Uzņēmums “Kronis” informāciju par importētāju Krievijā uz iepakojuma vienkārši aizkrāsojis ar melnu krāsu, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums “4. studija”. Uzņēmumā norāda – iepriekš pasūtītā iepakojuma partija saņemta īsi pēc Krievijas pilna apjoma kara Ukrainā sākuma, un tā norakstīšana būtu ļoti dārga. Taču eksportu uz Krieviju “Kronis” apturējis jau 2022. gada pavasarī, vēsta portāls lsm.lv.
Reizēm cilvēku zinātkāre noved pie negaidītiem rezultātiem. Kāds jaunietis iegādājies uzņēmuma “Kronis” auksto zupu, uz iepakojuma ieraudzījis aizkrāsotu tekstu un nolēmis to noņemt ar acetonu. Atklājies, ka tur “aizmālēta” informācija par Krieviju.
Apmeklējot vairākus pārtikas veikalus, “4. studija” secināja, ka pārdošanā tomēr ir dažādas stāvpakas – gan ar uzrakstiem krievu valodā, gan bez tiem, gan ar importētāju Krievijā, gan bez. Izdevās atrast arī stāvpaku, uz kuras ir aizkrāsots teksts. “4. studija” arī mēģināja šo krāsu notīrīt ar acetonu. Nedaudz piepūles, un atklājās, ka uzņēmums mēģinājis noslēpt informāciju par importētāju Krievijā.
SIA “Kronis” valdes loceklis Aivars Svarenieks skaidroja, ka uzņēmums līdz 2022. gada pavasarim daļu produkcijas eksportēja uz Krieviju. Tieši 2022. gada martā saņemta iepriekš pasūtītā iepakojuma partija no piegādātāja ar informāciju, kur bija atspoguļots arī produkta importētājs Krievijā (obligāta Krievijas likumdošanas prasība).
“Iepakojuma partija bija paredzēta dažāda veida mūsu produktiem. “Kronis SIA” no 2022. gada pavasara apturēja eksportu uz Krieviju, bet saņemto iepakojumu izmantoja ražošanā, jo tā norakstīšana būtu nesamērīgi dārga uzņēmumam, kā arī tai brīdī nākamo partiju varēja pasūtīt tikai pēc sešiem mēnešiem,” skaidroja Svarenieks.
Lai neradītu maldīgu iespaidu, ka “Kronis” eksportē produktus uz Krieviju, nolemts koriģēt iepakojuma marķējumu – aizkrāsot neatbilstošo tekstu.
“Tā kā mūsu produktiem ir garš uzglabāšanas laiks (līdz 3 gadiem), tad atsevišķi produktu veidi ar aizkrāsoto informāciju vēl var atrasties veikalos,” atzina uzņēmuma valdes loceklis un uzsvēra, ka “Kronis” nesadarbojas ar agresorvalsti, bet veic ciešu sadarbību ar Ukrainu, par ko liecina saņemtā pateicība no Ukrainas vēstniecības.
Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) pārstāvis Māris Eiklons, vaicāts par šādu rīcību, skaidroja, ka produkta marķējumam jābūt patiesam, tas nedrīkst maldināt pircēju.
“Informāciju, ko norāda marķējumā, varētu dalīt divās daļās – viena ir obligātās prasības, kas jānorāda, un tad ir brīvprātīgās prasības – uzņēmums pats nosaka, kādu informāciju viņš gribētu norādīt,” skaidroja Eiklons.
Ja būtu aizkrāsota kāda no obligātajām prasībām, atbilde būtu viennozīmīga – tā nedrīkst darīt. Taču no marķējuma viedokļa nekādi pārkāpumi šajā rīcībā netiek saskatīti.
PVD uzskata, ka uzņēmums ar šo rīcību, iespējams, panācis pretēju efektu, jo cilvēki “pēdu slēpšanu” ievēro un viņiem rodas interese, ko tieši slēpj.
“Ļoti labi saprotu uzņēmumu, šīs stāvpakas, kurās bija produkts, nav lēts iepakojums un, protams, ka šie krājumi ir jāizlieto,” atzina PVD pārstāvis. “Labāk, lai uzņēmums izmanto šo [Krievijas] iepakojumu, iztirgo, nekā tas tiešām būtu eksportējis, jo uzņēmums ir pateicis, ka saistībā ar karu Ukrainā uzņēmums ir pārtraucis eksportu,” norādīja Eiklons.
Foto: LTV 4. studija
Ja ari ta gadas
Es ļoti cienu Kroņa produkciju, ļoti kvalitatīva.
Es nepērku to, kas ražots latvijā
Es domāju tā, ka nedrīkst jaukt uzņēmējdarbību un sportu ar politiku. Katrā tautā ir savs idiots. Paskatieties, cik daudz bijušo komjauniešu un komunistu ir nomainījuši ādu, bet tikumu nē!
Ļoti bij vajadzīgs.