
Lielajām bankām no nākamā gada būs jāievēro jaunas prasības klātienes pakalpojumu nodrošināšanai un bankomātu tīkla uzturēšanai, lai reģionu uzņēmējiem un iedzīvotājiem finanšu pakalpojumi kļūtu pieejamāki, paredz pērn apstiprinātie grozījumi Kredītiestāžu likumā un Latvijas Bankas izdotie noteikumi par finanšu pakalpojumu sniegšanu klātienē.
Pašreizējā tirgus situācijā noteikumi attiecināmi uz četrām Latvijā lielākajām kredītiestādēm – “Swedbank”, “SEB banka”, “Citadele banka” un “Luminor Bank” Latvijas filiāle. Jāmin, ka bankām ir dota elastība atrast piemērotākos klātienes apkalpošanas risinājumus, kas var ietvert bankas darbinieku konsultāciju vizītes noteiktos datumos, palīdzību un konsultācijas attālinātai pakalpojumu saņemšanai u. c.
Kā zināms Bauskā šobrīd nav nevienas bankas filiāles, iedzīvotāji interesējas, vai pastāv cerība, ka filiāļu tīkls mūspusē tiks atjaunots?
“Swedbank” pārstāvis Jānis Krops apliecināja, ka “Swedbank” aktīvi strādā pie klātienes konsultāciju punktu izveides, un Bauska ir viena no pilsētām, kurā šādu punktu plānots izveidot.
“Šobrīd darbību uzsācis ir klātienes pakalpojumu sniegšanas punkts Madonā. Jāmin, ka ļoti liela nozīme bija tieši Madonas pašvaldības aktīvai līdzdalībai punkta izveides gaitā, sniedzot ātru un efektīvu palīdzību piemērotu telpu atrašanai. Pagaidām uzrunātie Bauskas novada pašvaldības pārstāvji nav bijuši atsaucīgi,” norāda J. Krops.
Viņš paskaidro, ka klātienes apkalpošanas punkti nav patstāvīgas filiāles, tajos varēs atrisināt vien specifiskas klientu vajadzības. “Madonas piemērs rāda, ka iedzīvotājus visvairāk interesē kodu kalkulatoru maiņa un “Smart-ID” izveidošana/atjaunošana. Retāk kāds interesējas par konta atvēršanu. Pirmajās nedēļās Madonā klātienes apkalpošanas punktu apmeklēja pieci līdz desmit cilvēki,” stāsta J. Krops.
Viņš atzīmē, ka klātienes konsultantu viens no uzsvariem ir – pēc iespējas plašāk informēt klientus par finanšu pratību – ne tikai uzkrājumiem un ieguldījumiem, bet arī drošību pret krāpniekiem. Konsultanti arī palīdz klientiem apgūt digitālās prasmes, jo konta atvēršana, maksājumu kartes saņemšana vai “Smart-ID” izveidošana/kodu kalkulatora saņemšana ir iespējama arī bez filiāles apmeklēšanas, konsultanti palīdz ar padomu, kā klientam to droši izdarīt pašam. Tāpat, ja klientam ir nepieciešama konsultācija par kreditēšanu, arī tādu būs iespējams iegūt.
Tomēr esošā pieredze rāda – klienti, kas meklē finansējumu, paši sazinās ar banku, izmantojot attālinātos saziņas kanālus. J. Krops vērš uzmanību, ka konsultāciju punktos nebūs iespējams izņemt/iemaksāt skaidro naudu, kā arī konsultants klienta vietā neveiks maksājumus (bet sniegs padomu, kā klientam to izdarīt pašam).
“Tiklīdz būs atrastas atbilstošas telpas, tā tiks arī veidots klientu klātienes pieņemšanas punkts Bauskā. Sākotnēji paredzēts, ka konsultācijas tiks sniegtas reizi nedēļā, par piemēru izmantojot Madonu, kur konsultācijas notiek piektdienās no pulksten 10 -15. Konsultēs “Swedbank” darbinieks, kurš šim mērķim atbrauks konkrētajā dienā,” teic J. Krops, piebilstot, ka precīzāka informācija par dienu un laiku būs zināma tad, kad būs vajadzīgās telpas sameklētas. Tāpēc viņš aicina Bauskas novada pašvaldības pārstāvjus būt pretimnākošiem, jo galvenais mērķis ir palīdzēt Bauskas novada iedzīvotājiem.

A/s “SEB banka” pārstāve Jeļena Novaka atklāja, ka arī “SEB banka” izvērtē klātienes apkalpošanas uzsākšanu atbilstoši Latvijas Bankas noteikumu prasībām. Tomēr šobrīd vēl nevarēja pateikt, kur tieši šis apkalpošanas punkts varētu atrasties un kāds varētu būt tā darba laiks.
Savukārt “Citadele banka” Baltijas klientu apkalpošanas daļas vadītājs Toms Stārosts paskaidroja, ka Latvijas Bankas noteikumi paredz, ka klātienes pakalpojumi pastāvīgi jānodrošina valstspilsētās un lielāko novadu (ar vismaz 25 000 iedzīvotāju) centros, ja konkrētajai bankai ir vismaz 20% klientu no valstspilsētas vai novada iedzīvotāju skaita, un tuvāko 40 kilometru attālumā vēl nav pastāvīgas klientu apkalpošanas vietas. T. Stārosts norādīja, ka “Citadele banka” izpilda visas Latvijas Bankas prasības, un atbilstoši noteiktajiem kritērijiem banka nodrošina nepieciešamo filiāļu skaitu un to izvietojumu Latvijas teritorijā.
“”Citadele bankas” mērķis ir sniegt klientiem ērtus un drošos finanšu pakalpojumus, īpašu uzsvaru liekot uz bankas digitālajiem pakalpojumiem, kas pieejami ikvienam klientam neatkarīgi no viņa lokācijas vietas.
Ja redzam, ka kādā Latvijas pilsētā ir pieprasījums pēc bankas pakalpojumiem, atbilstoši tirgus izpētei un klientu paradumiem, “Citadele” paplašina klātienes pakalpojumu pieejamību. Piemēram, nākamā gada sākumā tiks atvērta filiāle Limbažos, kā arī darbosies divas alternatīvās apkalpošanas vietas Līvānos un Balvos.
Tomēr kopumā, pētot mūsu klientu paradumu, pēdējos gados novērojam, ka aizvien vairāk klientu ikdienas finanšu pakalpojumus veic attālināti – internetbankā, mobilajā lietotnē vai sazinoties ar banku telefoniski. Līdz ar to klātienes apmeklējumu skaits filiāles samazinās. Bauskā filiāles atvēršana šobrīd nav paredzēta,” sacīja “Citadele banka” Baltijas klientu apkalpošanas daļas vadītājs Toms Stārosts.

Situācija līdzīga arī “Luminor bankai”. Saskaņā ar Latvijas Bankas izvērtējumu “Luminor bankai” ir pietiekams apkalpošanas centru pārklājums valstī, apstiprina “Luminor bankas” klientu apkalpošanas vadītāja Baiba Tētiņa.
Viņa atzīmē, ka klientiem Bauskā ir pieejams “Luminor” iemaksas/izmaksas bankomāts, kas atrodas tirdzniecības centra “Rimi Bauska” telpās, Pionieru ielā 2 un pieejams no pulksten 8 līdz 22.
“Mūsu novērojumi liecina, ka klientu paradumi mainās un jau ilgāku laiku iedzīvotāji lielākoties izvēlas banku pakalpojumus saņemt attālināti, tāpēc neesam novērojuši pieprasījumu pēc pastāvīga apkalpošanas centra Bauskā. Tie klientiem interesējošie jautājumi, kas tiek kārtoti klātienē klientu apkalpošanas centros, ir, piemēram, “Smart-ID” aplikācijas uzstādīšana un specifisku kontu atvēršana. “Luminor” klientiem vienmēr ir pieejamas attālinātas video konsultācijas, telefonkonsultācijas, kā arī ir iespējams sazināties ar klientu konsultantiem rakstiski e-pastā, sociālajos tīklos un internetbankā,” pauž B. Tētiņa.