
Pašvaldībām granta veidā pieejami 10 miljoni eiro, lai aizstātu ar fosilo degvielu darbināmus transportlīdzekļus ar bezemisiju transportlīdzekļiem jeb elektroautobusiem, nodrošinot izglītojamo bezmaksas nokļūšanu izglītības iestādē vai citā mācību īstenošanas vietā un atpakaļ dzīvesvietā.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM) informēja, ka attiecīgā iecere atbalstīta valdībā un granta programma tiks finansēta no Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda investīcijām.
Kopumā pašvaldībām pieejami 10 miljoni eiro. Viena projekta maksimālais iespējamais finansējums par vienu M2 kategorijas elektroautobusu vai vienu par M2 vai M3 kategorijas elektroautobusu pārbūvētu transportlīdzekli – līdz 300 000 eiro, savukārt M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa izmaksas – līdz projekta maksimālajam apmēram, kas ir 666 660 eiro.
Tāpat granta ietvaros tiek segtas jauna uzlādes punkta infrastruktūras izveides izmaksas, projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kā arī būvuzraudzības un autoruzraudzības, būvobjekta nodošanas ekspluatācijā un OCTA un KASKO izmaksas.
Paredzēts, ka projektu ietvaros tiks pārtraukta vismaz 15 ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmu, vismaz 20 gadus vecu autobusu ekspluatācija. Tie tiks utilizēti, nododot tos apstrādes uzņēmumiem, kas nodrošina nolietotu transportlīdzekļu pārstrādi un atkārtoti izmantojamo detaļu un materiālu atguvi un atgriešanu tautsaimniecībā.
VARAM norādīja, ka pašvaldību autobusu parkos ir 132 autobusi, kas ir vecāki par 20 gadiem, tajā skaitā 21 autobusa vecums, ņemot vērā tā pirmreizējās reģistrācijas gadu, sasniedz 33–45 gadus.
Bauskas novada domē diskusijas par lēmumprojektu «Bezemisiju transporta līdzekļu iegāde Bauskas novadā» aizsākās vides un attīstības komitejas sēdē un turpinājās finanšu komitejas sēdē. Lai arī vairākums deputātu lēmumprojektu neatbalstīja, to tomēr virzīja uz 23. februāra domes sēdi, lai pārliecinātos par lēmumu visu deputātu balsojumā.
Finanšu komitejas sēdē 16. februārī par lēmumprojektu ziņoja projektu vadītāja Laura Šterna. Lielu izmaiņu nebija – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra piedāvā finansējumu vairāk nekā 600 tūkstošu eiro apmērā elektriskā autobusa iegādei, bet novadam no savas puses jāsedz pievienotās vērtības nodokļa maksājums – vairāk nekā simts tūkstoši eiro.
Nav, kur glabāt
Deputātus neapmierināja, ka autobusam, kuru plānots iegādāties, Latvijā ir ļoti maz uzlādes vietu. «Kā dabūt mājās no Jēkabpils, jo publiskajās uzlādes vietās pieslēgt nevarēs?! Tikai tur, kur izbūvēts par projektu līdzekļiem. Mans priekšlikums nepiedalīties,» pauda deputāts Guntis Kalniņš.
Nemainījās uztraukums par to, ka izmantošanas laiks būs mazāks nekā citiem autobusiem, jo uzsvars ir uz skolēnu pārvadājumiem, bet vasarā tādu nebūs. «Vasarā stāvēs?» vaicāja deputāts Voldemārs Čačs, un speciālisti viņam piekrita – jā, visdrīzāk, stāvēs.
Izrādījies arī, ka šādam autobusam būtu arī problēmas ar glabāšanas vietu. Rundāles un Bauskas apvienību vadītāji informējuši, ka pašvaldībai gluži vienkārši nav vietas, kur šādu autobusu turēt, un attiecīgi vienīgais variants pašlaik paliek Vecumnieki.
Uztrauca arī distance, ko autobuss var veikt. «Zilās automašīnas, kas ir Bauskas apvienības rīcībā, arī veic stipri mazākus attālumus, nekā bija norādīts,» tā V. Čačs. Deputāts Mārtiņš Mediņš uzsvēra, ka ceļu stāvoklis, pa kuriem šim autobusam būs jābrauc, ir slikts, autobusam būs grūtības izbraukāt, tāpēc viņš neatbalstīs šo ideju. Arī deputāte Līga Rimševica pauda, ka ideju neatbalstīs, jo ar to nepietiks skolēnu pārvadājumu problēmu atrisināšanai.
Pretēja informācija
Deputātus interesēja, cik izmaksātu jauns skolēnu pārvadāšanas autobuss ar degvielu. Bauskas novada priekšsēdētāja vietnieks Aivars Mačeks norādīja, ka no diviem simtiem līdz 250 tūkstošiem eiro. Deputāts Guntis Kalniņš uzsvēra, ka, nomainot divus «Eiro 2» klases autobusus pret «Eiro 5» klasi, 2024. gadā iegūtu to pašu emisijas ietaupījumu, ko ar elektroautobusa iegādi.
Deputāti un administrācijas amatpersonas bija izbrīnīti arī par nesen televīzijā dzirdēto. Savulaik administrācijas vadība apmeklēja «Jelgavas autobusu parku», kur viņiem pastāstīja par pieredzi darbā ar elektriskajiem autobusiem, kas nemaz nebija rožaina. Bet te televīzijā sniegtajā intervijā izskanēja pavisam cits. «Uzmanīgi klausījos «Rīta panorāmā» interviju ar Gintu Burku, uzņēmuma vadītāju un autovadītājiem. Tur runāja, cik ļoti viss labi, pilsētvidē ir apmierināti un domā par elektroautoparka paplašināšanu nākotnē, ejot pretim laikam,» pauda Bauskas novada domes izpilddirektors Ivars Romānovs.
Iespēja jāizmanto
Citi deputāti norādīja, ka iespēja tomēr ir jāizmanto gan ekoloģiskā ieguvuma dēļ, gan pieredzes gūšanai. «Runāju kā elektroauto lietotājs. 200 kilometri ir ļoti maz, bet skatāmies uz priekšu un ejam laikam līdzi. Iecavā savulaik vienā skolā redzējām, ka ir visa modernākā tajā laikā pieejamā tehnika, kas mums mājās tajā laikā nebija, bet mums bija divi Iecavas goda pilsoņi, kas sagādāja tehniku un mācīja, ko darīt, lai bērni redz, ka ir kaut kas tāds, ka to var sasniegt, lai uz to tiecas,» pauda deputāts Juris Krievs, reizē paužot, ka būtu tomēr jāskata šī autobusa vieta Iecavas apvienībā.
«Ir iespēja salīdzinoši lēti nopirkt jaunu transporta līdzekli. Tā ir iespēja mūsu speciālistiem uztrenēt «muskuļus» projektu sagatavošanā un iepirkuma veikšanā. Ja nu tiešām tas iznāk mums neveiksmīgi, jebkurā mirklī varam atteikties no projekta realizācijas. Būsim mēģinājuši, izgājuši šo procesu, zināsim, kāds būs tirgus. Šeit ir laba iespēja startēt, iegūt labus punktus, lai dabūtu finansējumu, lai stiprinātu Latvijas klimata neitralitāti,» aicināja Bauskas novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis, norādot, ka autobuss var izmaksāt arī lētāk, jo projektā norādīta maksimālā summa. Viņš uzsvēra, ka ir panākta vienošanās ar valdību par kredīta ņemšanu autobusa parka atjaunošanai un jauni autobusi būs arī bez šī projekta.
Četri deputāti neatbalstīja lēmumprojektu, viens atturējās, trīs bija par. «Es atturējos. Esmu par progresu, bet reizē arī par saimnieciskumu,» pauda I. Pētersone. Beigās pieņēma lēmumu tomēr virzīt uz domes sēdi, lai būtu skaidrs visu deputātu balsojums.