Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Maskošanās, “Meteņa mīziens”, ugunsšovs – ar dažādām aktivitātēm Vecumniekos svinēs Meteņus

Sestdien, 10. februārī, ikviens aicināts  uz tradicionālajām Meteņu svinībām Vecumniekos, kur šīs gadskārtas atzīmēšana ir neatņemama kultūras dzīves sastāvdaļa jau gandrīz desmit gadus.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Meteņu svinības sāksies ar maskoto tēlu gājienu no Vecumnieku centra līdz Jaunā ezera krastam, kur norisināsies citas daudzpusīgas un atraktīvas sarīkojuma aktivitātes. «Meteņdienas svinības Vecumniekos aizsākās 2015. gadā ar XVI Starptautisko masku tradīciju festivālu, kas toreiz notika Vecumniekos. Šogad īpašu uzsvaru vēlamies likt uz jauniešiem kā aicinājumu ne tikai svinēt svētkus, bet arī maskoties latviskā garā, turpinot latviskās tradīcijas, nevis pārņemt citu tautu kultūru, piemēram, Halovīnu.

Tēli var būt dažādi – mēs necenšamies kādu ielikt rāmjos, tādēļ arī masku gājiens parasti ir ļoti daudzpusīgs. Tajā var satikt jau tradicionālos tēlus – budēļus un ķekatas. Bērni var tērpties dažādās zvēru maskās, atceroties, ka apģērbu Meteņos velk uz otru pusi,» stāsta Vecumnieku tautas nama vadītāja Jana Goževica.

Pēc gājiena paredzētas dažādas Meteņu izdarības pie Vecumnieku jaunā ezera. Te gaidāms folkloras kopu koncerts, Vecmuižas putras baudīšana, otrādi lasīšana, “Meteņa mīziens”, uguns bumbas ripināšana un citas aktivitātes. J. Goževica pavēsta, ka plānotās izdarības ir Vecumnieku tautas nama radošās komandas – tautas nama mākslinieciskās daļas vadītājas Vinetas Zandavas, tautas nama administratores Ingas Rakusovas un pašas J. Goževicas – kopdarbs, kas tapis sadarbībā ar Bārbeles folkloras kopas «Tīrums» vadītāju Iritu Vimbu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Iecerēts, ka Vecumniekos viesosies Liepas kultūras nama folkloras kopa «Liepa», kultūras un tautas mākslas centra «Ritums» folkloras kopa «Savieši» un Baldones folkloras kopa «Mantojums».

 «Parasti Meteņu svētku noslēgumā tiek ripināta uguns bumba, kas ir izveidota no salmiem un simbolizē visu veco, kas ir jāsadedzina. Uguns ritulis kā saule veļas pa zemes virsu, lai mudinātu, budinātu un sildītu zemi, lai nāktu pavasaris. Šogad kā papildinājumu uguns bumbai izlēmām rīkot uguns šovu, jo uguns klātbūtne iezīmē konkrētu rīcību un aprises turpmākiem plāniem, iekšēji sperot pirmo soli, lai nodomi un vēlmes īstenotos dzīvē,» paskaidro J. Goževica. Radošā pasākuma komanda, nākot uz sarīkojumu, aicina līdzi ņemt ne tikai Meteņa svinībām atbilstošas maskas, bet arī labu noskaņojumu un kopā būšanas prieku.

Foto: No arhīva

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (22)

  1. Kas ir Meteņa mīziens, ar ko tas Vecumniekos tik slavens un ievērojams , kāpēc viņi to svin un atzīmē, kas tajā tik īpašs un kam tas īpašs, kas būs tas goda biedrs?

    5
    2
  2. Kristietības laikmetā ir no tautas apziņas izdzēsti senie Baltu tautu Dievi un Dievietes. Ir palikušas vien sekulāras, bērnišķīgas, infantilas, nenopietnas rituālās darbības.

    4
    1
  3. ta jau atkal Ottomers ārdīsies!!))) vai arī ne??? būs samierinājies ar situacion,situeišen,.,,.

  4. Atkal turpini ar savu fanātiskā reliģiska misionāra uzbāšanos? Ar ko tu savā fanātismā atšķiries no fanātiska kristiešu misionāra vai tikpat fanātiska musulmaņu mullas?

    4
    2
  5. Atbilde uz komentētāja Es-skolnieciņš 08.02.2024. 22:17. Baznīcas Latvijā ir gandrīz katrā blīvi apdzīvotā vietā. Saki savu sakāmo mācītājiem. Varēsi terorizēt ar zinātnisko ateismu baznīcu draudzes savā miestā, ja vien tevi policija uz slimnīcu pie galvas dakteriem nekonvojēs.

    3
    1
  6. Man nav nekas nevienam mācītšjam jāsaka! Es neesmu karojošs fanātiķis kā tu! Lai ir tās baznīcas! Man viņas, atšķirībā no tevis, netraucē! Es viņās vnk neeju! Tu arī vari neiet, vari iet kādā izdomātā svētbirzī vai mazgāties dvēseļu upē Daugavā, bet nebāzies te virsū visiem ar savu fanātismu!

    5
    1
  7. Komentētājam Es – skolnieciņš bezgala traucē mani komentāri. Tad kāda sumpurņa pēc tu tos lasi un mani tik dedzīgi kritizē? Tad nelasi manus komentārus. Un nekritizē mani. Ja esi ateists, kurš brauc pagāniem augumā, tad, lūdzu, esi konsekvents un uzbrauc kādam kristietim augumā arī. Citādi tev ir novērojama kristiešiem tik raksturīgā nepatika pret pagāniem.

    1
    4
  8. Lasu tavus fanātiskos sprediķus tāpēc, ka tu te bāzies ar tiem virsū zem katra raksta, kur kaut reliģisks aprakstīts! Ja šitā te bāztos virsū kādi kristiešu sektanti ar savām pamācībām, tad brauktu arī viņiem augumā, bet kaut kā viņi te neizpaužās kā tu, kam, izskatās, ir totāls uzmanības trūkuma sindroms, ka visu laiku par sevi jāatgādina. Un 100% būsi atkal klāt ar saviem uzbāzīgajiem un sen zināmajiem tekstiem, lai tevi neaizmirst, kad būs atkal kristiešu Lieldienas.

    4
    1
  9. Atbilde uz komentāra autora Es – skolnieciņš komentāru. Nu, es esmu baltu pagāns, kuram, dzīvojot Baltijā, ir tiesības runāt par senajiem Baltu tautu Dieviem un senajām Baltu tautu Dievietēm. Nedz tu, nedz prokremliski orientēti segvārdu zagļi, kuri zog manu pseidonīmu prokremlisku komentāru un rupeklību rakstīšanai la.lv un tv3.lv, ziņu portālos neatturēs mani. Es savas tiesības zinu. Un par Satversmes 99. un 100. pantu es arī zinu. Pseidonīms Skolnieciņš ir pretstats vārdam mācītājs. Es vienmēr būšu seno Dievu un seno Dieviešu pusē. Un politeisma ideju es aizstāvēšu.

    1
    4
  10. Tu nevis aizstāvi politeismu, bet uzbrūkoši apkaro citus, t.sk. kristiešus, kam ir tādas pašas tiesības uz izvēli un dažādiem svētkiem kā tev vai man, kam vispār pie kājas visādi teofīļi un dievumīļi!

    3
    1
  11. Atbilde uz komentētāja Es – skolnieciņam 10.02.2024. 10:21. Tev jau ļoti gribās, lai es aizveru muti un nerunāju par sentēvu Dieviem. Bet es esmu balts, kurš dzimis un uzaudzis Baltijā. Man ir likumīgas tiesības godāt savu senču Dievus un Dievietes manu senču zemītē. Man ir likumīgas tiesības runāt par savu senču Dieviem un Dievietēm. Kristietība ir invazīva, alohtonā reliģija, kura maniem senčiem ir nesusi tikai ļaunu. Tāpēc man ir likumīgas tiesības savā zemē iebilst pret kristietības dominējošo stāvokli. Es esmu sentēvu, pagāniskās, politeiskās ticības mantinieks. Man ar krustnešu ticības mantinieku nav pa ceļam.

    1
    3
  12. – te jau izskatās un velk uz-aprobežotību-fanatismu-un stulbumu. ,.cits vairs nav ko piebilst.

    3
    1
  13. Atbilde uz komentētāja Es – skolnieciņam komentāru. Pirms meklē skabargu manā acī un vaino mani nesaticības izraisīšanā, vispirma palasi Bībeli. Bīlele aicina kristiešus uz naidu un karu pret pagāniem. Šādu destrukciju jeb naida runu Bībelē ir visai daudz. Korānā vel jo vairāk. Arī kristiešu draudžu garīdznieki savos publiskajos izteikumos nav slēpuši naidu/nepatiku/izsmieklu pret pagāniem. Es varu atrast virkni kristiešu dižgaru, kuri veicināja sabiedrības naidu pret pagāniem. Bet tu visu pozicionē tā, it kā es būtu agresors. Es aizstāvos. Manas dabas dotās tiesības uz pašaizsardzību neviens vel man nav atņēmis.

    1
    2
  14. Atbilde uz komentētāja to: skonieciņam,., sakāmo. Nu redz, tu mani uzskati par stulbu tikai tāpēc, ka es uzdrīkstos paust citādu viedokli. Priekš tevis baznīcas aitas, kas blēj mācītājiem līdz ir gudras. Bet es neesmu aita, es esmu cilvēks domājošais. Nez kāpēc tu kristiešu un citu ābramisko reliģiju garīdzniekus neuzdrošinies kritizēt, bet vientuļam pagānam – aktīvistam tu brauc augumā. Es tik un tā palikšu uzticīgs sentēvu Dieviem..

    1
    2
  15. -daudz te lekasies un spregasies- tavu ip adresiti noblokēs, un ta savu idealogiju varesi pats sev klārēt,

    2
    1
  16. Dikti daudz tu šodien jeb mūsdienās zini kaut ko par seno baltu reliģiju, tās dieviem un rituāliem? Kādi tad ir tavi avoti, lai par to spriestu? Folklorā balstītas pasakas vai Brastiņa fantāzijas, kuras bija tādas pašas kā tev? Vienīgais, kur tev taisnība, ka krustneši iznīcināja baltu reliģijun visu ar to saistīto un kā, diez tu šodien vari zināt, ko un kā godāt, ja viss ir iznīcināts?

    2
    1
  17. Neopagānisms ir ļoti fleksibls. Kaut vai ja papēta to pašu vikku (eng: Wicca) (vienu no ķeltu neopagānismiem), tur reliģijā nav neviena līdera, un vikka nav centralizēta. Un dažādās kopienās praktizē dažādi. Baltu pagānisms nav pieskaitāms pie ābramiskajām reliģijām, kur viss ir balstīts vēsturiskumā (uz jautājuma zīmes) un kaut kādās kanoniskajās tradīcijās. Es neredzu sarežģījumus atjaunot sentēvu ticību mūsdienās.

    1
    1
  18. Atbilde uz komentētāja skolnieciņam-mazajam komentāru. Manis banošana nozīmēs vien vārda brīvības neesamību. Internets ir plašs. Ir daudz vietu, kur es varu latviski un angliski publicēties zem sava īstā vārda. To ko pie mums likvidēja krustneši un kristīgie misionāri 12. gadsimtā, es centīšos atjaunot 21. gadsimtā jaunā vel nebijušā kvalitātē un kvantitātē.

    1
    1
  19. Mana atbilde uz komentāru Es – skolnieciņam 10:39 2024. gada 11. februārī. Bet ļaudis Islandē, ASV un citur taču kaut kā atjaunoja skandināvu pagānismu neopagānisma veidolā? Vai ne? Asatru ir visai normāla neopagāniska, politeiska reliģija, ko nav kauns praktizēt. Kāpēc gan dievturība vai romuva būtu izņēmums?

    1
    1
Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.