Mēģinot uzrunāt neapzinīgos elektroskūteru vadītājus, Ceļu satiksmes drošības direkcija aizsākusi jaunu sociālo kampaņu – ”Neesi mērkaķis, brauc kā cilvēks!”, kuras mērķis ir panākt elektrisko skrejriteņu vadītāju lielāku respektu pret citiem satiksmes dalībniekiem.
Ne vien Latvijā, bet arī citviet Eiropā, ASV un Kanādā arvien vairāk cilvēku pārvietojas ar elektroskrejriteņiem un citiem mikromobilitātes rīkiem. Piemērotu risinājumu to veiksmīgai iekļaušanai ceļu satiksmē, lai tiktu ievērotas visu ceļa satiksmes dalībnieku intereses, pēdējos gados sāk meklēt daudzas valstis un pilsētas.
“Vasarā būtiski pieaug mikromobilitātes rīku lietotāju skaits, tāpēc vēl aktuālāks ir jautājums par to drošu integrāciju satiksmē. Pirms uzlabot braukšanas prasmes un iegūt pilnvērtīgas zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem, jāatceras, ka nekādā gadījumā ar elektroskrejriteni nedrīkst vest pasažieri! Tāpat, viņiem ir jāizturas cieņpilni pret pārējiem satiksmes dalībniekiem, īpaši gājējiem,” norāda Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojuma departamenta direktore Annija Novikova.
Šobrīd Ceļu satiksmes likums nosaka, ka piedalīties ceļu satiksmē ar elektroskrejriteni personai, kura nav sasniegusi 14 gadu vecumu, ir aizliegts, savukārt personai vecumā no 14 līdz 17 gadiem atļauts, ja tai ir velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības. Personām, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu, elektroskrejriteņa vadīšanai transportlīdzekļu vadīšanas tiesības nav nepieciešamas.
Tikmēr Rīgas parkos, skvēros un dārzos nomas elektroskrejriteņu lietotājiem jārēķinās ar ieviestajiem ātruma ierobežojumiem līdz 10-15 km/h.
“Redzam, ka rīdzinieki ir ļoti ātri pieņēmuši jaunās iespējas pārvietoties modernā veidā ar elektroskūteriem. Protams, Rīga atbalsta videi draudzīgu mobilitātes veidu un pilsētnieku atsaucība ir apsveicama,” atzīmēja Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis.
“Pieaugot kustības intensitātei, svarīga ir arī droša elektroskrejriteņu iekļaušana satiksmē – gan no pašu dalībnieku puses, gan iesaistīto institūciju puses. Nepieciešama valstiska iniciatīva, kas ļautu deleģēt pašvaldībām izstrādāt saistošos noteikumus elektroskrejriteņu izmantošanai to teritorijās, līdzīgi kā ar velorikšu izmantošanu. Ar šādu noteikumu izdošanu pašvaldības būtu tiesīgas licencēt pakalpojumu sniedzējus, paredzot noteiktas kvalitātes un drošības prasības, piemēram, nosakot īpašas elektroskrejriteņu novietošanas vietas, izmantošanas ierobežojumus atsevišķās vietās, datu apmaiņu ar pašvaldību mobilitātes plānošanas nolūkos u.c. “
Savus priekšlikumus izteikusi arī Valsts policija, kas norāda, ka viens no iespējamiem risinājumiem mikromobilitātes jautājumu sakārtošanai varētu būt ne vien prasība par šo pārvietošanās līdzekļu reģistrāciju CSDD, bet arī skrejriteņa vadītāja apliecību ieviešana.
“Daudzi šo mikromobilitātes rīku izmanto kā atpūtas un sporta inventāru un nezina, ka ir jārēķinās arī ar konkrētiem noteikumiem un atbildību,” diskusijā uzsvēra Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis.
Arī Latvijas Mobilitātes asociācijas novērojumi liecina, ka mikromobilitātes rīku lietošanas popularitāte aizvien pieaug – par to liecina pieaugošais pieprasījums pēc to nomas, tāpēc informatīvā kampaņa ir ļoti svarīga jomas sakārtošanai un satiksmes dalībnieku izpratnes un savstarpējas cieņas palielināšanai.
Aizsāktā informatīvā kampaņa “Neesi mērkaķis – brauc kā cilvēks!” norisināsies līdz 19.jūnijam. Tās laikā sociālajos tīklos, pilsētvidē un medijos tiks izvietoti informatīvie materiāli, kuros attēloti mikromobilitātes rīku lietotāju tipiskākie pārkāpumi – ātruma režīma neievērošana, neveiksmīga mikromobilitātes rīka novietošana stāvvietā, neparedzama uzvedība uz ceļa vai trotuāra.
hmm brauc ka cilveks???? varbut jasak cita akcija nesu cuka saremonte celus?
Vajadzētu sodīt gājējus arī kas lieto telefonu vai ar austiņām iet pāri gājēju pārejai. Viņi akli, kurli neskatās ne pa labi, kreisi… Nāk fūre, bremzēšana laba… bet ja mehānisms nenostrādās🤔bremzes🤔🤔🤔