiespiež turpināt izglītību Bauskas 2. vidusskolā. Viņu vecāki no brīvas gribas izvēlas šo mācību iestādi multikulturālas, daudznacionālas vides priekšrocības, izdevīgās atrašanās vietas pilsētā un pedagogu, atbalsta speciālistu, darbinieku kolektīva dēļ.
    Atvainojos, bet par apzīmējumu “īstu latviešu vide” sasmējos. Atstāsim nacionālo kārti lielākiem ģeopolitiskiem mērogiem.

    16
    10
  11. ja skolas renovē, tad par miljoniem, ja pieprasa izglītības darbiniekiem celt algas, tad par simtiem, bet atdeve pēc pašu skolotāju paustā- tie, kuri gribēs, tie iemācīsies, bet pārējie… Arī tie “vidējie” skolasbeigšanas atestātu saņēmušie, 12 gadus skolas koridorus minušie pat lielā firmā mūsu galvaspilsētā pārdošanas menedžera vietu dabūjušie taisnleņķa trijstūra laukumu ar katešu reizinājumu aprēķinot… Pieminētais, varbūt, ir sīkums, salīdzinot ar tagadējo skolu beigušo visatļautības sindromu, pārliecību, ka visiem jāgriež ceļš un jāklanās viņu iegribu priekšā, neapjēdzot, ka mūslaiku atestāts vai augstskolas dilploms vien vāciņi, bez iedomātās panacejas, indulgences spējām.

    10
  12. Paldies autoram par lietu saukšanu īstajos vārdos. Kas tomēr palika neskaidrs:
    1) Kāpēc publicēti 2022./2023. m.g. rezultāti, ja jau sen pieejams iepriekšējais mācību gads?
    2) Pietrūka skolēnu skaita salīdzinājums pamatskolās un vidusskolas klasēs.

    10
  13. šo skolu delveriem tagad labi, viņu vecākus tagad izsaukt uz skolu pārrunām par bērnu uzvedību skolā tagad nav iespējams, satiksmes autobusi nekursē jau daudzos maršutos, bet personīgais auto it kā remontā…. Ko darīt klases audzinātājiem ar tādiem, kam vecākus uz skolu savulaik izsauca vismaz reizi nedēļā? Ak jā, ne tikai solojamie citi, arī paši vecāki jau citām zināšanām- mums pienākas.

    12
  14. Valstī vairākums (vismaz vēl pagaidām) pieņem, ka bērni uz skolu dodas mācīties, ka bērniem skolā kaut ko arī iemāca, un ka iemācīto bērni var arī uzrādīt. Centralizētās ieskaites, centralizēti eksāmeni ir fotofiksāža par skolas un skolotāju spējām savu darbu darīt. Neticīgiem ir arī ārējā OECD periodiska novērtēšana. Un te mēs esam kur esam- un aina ir visai depresīva un bezcerīga. Var jau aizvien viltīgākas un sarežģītākas shēmas vērtēšanā taisīt- zināšanas bērnam (to trūkums) jau no tā nemainās. Ja nabadzības apliecība ir jāizsniedz pie 15% nepieciešamo zināšanu un tas ir nepārvarami, tad par ko gan te būtu valstij jāmaksā, kur tad vēl ko vairāk klāt? Ja nav to minimāli 50% uzrādīto zināšanu, tad tas ir vējā kaisīts laiks un nauda. Tas pedagoģiskā rūpkombināta skolotājs nekam nav derīgs un jāmaina, vai arī pašvaldībai ir bērnu vecākiem jāiedveš, ka skola nav izklaides vieta kluba pulciņu vietā jaukai laika pavadīšanai. Ja nepalīdz skaidrojumi- jāpiemēro naudas sodi, kas būtu pietiekoši augsti vecākiem, kas sāktu ieslēgt galvas.

    4
    1
  15. Nepietiek, ka laukos nav ārstu, nav aptieku, nav bankomātu, nav pasta, vēl sagrauj pēdējo- atņem mūsu latviešu bērniem izglītību. Par ko tās tantes ministrijās mājsēdēs saņem tūkstošus, ja izglītība kļūst arvien nepieejamāka? Bērni nedzimst, jo nav drošības sajūtas par rītdienu. Vai speciāli tiek darīts viss, lai tauta izzustu?

    18
    2
  16. diez vai? Tad jau arī ik novadā pa akadēmiskās izglītības iegūšanas vietām uzrīkojam, tādām, kā savulaik RPIVA un līdzīgām, iemaksājam zināmu summu un pēc laiciņa garantēts diploms kabatā. Diemžēl, tāpat ir noticis jau ar vispārizlītojošajām skolām, atsēdi tajās 9, 12 gadus un atestāts kabatā, kaut zināšanu līmenis daudzos priekšmetos līdzīgs apaļai nullei. Eksāmeni tiek rīkoti viktorīnu stilā, kur pareizās atbildes iespējams uzminēt. Kurā virzienā vēl tālāk iespējams iet, apgūstot kārtejos simtus miljonu eiro izglītībai. Izskanējušas balsis par zināšanu vērtēšanu eksāmenos vispār atcelt. Tātad, tās “zināšanas” ir vajadzīgas vien lai papīri būtu kārtībā, ne tālab, ka valstij vajadzīgi daudz maz zinoši cilvēki, varbūt arī nē. Jo kurš gan jau amatā esošais gribētu, lai viņa padotais būtu zinošāks par viņu pašu, šobrīd lēmēju, vien pie varas esošās partijas amatā ieceltu ar visu RPIVA savulaik iegūto dilplomu kabatā. Tad jājautā, kamdēļ privātskolotāji daudzkārt īsākā laikā skoloties gribošam var iemācīt daudzkārt vairāk, kā ilgus gadus par miljoniem celtajā sklolā iemācītajam, tajā, kur ‘apkalpojošā personāla” dažkārt vairāk nekā skolotāju? Vai kāds ir pārbaudījis tos daudzos “zinātnisko grādu” ieguvējus prestižās rietumu augstskolās īsā laika periodā iegūtos, to autentiskumu? Izskatās, kādēl gan, tāpat labi.

  17. Dora tu esi dura. Laikam Viegliņš smadzenes tev paskalojis. Nav taisnība tev.

    5
    5
  18. Pagaidām jaunā kultūras darbiniece Vallē ir noorganizējusi tieši 0 pasākumu, tā ka nevajag te tukšus salmus kult.

    12
  19. opā, rillā! Skujiņa nav skujiņa bet mākslīgais intelekts! Iekritusi uz sīkumiem!

  20. tātad, uz priekšu, apgūsim kārtējos 21 miljonu IM piešķirtās naudas “monitorēšanai” un tad jau redzēs…, vien būs kam skatītīties un uz ko skatīties?

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.