Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) sociālajiem partneriem izvērtēšanai nodevusi skolu reformu plānu, no kura jaušams, ka paredzēta totāla skolu likvidācija.
IZM piedāvā prasīt obligātu skolēnu minimālā skaita ievērošanu no 7. klases: ārpus administratīvā centra (tātad ārpus Bauskas) 7.–9. un 10.–12. klašu grupās jābūt vismaz 60 skolēniem jeb vidēji 20 skolēnu klasē. Pašlaik vidusskolas posmā šo skaitu nesasniedz Skaistkalnes vidusskola un Pilsrundāles vidusskola; Vecumnieku vidusskola – uz robežas. Vai šīs vidusskolas optimizēs uz pamatskolām?
Situācija veidojas absurda
Daiga Saka, Pilsrundāles vidusskolas direktore, atzīst, ka situācija veidojas absurda un, protams, skolai sāpīga, jo Pilsrundāles vidusskola atrodas tādā ģeogrāfiskā situācijā, ka Bauska ir 13 kilometru attālumā, Eleja 21 kilometru. Pēc IZM modeļa mācību iestādes nedrīkstēs atrasties tuvāk par 25 kilometriem.
Direktore vēsta, ka kopā ar pirmsskolu uz 27. jūliju mācību iestādē ir 344 izglītojamie. Pirmajās devītajās klasēs pēc jaunā modeļa iekļaujas ministrijas rādītājos. 1. līdz 3. klasē ir 87 bērni, šogad pirmajā klasē tika uzņemti 27 bērni. Trešajā klasē jau ir paralēlklases, jo Pilsrundāles skolā tās dala no 30 audzēkņiem. «Jaunajā projektā teikts, ka klasi var dalīt, ja vairāk kā 32 bērni. Arī tas ir absurdi, jo tik lielā klasē strādāt vienam pedagogam ir smagi. Šeit vairs nevar būt runa par individuālu pieeju skolēnam un atbalstu iekļaujošajiem bērniem,» norāda D. Saka.
Skolas direktore uzskata, ka mūsu valstī netiek domāts par atbalsta personālu, piemēram, speciālo pedagogu «ar uguni nevar atrast», viņa stāsta: « Mums ir paveicies, ka mums tāds ir, mūsu speciālajai pedagoģei ir 70 gadi, viņa strādā, viņai ir pieredze. Esam ļoti pateicīgi, ka mums viņa ir. Pilsrundāles vidusskolā izgājām no situācijas, kad no 2017. gada īstenojām projektu «Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai», kura ietvaros finansējām papildus likmes logopēdam, speciālajam pedagogam, pedagoga palīgam.»
Šogad 10. klasē uzņemti 22 skolēni, kopējais izglītojamo skaits vidusskolas posmā pašlaik ir 44. «Mēs iekļaujamies tagadējos noteikumos, pēc jaunā modeļa mēs nevarēsim nodrošināt skolēnu skaitu vidusskolā, kas, protams, būs sāpīgi. Pilsrundāles vidusskola spēj nodrošināt izglītību, un centralizēto eksāmenu rezultātu ziņā mēs vienmēr esam bijuši pirmajā desmitniekā starp Latvijas skolām. Uzskatu, ka lemttiesīga par skolu tīkla optimizāciju vai attīstību ir tikai pašvaldība, jo tā pārzina situāciju vislabāk,» pārliecināta ir D. Saka.
Lauku iztukšošana
Savukārt Mārtiņš Mediņš, Bārbeles iedzīvotājs un Bauskas novada domes deputāts, uzskata, ka šādi uzstādījumi tikai parāda, ka valsts politika ir orientēta uz centralizāciju, tāpat kā novadu reforma. «Tas ir paātrināts lauku iztukšošanas plāns,» viņš teic, «lauku iedzīvotājiem vajag ceļus, pastu un skolas. Pastu slēdz, skolas slēdz, ceļus grib ņemt ārā no reģistra.»
M. Mediņš neesot balsojis ne par vienas skolas likvidēšanu un netaisoties: «Nebalsoju ne par Kurmeni, ne Bārbeli, nedz Stelpi. Tas ir noziegums pret Latvijas iedzīvotājiem, kas dzīvo tālāk no centra. Lai nestāsta, ka mazās skolas nevar pastāvēt un ka tur neiegūst labas zināšanas!»
Plāni reorganizēt Skaistkalnes vidusskolu neatbilstot pašas Izglītības un zinātnes ministrijas nosacījumiem. Būs skolēni, kam uz izglītības iestādi būs jābrauc ilgāk par 40 minūtēm. Mēmeles, Kurmenes un Taurkalnes ciema iedzīvotājiem sanāks stipri tālu. «Mēs jau rēķinājām, ka Skaistkalnes vidusskola jāatstāj kaut vai tāpēc, ka cita tuvākā vidusskola ir tālāk par 25 kilometriem,» pauda deputāts M. Mediņš.
Atstās bez investīcijām
Aivars Mačeks, Iecavas iedzīvotājs un Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks, atklāj – ja pašvaldība nepieņems lēmumus par skolu reorganizāciju, tad var neatbalstīt nākotnē lēmumus par investīciju ieguldījumiem mācību iestādēs. Ir speciālu programmu finansējums, ko pašvaldība varot nesaņemt.
«Sarunās ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) sapratām, ka pirmais solis, ko gaida no Bauskas novada pašvaldības, būtu Pilsrundāles un Skaistkalnes vidusskolas posma klašu slēgšana. No mūsu puses norādījām, ka Skaistkalnes vidusskola ir tālu no citām vidusskolām un ciemā ir vērojams iedzīvotāju un bērnu skaita pieaugums,» sacīja domes deputāts un priekšsēdētāja vietnieks A. Mačeks.
Pašvaldības esot informētas arī par nākotnes mērķiem, kur paredzēts, ka vidusskolām būtu jāpaliek tikai administratīvajos centros, tas ir – tikai Bauskā. Ir ziņojums par to, ka nepieciešams paplašināt skolas administratīvajos centros, lai uz tām pārvietotu skolēnus no citām novada iestādēm.
«Mēs nevaram pieņemt šādu lēmumu kaut vai tāpēc, ka tad nevar izvadāt skolēnus uz izglītības iestādi 40 minūšu laikā, kā to norāda pati Izglītības un zinātnes ministrija. Iepazīsimies ar IZM ziņojumu un lemsim, kas būs pašvaldības pārstāvis sarunās ar IZM. Bet konkrētu lēmumu par ziņojumu pašlaik pieņemt neplānojam,» paziņoja A. Mačeks.
IZM absolūti nekompetenti.Bērni nav skrūvītes kuras noteiktā laika posmā jāizgatavo tik un tik.
Viena vidusskola uz visu novadu tā šerpi izklausās. Ja nu tik tiešām ir tāds plāns un tam ir racionāls pamatojums, tad tomēr būtu jābūt arī kopmītnēm pieejamām, jo nu stipri pagrūti ir izbraukāt no perifērijas. Un kopmītnēm labām un drošām.
Ir žēl lasīt šos IZM “sagatavotos” projektus, kur 3+3 ir viss cits, tikai ne 6. Labi, mainīs statusus divās vidusskolās, bet ko darīs Vecumnieki ar savu piebūvi! Vai tad tur viss tik cerīgi un koši????
Mediņam 100% taisnība! Tas ir noziedzīgs plāns pret latviešu tautu. Kur ej, Larvija!?
Kapēc brutālu likvidāciju sauc par reformu!? Nu cik var reformēt? Nekad nav dzirdēts ka reformu rezultātā likvidētas 25 deputātu vietas saeimā! Vai sludinājumi ,aicina darbā deputātu! Apmaksa minimālā var bez izglītibas!
Tā skolā celtā okupācijas laika! Tagad tā traucē Latvijas attīstībai.
Tā izglītības ministrija ir jāreorganizē , tur puse no tiem ierēdņiem jāatlaiž ,ja tur kaut vienam būtu pedagoģiskā izglītība ,varbūt sāktu ar galvu domāt , nevis ar otru galu , citādi iznīcinās Latvijas jaunatni un Latviju kā tādu .
Un saņem tie ministrijas idioti ne mazas algas.
Nesaprotu Latviju kā tādu. Savā laikā bija viss labi bija vairāk cilcēku utt. Bet ko tagad visu optimizē, skolas slimnīcas utt. Kas būs nākamais? 30 neatkarības gados nav nekādas attīstības.,izklausās kaut kā pēc nepareizas valsts vadīšanas. Ja Tu pirms 30.gadiem mājās ēdi desu ar maizi tad ko tagad, tu teiksi ai var jau iztik, tā tak ir labāk. Vai tomēr meklēsi iespēju nopelnīt desai.Bet valdībai ir vieglāk atņemt nekā iedot 🙁
Iecavai arī kirdik?
tagad visu likvidēt Latvijā, galvenais piebāzt pilnas ausis par karu.
Tad jau arī Iecavai vidusskolas arī nebūs tikai Bauskā un laikam tikai viena. IZM liekas ka skolas ir liekas. Tas kā Kariņam arī pasti un dakteri slimnīcās – tur labā ārstēties Berlīnē Šaritē – viņam naudas pietiks = pārējiem apbedīšanas biroji = apsveicu Vienotību!!!
Būs būt Iecavas vidusskolai ,lai tie dirsā līdēji Bauskā mauro, cik grib par kaut kādām mistiskām ,iespejamām vai neiespējamām investīcijām , programmām ,jaunu trijriteni jau neizgudros.
Pagaidiet jaunas saeimas velēšanas un atkal viss mainīsies, nāks nākamie labuma meklētaji
Pietiek, ka savulaik Čakša, būdama veselības ministre, salaida dēlī veselības sistēmu. Tagad salaidīs izglītības. Nu malači, ko lai saka. Diez, ko par šo visu saka tie iedzīvotāji, kas pērn vēlēšanās balsoja par šo kundzi un viņas pārstāvēto partiju – JAUNĀ VIENOTĪBA???
Vietējās pagasta učenītes ceļ trauksmi, jo būs jādomā kā nokļūt darbā uz Bausku, un daļai izrādīsies, ka nekur nav jābrauc, jo to mazkvalifākcija, nekompetence un PSRS mācību stila metodika nav ŠĪ laikmeta metodes!
Rakstat petīciju Valsts prezidentam, lai ieliek IZM cilvēku ar atbilstošu izglītību, nevis damīti kas nogremdēja veselības ministriju un tagad gremdē kur iespējams IZM.
Nelieši vai idioti vai kaitnieki ir sevi skaudri eksponējuši muļķības ministrijā. Nacionāļu vadoša persona pašvaldībā sevi eksponē kā izteiktu antinacionālistu. Viena vidusskola rajonā?! Vidusskolu vajag paplašināt?! Laukos visi ir dauņi? Jums ir prāta aptumsums vai jūs vienkārš esat nelieši?!
Nedomāju, ka 20 izglītojamie klasē + skolas maiņa 7.klasē kaut kādā veidā spētu pacelt izglītojamā zināšanu līmeni.
Naciķi klanoties par Jūdas grašiem IZM pavēles pildīs .Bauskas novads atpalicībā tuvojas Latgalei. Balsojiet vēl par tiem vecajiem izsaimniekotājiem,būs vēl kāda Vecumnieku piebūve vaj sporta zāle
var jau vaimanāt par jeb ko, vien jāapzinās, ka Latvijā no kādreizējiem divarpus miljoniem iedzīvotāju palikuši vien nepilni divi. Kā arī, izglītība valstī ir bijusi vienmēr viena no prioritātēm naudas apgūšanā, tiesa, ne izglītības kvalitātes celšanā, bet miljonu “ieguldīšanai” ēkās un jaunu amatkrēslu izgudrošanai. Kā vēl nesenā pagātnē Ozolaines skolā- astoņus absolventus “apkalpo” teju trīsdesmit skolas darbinieku. Var jau miljonus ieguldīt ēkās un tur strādājošajos, ja vien tam visam būtu atdeve, bet kāda tā atdeve sanāk- to skaidri var redzēt pēc eksāmenu rezultātiem, ja vien daudzi no mums nebūtu “ar aklumu sisti”.
Komercsabiedrība vārdā Latvija veic cilvēku depopulāciju. Viņi nav ieinteresēti bērnu attīstībā, grib iznīcināt un iztukšot lauku teritorijas. Grib, lai bērni degradē un bērniem ir pieejama YouTube apmācība. Lauku skolās vēl ir individuālisma un morāles pazīmes, taču pilsētu skolās ātri vien sāks zombēšanas programmas, kā piem., dženderismu. Vecāki, atveriet acis un rīkojieties!
IZM jāprasa cilvēku atļauja un viedoklis. Kur paliek cilvēku maksātie nodokļi? Pašvaldība un valsts vairs negarantēs Satversmē noteiktās tiesības? Latvija ir ES un OECD dalībvalsts, taču šādi lēmumi norāda, ka esam dziļā zemattīstības līmenī un ne tuvu Eiropai! Pasakiet ko līdzīgu beļģiem, spāņiem, itāļiem un frančiem – tad gan redzētu, kā cilvēki aizsargā savas pamattiesības un bērnus! Diemžēl Latvijā tauta var savākties tikai uz hoķi, bezmaksas salūtu un politizētajiem dziesmusvētkiem.
Nepaies ilgs laiciņš,kad atkal būs jābūvē skolas,līdzīgi kā šobrīd ar bērnudārziem.Kāp un kāp uz tiem grābekļiem.Laukus iztīrīja no cilvēkiem un Latvijā turpina to darīt,bet attīstītākās valstīs jau runā par lauku atdzīvināšanu un cilvēku piesaistīšanu atpakaļ mazpilsētās un laukos.Čakšas kundze jau nu laikam nedzīvo ar skatu un cerību uz nākotni,jo visu jau sasniegusi.
Es beidzu vidusskolu , klasē bijām 32 beidzēji.
Ja kādā priekšmetā izsauca atbildēt uzdoto vielu ,tad mēnesi varēja nemācīties ,jo kamēr visus neizsauks, tikmēr būs miers
Vai tādu izglītību vēlamies?
Kur tad ir tā individuālā pieeja ar tām investīcijām ? Tur ieguldītie līdzekļi tāpat būs kaķim zem astes.
Un vai tad laukos muļķi dzīvo ka vajagot kvalitatīvu izglītību ?
Kad to čaksu nometīs ? (Lielo burtu nav pelnijusi )
Interesanti ar kuru galu viņa tos amatus peļņa ?
>ai ai Jūs mācījāties priekš sevis vai tādēļ , kā jāmācās/
Atbilde 1980
Ja būtu iedziļinajies saturā ,tad saprastu ,ka runa ir par mācīšanos ,nevis par to kā es mācījos ,
Nu ja par mani tad man ir magistrs ,kurā specialitātē tas nav no svara ,bet izskatās ,ka Tu esi no tiem, kas nav spējīgi saprast satura jēgu.
ja jau zinātņu doktori tieši izvēlētajā specialitātē bieži vien ir galīgi profāni, tad par “maģistriem” jebkurā specialitātē, vispār nav vērts runāt. Jāsaprot, ka obligātajā izglītībā esam nonākuši līdz tādam “stāvoklim”, ka gan skolojamie, gan viņu vecāki ir ielāgojuši, ka izglītības dokumentu galu galā saņems visi, arī tie, kas pat reizrēķinu nav “iekaluši” un Āfriku kartē nemāk atrast. Ja jau lielas firmas pārdošanas daļas darbinieks nekādi nemāk izrēķināt taisnlenķa trijstūra laukumu un rēķināt pratēja nav “uz vietas”, tad darījums nenotiek, jo vidusskolas beidzējam tikai diploms kabatā, ne zināšanas galvā….
diez vai to palicēju laukos būs vairāk, ja joprojām lauku skoliņās būs līdz desmit skolojamajiem klasē, labākajā gadījumā, un vismaz pārdesmit skolotāju un darbinieku lauku skoliņā. Tāpat tie pašlaik tur skolojamie aizies uz pilsētām vai vispār izbrauks no valsts. Labā atmiņā vēl mani vidusskolas “laiki”, kad “c” klasē, mūs baušķeniekus, varēja uz vienas rokas pirkstiem saskaitīt, pārējie visi bija no tuvākas vai tālākas apkārtnes pagastiem un visi skolā nokļuva ar satiksmes koplietošanas autobusiem. Ja kāds pirmo stundu kavēja, tad tas bija ļoti reti. Un, diemžēl, vai par laimi, bez zināšanām skolu pabeigt nevarēja, bet cerēt, ka stundā “neizsauks”, protams, varēja…
Gudriem vajag gudrus, stulbiem stulbus.
Bet ja 20 tūkstošu vietā gadā dzimst tikai 14, tad visticamāk tās mazās skolas izmirs dabīgā ceļā. Šī reforma ir kā eitanāzija, lai nav jāmokās.
Lauku cēlājam un “…” 1) Tad, kad tu mācījies c klasē Latvijā dzīvoja 2 miljoni iedzīvotāju, cēla komunismu, autobusi kursēja kā skudras visos virzienos, nezinājām, kas ir krīze un bezdarbs, toties zinājām, kas ir blats un deficīts. Nevar salīdzināt sistēmas. 2) “…”, kas čaukstēja par učenītēm, kam nebūs darba! Kļūdies, mīļā! Tās tevis noniecinātās učenītes vai nu turpina darbu lielākā pilsētā, vai vispār nestrādā vairs profesijā ( laimīgi un veiksmīgi pārprofilējušās). Viss iepriekš minētas nenozīmē, ka es piekrītu tam bardakam izglītībā, tomēr Čakša viena nav risinātāja.
Vidusskolas izglītību grib padarīt grūti pieejamu, vergiem pietiks ar 7 klasēm. Pilnīga hitlera plāna kopija attiecībā uz austrumu kolonijām. hitlera variantā laikam bija paredzētas tikai dažas klases. Fašisms atdzimst.
kļūdies, mīļumiņ, kad es mācījos “c” klasē, Latvijā bija pāri par 2,5 mlj iedzīvotāju un skolotāji nebija tādi, kā tagad par viņiem mēdz teikt- tā nav profesija, bet drīzāk diagnoze. Vai skolotājs neredz savu studiju kursa biedru vai visdrīzāk biedreni, kura ērti iekārtojusies novada domē un tādu tur- domē, bijušo skolotāju vai atbilstošu izglītību ir ui cik daudz. Kā arī tādu “luņu”, vidusskolas beidzēju, praktiski bez dzīvei noderīgām zināšanām, tajā laikā nebija, vai arī viņi līdz vidusskolai netika, bija jāiztiek ar “profenītii”. Ko dod tavi “vēstures fakti”, vai to pašu, ko profānam piešķirts vidusskolas diploms? Jā, un vēl tās vēstures, ģeogrāfijas un dabaszinātnes, par fiziku, ķīmiju, un pat aritmētiku šoreiz nerunāsim, kad tik diploms….
Kāpēc man kā iedzīvotājam ir vajadzīga valsts, kurā maksāju nodokļus? Vai tāpēc lai uzturētu uzblīdušo ierēdņu armiju visās daudzstāvu ministrijās, valsts un pašvaldību iestādēs ar vietnieku vietniekiem, departamentiem, apakšdepartamentiem, nodaļām, apakšnodaļām utt.? Es no valsts sagaidu tikai trīs savu vajadzību nodrošināšanu – pieejamu izglītību, pieejamus medicīnas pakalpojumus un drošību (iekšējo un ārējo). Diemžēl nevienu no šīm vajadzībām valsts man nespēj nodrošināt, par ko liecina notikumi, fakti un reālā situācija visās šajās jomās. Nevis attīstāmies, bet lēnām grimstam. Ļoti skumji.
No manas klases, arī pāri par 3o, šodien tikai 4+4…lasīju, ka visus skolēnus bidisot uz Bausku un celsot milzu piebūves par milj. Cipariem…es saprotu, ja dzērumā, ko muld, bet ja skaidrā, ko tādu var izsapņot, tad ir jāārstējas un darbs lv pārvalde japamet.
jā, piekrītu, ir valstī jābūt pieejamai izglītībai visiem, kuri to vēlās un ir spējīgi apgūt. Bet tai nekādā gadījumā nav jābūt obligātai, kā tas ir tagad un tajā sakarā ne viens vien vecāks un skolnieks domā, ka viņam jebkurā gadījumā skolā zināšanas “ielies” mācīties negribošā galviņā. Cilvēkbērns 16+ un vairāk gadu vecumā nav jāspiež sēdēt skolas solā, ja viņš to negrib. Kam vajadzīgi tādi speciālisti, vien ar diplomu kabatā, bez zināšanām? Ja nu vienīgi par “blatu” valsts pārvaldē vai pašvaldībās, kur tādu jau netrūkst? Kaut kur jau jāliek pēc mūsdienu metodēm izskolotie un amatkrēslā tikuši tie nu rāda ko var vai visbiežāk nevar.
tur jau tā lieta, ka “nodrošināšanas” sakarā tiek tērēti miljardi, kas ir vien izdevīgi pašiem “nodrošinātājiem”. Vai savulaik Aldermanes vadītais kantoris ilgus gadus valstī nenodrošināja cittautiešu integrāciju, pa starpai apgūdams simtiem miljonu? Bet cik tālu tika ar to integrāciju, ja integrējamie nebija piespiežami integrēties? Tāpat ir ar skolojamajiem, ja mācīties negrib- nepiespiedīsi, jeb kas “par velti”, tam jau nav vērtības….
Mūsu nākotne ir tālmācībā!Lasīt,rakstīt un nedaudz matemātiku var iemācīt attālināti.Tie miljoni, kuri tiek dedzināti izglītībai ,noderēs citiem,vērtīgākiem valdības prodžektiem.
Uz kāda pamata dažas ministrijas tantes var čakarēt veselu tautu?
Vai maģistra diplomu nopirki? Maģistrs neraksta ar neskaitāmām pareizrakstības kļūdām! Netaisi kaunu sev un citiem maģistriem! Atkārto pamatskolas kursu latviešu valodā, noderēs!
Mediņu par premjeru! NA ir jāatdzimst, jākļūst par patieso tautas interešu realizētāju ! Nost ar degradēto, intelektuāli nespējīgo , morāli izčākstējušo un jenotiski stagnātisko NA!.
Labāk būtu uztraukušies par blamāžu dziesmu svētkos!Šāds vadītājs jāatlaiž!Kāds kauns!Bauska sevi parādīja!
Neaiztieciet labas skolas!
Rundālei būt!
Blamāža, neērti un kauns bija gan….
Tieši jau Rundāle bija tā, kas sevi “parādīja”
Visu veidu likvidācijas , izmiršana, emigrācija ir pagājušo gadu un pašreizējo politiķu noziegums.
Pašvaldības šajā likvidācijas spēlītē atgādina šucmaņus 2. lepnības un alkatības karā. Tā sakot upurus uz bedri ar šucmaņu rokām, bet idejiskie noziedznieki ar cimdiem rokās dod pavēles un noskatās no malas.
Par to iedzīvotāju skaitu, domāju ka mūsu valstī to ir ap 1,6 milj. un ne vairāk. Jā pieskaita tos kas gadiem dzīvo ārzemēs un nekad te neatgriezīsies , tad jau gan. Visu laiku kauko likvidē, bet naudas kā nav tā nav. Kā tas var būt
Būtu jēdzīgi paskatīties, cik “viegls” darbs vecumniekos pārbāztās b/d grupās, cik sarežģīti lielajās klasēs. Kādi speciālie bērni?? Mazākās skolās tomēr ir cerība. Par atbalsta personālu – vai visur rajonā tiek nodrošinātas slodzes??? Cik ātri un vienkārši IZM tā visu IZLEMT. Paldies M.Mediņam.
Departamenta vadītāja pie spēka un dzīvības?Ir ar ko parunāt?
Nav gan ne redzēta, ne dzirdēta kopš gājiena
Varbùt ne ìsti pa tèmu.
Atceros laikus, kad Bauskà varèja nopirkt vidusskolas un augstàkàs izglìtìbas diplomus. Bija darboņi kas visu nokàrtoja par ne mazàm naudiņàm. Zinu diezgan daudz tàdas,kas sapirkàs uz nebèdu diplomus.
Pastāvēs, kas pārmainīsies! Vai Bauskas novadam pietiks spēka un prāta?!