Šodien kristieši visā pasaulē atzīmē Lielo piektdienu jeb Kristus Krusta dienu.
Lielā piektdiena – ciešanu laiks – ir nešķirami saistīta ar krustu. Krustā sistais Jēzus ir cilvēku vardarbības upuris. Viņa asiņainajam nāves sodam vajadzēja iedarboties atbaidoši un parādīt cilvēkiem Jēzus “bezspēcību”, kurš palīdzēja citiem, bet pats sev palīdzēt nespēja.
Priekšstats par to, ka Dieva dēls ir miris pie krusta, Jēzus laikabiedriem šķitis neiespējams, jo krusta nāve bijis kaunpilns nāves veids. Izglītotie romieši uzskatījuši krustu par kaut ko tik atbaidošu, ka tas ir jātur tālu ne tikai no romiešu pilsoņu miesas, bet arī acīm. Estētiem tas patiešām neesot bijis skaists skats.
Ļoti daudz cilvēku no kristietības gaida dzīvi bez ciešanām un visu ilgu un vajadzību piepildījumu, viņi izvairās no krusta. Taču Lieldienas neesot iedomājamas bez Lielās piektdienas, kad Jēzus iet citu ceļu, un šis ceļš nevar palikt bez ciešanām, tās ir visa centrā.
Lielajai piektdienai veltīti dievkalpojumi šodien notiks daudzās baznīcās visā Latvijā.
Baznīca šajā dienā lasa Evaņģēliju par Kristus notiesāšanu un lūdzas par visiem – ticīgajiem un neticīgajiem. Pēc šī aizlūguma krustam tiek noņemts pārsegs un ticīgo priekšā atklājas tēls pie krusta. Pēc tam seko Svētās Komūnijas rīts un procesija ar Vissvētāko Sakramentu uz “Kristus kapa” altāri.
Lielā Piektdiena ir vienīgā diena gadā, kad priesteri necelebrē Svēto Misi. Ticīgajiem šajā dienā ir jāievēro stingrs gavēnis.
Lielā piektdiena – krusta ceļš Rīgā, Skaistkalnē un Kurmenē
Jau 16.gadu Lielajā piektdienā Vecrīgas ielās notiks Ekumeniskais Krusta ceļš, kas galvaspilsētā kļuvis par Lieldienu laika tradīciju.
Krusta ceļš plkst.10 sāksies laukumā starp Rīgas Svētā Jēkaba katedrāli un Saeimas ēku un plkst.12 noslēgsies Doma laukumā, kur pēc tam līdz plkst.15 būs iespēja turpināt pavadīt laiku lūgšanu atmosfērā, klausīties kristīgo mūziku un cilvēku pieredzes stāstus.
Lūgšanas vadmotīvs šogad ir Svēto Rakstu vārdi: “Pāri visam, kas jāsargā, sargi savu sirdi, jo no turienes rosās dzīvība.” Vadmotīva autore ir Gunta Ziemele, kas norāda, ka šogad dalībnieki lūgsies par mieru Ukrainā, Krievijā, Latvijā un visā pasaulē.
Pēc ievadvārdiem lūgšanas dalībnieki dosies ceļā un apstāsies vēl septiņās Vecrīgas vietās, tostarp Jēkaba laukumā, pie Kara muzeja, Basteja kalnā, pie Brīvības pieminekļa un Līvu laukumā. Katrā apstāšanās reizē aktieri Liene Gāliņa un Ģirts Ķesteris lasīs fragmentus no Bībeles un meditācijas.
Savos pieredzes stāstos dalīsies pārstāvji no Ukrainas un Latvijas, savukārt garīgās pārdomas vadīs Rīgas arhibīskaps metropolīts Zbigņevs Stankevičs, Latvijas Baptistu draudžu savienības bīskaps Kaspars Šterns, Latvijas Evanģēliski luteriskās baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags, luterāņu mācītājs Krists Kalniņš, baptistu mācītājs Edhars Mažis, draudzes “Labā vēsts” mācītājs Andrejs Čebotarjevs, katoļu priesteri Jānis Meļņikovs SJ un Arnis Maziļevskis.
Ekumenisko Krusta ceļu tiešraidē translēs televīzijā “TV24” un kanāla “Facebook” kontā, Radio “Marija” tiešraidē un mājaslapā.
Krusta ceļa gājiens šodien tiek rīkots arī Skaistkalnē un Kurmenē. Kā informē draudze, piektdien plkst. 12 plānots krusta ceļš pa Skaistkalnes ielām (ja laikapstākļi atbilstoši); plkst. 14 Kristus ciešanu liturģija. Sakramenta pārnešana uz Kristus Kapa altāri. Sakramenta adorācija līdz Lieldienu rītam.
Savukārt Kurmenes katoļu baznīcas draudze vēstī, ka piektdien plkst. 17 tīkos krustaceļu pa Kurmenes parku (ja laikapstākļi atbilstoši); plkst. 18 Kristus ciešanu liturģija. Sakramenta pārnešana uz Kristus Kapa altāri. Sakramenta adorācija līdz Lieldienu rītam.
Vissvētākā Sakramenta pārnešana Skaistkalnes katoļu baznīcā:
Kāju mazgāšanas liturģija Skaistkalnes katoļu baznīcā:
Foto, video: no draudzes albuma.
Vai Mediņa kungs bez spilgtajiem šoviem nevar iztikt? Vai tā kāju mazgāšana un skūpstīšana ir tik ļoti neatņemama baznīcas sastāvdaļa?
Baznīca nav tā vieta, kur jārāda cirks!!!
Bet baznīckungam un baznīcēniem cirks patīk! Suņi rej un karavāna iet tālāk 🙂
Kā dievs palīdz cilvēkiem,uzdodiet šo jautājumu sev.
Vajadzēja Mediņam pa Bauskas ielām, pa A7 Krusta ceļu izvest! Un būtu svētku dienā štrāse ciet un būtu laba performance
Medina kgs lai tik burbina , la norimtos kars Ukraina, ar parejo mes pasi tiksim gala!.
Dievam jūsu komentāri nav anonīmi. Kā jūs viņam izskaidrosiet, ka tik lioti spējat nicināt? Jūsu ticība nav graša vērta, ja nespējat pieņemt jauno mācītāju. Ko tad jūs baznīcā lūdzat? Vai mācītāju vai Dievu? Kā zinām mats no cilvēka galvas nenokrīt bez Dieva ziņas. Pieņemiet Andreju kā pāebaudījumu jūsu ticībai un aicinu neizgāzties šinī testā.
Nu nefantazē, nepieņemt plaukšķināšanu nav nicināt, katram tomēr ir savs viedoklis par to,ko mācītājs veic mises laikā, un , ja tie patreizējie rituāli vecākās paaudzes ticīgajiem nav pieņemami, tad tas ir rezultāts, bet ne nicināšana, nicināt būtu publiski apsaukāt, bet šeit jau tikai pasmejas par tām ” jaunajām vēsmām” , kam nu nav nekāda sakara ar ticību. Mediņš nav Dievs un neatbalstīt Mediņu nu nepavisam nenozīmē noliegt Dievu. Tu pati taču raksti,ka Mediņš ir kā pārbaudījums, tātad saproti, ka kaut kas tā īsti tomēr nav .
Bet Jūs parādiet , kurš bauslis aizliedz baznīcā priecāties? Īpaši, kad Kristus ir uzvarējis nāvi un augšācēlies. Tas ir stereotips, ka baznīcā ir jāvalda sēru atmosfērai un jāož pēc pelējuma.
Skaistkalnes baznīca tomēr ir un paliek katoļu baznīca ar savu kārtību un ja kāds grib diet un plaukšķināt, tad jau jādodas uz Jauno dzīvi.Nu nedies un neplaukšķinās tie baznīcēni cienījamos gados, ja viņiem tas nebūs pieņemams, vienīgi neies vai brauks kur citur.
Cilvēkiem gados pat ir ieteicams kārtīgi izkustēties un izplaukšķināt. Uzlabosies asinsrite, normalizēsies spiediens. Kā saka -patīkamais ar lietderīgo. Un, ja negribas plaukšķināt, to var nedarīt. Brīva izvēle.
Varbūt tomēr atļauj tiem cilvēkiem pašiem izlemt, kas viņiem ir lietderīgi un kā viņi grib uzvesties kā īsteni katoļticīgie. Baznīca ,cik zinu, nav domāta fizkultūras nodarbībām. Bet tev taču neviens neliedz plaukšķināt un diet,bet vai nevar notikt tā, ka tam deju ansamblim tas viss drīz apniks , bet vecākā paaudze būs sekmīgi no Skaistkalnes baznīcas izdzīta. Bet lai nu tev veicās ar tām jaunajām vēsmām.
Cien., Skaistkalnes katoļu aizbildni! Tieši tā, lai izlemj paši baznīcēni, vai iet uz Skaistkalnes baznīcu vai braukt uz Ozolaini vai Bausku. Arī Cesvaine nemaz nav tik tālu. Reizi nedēļa var noskriet. Un plaudēšana nav obligāta, tas ir Jūsu izdomājums.
Skaistkalnes baznīcas aizbildne ir Dievmāte ( ne es) , palūdz Mediņam , lai viņš tev par katoļu ticību arī ko apskaidro , citādāk tu par plaukšķināšanu tālāk neesi tikusi, un tas jau ir ļoti skumji, jo bezjēgā plaukšķināt un skandēt trīs vārdus Dievam tomēr ir par maz. Cilvēkam tomēr ir jāizprot ko un kamdēļ tā darām, citādāk sanāks kā tajā spēlē- visi dara tā……,bet….. Dievam jāizrāda gods un cieņa, bet tajā ” dejas solī izpildot plaukstiņpolku” tas aizmirstas.
Skaistkalnes Dievmāte ir Latvijas ğimeņu aizbilde, bet Jūs pašpasludinātais Skaistkalnes katoļu aizbildnis. Neesat pilvarots, lai runātu visu vārdā.Atkārtoju- plaudēt nav obligāta prasība. Un plaukšķu polku būsiet izpildījis pats, jo nekas tamlīdzīgs nav manīts.No konteksta saprotu, ka Jums personīga nepatika pret Mediņu. Bet tās ir Jūsu problēmas. Saprotiet , ka baznīca tiek restaurēta arī prieks Jums.
Nevajag jau uzreiz iekaist, satraukties un dusmoties. Man tavs Mediņš ir pilnīgi vienaldzīgs, esmu redzējis viņu tikai iztālēm, bet tu gan , kā noprotu, esi viņā samīlējusies. Saglabā mieru. Man tā restaurētā baznīca nav vajadzīga, nekas tai nekaitēja arī agrāk. Tu draudi visiem, kas to visu uztver skeptiski, ar Dieva sodu, bet tu jau liela meitene un laiks ir saprast, ka Mediņš ir Mediņš un Dievs ir Dievs, tas nav viens un tas pats,kritizēt Mediņu nenozīmē- kritizēt Dievu. Nomierinies un pieņem to ,ka tas, par ko tu jūsmo un esi ekstāzē, citiem var nepatikt un būt cits vai pat pretējs, jo tāda ir dzīve.
Mediņš nav mans, viņš ir mūsu visu. Ja par īpašu vietu sirdī, tad tā bija tēvam Jānim. Esmu piedzīvojusi vairāku mācītāju maiņu Skaistkalnes baznīcā. Katram mācītājam bija savi plusi un mīnusi. Skredelis bija bezgala vienkāršs, Zviedrāns enerğisks ar savu humoriņu, tad bija tāds jauns polis- Bulušs, viņš laikam nevarēja iedzīvoties, tad tēvs Jānis un vēl citi mūki no Polijas, Mediņš ir jau otro reizi. Bet iepriekš viņš vairāk ar Skaistkalnes jaunatni strādāja. Bija vēl kau kādi, visus neatceros.Pārākais no visiem bija tēvs Jānis. Līdz brīdim, kad sāka pļāpāt ne to ko vajag , ne ar to ar ko vajag. Draudzei vispār nav jāzin nesaskaņas mācītāju un viņu priekšnieku starpā. Diemžēl sanāca, ka tēvjs Jānis ar savu lēnprātību iesēja naida sēklu, kura veiksmīgi uzdīga. Un par restaurāciju, ja Jums šķiet, pa pūstošas jumta konstrukcijas nav jāmaina, tad turpiniet ar tādu attieksmi vadīt savu saimniecību.