Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+1° C, vējš 2.92 m/s, D-DA vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Uzvar rallijreidā Krievijā

Krievijā notikušajā pasaules rallijreida kausa izcīņas posmā «Baja Russia – Northern Forest» negaidītu uzvaru izcīnījis baušķenieks Māris Neikšāns, kurš startēja ar rallijreida leģendas Žana Luī Šlesēra būvēto auto.

Māra paveikto pozitīvi novērtēja baušķenieki, 24. februāra rītā ierodoties Neikšānu ģimenes mājā sportistu sveikt ar šampanieti, torti un mūziku.

Pieprasa pieredzi
Pasaules kausa izcīņas pirmais posms aizritēja no 20. līdz 22. februārim Karēlijā Krievijā. Šīs ir vienīgās Pasaules kausa izcīņas sacīkstes, kas notiek ziemas apstākļos. Jau pirms mačiem M. Neikšāna dalība pirmajā posmā izsauca ažiotāžu, jo mūsu pilots piekrita braukt ar auto, kuru uzbūvējis rallijreida leģenda Žans Luī Šlesērs. Pazīstamais franču sportists savas spilgtās karjeras laikā divas reizes bija uzvarējis Parīzes–Dakaras rallijreidā, un ne vienu vien interesēja, cik veiksmīgi sevi bijušais braucējs parādīs autobūves jomā.
 
Diemžēl auto priekšvēsture nemaz nebija pozitīva. Automašīna bija pieteikta vairākās sacīkstēs, bet līdz finišam netika, piedzīvoja avāriju, un Krievijas vienība «Nart time», kas iegādājās rallijreida mašīnu, gribēja pārbaudīt, uz ko tā patiesībā ir spējīga. «Komandas īpašnieki vēlējās, lai es kā pilots ar pieredzi izbraucu ar šo mašīnu, lai varu pateikt, kas jāpieregulē un kā ar to jābrauc,» atceras M. Neikšāns. Pirms sacīkstēm neviens pat necerēja, ka ar šo auto cīnīsies par uzvaru.

Baušķeniekam jau bija pieredze braucienos ar rallijreida mašīnām. Vispirms ar Andra Dambja veidoto «Oscar», ar kuru piedalījās 24 stundu izturības rallijreida braucienā Francijā. Pēc tam izmēģināti «BMW X3 X-Raid», kas ir dārgākie un labākie rallijreida sacīkšu auto pasaulē. Pēc Karēlijas posma M. Neikšāns atzina, ka Šlesēra ražotā mašīna ir līdzvērtīga «BMW X3 X-Raid» automobiļiem.

Jāatstāj rezerve
Tomēr šāds starts baušķeniekam bija pirmo reizi. Francijā rallijreida sacīkste notika pa apli, bet te – tikai uz priekšu un pa nezināmu trasi. M. Neikšāns uzsver, ka atšķirības no rallija bija diezgan lielas. Rallija mašīna sver 1,2 tonnas, rallijreida auto – divas tonnas. Tā ir augstāka, ar citu smaguma centru, turklāt tieši šis automobilis bija īsāks nekā mašīnas, ar kurām līdz šim bijusi darīšana. Pirmajā dienā, dodoties izmēģinājuma braucienā, guvis izpratni par auto specifiku – stūres pagrieziens ir neliels, jākustina maz, jācenšas noturēt taisnu trajektoriju, lai auto neizslīdētu. Atšķirību bija daudz, bet ar katru nobraukto kilometru sportists jutās aizvien labāk.

«Uzdevums bija aizbraukt līdz galam. Tas nav vienkārši – braukt gan ātri, gan labi un finišēt, jo sports ir tāds, ka neko nevar paredzēt. Bija liels psiholoģiskais spiediens. Domāju, ka bez tā varēju braukt vēl ātrāk,» atzīst M. Neikšāns.

Ievērojami atšķiras arī braukšanas stils. «Vienu brīdi stūrmanis saka – esam jau finiša taisnē, atlikuši tikai 30 kilometri. Rallija sacīkstēs tas ir garākais posms,» salīdzina sportists. Atšķirībā no rallija, kur uz katru posmu jānoskaņojas pilnībā, šeit jāatstāj rezerve gan izturībai, gan jābūt uzmanīgākam uz ceļa – jebkurā brīdī var parādīties kāda negaidīta bedre. Nav stenogrammas, kas pateiktu, kur tieši jāgriež. Kā pirms sacīkstēm sacīja M. Neikšāns, esot bijis ļoti neierasti dzirdēt, ka stūrmanis saka: «Pēc kilometra griežam pa kreisi!» Tomēr savā ziņā rallijreidā braukt pat grūtāk, jo jākoncentrējas braucienam divu stundu garumā. «Līdzšinējās sacīkstēs gūtā pieredze palīdzēja novērtēt sacensību situācijas un saprast rallijreida specifiku,» vērtē baušķenieks.

Augstākais sasniegums
Stūrmanis ļoti palīdzējis sacīkstēs, M. Neikšāns to min kā ļoti svarīgu faktoru. Antonam Nikolajevam ir 24 gadu pieredze autosportā, tai skaitā Parīzes–Dakaras rallijreidā un citās prestižās pasaules sacensībās. Stūrmaņa padomi palīdzējuši trasi veikt drošāk. «Visvairāk mani aizkustināja, kad pēc sacīkstēm stūrmanis ar tādu pieredzi pateica, ka ar tik profesionālu un ātru sportistu viņš vēl nav braucis,» komentē Māris.

Pirmajā sacīkšu dienā ekipāža devusies trasē pirmā, un bija grūtāk, jo aizmugurējie jau stūrēja pa iebrauktām sliedēm. Pasaules kausa posma kopvērtējumā mūsu sportists ir pirmais, bet kopējā vērtējumā, kur piedalījās arī Krievijas čempionāta dalībnieki, tomēr otrais aiz soma Tapio Lauronena. «Viņam pieder ceļu būves firma Karēlijā, un šo trasi somu braucējs pārzina perfekti,» informē M. Neikšāns. Otrajā dienā trase bijusi tīrāka, sniega mazāk, un somu braucēja divu minūšu pārsvars sadeldēts līdz piecām sekundēm. «Būtu tobrīd nojausma, ka starpība ir tik maza, noteikti varēju nobraukt vēl nedaudz labāk,» atzīst baušķenieks. Tas gan nemaina faktu, ka Pasaules kausa izcīņas posmā mūsu sportists ir pārliecinoši pirmais, par minūti un 13 sekundēm pārspējot tuvākos sekotājus – krievu ekipāžu Vladimiru Vasiļjevu un Konstantīnu Žiļcovu. Trešās vietas īpašnieks atpalika jau par vairāk nekā 16 minūtēm. 376 kilometrus garajā ātrumposmu distancē Māra Neikšāna ekipāža pavadīja trīs stundas, 49 minūtes un 42 sekundes. Piektajā vietā cīņu noslēdza latvietis Aldis Vilcāns, kurš startēja kopā ar baltkrievu stūrmani Andreju Rudņicki.

«Tas noteikti ir manas autosportista karjeras augstākais sasnieguma punkts. Uzvara manā pirmajā rallijreidā!» pēc sacīkstēm priecājās M. Neikšāns. Tūlīt pēc finiša zvanīja Žans Luī Šlesērs, kurš, izrādās, bija sekojis sacensībām un interesējās, kā sportistam trasē veicies ar viņa auto.

Krievijas sacīkste «Northern Forest» bija pirmais no Pasaules rallijreida kausa izcīņas desmit posmiem.

Sveic mājās
Trešdienas rītā autosportistu Bauskā sveica vecāki – Laimdota un Pēteris Neikšāni, uzņēmējs un atbalstītājs Gūrijs Bulle, Mārtiņš Ruža un citi baušķenieki. Izrādās, ka sacīkstēm līdzi sekoja gan ģimenes locekļi, gan citi šī sporta veida piekritēji. G. Bulle sportistam dāvāja piemiņas zīmi – ar sacensību fotogrāfijām apdrukātu dēlīti.

«Pirms sacīkstēm jau iepriekš aprunājāmies un spriedām par to, ka rallijreidā ir cita specifika. Pēc tam internetā sekoju līdzi notikumiem no pašas pirmās dienas līdz pat finišam,» atceras P. Neikšāns.

Aizvadītie divi gadi Latvijas autosportā bijuši diezgan veiksmīgi – pagājušajā gadā Eiropas rallija čempionātā otro vietu izcīnīja Ralfs Sirmacis, bet Pasaules čempionātā rallijkrosā trešais bija Reinis Nitišs, kurš uzvarēja Eiropas čempionātā rallijkrosā. Tomēr P. Neikšāns atzīst, ka aiz braucējiem, kas pašlaik ir uz viļņa, nav manāmi jaunās paaudzes talanti, kas nākotnē varētu cīnīties līdzvērtīgi. «Jaunā maiņa ir švaka,» noteic P. Neikšāns.

Par abiem dēliem Pēteris stāsta, ka lielākoties viņi tagad tomēr piedaloties sacīkstēs tikai izklaidei vai pieredzes gūšanai. «Andis brauc prieka pēc. Savukārt Mārim vajag uzturēt sevi formā, lai var mācīt savus audzēkņus, kas apgūst rallija prasmes,» atklāj sportistu tēvs.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.