Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Iecavas sadraudzības pilsētā Torebodā iepazīst mācību metodes Zviedrijā

Ar mērķi palielināt skolēnu un skolotāju informētību par veicamajiem pasākumiem situācijās, kad abpus robežai apdraudēta skolu audzēkņu drošība, Zemgales Plānošanas reģions (ZPR) kā vadošais partneris īsteno Interreg V-A Latvijas – Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas 2014.-2020. gadam atbalstīto projektu “Droša vide skolēniem un skolotājiem – kvalitatīvas izglītības pamats” (“Safe school”)

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Lai izzinātu veiksmīgu pieredzi cīņā ar jauniešu emocionālo un fizisko vardarbību, iepazītu skolu mācību programmas un citus ar bērnu drošību skolā saistītus aspektus, šī projekta partneri un skolotāji devās uz Zviedrijas izglītības iestādēm, portālu informēja ZPR pārstāve Ilze Lujāne.

Brauciena galamērķis bija Iecavas sadraudzības pilsēta Toreboda, kur vizītes dalībniekus uzņēma pašvaldības pārstāvji. Ar viņu palīdzību izstrādāta vizītes programma, kuras ietvaros brauciena dalībnieki divu dienu laikā apmeklēja piecas skolas, kuru direktori un mācībspēki dalījās pieredzē ar vienaudžu vardarbības mazināšanas metodēm, kā arī klausījās lekcijas par sadarbību ar institūcijām, skolēnu sociālo hierarhiju, savstarpējo vardarbību un citiem tematiem.

I. Lujāne skaidro, ka viens no pieredzes apmaiņas galvenajiem mērķiem bija iepazīt un apgūt metodes, ar kādām Zviedrijas skolu personāls panāk zemo vienaudžu vardarbību. Kā noskaidrots, lielākoties skolās strādā ar veidiem, kas samazina vardarbības iespējamību jau pašā saknē. Viena no mazāko klašu audzinātājām Elina Runkvist atklāja, ka bērni neapceļ citus, ja viņus pazīst un ir kopā spēlējušies. Tāpēc viņa izmanto metodi, ka jau no pirmajām skolas dienām reizi nedēļā tieši skolotāja nosaka, ar kuru un kur jāspēlējas. Tāpat arī skolu grupu darbos bērniem nav iespēja izvēlēties, ar ko kopā strādāt – to paredz skolotājs. Tas palīdz ne tikai samazināt vardarbību un agresiju skolās, bet arī uzlabo sadarbības prasmes, kas noderēs ne tikai mācībās, bet arī profesionālajā darbā nākotnē.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Viens no pieredzes apmaiņas galvenajiem mērķiem bija iepazīt un apgūt metodes, ar kādām Zviedrijas skolu personāls panāk zemo vienaudžu vardarbību Foto: no albuma.

Vizītes laikā Latvijas un Lietuvas skolu pārstāvji iepazina ne tikai ar vienaudžu vardarbību saistītus aspektus, bet apguva arī citas metodes un knifus, kurus izmantot savās skolās.

“Galvenā atziņa – skolas centrā ir skolēns ar viņam svarīgām vajadzībām. Skolotāji un skolas vadītāji strādā komandā šī mērķa labā, nav nepieciešams veltīt laiku saimnieciskiem jautājumiem – tos risina citas institūcijas. Kā iespēju saskatu vizuālo materiālu novietošanu atbilstošās vietās skolēnu izglītošanai. Piemēram, skolas ēdamzālē novietot informācijas stendus un plakātus ar uzskates materiāliem par veselīgu uzturu skolēniem saprotamā, viegli uztveramā un vizuāli pievilcīgā veidā,” komentē Iecavas pamatskolas direktores vietniece izglītības jomā Inga Čipena.

Tāpat viņa norāda, ka vērtīgas bijušas arī vizītes laikā iekļautās lekcijas, kurās bija iespēja izzināt pieredzi par skolotāju preventīvo rīcību vardarbības profilaksei un mobinga novēršanai, iepazīties ar dažādu institūciju sadarbības veidiem dažādu sociālu problēmu risinājumos. Lietderīga bijusi arī lekcija par citu valstu skolēnu integrēšanu, bagātinot zināšanas darbam ar Ukrainas bēgļiem. Inga Čipena atzīst, ka pieredzes vizītes laikā guvusi daudz vērtīgu ideju, ar kurām dalīties pedagogu vidē.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Līdzīgās domās ir arī Jēkabpils 3. vidusskolas skolotāja, Salas vidusskolas Eiropas kluba vadītāja Inga Klaucāne: “Man patika, ka tikšanās, lekcijas, sarunas bija pietiekamā apjomā, lai spētu visu uztvert, nenogurt, bet no redzētā iegūt un paņemt līdzi vielu pārdomām un idejas nākotnei.” Arī viņa guvusi iedvesmu ieviest dažas no redzētajām idejām, piemēram, motivējošus, izzinošus plakātus par dažādām tēmām kā veselīgu uzturu, higiēnu, uzvedību. Idejas klases stendiem kā iekšējās kārtības noteikumu uzsvēršana, klases foto, dzimšanas dienu plakāti, lai veicinātu piederību. Viņas plānos ir veicināt fiziskas aktivitātes un ūdens lietošanu, kā arī izglītot bērnus par atkritumu šķirošanu un tās nozīmi, veidiem, kā šķietamam atkritumam var dot vēl vienu iespēju.

“Savās stundās centīšos šo labo praksi realizēt kaut vai ar mazām detaļām, lai stundās nebūtu tikai “plika” mācīšanās, bet tās būtu radošas, informējošas, aktuālas, un kopējā atmosfēra būtu aicinoša un iedrošinoša. Vēlos iedvesmoties papildus, piemēram, meklēt idejas youtube.com, ir iekšējs pacēlums,” pieredzē dalās I. Klaucāne.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (4)

  1. Citāts “Viens no pieredzes apmaiņas mērķiem bija iepazīt un apgūt metodes, ar kādām Zviedrijas skolu personāls panāk zemo vienaudžu vardarbību”.
    PANĀK – tātad popularizē vardarbību?
    Un kas ir ZEMIE VIENAUDŽI?

  2. būtu tik ausis, makaronus, ko uz tām karināt, vienmēr atradīsies. Vai tad ekskursanti nav informēti- solis pa labi vai kreisi no “mācību programmā” ierakstītā un tu esi beigts un pagalam, kā skopotājs turpmāk nederīgs…

    4
    1
  3. Vai tik pēc šitādām metožu izzināšanām pār Latvijas skolām nepacelsies ” zilā migla ” , zviedru pieredze tajās lietās labi zināma .

  4. Tik tiešām apgūta vērtīga pieredze – izzinoši, motivējoši plakāti pie sienām un idejas klases stendiem kopības sajūtai:):):) Varētu padomāt, ka mūsu skolās nekas tāds netiek praktizēts. Smiekli nāk par šitādiem iedvesmojošiem pieredzes apmaiņas braucieniem. Kāds realitātē no tā ieguvums, kā praktiski tas uzlabos izglītības sistēmu?

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.