
Trešdien, 23. aprīlī, pirmsskolas izglītības iestādē “Zīlīte” Bauskā norisinājās iedvesmojošs un neformāls sarunu vakars, kurā pulcējās pedagogi, skolu vadītāji, pašvaldību pārstāvji, vecāki un NVO darbinieki no dažādiem Latvijas novadiem – tostarp Jelgavas, Rīgas, Valmieras un Preiļiem –, lai kopīgi meklētu atbildes uz jautājumu: kā attīstīt spēcīgu, nākotnei gatavu sabiedrību?
Pasākuma centrā bija britu izglītības domātājs un līderības praktiķis Antonijs Vilobijs (Anthony Willoughby), kurš dalījās gandrīz 50 gadu bagātā pieredzē darbā ar cilvēkiem visā pasaulē – no Kenijas Masai ciltīm un Japānas uzņēmējiem līdz Mongolijas stepju kopienām. Vilobijs ir domnīcas “The Relevance Collective” līdzautors, un pazīstams ar savu unikālo pieeju “teritorijas kartēšanai” – simbolu valodā balstītu metodi, kas palīdz cilvēkiem apzināties savas vērtības, mērķus un virzienu, un tās komunicēt visiem saprotamā veidā.
Sarunā viņam pievienojās baušķeniece, uzņēmēja Baiba Žiga – viņa ir viena no Vilobija stratēģiskajām partnerēm un pasākuma līdzorganizatore kopā ar izglītības praktiķi Madaru Budovu.
“Mēs vēlējāmies radīt vidi, kur pedagogi, vecāki un izglītības politikas veidotāji var sastapties kā līdzvērtīgi sarunu partneri – vienoties kopienā, attīstīt kopīgu valodu un stiprināt savstarpējo komunikāciju, lai kopīgi veidotu jēgpilnu izglītības nākotni,” norādīja pasākuma iniciatores.
Vakara gaitā izskanēja dažādi viedokļi.
“Mēs bieži aizmirstam runāt par pamatvērtībām – bet tieši tās ir sabiedrības stūrakmens. Mums tās ir jāprot tās gan atrast sevī, gan nodot arī nākamajām paaudzēm. Antonija izstrādātā “teritorijas kartēšanas” tehnika ir fantastisks veids kā to darīt universālā, visiem saprotamā veidā, izmantojot simbolu valodu,” sacīja “Swedbank” fonda “AUGT” vadītāja Guna Joma.
Arī Bauskas novada izglītības nodaļas vadītāja Baiba Šumina atzina pasākuma nozīmību: “Izglītībai ir jākļūst par iedvesmojošu piedzīvojumu. Mums bērni jāiemāca domāt, nevis jādod jau gatavas zināšanas, lai viņi spētu izaugt par spēcīgām personībām un nākotnes līderiem. Šādas sarunas palīdz spert soli šajā virzienā.”

Pedagoģe Alla Grigorjeva no Jelgavas papildināja: “Šādi neformāli vakari palīdz ne tikai mācīties, bet arī atgādina – mēs neesam vieni. Mums ir spēks mainīt izglītību.”
Organizatori norāda, ka šis ir tikai sākums – sarunu formāts tiks turpināts, lai stiprinātu izglītības darbinieku un sabiedrības sadarbību un virzītu ilgtspējīgas un jēgpilnas izglītības pārmaiņas Latvijā.
skolā bērni jāmāca domāt, kā skolu beigt neko nezinot un nemākot, un kādas “metodes” nepieciešamas, lai praktiski bez pamatzināšanām iiestātos augstskolā un pēc tās mūžu nobumbulētu amatā skaitoties. Tā ir mūsu “izglītoto” augstākā pilotāža.
A. Okmanis noteikti ir tas, kuram jāmācās. Ļoti daudz jāmācās. Sirmais komjaunietis.