Iecavas vidusskolas pedagogu un audzēkņu pieredze, izmantojot Eiropas Savienības atbalstītus projektus
Latvija Eiropas Savienībā (ES) iestājās 2004. gada 1. maijā. Šogad, 2024. gadā, valstī atzīmējam vairākas nozīmīgas gadadienas – 20 gadi kopš pievienošanās ES un NATO, desmit gadi, kopš ieviests eiro, 17 gadi kopš pievienošanās Šengenas zonai.
Šoreiz par to, ko ES devusi Antrai Pārumai, Iecavas vidusskolas vācu valodas skolotājai, Bauskas novada mācību iestāžu un Iecavas vidusskolas sociālās un pilsoniskās mācību jomas koordinatorei, «Junior Achievement Latvia» ekspertei, sociālo zinātņu skolotājai.
Atbalsta izglītošanos
Skolotāja A. Pāruma ar gandarījumu stāsta: «Eiropas Savienības projektos iesaistos ne gluži 20 gadus, bet tuvu tam. Pirmos izmantoju «Comenius» skolēnu apmaiņas un pedagogu tālākizglītības projektus, kursus, to darīja arī kolēģe Vita Ķerpe, mūsu skolas angļu valodas skolotāja. Visu laiku izmantoju iespējas. Gētes institūts nodrošina vācu valodas skolotāju kursus Vācijā. Pērnvasar tajos biju Berlīnē. Esmu bijusi Minhenē, Ķelnē, Freiburgā un citur, izmantoju stipendijas iespējas, bija atmaksāta lidošana, dzīvošana un kursu materiāli. To izmantoja skolotāji no dažādām valstīm.»
Iecavas vidusskola līdz
- gadam ieguvusi «Erasmus+» akreditāciju, «tas ir dokuments, kas pierāda, ka esam gatavi īstenot šos projektus», skaidro A. Pāruma. Tas nebūt nebija vienkārši, jo bijis jāsavāc noteikts punktu skaits, un pērn tas saņemts.
Grupu apmaiņa
Savukārt jauniešiem ļoti vērtīgas ir grupu apmaiņas. No 2015. līdz 2017. gadam izzināts darba tirgus Eiropā, iepazīta Turcija, Polija, Portugāle, Dānija, Vācija. Šajā mācību gadā skolēni bijuši Polijā, Portugālē un Vācijā. Iepazīta tēma «Mēs esam Eiropa». Tiek izzināti demokrātijas jautājumi, kultūra, daudzpusība un integrācija. Jaunieši prezentēja savu valsti ar sagatavoto mājas darbu, rādīja savus talantus.
Pērn novembrī seši 11. klases audzēkņi ar skolotājām Antru Pārumu un Ivetu Ceru devās «Erasmus+» projekta mobilitātē uz Glādenbahas Eiropas skolu Vācijā. Šī skola ir Iecavas vidusskolas sadraudzības skola jau kopš 2008. gada. Mobilitātes tēma bija «Jaunieši Pirmajā pasaules karā» – aktuāla mūsdienu politisko notikumu kontekstā. Tikšanās laikā iecavnieki prezentēja Latviju, pilsētu, skolu. Savukārt vācu jaunieši stāstīja par saviem veiktajiem pētījumiem par jauniešu dzīvi Pirmā pasaules kara laikā, tas bija citādāks skatījums uz vēsturiskajiem notikumiem. Tā bija iespēja jauniešiem iepazīt citas Eiropas valsts kultūras mantojumu, daudzpusību.
Iepriekš, 2019. gada martā, projekta otrajā mobilitātē Portugāles pilsētā Almadā piedalījās pieci 7. un 8. klases skolēni kopā ar pedagoģēm A. Pārumu un Anitru Taureni. Dalībvalstu skolu audzēkņi veidoja projekta logo, par kuru balsoja katras valsts 25 skolēni. Balsojumā
- vietu ieguva Iecavas jauniešu veidotais logo, kurš tagad redzams projekta dokumentācijā, mājaslapā, uz T-krekliem u. c. Logo autori bija Kārlis Čipens, Emīls Galauskis un Daniels Spalis.
Projekta pirmajās divās dienās jaunieši kopā ar savām viesģimenēm iepazina Almadas un Lisabonas kultūrvēsturiskās vietas. Dalībvalstu delegācijas stāstīja par savu valsti, pilsētu, skolu. Bija saliedēšanās spēles un aktīva darbošanās elektronikas, programmēšanas un robotikas darbnīcās.
Skolēni internacionālās grupās orientējās Almadas vecpilsētā, apskatot dažādas vēsturiskas vietas un veicot ar tām saistītus uzdevumus. Tikmēr skolotāji izvērtēja projektā paveikto un plānoja nākamo mobilitāti Horvātijā. Projekta dalībnieki apmeklēja jauniešu organizāciju, kas brīvprātīgi veic sociālo darbu bēgļu, migrantu un citu riska grupu jauniešu integrēšanā sabiedrībā. Tikšanās laikā brīvprātīgā darba veicēji stāstīja un prezentēja veiktās aktivitātes, kā arī radoši un sportiski pavadīja laiku ar projekta jauniešiem, uzsverot, ka esam dažādi, tomēr varam atrast kopīgas intereses, aizraušanos un kopā risināt problēmas.
Jau maijā gaida ciemiņus Iecavā
No 2015. līdz 2017. gadam izzināts darba tirgus Eiropā. To darīja Turcijas, Polijas, Portugāles, Dānijas, Vācijas un Latvijas skolēni. Tēmas tiekot izvēlētas kopīgi atbilstoši «Erasmus» vadlīnijām.
- gada novembra beigās un decembra sākumā projekta ceturtajā mobilitātē Polijas pilsētā Ožarova Mazovecka, kas atrodas pie Varšavas, piedalījās seši Iecavas vidusskolas 7. klases skolēni kopā ar pedagoģēm A. Pārumu un Dinu Mediņu. Skolēni apmeklēja Kopernika zinātnes centru, kur varēja veikt zinātniskos eksperimentus, saprast, kāpēc rodas dažādas dabas parādības. Pēc tam bija orientēšanās pa Varšavas vecpilsētu, kur draudzīgās daudznacionālās komandās bija jāatrod dažādi apskates objekti. Pa to laiku skolotāji gida pavadībā devās 3,5 stundu garā ekskursijā pa Varšavu. Apskatīja Lazienki parku un Varšavas vecpilsētu. Tāpat projekta dalībnieki tikās skolā, audzēkņi piedalījās mācību stundās, bet skolotāji iepazinās ar skolu un pedagogiem, kā arī darba sanāksmē izvērtēja padarīto un plānoja turpmāko darbību. Skolēni tikās ar pašvaldības un Gētes institūta pārstāvjiem, rādīja savus mājas darbus – prezentāciju par savu valsti, pilsētu, skolu un video par tēmu «Mūsu vecvecāku hobiji un talanti».
Savukārt jau šopavasar, no 20. līdz 25. maijam, Latvijā, Iecavā, ieradīsies jaunieši no Portugāles un Polijas, lai izzinātu uzņēmējspējas, proti, iecavnieki viņiem stāstīs par skolēnu mācību uzņēmumiem, jo minēto valstu skolās tādu nav. Savukārt martā Iecavā viesojās pārstāvji no Vācijas, tēma bija «Jaunatne Pirmajā pasaules karā». Jaunieši, darbojoties šajos projektos, kļūst atvērtāki un gūst pieredzi par citām kultūrām, tā ir arī iespēja lietot svešvalodas, ieguvumus uzskaita
A. Pāruma. Skolēni dzīvo viesģimenēs, tā iepazīstot arī citu valstu sadzīvi, cits gūst pirmo lidojuma pieredzi.
Ārpusstundu darbs
«Vēl neesam izmantojuši, tas vēl jāizmanto – tā ir «ēnošana» darbavietā, kas būs pieejama skolotājiem, lai skatītos savu kolēģu pieredzi, darba metodiku ārzemēs, pēc tam pārņemot labāko. Sastopot vācu valodas skolotājus no citām valstīm, bija interesanti uzzināt, ka visi mācām no vienām grāmatām,» stāsta pedagoģe.
Kā tiek izraudzīti skolēni, kuri iesaistās projektā un dodas uz citām valstīm? «Iesaiste projektā ir ārpusstundu darbs. Nereti savās vācu valodas stundās redzu, saskatu skolēnus, kuri būtu pelnījuši un gatavi izmantot šādu iespēju redzēt pasauli, runāju arī ar kolēģi. Ir mums arī «WhatsApp» grupa tieši projektam. Pašlaik 21 Iecavas vidusskolas audzēknis darbojas šajās aktivitātēs. Rakstām finansējuma pieprasījumu Valsts izglītības attīstības aģentūrai darbam ar «Erasmus+» projektiem skolā,» stāsta skolotāja.
««Junior Achievement Latvia» esam kopā ar igauņiem un somiem starptautiskā projektā «Central Baltic Young Entrepreneurs» par uzņēmējspēju attīstību jauniešiem, tas saistīts ar mācību uzņēmumiem. Jau 2. un 3. maijā šajā sakarā plānots brauciens uz Helsinkiem.
Tikko esam iesaistījušies vēl vienā «Junior Achievement Latvia» starptautiskā izglītības projektā «Girls Go Circular». Projekta mērķis ir mazināt digitālo un uzņēmējdarbības prasmju atšķirības starp dzimumiem un veicināt jaunu meiteņu un sieviešu līdzdalību STEM (red. – zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika), izmantojot tiešsaistes mācību programmu par aprites ekonomiku. Projekta mērķa grupa ir jaunietes vecumā no 14 līdz 19 gadiem. Tajā iesaistījušās Iecavas vidusskolas 10. un 11. klases meitenes,» stāsta pedagoģe. Mācības notiek tiešsaistē, būs jāizstrādā kāds produkts, projekts, un rudenī labākajiem būs iespēja doties uz Ungārijas galvaspilsētu Budapeštu.
Iecavas vidusskola 2019. gadā ieguva balvu, titulu «Eiropas ekonomikas skola» par aktīvu darbošanos ekonomikas jomā un par sasniegumiem.
Ārpus darba pieredzes, kā ES iedzīvotāja A. Pāruma min pozitīvo, ko sniegusi iesaiste Eiropas Savienībā: «Brīvas ceļošanas iespējas, kas ir mans vaļasprieks. Varu doties uz jebkuru valsti bez liekām barjerām un birokrātijas. Ir arī darba un pieredzes gūšanas iespējas. Arī uzņēmējiem ir plašākas iespējas, jo Latvijas tirgus ir mazs. Mīnusi, protams, ir, ka «ceļo» arī citi – grūti kontrolēt kontrabandu, nelegālu vielu ievešanu.»
Starptautiskie debašu turnīri
Vita Ķerpe, Iecavas vidusskolas angļu valodas skolotāja, komentē darbu Eiropas Savienības atbalstītos projektos: «Manā pedagoģiskajā darbā ir bijusi pieredze, iesaistoties ļoti daudzos starptautiskos projektos – «Comenius» projektos, individuālajos projektos esmu devusies pedagogu pieredzes apmaiņas braucienos uz Angliju, Skotiju un Islandi. Esmu bijusi partneru starptautiskajā projektā «Erasmus» kopā ar Spāniju, kurā ar savu audzināmo 8. klasi bijām apmaiņas braucienā uz Spāniju, spāņi pēc tam bija ciemos pie mums. Tas bija ļoti piesātināts un jauks projekts.
Arī kā debašu skolotāja ar skolēniem un arī individuāli vairākkārt esmu braukusi uz Nīderlandi, Slovēniju, Slovākiju, Gruziju. Arī tagad aicina turp uz debašu turnīru. Būts arī Ukrainā starptautisko debašu turnīrā. Tagad ukraiņu debašu skolotāja kā bēgle ir Lietuvā un mūs uzaicināja viesos. Tikko uz trim dienām bijām Lietuvā, ukraiņu skolā, tā debašu projekts turpinās.
Ilgus gadus bija sadarbība ar Eiropas Jauniešu parlamentu. Arī viņi piedāvāja nometnes, dažādus pasākumus gan Latvijā, gan Igaunijā un Lietuvā, un individuāli uzvarētāji – mūsu skolas audzēkņi – brauca uz vairākām valstīm – Itāliju, Bulgāriju. Pasaules skolu debašu turnīrā Meksikā bija viens mans audzēknis, kas vēlāk palīdzēja vadīt debašu klubu un pašlaik ir profesors Rīgas Stradiņa universitātē. Vairākus gadus, arī šovasar, pārstāvji no mūsu skolas brauc uz Čehiju, kur notiks starptautiskais debašu turnīrs. Redzēts, uzzināts un iegūts ir ļoti daudz.» ◆
«Erasmus+» programma 2021. – 2027. g. ir kā turpinājums iepriekšējam «Erasmus+» ciklam, kas ilga no 2014. līdz 2020. gadam.
Programma:
- sniedz starptautiskās sadarbības un mobilitātes iespējas izglītības un mācību, jaunatnes un sporta jomā;
- kopējais budžets visā ES 7 gadu periodam pārsniedz 28 miljardus eiro;
- paredzēts iesaistīt 12 miljonus dalībnieku;
- projektus var iesniegt tikai juridiskas personas.
Avots: www.erasmusplus.lv.
Skolēni par Eiropas Savienības atbalstītiem projektiem
Artjoms Grigorjevs, 7. klases audzēknis, par «Erasmus+» projektu Portugālē:
– Tā bija mana pirmā pieredze piedalīties tādā projektā un lidot vienam pašam bez vecākiem uz citu valsti. Es braucu kopā ar pieciem kalsesbiedriem un ar skolotājām. Tā ir ļoti laba prakse mācīties svešvalodas – angļu, vācu un nedaudz arī portugāļu.
Projekta laikā es ieguvu daudz jaunas informācijas par Portugāli, par tās galvaspilsētu Lisabonu, apskatīju Portugāles pieminekļus un biju populārās apskates vietās. Redzēju okeānu un tā milzīgos viļņus. Tā kā pats esmu futbolists, bija ļoti interesanti apskatīt «Sporting» futbola kluba stadionu. Tāpat derīgi uzzināt, kādos apstākļos dzīvo cilvēki ārzemēs, ko viņi ēd, kādi ir portugāļu nacionālie ēdieni, kādas ir viņu skolas un skolēni un vēl daudz ko citu.
Iemācījos sadarboties grupā ar bērniem no citām valstīm, izmantojot angļu valodu, sarunāties ar citiem angļu valodā ikdienā un darboties grupā ar cilvēkiem, kurus pirmo reizi redzu.
Ģimene, kurā es dzīvoju, bija ļoti jauka un draudzīga, bet ļoti žēl, ka zēns Pedro angļu valodu gandrīz pavisam nemācēja.
Izabella Purmale, 7. klases skolniece
– Man šis ceļojums uz Portugāli «Erasmus+» projektā bija ļoti nozīmīgs. Man ļoti patika pirmo reizi lidot ar lidmašīnu, pirmo reizi apceļot citu valsti un mācīties citu valodu.
Es dabūju jaunus, foršus draugus un satiku ļoti daudz jauku cilvēku. Man ļoti patika, un varbūt tieši šis ir iemesls, kāpēc vajag labāk mācīties. Es ļoti gribētu vēl piedalīties šādos projektos, kā arī vēlētos uzņemt citus bērnus pie sevis.
Kur tad nekontrolētā migrācija, ārējo robežu dārza žogs, dzimumu ķīselis, narkomānija, cilvēku tirdzniecība, līko gurķu sodi, Latvijas rūpniecības iznīcināšana, valsts parāda verdzība?