
Četrās valstīs (Latvija, Lietuva, Islande, Spānija) veikts jauniešu pētījums par karjeras izvēles procesu un konsultēšanu. Tas atklāj, ka skolu vidē dominējošā “lielās klases” pieeja jauniešiem neder. Viņi vēlas drošu, personīgu sarunu mazās grupās vai 1:1 formātā. Tāpat pētījums parāda, ka trūkst kvalitatīvas atgriezeniskās saites un ka testiem jaunieši neuzticas, «Bauskas Dzīvei» skaidro pētījuma dalībnieks un koordinators Latvijā, Bauskas jauniešu organizācijas «Laiks jauniešiem» vadītājs Gints Jankovskis.
Kopā pētījuma gaitā aptaujāti 840 jaunieši, un dziļākai izpratnei analizēti 200 fokusa grupu dalībnieku stāsti.
Pētījumu Latvijas pusē koordinēja biedrība “Laiks Jauniešiem”, visplašāk aptaujājot tieši Bauskas novada jauniešus. G. Jankovskis uzskata, ka tas nodrošina īpaši bagātu materiālu vietējai jaunatnes darba politikai un praktiskam darbam – kā visefektīvāk sniegt atbalstu Bauskas jauniešiem karjeras ceļu izvēlē un īstenošanā.
Pētījuma galvenie atklājumi
Konsultēšanās formāts. Visaugstāk jaunieši vērtē klātienes (viens pret vienu) sarunas; mazās grupas (līdz ~8dalībniekiem) ir otrajā vietā; klases lieluma nodarbības tiek vērtētas kā mazāk noderīgas. Spānijā vidējie vērtējumi (no 5): individuāli 4,1; mazā grupā 3,4; klasē 2,4. Citās valstīs – ļoti līdzīgi.
Kritiskais brīdis – 10. klase. Līdz ~16 gadiem svarīgākais ir pašizziņa un karjeras informācija; pēc priekšmetu izvēles fokuss pārvietojas uz eksāmeniem, studiju izvēlēm un konkrētu plānu īstenošanu.
Atgriezeniskās saites pietrūkst. Jaunieši un speciālisti uzsver – vajadzīga personīga, kvalitatīva atgriezeniskā saite, ko lielajās grupās nodrošināt ir gandrīz neiespējami.
Skepses pret testiem. Testi nereti šķiet vieglāk “apmānāmi” vai pārāk vispārīgi; lielāku uzticību gūst sarunas ar nozares profesionāļiem un ēnošana.
Digitālie rīki – piesardzīgi pozitīvi. Īsie mini-testi un mikro-uzdevumi pašizziņai tiek vērtēti visaugstāk digitālajā formātā (vidēji 3,7/5 un 3,4/5), īpaši pēc 16 gadu vecuma.
Ko tas nozīmē Bauskas novadam un Latvijai
No “lekcijas visai klasei” uz sarunu. Standarts – 1:1 saruna un mazo grupu konsultācijas; lielās nodarbības kā informatīvs fons.
Sadarbība ar nozari. Sistemātiski jāorganizē ēnošana, vizītes uzņēmumos un regulāras tikšanās ar praktizējošiem profesionāļiem, nevis vienreizēji “ikgadējie pasākumi”.
Mērķēts atbalsts 10. klasē. Tieši šajā punktā vajadzīgs pastiprināts atbalsts priekšmetu un eksāmenu izvēlēm, nezaudējot iespēju atgriezties pie pašizziņas.
Nākamais solis: top lietotne jauniešiem par karjeru
Balstoties pētījuma atziņās, projektā “Open Yourself for Career Skills” (tulk. – “Atver sevi karjeras prasmēm”) tiek uzsākta mobilās lietotnes izstrāde jauniešiem. Plāns paredz:
- Bauskas novads kā pilotprojekta vieta – satura un funkcionalitāšu līdzradē piedalīsies Bauskas novada jaunieši un karjeras speciālisti;
- Apmācību iespējas Bauskas novada profesionāļiem– pedagogiem, darba ar jaunatni veicējiem, karjeras konsultantiem par karjeras plānošanas atbalstu jauniešiem
- funkcijas, kas stiprina to, ko jaunieši uzskata par noderīgu: īsi mini testi, mikro uzdevumi pašizziņai, personalizēti soļu plāni, pieteikšanās 1:1 konsultācijām, kā arī tiešs kontakts ar nozares profesionāļiem;
- bezmaksas pieeju jauniešiem un sasaisti ar klātienes pakalpojumiem skolās un jauniešu centrā;
- skaidru datu drošības un privātuma ietvaru.
“Jaunieši negaida gatavas receptes – viņi grib sarunu, kurā viņus uzklausa, palīdz izšķirt informāciju un iedod ceļa karti, ko var koriģēt. Lielās lekcijas par «vispārīgo» te vienkārši nestrādā,» saka Gints Jankovskis, jaunatnes organizācijas “Laiks jauniešiem” vadītājs, “tāpēc sākam veidot lietotni un pilotēsim to Bauskā – lai digitālais rīks nekalpotu testa punktiem, bet reālam dialogam un praktiskiem soļiem, ko jaunietis var īstenot tepat, savā novadā.”
Par pētījumu
Pētījumu veica Lietuvas Mikolas Romeris Universitātes Publiskās pārvaldības inovāciju laboratorijas pētnieki projektā “Open Yourself for Career Skills” sadarbībā ar partneriem: biedrību “Laiks jauniešiem” Latvijā, vidusskolu Haaleitisskoli, Reykjanesbær Islandē un reģionālo jaunatnes asociāciju „Amigos de Europa” Spānijā.