Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Iecavā izskanēs gadumijas muzikālais ceļojums “Vīne. Madride. Neapole”

Klasiskās mūzikas ģilde “Euterpe” aicina doties krāšņā gadumijas ceļojumā pa Eiropas muzikālajām pilsētām operešu, spāņu sarsuēlu un neapoliešu dziesmu skaņās koncertā “Vīne. Madride. Neapole”. Koncerts 23. decembrī izskanēs Iecavas kultūras namā, informē koncerta rīkotāji.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pēc ilgāka laika kopīgā koncertprogrammā atkal satiksies skatītāju iemīļoti mākslinieki soprāns Anta Jankovska, baritons Nauris Indzeris un pianiste Helēna Laukmane.

Programma veidota kā skaņu un krāsu ceļojums no greznās Vīnes līdz temperamentīgajai Madridei, izmetot līkumu arī Neapoles muzikālajās, saulaini gleznainajās ieliņās, kopā ar komponistu F. Lehāra, I. Kālmāna, R. Čapi, H. Serrano, A. Tomā, P. Tosti, V. de Krešenco un Dž. Pučīni melodijām, paturot prātā to, ka gadumija ir svētku brīdis, kad klausītāju palutināt ar dzirkstoši priekpilnu, atmiņā paliekošu mūziku un vizuāli spilgtiem mirkļiem, ļaujot uz brīdi atstāt malā ikdienas rūpes.

Operetes pirmsākumi meklējami muzikāli komiskajās izrādēs, vodeviļās un dziesmu spēlēs. Popularitāti kā patstāvīgs žanrs tā ieguva 19. gs. otrajā pusē – vispirms Francijā ar Žaka Ofenbaha operetēm un vēlāk Austrijā ar Johana Štrausa (dēla) sacerējumiem, taču maksimālu ekspresiju operete sasniedza 20. gs. ar Franča Lehāra un Imres Kālmāna meistardarbiem.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Baritons Nauris Indzeris. Foto: Jānis Porietis

Šo periodu dēvē par Vīnes operetes zelta laikmetu. Operetes īpatnība un šarms slēpjas ne tikai žanru eklektismā, neticamajos attiecību kalambūros un komiski sadzīviskajā raksturā. Vislabāk to raksturo mūzikas dzīvīgums un vieglais dejiskums, kā arī mirkļa baudāmība.

Savukārt “spāņu operete – sarsuēla nav komēdija. Tā ir neliela fabula, kurā, imitējot Itāliju, dzied un tēlo”. Šādi Pedro Kalderons de la Barka 17. gs. otrajā pusē iepazīstināja pasauli ar jaunu, tieši Spānijai raksturīgu teātra žanru, kas zināmā mērā līdzinājās jaundzimušajai itāļu operai. Sarsuēlas žanrs jau no pirmsākumiem bija eklektisks, kurā mūzika, dziesma un deja saplūda ar prozas teātri.

Tomēr tikai 19. gs. otrajā pusē Spānijā dzima īsta nacionālā skola ar tautiskiem, populāriem ritmiem, īstās sarsuēlas pamatprincipiem atbilstoši tekstos un drāmā atspoguļojot Ibērijas pussalas realitāti.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Pianiste Helēna Laukmane. Foto: Jānis Porietis

Neapoliešu dziesma ir Neapoles tautas mūzikas un dziesmu mantojums. Šis autentiskais vokālais žanrs ir dzimis 19. gs. sākumā un savu vislielāko pienesumu guvis periodā līdz Otrā pasaules kara beigām. Klasiskā neapoliešu dziesma kļuvusi par itāļu dziesmas simbolu un firmas zīmi ārzemēs.

Tā vienmēr ir bijusi daudzu pasaulslavenu klasisko mākslinieku koncertrepertuārā. Itāļu tenors Enriko Karūzo bija viens no pirmajiem, kas neapoliešu dziesmai deva starptautisku skanējumu. Lai arī dzimusi un piederīga tautas mūzikai, ar laiku tā ir iekarojusi vietu akadēmiskās mūzikas laukā, pateicoties tādiem leģendāriem tenoriem kā Benjamīno Džilji, Džuzepe di Stefano, Mario Lanca, Lučāno Pavaroti, Plasido Domingo un Hosē Karerass.

Biļetes uz koncertiem pieejamas ”Biļešu paradīzes” kasēs. Pensionāriem un personām ar invaliditāti biļetēm tiek piemērota atlaide.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.