Iedzīvotājiem, kuri Lieldienu brīvdienās kaut kur dosies ar autobusu, jārēķinās, ka no pirmdienas, 1. aprīļa, par autobusa biļetēm vajadzēs maksāt vairāk.
Autotransporta direkcijā (ATD) skaidro, ka līdz 31. martam (ieskaitot) iegādātās biļetes būs derīgas līdz attiecīgās biļetes derīguma termiņa beigām, savukārt no 1. aprīļa visas biļetes pārdos tikai un vienīgi pēc jaunā tarifa. Elektroniski iegādātās biļetes mobilajās aplikācijās un internetā pakāpeniski kļūs lētākas. Mērķis ir mainīt pasažieru paradumus un veicināt biļetes neiegādāties pie vadītāja vai kasēs.
ATD pārstāvis Viktors Zaķis norāda, ka jaunie tarifi tika gatavoti kopš 2023. gada pavasara. Gala versijā Sabiedriskā transporta padome tos apstiprināja pagājušā gada 14. decembrī. “Praktiski visās Sabiedriskā transporta padomes sēdēs piedalījās Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadība. Paralēli pārvadātājiem ATD organizēja divus seminārus par jaunajiem tarifiem, kuros ne tikai informēja par to ieviešanas gaitu, bet arī uzklausīja pārvadātāju komentārus un sniedza atbildes uz viņu jautājumiem. Visi Sabiedriskā transporta padomes sēdes protokoli un pieņemtie lēmumi ir publiski pieejami. Par jauno tarifu sistēmu pērnā gada nogalē tika informēti masu mediji,” teic V. Zaķis.
Kas attiecas uz jauno tarifu sistēmu, V. Zaķis paskaidro, ka tā ir veidota pēc jauniem principiem. Atsevišķos savienojumos biļešu cenas ir kļuvušas pat lētākas, nekā iepriekš, taču ir arī savienojumi, kuros cenas pieaugums ir liels.
Jau šobrīd ir iespējams apskatīt cenu izmaiņas portālā 1188.lv. Norādot savu plānoto maršrutu pēc 1. aprīļa, būs redzamas jaunās cenas. Piemēram, no Bauskas autoostas līdz Rīgas autoostai biļetes cenas pieaugums būs 45 centi jeb 3,60 eiro iepriekšējo 3,15 eiro vietā, bet līdz Jelgavai pieaugums būs, sākot no 35 centiem jeb 3,30 eiro iepriekšējo 2,95 eiro vietā.
V. Zaķis precizē, ka Bauskas maršrutu tīklā lētāks ir palicis tikai viens posms – no Bauskas līdz Bērsteles centram no 1. aprīļa biļete maksās par pieciem centiem mazāk.
Plānots, ka pasažieru pārvadājumos ar reģionālajiem autobusiem laika biļete 30 dienām pilnā apmērā jāievieš līdz šī gada 1.jūnijam.
A/s “Nordeka” pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Edvards Valdmanis apliecināja, ka vienošanās ar ATD ir noslēgta. “Visiem pārvadātājiem informācija bija laicīgi atsūtīta. Arī savus darbiniekus par tarifu izmaiņām esam informējuši. Iespējams, kaut kur sistēmā pirmajās dienās radīsies kļūmes, jo tomēr apjoms ir diezgan liels,” stāsta E. Valdmanis. Viņš pieļauj, ka autobusu vadītāji būs pirmie, kuriem būs jāsaņem kritika no pasažieru puses.
“Visticamāk no sabiedrības puses šūmēšanās būs liela. Uzskatu, ka no Autotransporta direkcija varēja izvērst labāku informēšanas kampaņu par gaidāmajām izmaiņām. Daudzviet tomēr brauciens ir palicis dārgāks. Vakar Sabiedriskā transporta sēdē norādījām, ka pēc 1. aprīļa autobusos vajag izvietot ATD informatīvo tālruni, lai cilvēki zvana un jautā, kāpēc tā un ne citādi,” teic E. Valdmanis. Viņš sola, ka autobusu šoferīši katrai situācijai pieies individuāli.
Tikmēr šonedēļ Bauskas autoostā vairums uzrunātie iedzīvotāji atzina, ka viņiem par izmaiņām ir pirmā dzirdēšana. Ceraukstiete Lūcija atklāja, ka trešdien atbraukusi uz Bausku un ievērojusi autoostā informāciju par biļešu cenu izmaiņām. Tagad no Ceraukstes centra līdz Bauskai tiek prasīti ir 70 centi, cik būšot no 1. aprīļa, viņai neesot zināms. “Skaidrs, ka nekāds 1. aprīļa joks tas nav. Gluži vienkārši mums maciņi jāatver plašāk,” secina Lūcija.
“Goda vārds, pirmo reizi dzirdu, ka cels cenas! Šodien braucu un vēl maksāju veco cenu- divus eiro. Dzīvoju Skaistkalnes pagasta Mēmelē. Labi jau, ka vēl autobuss kursē, kas tad cits atliks, ko prasīs, to maksās,” pauž Skaistkalnes puses iedzīvotāja Regīna. Viņa pastāsta, ka bieži uz Bausku nebrauc, ar transporta pakalpojumu izlīdz pašas kaimiņi.
“Daudziem jau ir savas automašīnas, un autobusi bieži ir tukši. Skaidrs, ka nosegt izmaksas ir grūti. Piemēram, no Skaistkalnes trešdien autobuss atbrauca bez neviena pasažiera, bet nāk tas no Bārbeles, pirmais cilvēks iekāpa pie Zvaigznes un pēc tam divi tika uzņemti Vecsaulē, tas arī viss. Kā tad ar tādu plūsmu kaut kas var atmaksāties?” spriež Regīna.
Par izmaiņām bija dzirdējusi Bauskas novada iedzīvotāja Ligita. “Viss paliek dārgāk, nav brīnums, ka paaugstina maksu par autobusa braucienu. Cik maksās biļete man pašai, es nezinu. Kad nākamnedēļ braukšu uz darbu, tad manīšu jauno cenu. Līdz šim bija 70 centi, iespējams, līdz kādiem 90 centiem, vai arī līdz apaļam eiro pacels,” pieļauj Ligita.
Nabagmājas “veiksmes stāsts” turpinās. Un visa Eiropa mūs atkal apskauž..
Paldies tiem 100 rūķīšiem, kas dienu un nakti strādā, lai celtu tautas labklājību.
Pareizi, celiet cenas biļetēm, jo 70+ gadus veci pensionāri 90% gadījumos pat nemāk izmantot internetu un skārienjūtīgu telefonu. Grib izņemt biļetes no aprites, bet aizmirsa par pati vājāko sabiedrības daļu.
Kādam liekas ka ja atceltu nerentablus reisus būtu labāk ? Tad tikai īstā bļaušana sāktos.