SIA «Aips» nav vienīgā pasažieru pārvadātāja Rīgas–Bauskas maršrutā. Galvaspilsētā var nokļūt arī ar Panevēžas autobusu parka autobusiem, kā arī septiņas reizes dienā izmantot SIA «Juga Trans» pakalpojumus. Vai par to esat dzirdējuši?
SIA “Aips” nav vienīgā pasažieru pārvadātāja Rīgas–Bauskas maršrutā. Galvaspilsētā var nokļūt arī ar Panevēžas autobusu parka autobusiem, kā arī septiņas reizes dienā izmantot SIA “Juga Trans” pakalpojumus. Vai par to esat dzirdējuši?
Kāpēc naktī vajag biļeti?
Nesen mēroju ceļu no Rīgas šīs firmas transporta līdzeklī. Ir jau labi, ja piecos naktī var atbraukt no galvaspilsētas, nav jāgaida “Aipa” pirmais autobuss, kurš brīvdienās ir tikai pirms septiņiem rītā.
Taču šajā reisā par servisu un komfortu vispār nevarēja runāt. Vispirms šoferis bija izbrīnīts, kādēļ man naktī biļete vajadzīga. Mikroautobuss nožēlojama paskata, mazgātāja vai apkopēja rokas virsbūvi un salonu nebija skārušas, šķiet, gadiem. Šoferis brauciena laikā tīrīja ledu no priekšējā stikla iekšpuses, lai vispār samanītu, kur stūrēt. Taču pēc stundas laimīgi nokļuvu Bauskā, mani izlaida “Statoil” degvielas uzpildes stacijā (DUS).
Interešu konflikts
Rīgas autoostā satiksmes sarakstā šis reiss ir norādīts, bet Bauskas autoostā nekas neliecina par iespēju braukt ar “Juga Trans” autobusiem. Uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Gaļina Malahova paskaidroja, ka viņai ir interešu konflikts ar SIA “Aips” vadītāju Uldi Kolužu, kurš apzināti neļauj saviem konkurentiem izmantot Bauskas autoostu. Arī tās kasē pasažieriem esot teikts, ka par šādu firmu neko nezinot, lai braucot ar “Aipa” autobusiem.
G. Malahova stāstīja par gadījumu, kad autoostas apsargi pārdūruši viņas autobusiņam riepas. Par to uzrakstīts iesniegums policijai, bet lieta esot izbeigta. No Bauskas uz Rīgu “Juga Trans” autobusi kursē pa ceļu A-7, daži reisi uz galvaspilsētu izlīkumo caur Emburgu vai Strēlniekiem. Viņa arī paskaidroja, ka “Statoil” savulaik bijis autobusu saraksts, taču kāds to ir noplēsis. Informācija par “Juga Trans” reisiem norauta arī autobusu pieturās. “Rimi” stāvlaukumā pieturvieta nav iekārtota tāpēc, ka bijušas problēmas ar zemes īpašniekiem. G. Malahovu pasažieru skaits neapmierina. Tas būtu lielāks, ja varētu izmantot autoostu, informēt par savu firmu.
Nevēloties strādāt godīgi
U. Koluža skaidrojums ir nedaudz citādāks. “Juga Trans” sākumā uz Rīgu brauca no Bauskas autoostas. Taču pirms gadiem četriem līgumu ar “Aips” uzņēmums vairs nevēlējās pagarināt. U. Kolužs uzskata, ka tā ir apzināta rīcība, jo līgumā bija paredzēta ne tikai Bauskas autoostas izmantošana, bet arī “Aips” kontrolieru biļešu pārbaude “Juga Trans” autobusos. Vēl līgumā bija minēts, ka uzņēmums ievēros noteiktos reisu atiešanas laikus. Šīs un citas prasības ir līgumos, kas noslēgti ar Jēkabpils un Jelgavas pasažieru pārvadātājiem. U. Kolužs apgalvo, ka ar šiem kolēģiem problēmu neesot.
Arī nomas maksa par mūsu autoostas teritorijas izmantošanu no SIA “Juga Trans” netika pieprasīta speciāli augstāka. “Rīgā tā ir daudz lielāka, bet tur viņi to maksā. Ja pasažieru pārvadātājs izmanto mūsu autoostu, tad mēs vēlamies, lai klientiem tiek sniegts kvalitatīvs un savlaicīgs pakalpojums,” tā U. Kolužs. Acīmredzot šie nosacījumi “Juga Trans” neapmierināja.
Galapunkts ir “Statoil”
Vai DUS teritorija ir piemērota un droša pasažieru iekāpšanai un izkāpšanai? Vai “Statoil” darbības jomā ietilpst arī autoostas pienākumu pildīšana? SIA “Latvija Statoil” mazumtirdzniecības tīkla vadītājs Andrejs Alts informē, ka DUS, ievērojot ceļu satiksmes un iekšējās kārtības noteikumus, automašīnas tām paredzētās vietās drīkst apstāties un stāvēt.
“SIA “Latvija Statoil” degvielas uzpildes stacijā Bauskā nav iekārtota sabiedriskā transporta pieturvieta. Vai attiecīgā autobusa līdzekļa vadītāja nolūki, pasažierus izlaižot vai uzņemot, ir komerciāli, mums grūti izvērtēt. Tas diemžēl nav mūsu kompetencē,” tā A. Alts.
Nav ne pieturas, ne saraksta
Atļauju pārvadāt pasažierus maršrutā Rīga–Bauska uzņēmumam “Juga Trans” izsniegusi Satiksmes ministrija (SM). Andrians Ļubļins, SM Autotransporta direkcijas sabiedriskā transporta daļas vadītājs, “Bauskas Dzīvei” paskaidroja, ka pēdējais līgums ar firmu “Juga Trans” pagarināts 2001. gadā. Tajā minēts, ka maršruta galapunkts Bauskā ir Pionieru ielā 2. Par to savulaik saņemta arī Bauskas Domes piekrišana. Saskaņā ar noteikumiem maršruta galapunktā jābūt aprīkotai pieturvietai, te jāizvieto arī autobusu kustības saraksts.
Bauskas Domes izpilddirektors Jānis Mičulis paskaidroja, ka savulaik pašvaldība nav iebildusi, ka autobusu galapunkts ir Pionieru ielā 2, tas ir lielveikala “Rimi” laukumā. Taču tur joprojām nav ierīkota nedz pieturvieta, nedz arī izlikts autobusu kustības saraksts.
Pasažieru pārvadājumus valstī kontrolē Autotransporta inspekcija. Vecākais eksperts Leonīds Gabrāns paskaidroja, ka pēdējo reizi “Juga Trans” kontrolēts pagājušajā vasarā. Par uzņēmumu saņemtas sūdzības no SIA “Aips”, ka tas neievēro maršruta atļaujā noteikto aizliegumu uzņemt pasažierus posmā no Rīgas līdz Iecavai. Kontrole Bauskas galapunktā uzņēmumam nav veikta, L. Gabrāns pat precīzi nezināja, kur tas atrodas.