Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

VVD Bauskā un Iecavā pārbauda, kā autoservisi apsaimnieko notecināto eļļu un vecās riepas

Viens no kampaņas uzdevumiem bija uzskaitīt nolietoto riepu skaitu uzņēmumā. Attēlā – galvenais inspektors Armands Kārkliņš.

No 12. līdz 13. oktobrim Latvijā īstenota Valsts vides dienesta (VVD) organizētā autoservisu kontroles kampaņa. «Bauskas Dzīve» ceturtdien, 13.oktobrī, kopā ar VVD pārstāvjiem apmeklēja autoservisu Bauskā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Zemgales reģionā kontroli veica četri VVD Zemgales reģionālās vides pārvaldes pārstāvji – galvenais inspektors Armands Kārkliņš, vecākais inspektors Arnis Eglīte, piesārņojuma kontroles daļas vadītāja Dace Butenaite un pārvaldes direktora vietniece Evita Beitlere.

E. Beitlere skaidro, ka primārais kampaņas mērķis nav sodīt, bet gan paskaidrot, pamācīt un mudināt uz pareizu bīstamo atkritumu, videi kaitīgo preču atkritumu un nolietoto riepu apsaimniekošanu autoservisos. Pirmās vizītes laikā uzņēmumos tiks apzinātas kļūdas un nepareizās darbības, kuras noteiktā laikā būs jāuzlabo un jāsakārto. Ja līdz nākamajam apmeklējumam apsaimniekošana nebūs uzlabojusies un autoservisa īpašnieks nebūs ņēmis vērā noteiktās prasības, nāksies piemērot soda sankcijas.

Nereti cenšas ietaupīt
Pirmais autoserviss Bauskā, kur ierodas VVD pārbaudes komanda, ir SIA «Kloniņi». Lai gan priekšnieka uz vietas nav, jo atrodas ārvalstīs, pārstāvjus uzņem servisa darbinieks Arvils Foigts. Sākotnēji kampaņas īstenotāji apzina servisa teritoriju un pēc tam dodas iekštelpās, lai veiktu pārbaudes arī tur.

Pārstāvjus interesē gan tas, kāda apkure tiek izmantota, lai servisu apsildītu, gan pats galvenais – kāds kurināmais tiek izmantots, pievēršot uzmanību tam, vai netiek dedzināti bīstamie atkritumi, piemēram, atstrādātās eļļas vai eļļas filtri.

«Mēs salīdzinājām datus ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datiem un secinājām, ka ir ļoti daudzi uzņēmumi, kuri ir reģistrējuši savu darbību VID, bet nav reģistrējuši VVD,» tā E. Beitlere, «mūsu pienākums ir apsekot un vērst uzmanību, tāpēc ne velti pārbaudes laikā noskaidrojam, vai uzņēmējiem ir kādi jautājumi, kā apsaimniekot atkritumus, jo bīstamo atkritumu, to skaitā videi kaitīgo preču atkritumu apsaimniekošanā, ir ļoti stingras prasības – uzskaite, uzglabāšana, marķējums un citi kritēriji. Ņemot vērā to, ka ir enerģētiskā krīze un visi mēģina ietaupīt, dažkārt arī autoservisi savas darbības rezultātā radušās eļļas mēģina kurināt, kas viennozīmīgi ir bīstamo atkritumu sadedzināšana. Tas ir lēti, it kā izdevīgi, bet tā rezultātā rodas nepilnīgas sadegšanas produkti, kas savukārt rada gaisa piesārņojumu.»

Jābūt saņemtai B kategorijas piesārņojošās darbības atļaujai
Pārbaudes veicēji pievērsa uzmanību arī tam, kādus pakalpojumus autoserviss piedāvā, kā arī pieprasīja uzrādīt atbilstošo dokumentāciju. Īpaša vērība tika veltīta tam, kur serviss uzglabā un kā apsaimnieko bīstamos atkritumus, kā arī, vai teritorijā esošo nolietoto riepu skaits nepārsniedz 100, kas uzskatāms par pārkāpumu.

«Uzņēmumiem tiek skaidrots, kā šos atkritumus apsaimniekot. Šodien mēs konsultējam, skaidrojam, mēģinām panākt, lai viņi reģistrē darbību VVD,» tā E. Beitlere, «soda sankcijas, ja netiek ievērota bīstamo atkritumu pareiza apsaimniekošana, ir pamatīgas, lai nedotu iespēju šādai prettiesiskai darbībai.»
VVD pārstāve E. Beitlere atklāj, ka autoservisā SIA «Kloniņi» ir novērojams, ka uzņēmums nodarbojas ar transportlīdzekļu izjaukšanu, kā veikšanai jābūt saņemtai B kategorijas piesārņojošās darbības atļaujai, kuras attiecīgajā servisā nav. «Šajā konsultāciju kampaņas reizē mēs viņiem dodam iespēju novērst šo pārkāpumu,» tā E. Beitlere.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Evita Beitlere. Foto – Māris Krūmiņš


Autoservisam, kurā tiek veiktas diagnostikas, riepu nomaiņa vai tamlīdzīgas darbības, ir nepieciešama C kategorijas reģistrācija, bet gadījumā, ja tiek veikta nolietoto transportlīdzekļu izjaukšana detaļās, darbība atbilst B kategorijai. «Ja ir redzams, ka mašīnas ir pusizjauktas, teritorijā atrodas vraki, stikli un citas spēkratu detaļas, tas ir pierādījums, ka tiek veikta B kategorijas piesārņojošā darbība,» pastāsta E. Beitlere, «šo kategoriju ir sarežģītāk iegūt, un tam ir nepieciešams finanšu nodrošinājums. Dažkārt uzņēmumi, zinot šīs stingrākās prasības B kategorijas iegūšanai, mēģina tās noliegt un pierādīt, ka autoserviss veic
C kategorijas darbības. Viņiem ir tiesības protestēt, bet mūsu pienākums ir veikt padziļinātu izpēti, lai noskaidrotu, kā ir patiesībā.»

Konstatētie pārkāpumi
Kopumā Latvijā divu dienu laikā paredzēts apmeklēt 160 objektus, no kuriem 16 ir Zemgalē – pieci Bauskā, pieci Iecavā, četri Jelgavā un divi Dobelē.

«Kopumā pirmās dienas kampaņas rezultātā tika konstatētas septiņas nolietoto riepu uzglabāšanas vietas, kur riepu skaits pārsniedza simtu,» informē VVD pārstāve E. Beitlere, «tika konstatēta arī cita veida neatbilstoša apsaimniekošana, tostarp auto detaļu un atstrādāto eļļu apsaimniekošanā. Kampaņa kopumā vērtējama kā labi paveikta un nepieciešama, lai turpmāk uzņēmums savu darbību nodrošinātu atbilstoši prasībām.»


SKAIDROJUMS

VVD mājaslapā vvd.gov.lv VVD ģenerāldirektore Elita Baklāne-Ansberga ziņo, ka pagājušajā gadā kontroles kampaņas ietvaros tika konstatēts, ka 59% no visiem pārbaudītajiem objektiem atkritumi tiek apsaimniekoti neatbilstoši. Sagaidāms, ka, ņemot vērā enerģētikas krīzi, sevišķi aktuāla problēma autoservisu darbībā varētu būt atstrādāto eļļu dedzināšana.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Šā gada pirmajā pusgadā ražotāji nespēja nodrošināt riepu un smēreļļu savākšanas apjomus, kas rada pamatotas aizdomas par to, ka liela daļa tirgū esošās nolietotās riepas un eļļas tiek apsaimniekotas negodprātīgi, izmestas vidē vai sadedzinātas, radot būtisku vides piesārņojumu.

Viens no kampaņas galvenajiem uzdevumiem ir sniegt konsultācijas par aktuālajām vides aizsardzības prasībām autoservisu darbībai. Princips «Konsultē vispirms!» paredz, ka uzņēmumam tiks dots laiks pārkāpuma novēršanai, taču, ja pārbaudes laikā tiks konstatēti pārkāpumi, kas saistīti ar būtisku un apzinātu videi nodarīto kaitējumu, šis princips netiks piemērots.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (4)

  1. Izturību džekiem !!! Nedomāju kad viņi ir ļaunprātīgi pārkāpēji …. 100 riepas … dīvaina mērvienība … kad dega ievesto riepu kalns Rīgas pusē … kur tad šie kontrolieri bija…

    15
  2. Kur likt gadsimta sākuma vecās eļļas?Kur zemnieki liek traktoru eļļas? Eļļu tirgotāji pieņem? Nav dzirdēts.

    10
  3. uzbuvet latvija riepu parstradews cehu ir parak gruti??? ak jaaa izdevigak tak atbalstit china

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.