Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Konkursā par Satversmē nostiprinātajām vērtībām uzvaras laurus plūc Bauskas Valsts ģimnāzijas skolnieces

Radošajā konkursā par valsts konstitūcijā iestrādātajām pamatvērtībām, ko nu jau sesto gadu rīko Satversmes tiesa, panākumus guvuši Bauskas novada skolēni.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Satversmes tiesas pārstāve Zanda Meinarte atklāja, ka Latvijas Republikas Satversmei veltītajā skolēnu zīmējumu un domrakstu konkursā darbi tika vērtēti trīs vecuma grupās: 6. klašu, 9. klašu un 12. klašu. Visiem bija uzdots viens temats, kurā izpausties – “Mana atbildība nākamo paaudžu priekšā”.

“Otrais Satversmes gadsimts aicina turpināt domāt, darīt un radīt nākotnei. Ir svarīgi apzināties mūsu katra lomu un nozīmi tajā, lai Latvija, Eiropa un pasaule kļūtu par labāku vietu, kurā cilvēkiem dzīvot, un valdītu miers, kārtība un likuma vara.

Satversmes ievada piektā un sestā rindkopa atgādina: “Ikviens rūpējas par sevi, saviem tuviniekiem un sabiedrības kopējo labumu, izturoties atbildīgi pret citiem, nākamajām paaudzēm, vidi un dabu. Latvija, apzinoties savu līdzvērtību starptautiskajā kopienā, aizstāv valsts intereses un veicina vienotas Eiropas un pasaules ilgtspējīgu un demokrātisku attīstību.”

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Katrs no mums ikdienā dara daudzas nozīmīgas lietas, lai mūsu līdzcilvēki jau šobrīd varētu baudīt pilnvērtīgu dzīvi. Vienlaikus katrs darbs un doma ietekmē arī nākotni – to, kādā valstī un pasaulē dzīvos nākamās paaudzes. Satversmes tiesa ar zīmējumu un domrakstu konkursu aicina skolēnus vizualizēt un vārdos ietērpt to, cik daudzos un dažādos veidos Satversmē ietvertās vērtības palīdz nodrošināt ilgtspējīgu attīstību. Līdz ar to zīmējumu un domrakstu konkursa tēma šogad noteikts “Mana atbildība nākamo paaudžu priekšā”,” vēstīts konkursa pieteikumā.

Z. Meinarte pastāstīja, ka 6. klašu grupā tika iesūtīti 90 zīmējumi, 9. klašu grupā – 31 domraksts, 12. klašu grupā – 31 domraksts. Konkursā tika pārstāvētas 40 skolas, aptverot visus Latvijas reģionus.

“Satversmes tiesa izsaka atzinību visiem konkursa dalībniekiem par radošo darbu un bagāto iztēli zīmējumos un domrakstos, kā arī pateicību pedagogiem, kuri ieguldīja savu laiku un zināšanas, skaidrojot skolēniem Satversmes un Latvijas kā demokrātiskas tiesiskas valsts pamatvērtības,” sacīja Z. Meinarte.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Visaugstākie panākumi šajā konkursā divām Bauskas Valsts ģimnāzijas audzēknēm. Pirmo vietu 9. klašu grupā ar pedagoģes Ināras Graudiņas atbalstu izcīnījusi Bauskas Valsts ģimnāzijas 9. b klases skolniece Karīna Kondore. Otrā vieta šajā pašā vecuma grupā Karīnas klasesbiedrenei Esterei Gudonei.

Publicējam Karīnas Konderes darbu:

Diena ir pagājusi, bet neko īpašu neesmu paveikusi…Biju skolā. Paspēju arī uz tautas
deju mēģinājumu. Bet ko šodien esmu paveikusi tālās nākotnes labā, un vai man vispār jājūt
atbildība kāda priekšā? Atbildība, manuprāt, saistīta ar cieņu. “Cilvēka cieņa un katra indivīda
vērtība ir cilvēktiesību būtība. Tāpēc (..) ir jārespektē cilvēka cieņa.”1 Tātad neesmu
kļūdījusies, ja jau tas ir definēts arī Latvijas Republikas Satversmē.
Novērtējot 19. gs. domātāja, latviešu pašapziņas veidotāja Ata Kronvalda
formulējumu, ka Latvijas pamatlikums jeb Satversme ir tautas patvērums, rodu drošības
sajūtu arī sev, tomēr nākotnē ar to var nepietikt. Šobrīd to meklēju apkārt esošajos cilvēkos –
ģimenē, draugos…Cienot citus, veidoju savu pašapziņu. Tātad, jā, man ir atbildība. Pirmkārt,
arī es patveru savu tautu. Es esmu informācijas avots, esmu aizsargātājs. Es veidoju vidi, kur
patverties, veidoju funkcijas, kas patvers.
Manu identitāti lielā mērā veido arī izvirzītās vērtības. Es cienu gudrību kā cilvēka
tikumu, folkloru kā latviešu tradīciju simbolu un Satversmi kā manas Tēvzemes pamatu. Tā
esmu audzināta ģimenē, tā audzināšu savus bērnus. Mūsu tautas vērtību sistēma ceļo paaudžu
paaudzēs, tāpēc es satveru savu vienaudzi aiz rokas un mudinu, lai viņš ieklausās, apdomā
un nodod savu vērtību lādīti drošās rokās.
Esmu tikai parasta meitene, bet kopā jau esam kas vairāk. Es negribu būt viena, es
gribu būt latviete. Es gribu piederēt kopienai, kurā patiesi iederos, tāpēc es aptveru savējos
cieši, cieši, cerot, ka šis kamols dzīvos Saules mūžu. Piespiestu pie krūtīm, es to sildu un
loloju, lai mana sirds un dvēsele mirdzētu kā šodien, tā rīt.
“Es zvēru, ka viss mans darbs būs veltīts Latvijas tautas labumam…”.2 Es esmu
spējīga teikt šos Satversmē minētos vārdus. Domāju, ka šī pārliecība manī nemainīsies, un tas
būs mans lielākais devums nākamajām paaudzēm. Es satveru un aptveru savu Latviju, lai tajā
rastu patvērumu un dzīvotu saskaņā ar Satversmi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Esteres Gudones domraksts:

Mana atbildība nākamo paaudžu priekšā
Labi saprotu, cik nozīmīga ir gan ģimenes, gan skolotāju loma bērna attīstībā no agras
bērnības. Manī rada saviļņojumu sarkanbalti sarkanais karodziņš maza bērna rokā, kurš sēž tētim
uz pleciem un skatās armijas parādi Latvijas dzimšanas dienā. Mani iedvesmo tūkstošiem iedegto
svecīšu Lāčplēša dienā. Es, apgūstot tālāk savas valsts pagātni skolas mācību programmā,
turpinu iesāktās tradīcijas. Šādi tiek ieaudzināta katra cilvēka atbildība nākamo paaudžu priekšā
– pirmkārt jau zinot savas valsts vēsturi.
Manu un manas paaudzes nākotni nodrošina šis Satversmes VIII nodaļas 112. pantā
iekļautais likums: “Ikvienam ir tiesības uz izglītību. Valsts nodrošina iespēju bez maksas iegūt
pamatizglītību un vidējo izglītību. Pamatizglītība ir obligāta.”1
Domājot par nākamajām paaudzēm, saskatu arī savu lomu. Mācīties pēc labākās
sirdsapziņas, veidot sevī atbildības un pilsoniskās līdzdalības jūtas. Uzdrošināties realizēt savas
idejas – manuprāt, tā ir atbildība gan tagadnes, gan nākotnes priekšā. Vēlos saglabāt tīru vidi,
labu veselību, cieņu pret citu paveikto darbu.
Rodas jautājums, vai šodiena ir iedomājama bez atgādinājumiem par vides
pasliktināšanos? Iepērkoties sāku aizdomāties, cik daudz plastmasas esmu patērējusi tikai tam,
lai pagatavotu vienas vakariņas. Satversmes ievadā teikts: “Ikviens rūpējas par sevi, saviem
tuviniekiem un sabiedrības kopējo labumu, izturoties atbildīgi pret citiem, nākamajām
paaudzēm, vidi un dabu. “
Jau tiek sperti soļi labākas vides veidošanai, kā, piemēram, depozītu punktu ieviešana. Mana
atbildība būtu savā rutīnā ieviest videi draudzīgākas darbības – izmantot daudzreiz lietojamos
traukus, iegādāties pārtikas produktus auduma maisiņos. Varbūt spēšu ieviest jaunus risinājumus.
Nākamā paaudze būs arī mana ģimene. Saviem bērniem mācīšu atbildīgi izturēties pret
mums uzticēto, vienmēr rūpēties par to, lai aiz sevis viss tiktu sakārtots. Arī veselības dēļ mums
visiem vajadzētu atcerēties senču gudrības un izmantot tautas līdzekļus, iemācīties pazīt dažādus
ārstniecības augus, lai nebūtu jālieto ķīmiski medikamenti, kas var tikt izmesti.
Es esmu tikai viens no astoņiem miljardiem cilvēku uz pasaules, bet tas nenozīmē, ka es
nevaru mainīt to, kāda būs nākotnes pasaule. Centīšos savu dzīvi veidot tā, lai ne tikai es varētu
lepoties ar savu valsti, bet arī valsts varētu lepoties ar mani.

Pie Satversmes tiesas tiesnešu augstā novērtējuma un Atzinības raksta tikušas – Bauskas pilsētas pamatskolas audzēkne Zane Lea Zunda un Uzvaras pamatskolas skolniece Anda Briede. Abu meiteņu pedagoģe ir Daiga Sējēja. Visu konkursa uzvarētāju un atzinības rakstu saņēmēju darbi apskatāmi šeit.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Bauskas pilsētas pamatskolas skolnieces Zanes Lea Zundas darbs. Pedagoģe Daiga Sējēja.
Uzvaras pamatskolas skolnieces Andas Briedes darbs.

Konkursa uzvarētāji un atzinības rakstu, kā arī sadarbības partneru simpātiju balvu saņēmēji un viņu pedagogi tiks aicināti uz svinīgo konkursa apbalvošanas ceremoniju attālināti šā gada 3.martā.

Arī šogad savas simpātiju balvas piešķirs bijusī Satversmes tiesas priekšsēdētāja, Eiropas Savienības Tiesas tiesnese Ineta Ziemele, Publisko tiesību institūta vadītājs Arvīds Dravnieks, pārstāvji no Latvijas Mākslas akadēmijas, kā arī žurnālu “Jurista Vārds” un “Domuzīme” radošās komandas. Konkursa sadarbības partneru simpātiju balvas tiks paziņotas līdz 20.februārim.

Zīmējumu un domrakstu konkursa mērķis ir stiprināt skolēnu valstisko apziņu un rosināt līdzdalību demokrātijas procesos, izpētot un iedzīvinot Satversmes vērtības. Ar šo konkursu Satversmes tiesa rosina skolēnu interesi un izpratni par Satversmi un tās nozīmīgumu, kā arī pilnveido skolēnu zināšanas par Latvijas kā demokrātiskas tiesiskas valsts pamatvērtībām un iepazīstina skolēnus ar Satversmes tiesu, kā arī skaidro tās lomu tiesiskā valstī. Izzīmējot un aprakstot Satversmē ietvertās idejas, ikviens skolēns var stiprināt tiesiskas valsts vērtības un Latvijas valstiskumu.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (1)

  1. Prieks par meitenēm, bet Bauskas dzīve laikam neko nav dzirdējusi par datu aizsardzību un mierīgi publicē aizsargājamus datus. Tipiski tautas pārstāvji – cita acī redz skabargu, savā pat baļķi napamana.

    3
    5
Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.