Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Vai skolēnus Bauskas novadā pārvadās ar elektroautobusu?

Pašvaldībām granta veidā pieejami 10 miljoni eiro, lai aizstātu ar fosilo degvielu darbināmus transportlīdzekļus ar bezemisiju transportlīdzekļiem jeb elektroautobusiem, nodrošinot izglītojamo bezmaksas nokļūšanu izglītības iestādē vai citā mācību īstenošanas vietā un atpakaļ dzīvesvietā.   

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM) informēja, ka attiecīgā iecere atbalstīta valdībā un granta programma tiks finansēta no Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda investīcijām. 

Kopumā pašvaldībām pieejami 10 miljoni eiro. Viena projekta maksimālais iespējamais finansējums par vienu M2  kategorijas elektroautobusu vai vienu par M2 vai M3 kategorijas elektroautobusu pārbūvētu transportlīdzekli – līdz 300 000 eiro, savukārt  M3  kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa izmaksas – līdz projekta maksimālajam apmēram, kas ir 666 660 eiro.

Tāpat granta ietvaros tiek segtas jauna uzlādes punkta infrastruktūras izveides izmaksas, projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kā arī būvuzraudzības un autoruzraudzības, būvobjekta nodošanas ekspluatācijā un OCTA un KASKO izmaksas.   

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Paredzēts, ka projektu ietvaros tiks pārtraukta vismaz 15 ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmu, vismaz 20 gadus vecu autobusu ekspluatācija. Tie tiks utilizēti, nododot tos apstrādes uzņēmumiem, kas  nodrošina nolietotu transportlīdzekļu pārstrādi un atkārtoti izmantojamo detaļu un materiālu atguvi un atgriešanu tautsaimniecībā. 

VARAM norādīja, ka pašvaldību autobusu parkos ir 132 autobusi, kas ir vecāki par 20 gadiem, tajā skaitā 21  autobusa vecums, ņemot vērā tā pirmreizējās reģistrācijas gadu, sasniedz 33–45 gadus.

Bauskas novada domē diskusijas par lēmumprojektu «Bezemisiju transporta līdzekļu iegāde Bauskas novadā» aizsākās vides un attīstības komitejas sēdē un turpinājās finanšu komitejas sēdē. Lai arī vairākums deputātu lēmumprojektu neatbalstīja, to tomēr virzīja uz 23. februāra domes sēdi, lai pārliecinātos par lēmumu visu deputātu balsojumā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Finanšu komitejas sēdē 16. februārī par lēmumprojektu ziņoja projektu vadītāja Laura Šterna. Lielu izmaiņu nebija – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra piedāvā finansējumu vairāk nekā 600 tūkstošu eiro apmērā elektriskā autobusa iegādei, bet novadam no savas puses jāsedz pievienotās vērtības nodokļa maksājums – vairāk nekā simts tūkstoši eiro.

Nav, kur glabāt

Deputātus neapmierināja, ka autobusam, kuru plānots iegādāties, Latvijā ir ļoti maz uzlādes vietu. «Kā dabūt mājās no Jēkabpils, jo publiskajās uzlādes vietās pieslēgt nevarēs?! Tikai tur, kur izbūvēts par projektu līdzekļiem. Mans priekšlikums nepiedalīties,» pauda deputāts Guntis Kalniņš.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Nemainījās uztraukums par to, ka izmantošanas laiks būs mazāks nekā citiem autobusiem, jo uzsvars ir uz skolēnu pārvadājumiem, bet vasarā tādu nebūs. «Vasarā stāvēs?» vaicāja deputāts Voldemārs Čačs, un speciālisti viņam piekrita – jā, visdrīzāk, stāvēs.

Izrādījies arī, ka šādam autobusam būtu arī problēmas ar glabāšanas vietu. Rundāles un Bauskas apvienību vadītāji informējuši, ka pašvaldībai gluži vienkārši nav vietas, kur šādu autobusu turēt, un attiecīgi vienīgais variants pašlaik paliek Vecumnieki.

Uztrauca arī distance, ko autobuss var veikt. «Zilās automašīnas, kas ir Bauskas apvienības rīcībā, arī veic stipri mazākus attālumus, nekā bija norādīts,» tā V. Čačs. Deputāts Mārtiņš Mediņš uzsvēra, ka ceļu stāvoklis, pa kuriem šim autobusam būs jābrauc, ir slikts, autobusam būs grūtības izbraukāt, tāpēc viņš neatbalstīs šo ideju. Arī deputāte Līga Rimševica pauda, ka ideju neatbalstīs, jo ar to nepietiks skolēnu pārvadājumu problēmu atrisināšanai.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pretēja informācija

Deputātus interesēja, cik izmaksātu jauns skolēnu pārvadāšanas autobuss ar degvielu. Bauskas novada priekšsēdētāja vietnieks Aivars Mačeks norādīja, ka no diviem simtiem līdz 250 tūkstošiem eiro. Deputāts Guntis Kalniņš uzsvēra, ka, nomainot divus «Eiro 2» klases autobusus pret «Eiro 5» klasi, 2024. gadā iegūtu to pašu emisijas ietaupījumu, ko ar elektroautobusa iegādi.

Deputāti un administrācijas amatpersonas bija izbrīnīti arī par nesen televīzijā dzirdēto. Savulaik administrācijas vadība apmeklēja «Jelgavas autobusu parku», kur viņiem pastāstīja par pieredzi darbā ar elektriskajiem autobusiem, kas nemaz nebija rožaina. Bet te televīzijā sniegtajā intervijā izskanēja pavisam cits. «Uzmanīgi klausījos «Rīta panorāmā» interviju ar Gintu Burku, uzņēmuma vadītāju un autovadītājiem. Tur runāja, cik ļoti viss labi, pilsētvidē ir apmierināti un domā par elektroautoparka paplašināšanu nākotnē, ejot pretim laikam,» pauda Bauskas novada domes izpilddirektors Ivars Romānovs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Iespēja jāizmanto

Citi deputāti norādīja, ka iespēja tomēr ir jāizmanto gan ekoloģiskā ieguvuma dēļ, gan pieredzes gūšanai. «Runāju kā elektroauto lietotājs. 200 kilometri ir ļoti maz, bet skatāmies uz priekšu un ejam laikam līdzi. Iecavā savulaik vienā skolā redzējām, ka ir visa modernākā tajā laikā pieejamā tehnika, kas mums mājās tajā laikā nebija, bet mums bija divi Iecavas goda pilsoņi, kas sagādāja tehniku un mācīja, ko darīt, lai bērni redz, ka ir kaut kas tāds, ka to var sasniegt, lai uz to tiecas,» pauda deputāts Juris Krievs, reizē paužot, ka būtu tomēr jāskata šī autobusa vieta Iecavas apvienībā.

«Ir iespēja salīdzinoši lēti nopirkt jaunu transporta līdzekli. Tā ir iespēja mūsu speciālistiem uztrenēt «muskuļus» projektu sagatavošanā un iepirkuma veikšanā. Ja nu tiešām tas iznāk mums neveiksmīgi, jebkurā mirklī varam atteikties no projekta realizācijas. Būsim mēģinājuši, izgājuši šo procesu, zināsim, kāds būs tirgus. Šeit ir laba iespēja startēt, iegūt labus punktus, lai dabūtu finansējumu, lai stiprinātu Latvijas klimata neitralitāti,» aicināja Bauskas novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis, norādot, ka autobuss var izmaksāt arī lētāk, jo projektā norādīta maksimālā summa. Viņš uzsvēra, ka ir panākta vienošanās ar valdību par kredīta ņemšanu autobusa parka atjaunošanai un jauni autobusi būs arī bez šī projekta.

Četri deputāti neatbalstīja lēmumprojektu, viens atturējās, trīs bija par. «Es atturējos. Esmu par progresu, bet reizē arī par saimnieciskumu,» pauda I. Pētersone. Beigās pieņēma lēmumu tomēr virzīt uz domes sēdi, lai būtu skaidrs visu deputātu balsojums.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (16)

  1. dažu gadu “attīstītā sociālisma” mums pietrūka lai Uzvaras Jansons no savas “impērijas” līdz Bauskai uzbūvētu trolejbusu līniju. Toreiz Jansonam lielu daļu naudas piešķīra Maskava, jo tai vajadzēja pasaulei parādīt komunisma triumfu. Diez kādu “triumfu” vēlas panākt Okmanis, jo pēc raksta saprotams, viņš ir par? Nabadzīgs, parādos grimstošs novads ar elektrisko autobusu glābs ekoloģiju, jeb ES un novada nauda atgriezīsies tur, kur tā paredzēta- Vācijas un citu attīstīto rietumvalstu buksējošās ekonomikas stutēšanai? Vēl jau nav aizmirsta Mercedes firmas Rīgas domnieku kukuļošana arī autobusu iepirkuma ziņā….

    22
    1
  2. ekoloģijas glābēji, iesēdieties patreiz brīvajā skolnieku pārvadāšanas autobusā un šķērsojiet šosejas tiltu pār mūsu. Tur lejā, upē jūs redzēsiet patieso ainu ekoloģijas ziņā, nedēļu garumā brūno kā kafija ūdeni, ko upe nes kopā ar no apartajiem laukiem upes krastos noskaloto auglīgo augsni ar visiem augsnes auglības uzlabošanas līdzekļiem. Varbūt, tā jums kārtējā iespēja, apgūt šovasar vairāk naudas upju tīrīšanai un apauguma pļaušanai. Vien, padomju laikā šādas krāsas ūdeni varēja redzēt tieši ledus iešanas laikā un tikai, bet tagad pēc katrām nedaudz spēcīgākām lietavām, bet, tagad paši esam saimnieki….

    18
    2
  3. kO JŪS TE TOS KRIEVU LAIKUS VELKAT LĪDZI???Nevarat aizmirst????Jeb jums pietrūkst tās utainās krievu pufaikas????Tak dzīvojat uz priekšu,dzīve turpinās,

    4
    16
  4. ka visos laikos ir bijuši un ir “savējie”, kuru dēļ, kā vēlāk izrādās, likumi rakstīti. Bet, ir arī “pārējie”, kuri “savējo” darbus redz visos laikos un piedevām labi atceras tos. Ir ar ko salīdzināt….

    6
    1
  5. Dome pat esošos autobusu nevar adekvātā tehniskā stāvoklī uzturēt. Vecākiem, kuru bērnus ar tiem vadā būtu vērts painteresēties par šo tēmu. Šoferi kad prasa jaunas riepas vai detaļas, remontus vienmēr viena atbilde-iztieciet, vēl jau iet! Tas nav normāli, ka autobusu aizsūta norīkojumā, zinot ,ka tam ir bojāta bremžu sistēma. Pajautājiet par šo cilvēkiem ,kas ikdienā šos autobusus vada, būs daudz ko dzirdēt!

    18
  6. Novada logo satraukums beidzies, jauns temats vietā? Vai tiešām nav svarīgāku jautājumu un diskusiju iemeslu…nu nepavilks šobrīd Bauskas novads šo busu- ceļu nav, kur uzlādēt nav, gan jau arī nav kas ko varētu pielabot barucamajam. Pašvaldības darbinieki iegūs pieredzi konkursos? Pieredze, ko apmaksā sabiedrība?Tāpat ir pietiekami konkursi, kur startēt ar lielāku pienesumu nodokļu maksātājiem.

  7. ….Būsim mēģinājuši, izgājuši šo procesu, zināsim, kāds būs tirgus. Šeit ir laba iespēja startēt, iegūt labus punktus, lai dabūtu finansējumu, lai stiprinātu Latvijas klimata neitralitāti….Jāraud vai jāsmejas?

  8. Kas tev teica, ka Maskava deva naudu Jansonam? Pats viņš bija galīgs nejēga, neprata saimniekot un naudu pelnīt? Tikai eksistēja uz Maskavas naudas rēķina? Iedod kādu fakta pamatojumu tam, ko raksti!

    3
    2
  9. Būtu labāk pa to naudu uzdāvinājuši velosipēdu katram skolēnam,nekā nopirkt elektrisko lūzni,naudas izmešana…

  10. Šodienas spēlēšanās – ideja jau laba – tikai cik svērs autobuss ar elektrobaterijām? Kādi Bauskas novada ceļi – pat pilsēta ielas ar bedrēm. Veiksmīgus elektrobusu remontus pēc bedru ”izbaudīšanas”!

  11. Palaiźiet tādu glaunu autobusu līdz Bardžūniem un redzēsit, ka par vienu izbraucienu tas pārvērtīsies pat objektu, kas paredzēts metāllūžņu nodošanai

  12. Elektriskie bezceļu autobusi pagaidām nav redzēti. Par apkuri arī lielas šaubas. Sāli elektrība arī nemīl- elektrolīts

  13. Kas tad vairs normālu autobusu nav ka jāpakļauj bērnus tādam riskam? Cik nav redzēts kā šitie elektromēsli svilst… vai tiešām atkal ir vajadzīgi upuri lai kautko apjēgtu?😡😡😡

  14. Dīlera servisa Latvijā droši vien nav un pašvaldība tak “negrūdīs taksim taukus”, remontēs paši. Un tad noteikti kaut kas nodegs. Bauskā nav jēdzīga autoelektriķa pat parastajām mašīnām.

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.