Sestdiena, 6. decembris
Sabīne, Sarma, Klaudijs
weather-icon
+4° C, vējš 2.66 m/s, DA vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Rundāles pilī atklās tradīcijām bagāto Francijas manufaktūru gobelēnu izstādi

Rundāles pilī no 18. jūnija līdz 17. septembrim varēs aplūkot izstādi “Ziedošie gobelēni”, kurā būs eksponēti seni gobelēni no Francijas Nacionālā mēbeļu fonda (Mobilier national) bagātīgās tekstiliju kolekcijas, informē Andra Jakoviča, Rundāles pils muzeja sabiedrisko attiecību galvenā speciāliste.

Ekspozīcijā būs apskatāmi 15 dārza tēmai veltīti gobelēni, kas tapuši Gobelēnu, Bovē un Obisonas manufaktūrās no 16. gadsimta sākuma līdz 20. gadsimta vidum. Tie veidoti pēc flāmu un franču gleznotāju, arī Pola Sezana un Eduāra Manē, metiem.

Pjērs Dibreijs (1891–1970). Toskānas dārzs. Obisonas austuve. Vilna. 1942. Augstums 3,44 m, platums 5,10 m. Mobilier national kolekcija. Foto: Filips Sebērs. 

Kā vēsta A. Jakoviča, Francijas Nacionālā mēbeļu fonda Gobelēnu, Bovē un Savonrī manufaktūrām ir ilga vēsture. Par to uzplaukuma laiku uzskatāms 17. gadsimts, kad Francijas monarhi veicināja ražošanas attīstību savā zemē. Izpildot karaliskos pasūtījumus, tika sasniegta mākslinieciska un tehniska izcilība, kas saglabāta daudzās paaudzēs. Seno prasmju uzturēšana ar Francijas valsts atbalstu turpinās arī mūsdienās.

Jau izsenis gobelēni bijuši bagātības, izsmalcinātās gaumes un vienlaikus praktiskuma apliecinājums. Kopš viduslaikiem tos izmantoja, lai ar krāsainiem akcentiem atdzīvinātu mūra sienas, radītu siltuma sajūtu telpā un slāpētu trokšņus. Gobelēnu tapšanas process bija ilgs un sarežģīts, to vērtību noteica gan izmantotā materiāla – vilnas, zīda, brokāta diegu – kvalitāte, gan tonālo nianšu daudzums.

Koncerts pie strūklakas. Aušanas darbnīca nav zināma. Vilna, zīds, 16. gs. sākums. Augstums 3 m, platums 3,64 m. Mobilier national kolekcija. Foto: Filips Sibērs. 

Laikā, kad celta Rundāles pils, gobelēnu nozīme interjeros bija mazinājusies. No arhīvu liecībām zināms, ka Rundāles pils interjeros gobelēni nav izmantoti – tur dominēja tēlnieciskais dekors kopā ar monumentālo glezniecību un augstvērtīgām auduma tapetēm, paskaidro A. Jakoviča, piebilstot, ka „tāpēc jo aizraujošāka tagad šķiet iespēja novērtēt gobelēnu radīto noskaņu pils parādes korpusa galerijās”.

“Ziedošie gobelēni” Rundāles pilī ir satelītizstāde Latvijas Nacionālā mākslas muzeja organizētajai 7. Rīgas Starptautiskajai tekstilmākslas un šķiedras mākslas triennālei “QUO VADIS?”. 

Izstādes kuratore ir Francijas Nacionālā mēbeļu fonda kolekciju departamenta inspektore Marī Elēna Masē-Bersani,projekta vadītāja – Rundāles pils muzeja Krājuma nodaļas vadītāja Kristīne Budže, izstādes māksliniece – Rundāles pils muzeja māksliniece Līga Beļakiene. Izstādes tehnisko risinājumu nodrošinājuši muzeja speciālisti, bet starptautisko sadarbību koordinējusi Dita Podskočija. 

Izstādes izveidi atbalstīja Francijas Nacionālais mēbeļu fonds, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Latvijas Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs un biedrība “VIA ARS”. 

Ernests Kosts (1842–1931). Luksemburgas dārzs. Bovē manufaktūra. Vilna, zīds, 1905. Augstums 2,85 m, platums 2,35 m. Mobilier national kolekcija. Foto: Izabella Bido (Isabelle Bideau) 
Pols Sezans (1839–1906). Dālijas lielā Delftas porcelāna vāzē. Gobelēns koka ietvarā. Gobelēnu manufaktūras skolas darbnīca. Vilna, zīds, 1933. Augstums 0,89 m, platums 0,72 m. Mobilier national kolekcija. 

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.