
SIA “Bauskas novada komunālserviss” (BNKS) turpina ieviest pasākumus, kas veicina savlaicīgu norēķināšanos un atbildīgu attieksmi pret saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem, portālu informēja BNKS pārstāve Anita Cehanoviča.
Uzņēmums īsteno preventīvus risinājumus, stiprina sadarbību ar Kredītinformācijas biroju un aktivizē ārpustiesas piedziņas procesu, lai novērstu parādu rašanos un nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi pret visiem klientiem.
Lai veicinātu iedzīvotāju savlaicīgu norēķināšanos un mazinātu parādu uzkrāšanos, no 2026. gada tiks atjaunota nokavējuma procentu piemērošana par kavētiem maksājumiem. BNKS atzīmē, ka šis solis nav vērsts uz sodīšanu, bet gan uz atbildīgas maksājumu kultūras veidošanu un vienlīdzīgu attieksmi pret visiem klientiem.
A.Cehanoviča paskaidroja, ka iepriekšējos gados nokavējuma nauda netika aprēķināta, lai nāktu pretī iedzīvotājiem, taču šī pieeja nav devusi vēlamo rezultātu, proti, maksājumu disciplīna būtiski nav uzlabojusies. Tādēļ, sākot ar nākamo gadu, uzņēmums atgriezīsies pie nokavējuma procentu piemērošanas kā preventīva instrumenta, kas motivē savlaicīgi norēķināties un izvairīties no parādu rašanās.
A. Cehanoviča atklāja, ka uzņēmums ir noslēdzis līgumu ar AS “Kredītinformācijas birojs” (organizācija, kas apkopo datus par cilvēku maksājumu vēsturi visā Latvijā), kas nozīmē, ka gadījumos, kad klients labprātīgi neizpilda savas parādsaistības un ilgstoši neveic maksājumus, informācija par šo personu tiks iekļauta Kredītinformācijas biroja datu bāzē jeb tā dēvētajā “melnajā sarakstā”.
Šo informāciju varēs izmantot bankas, līzinga kompānijas un citi pakalpojumu sniedzēji, izvērtējot, vai konkrētajam cilvēkam piešķirt kredītu vai iespēju iegādāties preci uz nomaksu. Līdz ar to personām, kuras kavē maksājumus, nākotnē var būt ierobežotas iespējas saņemt kredītus vai preces uz nomaksu.
BNKS precizē, ka lielākā parādu koncentrācija novērojama apkures un mājokļu apsaimniekošanas pakalpojumu segmentā.
Kopš 2025. gada sākuma uzņēmums īsteno aktīvāku ārpustiesas parādu atgūšanu, klientiem nosūtot atgādinājumus un brīdinājumus ar aicinājumu nokārtot saistības labprātīgi. Līdz šī gada septembrim ir noslēgtas vairāk nekā 90 vienošanās par saistību izpildi par kopējo summu 173 605 eiro.
Uzņēmums aktīvi strādā ar parādniekiem, piedāvājot maksājumu grafikus, nosūtot brīdinājumus un, nepieciešamības gadījumā, uzsākot tiesvedības procesus. Uzņēmumam ir aktīva sadarbība ar tiesu izpildītājiem par iztiesātajiem parādiem, kur jau panākta daļēja lielāko parādu atgūšana, taču parādu atgūšanas process ir ilgstošs.
BNKS aicina klientus, kuriem ir finansiālas grūtības, savlaicīgi sazināties un vienoties par pakāpenisku parāda atmaksu, noslēdzot par to vienošanos. Šāda pieeja ļauj elastīgi atrisināt situāciju, izvairoties no papildu izdevumiem un tiesvedības. Uzņēmums uzsver – galvenais ir savlaicīga komunikācija un vēlme rast risinājumu.