Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Pieturvietu likvidē, autobusa šoferis uz pensionāres paceltu roku nereaģē

Lauku teritorijās autobusu pieturas nav kā pilsētās – ik pa kilometram. Tāpēc laucinieki priecājas, ja var izkāpt ne pieturā, bet pie savas mājas ceļa, un bēdājas, ja tas nesanāk. Izrādās, ka pirmajā gadījumā autobusu šoferi dara to, ko nedrīkst, bet otrajā viss ir pareizi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ar šādu stāstu beidzās Svitenes pagasta iedzīvotājas Mārītes mēģinājums meklēt taisnību. Pirms diviem gadiem pie Mārītes mājām noņēma pieturu, un tagad viņa ir aptuveni pa vidu divām pieturām, starp kurām ir septiņi kilometri. Turklāt pēdējā laikā šoferi izvēlas vairs nepaņemt ārpus pieturām stāvošus pasažierus.

Var jau būt, ka izjūtas būtu citas, ja lauciniece būtu jauna, bet salīdzinoši nesen piedzīvots insults, sasniegti pensijas gadi, un izstaigāt nav tik viegli. Turklāt visapkārt bija sasnidzis, ceļa malas aizputinātas, pārvietoties grūti, tāpēc cerēja, ka autobusa šoferis paņems ceļa galā.

«Tas bija 7. februārī. Vajadzēja doties uz pilsētu gan pēc naudas, gan uz veikaliem, gan pie friziera. Autobusa šoferis skatās uz mani. Stāvu tur, kur kādreiz bija pietura. Šoferis paskatās, redz, ka laikus turu roku, un aizbrauc projām,» atceras Mārīte.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pēc divām dienām, 9. februārī, situācija atkārtojās, bet pretēji. Ciemos brauca mazdēls. «Lūdza, lai ceļa galā izlaiž, bet šoferis paziņoja, ka nevar pieturēt, aizveda uz Sviteni, kājām nācās iet uz mājām,» stāsta pensionāre.

Beidzot tomēr tikusi uz Bausku. Runājusi ar šoferiem – viņi atzinuši, ka ne visi apstājas. Tomēr soda tur nekāda nevar būt, jo pieturas jau nav. Rindā pie kases minējusi problēmu, un turpat blakus pensionāri atsaukušies, ka arī ko tādu pieredzējuši. Paziņas atzinuši, ka tā notiek visā Latvijā – autobusi vienkārši lauku cilvēkus ārpus pieturām neuzņem. «Vismaz pie kapiem ir pietura. Puķītes uz aizgājējiem aiznest var,» skumji ironizē pensionāre.

Attieksmes jautājumi parādījušies arī citur. «Līdzīga situācija pie Pilsrundāles vidusskolas. Tur iezīmēts pienākšanas laiks, kas ir tūlīt pēc skolēnu stundu beigām, un autobusi aiziet pārāk ātri. Bērni vienkārši nepagūst atnākt. Ir šoferīši, kas ir labi un pagaida piecas minūtes, bet ne visi,» situāciju ilustrē Mārīte.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ko darīt? Jāzvana uz VSIA «Autotransporta direkcija» un jāmēģina saprast, kas notiek. «Sazvanīt neizdevās. Uzrakstīju e-pasta vēstuli. Atpakaļ atsūtīja, ka neizskatīs, jo nav pēc pareizās formas,» pastāsta Mārīte.

Tomēr savi jautājumi viņai ir, un Mārīte cer, ka izdosies pareizi sagatavot pieteikumu un tomēr novadīt līdz uzņēmuma vadībai. Viņa aicina atjaunot Svitenes pagasta autobusa pieturu «Bērziņi». «Apkārtnē esam piecas mājsaimniecības. Visās dzīvo pensionāri, kam jātiek uz Bausku – pie ārsta, friziera, uz aptieku, veikaliem. Šīs iestādes strādā darbdienās. Dažkārt ciemos ierodas mazbērni skolas vecumā,» norāda pensionāre. Viņa aicina tomēr paredzēt, ka šoferiem ir jāuzņem pasažieri ārpus pieturām. «Izlasīju jūsu mājaslapā rakstīto – misija, vīzija, profesionalitāte, atbildība, attieksme, tādēļ lūdzu paskaidrot jūsu rīcības motivāciju,» tā Mārīte.

Kopumā viņa uz šo situāciju skatās pesimistiski ar mazu cerību, ka sabiedrības iesaiste kaut ko varētu mainīt. «Vai tā ir politika, kas sagatavota, ka vecos cilvēkus visus «izņems» no laukiem? Vai varbūt varam tomēr darīt kaut ko?» vaicā pensionāre.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sabiedriskā transporta uzņēmuma a/s «Nordeka» pārvadājumu daļas vadītājs Edvards Valdmanis skaidro, ka saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem ar VSIA «Autotransporta direkcija» pasažierus drīkst apkalpot, tas ir, uzņemt un izlaist, tikai kustības sarakstā iekļautās pieturvietās. Nereti a/s «Nordeka» autobusu vadītāji-konduktori, lai nāktu pretim pasažieriem, atkāpjas no šīs normas, zinot, ka uzņēmuma vadība par to nepiemēro sodu. «Šādai cēlsirdībai diemžēl ir ēnas puse, kad citi darbinieki, kuri stingri ievēro darba izpildes noteikumus, pasažieriem atsaka izlaišanu pieturvietās vai vietās ārpus kustības saraksta, tādējādi saņemot sabiedrības kritiku un pārmetumus.

A/s «Nordeka» aicina iedzīvotājus saprast, ka Ceļu satiksmes noteikumos ir strikti definēts pieturvietas jēdziens, kas primāri paģēr un nodrošina satiksmes dalībnieku drošību. Ja cilvēks izlaists ārpus pieturvietas un pakļauts ceļu satiksmes negadījumam, sodu par to piemēro autobusa vadītājam, kurš nav pārliecinājies par drošību pasažiera izlaišanas vietā. Jāapzinās, ka vairākos gadījumos pieturvietas nav iespējams izveidot,» uzsver E. Valdmanis.

Valsts SIA «Autotransporta direkcija» (ATD) viedoklis ir vēl striktāks. ATD sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis norāda, ka reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā, kas nozīmē, ka pieturās, kuras nav iekļautas sarakstā, autobusam nav paredzēta apstāšanās.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

«Diemžēl mēdz būt situācijas, kad autobusu šoferi apstājas pieturā, kas nav iekļauta kustības sarakstā. Pastāv iespēja, ka tā ir iedibināta neformālā prakse. Tādējādi ATD rīcībā nav informācijas par nepieciešamību veikt izmaiņas kustības sarakstā un iekļaut jaunu – iepriekš nebijušu pieturu. Pasažieru iekāpšanai sabiedriskajā transportā un izkāpšanai no tā pirmām kārtām ir jābūt drošai, tāpēc noteiktas vietas, kurās ierīkotas pieturvietas, ar kurām gan pasažieri, gan arī citi satiksmes dalībnieki var rēķināties. Kādreizējā prakse uzņemt un izlaist pasažierus, kur pagadās, ATD ieskatā nav akceptējama.

Latvijā reģionālo autobusu maršrutu tīklā kopumā ir aptuveni 16,5 tūkstoši pieturvietu, no kurām 9,7 tūkstoši pašlaik ir iekļautas kustības sarakstā. Maršrutu tīkls nepārtraukti mainās, reaģējot uz izmaiņām pasažieru mobilitātes vajadzībās. Piemēram, iepriekšējos četros mēnešos kustības sarakstos ir iekļautas 38 jaunas autobusu pieturas. ATD regulāri lūdz sniegt pašvaldībām un plānošanas reģioniem priekšlikumus, lai apmierinātu pasažieru nepieciešamību izmantot sabiedrisko transportu sev pēc iespējas ērtākā vietā un veidā. Arī pasažieriem ir iespējas aicināt iekļaut kādu konkrētu pieturvietu kustības sarakstos, nosūtot priekšlikumu ATD,» tā V. Zaķis.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (29)

  1. Žēl tiešām tos cilvēkus, kuri dzīvo laukos un kuriem pat pārvietošanās tiek liegta! Bet mums nav pieņemts savējos žēlot.

    90
    3
  2. Novēlu visiem tiem priekšniekiem, kuri noņēm pieturas un soda šoferus par to ka viņi apstājās bez pieturas un paņem vecos cilvēkus vai bērnus- kaut jūs atrastos uz ceļa ziemā 25 gradu sala veselu dienu. Tad jūs sapratīsiet ka esat stulbeņi cietsirdīgie.

    123
    3
  3. Visu laiku nevienam tas pieturas netraucēja🤨KA uzlēja Svitenes ceļam asfaltu ta sākas problēmas.Mūžu mūžos bijušas pieturas.Kapec viss jāiznīcina? Nejau visi var aiziet 2km līdz pieturai..

    89
    1
  4. Pieturvietas vajag likvidēt vispār, tad likvidēt ceļus, tad autobusus,tad ciemus. Ak jā, to tagad sauc par optimizāciju.

    74
    1
  5. Novēlu tam cūkam šoferim,lai viņam kājām būtu vecam,slumam jānostaigā 5 x lielāks ceļš.Kauns!
    Kur cilvēcība?

    39
    8
  6. Tad kāpēc vispār tie autobusi vajadzīgi laukos ?
    Skolas nevajag , daudz ko nevajag , paliks tikai Riga un lielākās pilsētas , tie pensionāri laukos apmirs,
    Un vēl tās nekaunīgās atbildes no transporta firmu vadības puses , cūcība augstākā mērā

    79
    2
  7. Piekrītu tautiešiem,jo īpaši komentētājai kura minēja kāda ir nepieciešamība lai autobusi laukos būtu,ja paši lauki nav blīvi apdzīvoti,bet patiesi sastāv no atsevišķām mājām visa maršruta garumā!Tā kā tas ir tikai normāli,ja tajās pieturās kuras ir nevis tiek likvidētas,bet apstājas ja gaida kāds pasažieris!

    40
    2
  8. Respektīvi par cik lauki nav blīvi apdzīvoti,tad autobusam maršruta ietvaros ir jāpielāgojas tur dzīvojošiem cilvēkiem,jo ja neviens pasažieris negaida pieturā tad nav nepieciešams apstāties,bet liegt to pie nepieciešamības ar atsevišķu pieturu likvidāciju tādejādi izretinot pieejamās ir manā ieskatā nehumāni un rūpe ir jātur par šeit dzīvojošiem cilvēkiem tiem nodrošinot pakalpojumu!

    58
    1
  9. Cien. Uldi Varnevič! Lūdzu nemaldināt lasītājus ar skaļiem, bet nekorektiem virsrakstiem, jo no mājām “Bērziņi” līdz pieturai Svitene ir 940 metri nevis 7 kilometri.

    8
    32
  10. Pensionāriem pastaigas svaigā gaisā nāk tikai par labu veselībai. Un tagad ne jau katrs var atļauties tādu greznību kā dzīvot pats savā lauku mājā.

    7
    39
  11. Pabraukājot ar sab transu pa ārzemēm (rietumos nevis Āfrikā) šoferi ārpus pilsētām, lauku reģionos uzņem un sēdina cilvēkus pie mājām ar vai bez pieturas, atliek tik roku pacelt un tā nav neformāla prakse, bet norma, kas ir tikai cilvēcīgi. Arī tie 940m ar smagām somām un ja vēl ir dubļi/sniegs ir nepatīkams pārgājiens. Kāda var būt bīstamība uz lauku ceļa un kāds šoferim sakars ar pieaugušu cilvēku, kurš pats spēj pārvietoties, kad izkāpj no autobusa, smieklīgi tie ierēdņu argumenti. Neiet runa par A7, lielajām maģistrālēm vai pilsētas satiksmi. Klientu apkalpošana vispār zemā līmenī. Lielākoties visi īgni un nelaimīgi, bet tas ne tikai par šoferiem.

    54
    1
  12. Tāda satiksme, kāda bija padomju laikos, vairs nebūs nekad, aizmirstiet. Ja bērni par saviem vecākiem pensionāriem neliekas ne zinis un neizvadā viņus, tad nu atliek vairs tikai taksis. Tas katru pensionāru izvadās, kur viņam labpatiksies un atvedīs atpakaļ līdz pašām namdurvīm. Kā saka – любой каприз за ваши деньги. 🙂

    8
    31
  13. Visiem dirsējiem,drīz autobusu šoferu nebūs,iesiet ar kājām.Depūti vedīs ar lidmašīnām 🤣🤣🤣

    15
    2
  14. Lieciet mierā tiem šoferiem, kas tomēr strādā, nevis aizbrauc prom no Latvijas. Ja viņam teikts, ka nedrīkst apstāties, tad viņš neapstāsies arī, ja negrib zaudēt darbu.

    3
    11
  15. Ja stāvēs jauna un smuka meitene ar paceltu roku, tad apstāsies 100 punkti.
    Babuļkas un pensionāri var stāvēt kaut līdz pastardienai, visi brauks garām. 🙂

    14
    3
  16. Vajadzētu Auto transporta direkcijas pārstāvjiem visiem noņemt privātās automaşīnas un iegūtos līdzekļus ziedot lai Latvijā laukos varētu piereğistrēt visas pieturas nevis izlases veidā.

    19
  17. Tada nu laukos ir ta dzive
    .nabadxini. gruti apstaties vienkarsi pastav cilvēcidksis faktors. Ko jus varat nemties par tik vienkarsam lietam. Ja cilveks stav cela mala pscelis roku nu panemiet.latvija ta musu birokratija ir neparspejama. Soferi jutas ka karali .autobusu parvadatajiem pats svarigsksis ir cilveki…

    11
  18. Nju ja un tam vecākam cilvēkam,vai skolēna vecuma bērnam kilometrus pa nedrošiem ceļiem iet ir nju ļoti ļoti ļoti droši…
    Laukos jau mums ir ietves pa kurieni varam droši iet un ziemā gan tīrītas gan kaisitas…
    Trakums ar to rūpi par citiem…ka ne pirkstiņu nepakustinat… Un vēl likumiski uzrakstīt,ka necilvēcība , neaizsargātiba ir likumīgi…😳

    8
    1
  19. Viņi Rīgā sēžot siltos kabinetos pieņem lēmumus un viņiem dziļi nospļauties , ka cilvēkiem jāmēro šie n-tie kilometri pa braucamo daļu.Vai tad tas neapdraud frošību? Kungi atjēdzaties beidzot, kā labā Jūs st!rādājat!

  20. Visi gudrie komentētāji, vispirms noskaidrojiet kāpēc šoferi neapstājas…..Viņus soda, bet mūslaikos visi grib nopelnīt algu. Arī viņiem ir ģimenes.

  21. Nevajag aizmirst tādu lietu kā tai vecajai omei varbūt ir mazdēls ar krampi un tam autobusā šoferi var nodauzīt zilu mellu! Neesat jau nekādi spēkvīri , resni, notaukojušies lempji kas acs pārbolijußi var baurot uz bērniem un veciem cilvēkiem! Gan jau atrausies kāds varonis purnā no kāda pensionāra! Gadus atpakaļ gandrīz izmetu ßoferi !

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.