22. septembrī daudzviet Latvijā un arī kaimiņos Lietuvā tiek atzīmēta Baltu vienības diena, pieminot uzvaru Saules kaujā 1236. gadā. Svētdien Baltu vienības dienai veltīti pasākumi norisināsies arī Bauskas novadā.
Šajā dienā pulksten 17 kultūrtelpā «Mežotnes baznīca» būs apskatāms tautas lietišķās mākslas studijas «Bauska» darināto arheoloģisko tērpu demonstrējums «Vienoti laikā». Koncertprogrammu sniegs ansamblis «Stiprās sievas» un etnogrupa «Ogas». Pasākumā būs aplūkojama arī Pakrojas gleznošanas studijas darbu izstāde «Būt gaismā», kā arī darbosies «Latviskais Rudenāju galds». Ieejas maksa pasākumā noteikta pieci eiro.
Savukārt pulksten 19 Mežotnes pilskalnā notiks Zemgales karoga pacelšana kopā ar zemgaļu kultūras biedrību «Upmale» un Baltu vienības dienas ugunskura iedegšana. Lietuviešu un latviešu tautas mūziku un dančus nodrošinās folkloras kopas «Laukam pāri», «Svitene» un «Dimzēns». Pasākuma noslēgumā paredzēts uguns šovs «Zvaigznes debesīs, gaismas loks ap mums».
Uz Baltu vienības dienas pasākumu 22. septembrī pulksten 20 aicina arī Bārbeles folkloras kopa «Tīrums». «Mēs tur būsim, bet mūsu mērķis ir pievērst uzmanību, ka daudzas lietas ir sabiedrības kopējas lietas, nevis kā tagad – ir kāds entuziastu pulciņš, kurš pats ir izdomājis un rīkojas. Es uzskatu, ka šai vajadzētu būt kopīgai sabiedrības sajūtai un vajadzībai. Tas ir svarīgākais, kas jāsaprot arī valsts varas pārstāvjiem – ja tas ir svarīgi, tad tas ir katra kopējs pienākums tradīciju uzturēt,» norāda folkloras kopas vadītāja Irita Vimba.
Viņa atklāja, ka pasākums tiek rīkots kopš 2015. gada, un parasti apmeklētāju skaits ir no 15 līdz 25 cilvēkiem. Aktivitātes lielākoties pasākumā ir ļoti atkarīgas no Zvirgzdes kāpas apsaimniekotāja, uzņēmuma «Latvijas Valsts meži», uzstādījumiem – ja ir sausā sezona, tad tradicionālo ugunskuru kurt nedrīkst. Parasti sarīkojuma laikā tiek dziedātas dziesmas, iepazīts vēsturiskais materiāls – īstenojamās aktivitātes atkarīgas no situācijas un iepriekšminētajiem nosacījumiem.
Svētdienas vakarā Skaistkalnē jau tradicionāli tiks organizēts pasākums uz tilta pār Mēmeles upi. Šogad sarīkojums «Upes šķir-tilti vieno» sāksies pulksten 20 ar vietējo latviešu un lietuviešu iedzīvotāju neilgu simbolisku satikšanos uz tilta ar karogiem, apmainoties ar maizi un medu.
«Lai gan šogad pasākumam bija jānotiek mūsu pusē, pie kaimiņiem uz sarīkojumu ieradīsies svarīgi viesi, tālab aktivitātes norisināsies Lietuvas pusē – Germanišķos, kur tiks kurts arī tradicionālais ugunskurs. Spēlēs mūsu pašmāju pūtēju orķestris «Skaistkalne» Jāņa Kalniņa vadībā – kopīgi dziedāsim, dancosim, dosim ziedojumus ugunij un vadīsim citas paražas,» stāsta Skaistkalnes tautas nama vadītāja Līga Baļčūne, «tradīcija mūsu pusē turpinās – mums tas ir svarīgi. Vairāk apmeklētāju parasti ierodas no Lietuvas puses, taču arī mūsējie izrāda interesi.»
Dažu gadsimtu laikā kristieši un jūdaisti ir sekmīgi iznīcinājuši baltu pagānismu: baltu politeismu. Tomēr ne viss ir zudis. Mūsdienās ir aktuāls baltu neopagānisms kā dievturība un romuva. Tikai tur ir jāizvāc daudz kā lieka, t.i., kristietības uzslāņojumus. Un vel jāveido jaunu saturu, citādi dievturību un romuvu nav iespējams normāli piekopt. Senos Dievus ir jāatceras.
Un tu nu būsi tas, kas zina to lieko un aizvāksi to? Gribas pasmieties par šādu mesiānismu “kristiešu ķeceru” apkarošanas stilā “īstās patiesības” vārdā!
Es pieminu senos dievus katru reizi kad paceļu alus kausu pret sauli!Šogad saule mūs sevišķi lutina!
Atbilde uz komentāra Skolnieciņam komentāru. Ironizē arī turpmāk. Es tikai konstatēju ābramisko reliģiju pastrādātos noziegumus pret Baltijas iedzīvotājiem. Dievs un Velns ir ābramisko reliģiju uzspiests duālisma modelis kā Jahve un Sātans, kā Allāhs un Šaitans. Romuvas oficiālo mājaslapu apskaties. Tur Velinas ir minēts pie Baltu Dieviem. Un palasi Haralda Biezā publikācijas. Ko luterāņu mācītājs, Kristus kulta priesteris, ir aizmirsis dievturībā un romuvā? Pie tam viņš baltu pagānismu piesārņo ar savu pasaules skatījumu caur kristieša prizmu. Vari mani izzobot, tās ir tavas tiesības. Es iedvesmojos no vikkas un no asatru, vanatru reliģijām, kuras ir pilnvērtīgas neopagāniskas reliģijas. Tās ir kā piemērs, kādam neopagānismam ir jābūt.
Kaķu draugam. Vispār alu izlej zem koka vai lej uz akmens. Pats nedzer. Pirmkārt, ir slavinājums kādam konkrētam Dievam vai Dieviem, vai vairākiem Dieviem un Dievietēm. To pasaka verbāli, vārdiski. Tad izlej to alu. Un vārdiski pasaka, ka tas ir ziedojums par godu tam un tam. Palasi kaut vai vienu asatru rokasgrāmatu. Bet tas par ko tu ironizē un zobojies, ir alkoholisms. Ja tu vārdu “Dievi” raksti ar mazo sākumburtu, tad esi kristietis, jo Bībelē vārdu “Dievi” raksta ar mazo sākumurtu. Bet ko gan no ebreju folkloras var gribēt? Tā taču ir šovinistiska. Un uz ko šī folklora mudināja cilvēkus? Uz nemitīgiem kariem un citādāk domājošo iznīcināšanu šās folkloras dogmu vārdā. Man ar ābramiskajām reliģijām un monoteismu nav pa ceļam.
Esmu pieradis pie uzbraukumiem manā virzienā. Nekā jauna uz pasaules nav. Kristiešiem vienmēr ir bijis naids pret pagāniem. Tas ir normāli.
Pirms alu izliet,to trauku kurā viņš(alus)ieliets,paceļ augstu rokās pret sauli.Izliet vai ieliet-tāds ir mūžīgais jautājums arī šodien.Bet mēs te pieminam Saules kauju,kurā krustneši un viņu līdzskrējēji dabūja pa mizu.
Kāda Saule? Trauku nelieto. Tu ej uz savrupu valsts mežu, kurā nav nekāds stingri aizsargājams dabas liegums, ar auduma maisiņu, piemēram, linu, un alus pudeli un uz lapiņas uzrakstītiem buramvārdiem. Iet gaišā dienas laikā. Agri no rīta vai vakarā, var arī pa dienu. Atrod vietu, kur neviena nav. Noskaita slavinājumu un/vai kaut kādus buramvārdus. Izlej alus pudeli zem koka zemē vai uz akmeņa atkarībā no tradīcijas, ko praktizē, kā ziedojumu Dieviem. Pasaka ka tas ir ziedojums tam un tam Dievam vai Dievietei, vai tam un tam Dievu un Dieviešu panteonam. Pudeli un korķi liek auduma maisiņā un izmet savā miskastē. Kāda Saule? To kauju var nosaukt kā gribi. Es simbolismam nepievēršu vērību, es vienkārši praktizēju pagānismu un taisu rituālus.
Realitāte. Kristietība un jūdaisms ir dominējošās reliģijas Latvijā, kuru svarīgumu nedrīkst pat apstrīdēt publiskajā telpā vai arī sabiedriskajos mēdijos, arī privātajos. Jo kā minimums tevi par sava viedokļa paušanu uzskatīs kā garīgi slimu, bet kā maksims par tevi interesēsies policija un būs aizturēšana, mitekļa kratīšana un aizturēšana. Tālāk viss atkarīgs no tavas uzvedības. Vai tu no iecirkņa tiksi mājās vien ar uzlikšanu policijas uzskaitē vai arī būs citādākas, prolangētas sekas. Krustneši? Krustneši ir kara noziedznieki un reliģiozi sektanti kā no totalitārajām, sabiedrībai bīstamajām sektām. Tāds ir mans vidoklis. Ābramiskās reliģijas neatbalstu, jo tās iznīdēja visu to, kas tām bija apkārt kā neviena nelūgti okupanti, kuri nemāk līdzāspastāvēt svešā zemē, bet uzspiež visiem savu patiesību pēdējā instancē.
Skolnieciņa diagnoze skaidra, kādā izdomātā māņu pasaulē viņš dzīvo un no kā iedvesmojas tāpat kā, starp citu, viņam līdzīgie kristieši un pārējie, kurus viņš fanātiski neieredz tieši tā, kā krustneši pirms daudziem simtiem gadu pagānus. Pilnīga līdzība naidā un neiecietībā pret līdzcilvēkiem, kas domā savādāk!
Un? Lūdzu, ateist vai agnostiķi, aizbrauc uz kādu musulmaņu valsti un pasaki, ka Kurban Bairam svētki ir galīga tumsonība, kā arī vardarbība pret dzīvniekiem. Piebilsti vel ka fanātiska apsēstība ar islāmu ir slimības pazīme; slimas sabiedrības pazīme. Tālāk turpini savu manifestu, monologu ar diskusiju par sieviešu tiesībām un sieviešu brīvībām. Pasaki skaļi, ka Korāns ir pretrunā ar jebkādām sieviešu tiesībām un sieviešu brīvībām. Uzbraukt augumā tu man virsū vari. Bet uzbraukt augumā tiem, kuri atrodas pie varas, tu esi par mazu un par bailīgu. Veiksmi!
Esmu pieradis, ka mani kritizē un parodē. Nekā jauna uz pasaules. It nekā jauna. Būt par pagānu 21. gadsimtā ir izaicinājums. Bet man vienalga, ko par mani domā citi vai kādā gaismā mani izceļ. Man vienalga. Es daru to, ko daru.
Un kā tad ar brašajiem karotājiem no rekonstruktoru kopām, staltajiem krievu zēniem, bļja…., ieroču šķindinātājiem, baltu vienotības stiprinātājiem? Nebūs?
Es atšķirībā no tevis, kas lec no biksēm ārā, lai apkarotu tos, kas nedomā tā kā, ne ar vienu nekaroju, tāpēc man nav nevienam jābrauc augumā!!! Vnk tu te esi piegriezies ar savu apsēstību ar māņiem. Bet lai būtu – jebkuram, t.sk. tev, ir tiesības dzīvot savā māņu pasaulē ar korānu, talmudu, bībeli vai ko tamlīdzīgu padusē. Bet tev jau to nesaprast, ja piedāvā man, lai es dotos karot ar musulmaņiem vai kristiešiem.
Atbilde uz komentāra autora Bugurtķiks komentāru. Kāds sakars ar krieviem? Lūdzu, paskaidro! Krievijas Federācija ir ne tikai totalitāra, fašistiska valsts, bet arī pareizticīga valsts, t.i., kristīga valsts. Lai gan lokāli dažos KF reģionos ortodoksu baznīcas kristieši ķīvējas ar musulmaņiem. Iekšējs ķīviņš ābramiskajā sistēmā. Bet par pagānismu KF var iespundēt trakonamā bez iespējām iznākt ārā kā tas ir ar šamani Aleksandru Gabiševu. Un kāds tur sakars ar pagānismu? Nekāds. Neredzu iemeslu diskusijas tēmu mainīt uz krieviem. Tā būs beztēma; bezsakars.
Vecās Eiropas politeiskās reliģijas atdzimst neopagānisma formā. Senie Dievi atgriežas. Grieķijā: hellēnisms. Lielbritānijā: druidrisms un vikka. Skandināvijā: asatru. Es tikai minēju dažus piemērus. Cilvēkiem ir jābūt alternatīvai. Jo ne visi grib būt piederīgi ābramiskajām, monoteiskajām reliģijām. Pietam ābramiskās reliģijas ir visai valdonīgas, tās pakārto sabiedrības dzīvi zem sevis. Un ar ateistiem vai agnostiķiem nerēķinās, proti, neuzskata šo cilvēku tiesības uz izvēles brīvību par svarīgām.
Atbilde uz komentāra autora Es Skolnieciņam komentāru. Pirmkārt, es ne ar vienu nekaroju. Nemēģini man piedēvēt tos kriminālnoziegumus, ko es nekad neesmu darījis un pat neplānoju veikt. Nepiedēvē man tādas rakstura īpašības kādu man nav. Tu, protams, gribētu to, lai es klusētu un lai man nebūtu tiesību uz vārda un apziņas brīvību. It kā tu neesi kristietis, bet naids pret politeismu tev ir. No kurienes? Vai tik ne no Bībeles? Otrkārt, kopš kura laika pagāniem būtu jādzīvo pēc ebreju folkloras grāmatām kā Korāns, Talmuds, Bībele? Neesmu ne ebrejs, ne arābs, lai ar tevi tirgotos. Palasi angļu valodā tezaurā vai kādā glosārijā vārda “pagāns” nozīmi. Tur nav nekāda sakara ar ābramisko sistēmu. Tu pat jēdzienu “pagāns” neizproti. “Pagāns” ir vispārināts vārdam “politeists” jeb “daudzdievis”. Sadzīvē lieto gadījumos, kad runa iet politeiskās reliģijas praktizējošiem cilvēkiem. Treškārt, kopš kura laika publiski izteikts viedoklis skaitās karošana? Ceturtkārt, pasaki kristiešiem un musulmaņiem, ka viņi ir apsēsti. Paud necieņu pret kristiešiem un mulmaņiem tikpat konsekventi kā tu to vērs pret mani pagānu. Esi konsekvents reliģiju nīšanā! Citādi tu visas negācijas vien vērst tikai pret mani un manu pasaules uztveres modeli.
Nu jau savā apmātībā galīgi tev jumts aizbraucis! Izlasi vēlreiz, uz ko tu mani aicināji un ko tev atbildēju, nevis raksti te bezsakara “palagus”! Pie kājas man visādi kristieši, pagāni, musulmaņi, ābrami vai pārējie māņu sektanti! Lai viņi dzīvo un pielūdz ko grib, bet nebāžas virsū, kā to viņi visi, t.sk. tu, savā apmātajā pārliecībā dara un apkaro viens otru!!!
Stiprās sievas pie Rudenāju galda sametīs riktīgi Ogu un Saules kaujas rekonstrukcijas ietvaros iekaustīs vājos vīrus!
Un kur es kādu būtu apkarojis? Džihādus es nerīkoju un netaisos rīkot. Modžaheds es neesmu. Dzīvniekus rituāli neslepkavoju. Muslims es neesmu. Dzīvus cilvēkus uz sārta nededzinu. Krusta karus nerīkoju. Neesmu kristietis. Ābramiskajām, monoteiskajām reliģijām ir šmucīga vēsture. Tās pat tevi ateistu vai agnostiķi noliks pie vietas. Vēsture to apliecina. Tāpēc es iestājos par Eiropas tautu natīvajām, autothonajām, politeiskajām reliģijām. Un jā. Ateisms kopā ar humānismu ir labs.
Kāpēc Baltu vienības dienu būtu jāsvin Mežotnes baznīcā? Vai šādā Baltu vienības dienas svinēšanā nav pretrunu? 1) Balti nav ebreji, un baltiem ebreju folkloras godināšana (baznīca ir ebreju folkloras godināšanas viena) nav obligāta. 2) Balti nemaz negribēja pieņemt ebreju folkloru par savu ticību. 3) Kāpēc kristieši un jūdaisti iznīcināju baltu tautu vietējo ticību? Tā ir kaut kāda īpaša kristīgās mīlestības izpausme? Moka un dedzina sārtā, tātad mīl. Man šāda mīlestība simts gadus nav vajadzīga un arī pēc simts gadiem nē.
Ja tu būtu bišķi gudrāks, tad zinātu, ka Mežotnē nav baznīcas kā tādas! Tas, kas tur ir, ir tikai bijušās baznīcas mūri, kas atjaunoti kā ēka, kas kļuvusi par kultūrtelpu, kas savukārt nav tas pats kas baznīca!
Ir baznīca. Taču Kristus kulta reliģiskās darbības tur visā nopietnībā ir notikušas? Tas ir kā ar pašvaldību kapiem pilsētās un pagastos, tās var nepiederēt kristiešu draudzēm. Bet… Krusts uz katras kapličas būs. Vietām kristietības simbolikas būs vel pavairāk. It kā sabiedrībā ir ateisti vai agnostiķi vai pagāni, bet tā reliģiskās pārliecības brīvība apbedīšanas nozarē nedarbojas? Līdzīgi ir te. Var atzīmēt brīvā dabā nekā Kristus kulta ēkas teritorijā. Pieļauju, ka tur atristīšanas rituālu tai zemei neviens nav veicis, lai nonivilētu Kristus kultu tai kultūrtelpā. Pietam, ja tur baznīcas pamatos bij’ cilvēku kauli, tad šaubojas, ka tos atraka un kremēja uz liela malkas krāvuma pļavā pēc pagānu tradīcijām, kaut vai asatru tradīcijas. Tas būtu līdzīgi kā jūdaistu reliģiskos svētkus ar etniskajiem ebrejiem svinēt uz kādas koncentrācijas nometnes teritorijas, tas būtu neētiski. Un štrunts, ka nometne nedarbojas. Bet pēcgarša jau ir. Tāda rīcība skaitītos devianta, nenormāla un klaji zaimojoša.