Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Vēl lems par Iecavas staciju un otru sliežu ceļu: «Rail Baltica» informācijas dienās skaidro pamattrases pirmā posma būvēšanas gaitu

Jaunā starptautiskā dzelzceļa pamattrases pirmais būvlaukums pie Iecavas gandrīz sagatavots – te taps būvnieku birojs un loģistikas centrs, ko vēlāk pārveidos par «Rail Baltica» apkopes punktu.
Foto – Māris Krūmiņš

Šonedēļ Iecavas kultūras namā norit vērienīgā starptautiskā dzelzceļa projekta «Rail Baltica» informācijas dienas, kurās izklāstīja pamattrases pirmā posma būvēšanas sākumu un turpmāko gaitu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Trešdien, 11. decembrī, ar projekta vadītājiem un būvniekiem tikās aicinātie partneri un mediji.

ES atbalsts nemainīgs
Tikšanos atklāja Bauskas novada domes vadītāju uzrunas. Domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis (NA) atgādināja, ka Bauskā un Iecavā pirms pusotra gada jau notika projekta prezentācijas sarīkojumi, bet tagad ar Iecavas infrastruktūras apkopes punktu sāksies pamattrases pirmā posma būve. Viņa vietnieks Aivars Mačeks atminējās projekta sarunu sākumu 2011. gadā un ietekmes uz vidi apspriešanu 2016. gadā, bet nu tolaik šķietamais sapnis sāk piepildīties. Viņš vēlēja, lai novadam un vietējai sabiedrībai projekts nestu ieguvumus.
Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietniece «Rail Baltica» jautājumos Kristīne Malnača informēja par Ministru kabineta 10. decembra lēmumu sākt trases būvniecību ar Dienvidu posmu Bauskas novadā pie Iecavas. SM mērķis ir «virzīties uz priekšu ar darbiem visā trases garumā, lai izveidotu savienojumu ar Lietuvu un Igauniju», pauda K. Malnača. Viņa uzsvēra, ka Baltijas valstis savienojošā dzelzceļa būvi joprojām atbalsta Eiropas Komisija un projekts saņems Eiropas Savienības (ES) finanšu atbalstu.

Sāk ar apkopes punktu
Projekta nacionāli atbildīgā uzņēmuma «Eiropas dzelzceļa līnijas» (EDzL) vadītājs Ēriks Diļevs vēstīja, ka sadarbībā ar valsts un pašvaldības institūcijām trases maršrutā atsavinātas visas vajadzīgās zemes, saņemtas būvatļaujas, izcirsts mežs.
Trases atbildīgā būvuzņēmēja, starptautiskā ģenerāluzņēmēja «ERB Rail» projektu vadības direktors Endijs Svifts (Andy Swift) skaidroja, ka kopuzņēmumu izveidojuši trīs starptautiski pieredzējuši infrastruktūras būvniecības uzņēmumi – Polijas «Budimex S.A.», Francijas «Eiffage Génie Civil SAS» un Itālijas «Rizzani de Eccher S.p.A.». Projekta būvuzraugs ir FIDIC inženierijas grupa «Italferr». Trases būvēšana sāksies ar Dienvidu posma loģistikas un biroja centru pie Iecavas, tas pēc tam pārtaps par apkopes punktu.
Vides un drošības speciālists Dens Kērbijs (Dan Kirby) pauda, ka projekta izpildītāji ļoti ciena Latvijas vēsturi, vidi un kultūru un būvdarbu gaitā rūpes par vietējo cilvēku drošību un labklājību būs viņu pienākums.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Daļa no Ziemeļu loka
«ERB Rail» ieinteresēto pušu vadītājs Māris Saukāns sacīja, ka starptautisko dzelzceļa līniju būvējam jaunajām paaudzēm, pēc prezentācijām sarunā ar «Bauskas Dzīvi» piebilstot, ka tas ir ļoti sarežģīts, taču nozīmīgs satiksmes projekts, kas būs daļa no topošā Baltijas un Ziemeļvalstu loka savienojuma ar pārējo Eiropu. Tajā plānoti vēl divi tuneļi no Igaunijas uz Somiju un no Zviedrijas uz Dāniju.
Projekta vadītāji saņēma vairākus praktiskus jautājumus no pašvaldības un iedzīvotāju pārstāvjiem, apliecinot, ka vietējie uzņēmēji un speciālisti varēs piedalīties darbu izpildē, turklāt būvnieki ņemšot vērā apkaimes kopienu ērtības un intereses.

Uģis Zāģers no Iecavas pagasta iedzīvotāju padomes projekta vadītājiem uzdeva vairākus praktiskus jautājumus.
Foto – Artūrs Daukulis, no «ERB Rail» albuma.

Sola pasažierus un kravas
Iecavas pagasta iedzīvotāju konsultatīvās padomes vadītājs Uģis Zāģers uzdeva jautājumus par jaunu «Rail Baltica» Iecavas pasažieru staciju un savienojumu ar tagadējo dzelzceļa līniju. SM pārstāve K. Malnača skaidroja, ka pietura Iecavā joprojām ir projektā, taču ministrijai valdībā jāiesniedz precīzs reģionālo pasažieru staciju plāns. Iecerēts, ka Iecavas stacija taps pirmajā kārtā, bet gala lēmumu pieņems valdība.
Savukārt par loģistikas centru pie Iecavas, kur pārkrautu kravas no tagadējā dzelzceļa uz topošo, interese esot gan no komersantiem, gan militārā sektora, stāstīja K. Malnača. Saskaņā ar satiksmes attīstības plāniem Iecavas loģistikas punkts atbilst vajadzībai pēc kravu pārkraušanas bāzes Daugavas kreisajā krastā, taču SM tam vēl meklēšot finansējumu.

Uzbērums diviem
Bauskas novada domes deputāts Guntis Kalniņš (LRA) jautāja par plānoto sliežu ceļu skaitu. EDzL vadītājs Ēriks Diļevs skaidroja, ka pagaidām iecerēts mazināt izmaksas, liekot vienu sliežu ceļu, taču uzbērumu būvnieki uzreiz veidos divu sliežu ceļu platumam. Ja atļaus finansējums, būvniecības gaitu mainīs, liekot uzreiz abus ieprojektētos sliežu ceļus. Ja otru sliežu likšana būs jāatliek ilgāk, tas radīs lielāku sadārdzinājumu nākotnē, atzina Ē. Diļevs.
U. Zāģers bažījās, ka lielā pieprasījuma dēļ tuvējās apkaimes karjeros varētu aptrūkties minerālmateriālu vietējo vajadzībām, līdzīgi Covid ierobežojumu posmam, kad pārtrūka imports. M. Saukāns skaidroja, ka būvnieki ievēros noteiktos limitus, tomēr zemes dzīļu izrakteņi nav neierobežoti. Jāpiebilst, ka Iecavas apkaimes karjeriem līdzīgas kvalitātes dolomīts atrodams arī Lietuvā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Cer braukt 2031. gadā K. Malnača pauda cerību, ka pirmais vilciens «Rail Baltica» trasē Latvijā dosies reisā 2031. gadā. Tomēr projekta izpildes laika grafiku precizēšot nākamgad saskaņā ar šogad sākto būvniecības gaitu.
A. Okmanis jautāja, kurš būvēs robežtiltu pār Mūsas upi.
Ē. Diļevs skaidroja, ka sākotnējā projektā tas uzticēts Lietuvai. Tomēr M. Saukāns piebilda, ka Latvijas būvnieki gatavi sadarboties, ja kaimiņiem vajadzēs palīdzību.
Jāatgādina, ka Lietuvā un Igaunijā «Rail Baltica» pamattrases būvniecība tikusi daudz tālāk, vēsta kaimiņvalstu mediji. Atšķirībā no Latvijas, tur sliežu savienojums bijis prioritārs, salīdzinot ar jaunām stacijām galvaspilsētās vai trases maršrutā. Lietuvā pamattrase pietuvojusies Latvijas robežai.

GATIS Gaņģītis, SIA «Eiropas Dzelzceļa līnijas» vecākais tehniskais eksperts būvlaukumā.

Būvtāfele uzlikta
«Rail Baltica» pamattrases aktīvo būvdarbu sākuma gaitu pēc «Bauskas Dzīves» uzdotajiem jautājumiem skaidroja «ERB Rail» sabiedrisko attiecību pārstāvis Miks Lūsis. Darbi rit kopš oktobra, līdz gada beigām posmā līdz Lietuvas robežai plānots atsavināt 98% zemju.
Ir atmežoti pirmie deviņi trases kilometri un Iecavas infrastruktūras apkopes punkta teritorija, sākta elektrības pieslēguma būvniecība. Sākta būvlaukuma iekārtošana.
«Simboliski var teikt, ka lāpsta zemē ir ierakta. Braucot no Iecavas uz Baldoni, jau var redzēt būvtāfeli par «Rail Baltica» infrastruktūras apkopes punktu. Plašāki būvdarbi sāksies nākamgad martā, aprīlī, savukārt ziemā plānots koncentrēties uz būvmateriālu piegādi un trases sagatavošanu,» informē būvnieku pārstāvis.
Būvdarbi sāksies ar Dienvidu posmu Misa–Lietuvas robeža un reģionālā biroja iekārtošanu netālu no valsts autoceļa V9 Iecava-Baldone-Daugmale. Būvtehniku atvedīs tuvākajā laikā. Aptuveni 16 ha teritorijā jāpārbauda sprādzienbīstamo materiālu klātbūtne. Te ir mājas un saimniecības ēkas, kuru demontāža plānota līdz 2025. gada martam.

«Rail Baltica» 3. informācijas diena Iecavas kultūras namā notiek piektdien, 13. decembrī, no plkst. 16 līdz 19. Varēs iepazīties ar vizuālajiem materiāliem un iztaujāt projekta atbildīgos izpildītājus, arī ar angļu valodas tulka palīdzību. Aicināti visi!

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Aktīvi darbi pavasarī
Nākamā gada martā plānots sākt būvlaukuma pamatni – uzbērumu 16,5 ha platībā, kas taps tādā pašā augstumā kā plānotajai «Rail Baltica» pamattrasei. 2025. gadā izvāks celmus, koksnes atkritumus un tīrīs grāvjus. Līdz 2025. gada maijam uzbūvēs 0,5 km pievadceļu no autoceļa V9 līdz būvlaukumam. Citi jauni autoceļi nav plānoti. Pastāvīgā reģionālā biroja būve varētu sākties 2025. gada augustā.
Līdz 2025. gada martam kravas transporta intensitātes palielinājums būs neliels – piegādes uz būvlaukumu izpildīs līdz 10 kravas transporta vienībām diennaktī pa vienu transporta maršrutu. Informācijas dienā būvnieki apstiprināja, ka pēc tam satiksmes intensitāte varētu pieaugt, tomēr M. Saukāns uzsvēra, ka būvdarbu laikā «ERB Rail» būvnieki gādās par izmantoto ceļu uzturēšanu kārtībā.
M. Lūsis informē, ka sākotnējie būvdarbi Bauskas novadā saistīti arī ar inženiertehniski sarežģītākajiem objektiem – tiltiem pār Iecavas un Mēmeles upi. Topošais apkopes punkts būs būvniecības loģistikas bāze, nodrošinot būvmateriālu, iekārtu un būvtehnikas glabāšanu.

Iztērēti 10 miljoni
Aptuveni 40 km dzelzceļa būvei Bauskas novadā ir plānoti 550 miljoni eiro, līdz šim iztērēti 10 miljoni, informē «ERB Rail» pārstāvis. Tie izmantoti būvdarbu ģenerāluzņēmēju, būvuzraugu algošanai, būvprojektu izskatīšanai, citiem sagatavošanās darbiem un avansa maksājumiem. Turpmāko 3–5 gadu laikā paredzēts apgūt atlikušos pieejamos līdzekļus.
Dienvidu reģionālajā būvnieku komandā darbojas 20 cilvēki, lielākā daļa ir vietējie speciālisti. No Bauskas novada komandā pagaidām neviena vēl nav, bet ir no Tukuma un Jelgavas. «Visi speciālisti tiek uzņemti konkursa kārtībā, līdz ar to galvenais kritērijs ir atbilstība amatam, nevis dzīvesvieta,» uzsver M. Lūsis.
Nākamgad darbinieku pieaugums «ERB Rail» komandā plānots par 50%, lielākā daļa būs Latvijas speciālisti. Ja 2025. gadā sāks arī Ziemeļu posma būvi, komanda būs divtik liela.
«Arī apakšuzņēmējiem vasarā nodarbināto skaits pieaugs,» atklāj būvnieku pārstāvis, «būvdarbu zonā varētu būt nodarbināti apmēram 50 cilvēki. Noteiktas būvdarbu pozīcijas prasīs lielāku darbinieku skaitu un noteikta profila speciālistus, arī no Bauskas novada,» skaidro M. Lūsis.
«ERB Rail» pārstāvji aicina vietējos uzņēmējus, kuru pakalpojumi varētu būt noderīgi, meklēt informāciju mājaslapas erbrail.com sadaļā «Piegādes ķēde». Tur var meklēt informāciju par iepirkumiem un piegādēm. ◆

Būvdarbu pirmā posma satiksmes organizācija ar materiālu piegādēm no karjeriem. Avots: «ERB Rail»

«Rail Baltica» pamattrases Dienvidu posms
Garums – 45 km;
Dzelzceļa tilti – 3;
Dzelzceļa pārvadi – 5;
Autoceļu pārvadi – 10;
Kombinētie ceļa pārvadi – 3;
Gājēju pārejas – 2;
Dzīvnieku ceļi – 2;
Ar Lietuvas trasi savienos Mūsas robežtilts;
Aptuveni 40 km dzelzceļa būvei Bauskas novadā ir pieejami 550 miljoni eiro, 85% no tiem finansē ES, 15% – valsts budžets.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Iecavas infrastruktūras apkopes punkts:
Ap 10 km no Iecavas un 2 km no Dimzukalna;
Platība – 16,5 ha;
Ziemeļos piekļuve no 1435 mm sliežu ceļu pamattrases;
Dienvidos uzbūvēs 1520 mm sliežu ceļu savienojumu ar Iecavas dzelzceļa stacijas infrastruktūru.
Avots: «ERB Rail»


Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (3)

  1. Kad lems kuram un cik sēdēt cietumā? Ar mantas konfiskāciju, arī sunim piederošās mantas konfiskāciju!

    5
    1
  2. paskatoties, kuri tagad būvēs tieši sliežu ceļu un kāpēc šos gadus simtiem miljonu projekta naudas apguva tieši staciju ēku un noliktavu, kā arī jauna tilta pār Daugavu Rīgā būvētāji no vietējām, zināmajām firmām, tām, kuras, visticamāk, cieši saistītas gan ar politiķiem, gan augstākajiem ierēdņiem.

  3. visas ar Rail Baltica saistītās “peripetijas” mēs varam aplūkot jau vairāk kā pirms 100 gadiem Teodora Dreizera sarakstītās triloģijas pirmajā grāmatā “Finansists”. Tikai tur aprakstītajos notikumos un shēmās nebija stāsts par dzelzceļa būvi, bet par metro, bet visi notikumi stipri līdzīgi šodienai. Vien, kurš gan šodien lasīs “bībeles”, pie tam izglītību “apguvušajiem” diezgan nesaprotamā valodā.

    4
    1
Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.