
«Bauskas Dzīve» saņēmusi izmisuma pilnas ziņas no iedzīvotājiem, kuri dzīvo pie grants ceļa, kas savieno P87 ar Guntām Codes pagastā un kuru tagad intensīvi izmanto kravas automašīnu vadītāji, kuri cenšas apbraukt sastrēgumu Bauskā ielu remonta laikā. «Smagie», traucoties lielā ātrumā, saceļ necaurredzamu putekļu mākoni. “Nav glābiņa no mežonīgajiem putekļiem, ko izraisa fūres un visi pārējie, kuri grib apbraukt sastrēgumus pa Guntu ceļu. Satiksme ir nenormāla, visi drāžas kā negudri,” stāsta ceļmalā dzīvojošie.
Kā skaidro pašvaldībā, – ja konkrētais ceļš, kurš rada neērtības, ir pašvaldības, tad vispirms ir jāraksta rakstiski iesniegums Bauskas novada domei, ka šāda problēma ir radusies un nepieciešama atputekļošana. Ieteicams apvienoties visiem kaimiņiem, kuri cieš no šīm neērtībām. Te gan jāatzīmē, ka jau pirms kāda laika pašvaldības izpilddirektora vietnieks Jānis Kalinka laikrakstam norādīja, ka pēc iesnieguma uzreiz neseko atputekļošanas darbi. Iesniegums tiek izvērtēts un, ja tas atbilst kritērijiem, tad tikai nākamajā sezonā tiek iekļauts atputekļojamo ceļa posmu sarakstā.
Ja ceļš pieder valstij, tad situācija ir visai bezcerīga, jo šādā gadījumā ceļam jāatbilst noteiktiem kritērijiem ar noteiktu apdzīvotības blīvumu un satiksmes intensitāti. Daudzviet tieši valsts vietējo ceļu malās dzīvojošie gadu desmitiem spiesti dzīvot putekļu mākonī.
Ātrāks risinājums šajā situācijā, ko varētu darīt, būtu kopā ar kaimiņiem pašiem veikt ceļu apstrādi ar pretputekļu līdzekli, iesaka eksperti. Parasti tam tiek izmantots kalcija hlorīds – balta, kristāliska viela, kas atgādina rupju sāli.
*Par aptuveni 30 eiro nopērkams 25 kg maiss, ar kuru vajadzētu pietikt 100 m2 apstrādei.
*Šobrīd pēc lietavām ceļš vēl ir pietiekami mitrs, tāpēc ir piemēroti apstākļi apstrādei. Ieteikums – līdzekli uz ceļa izkaisīt agrā rīta stundā, kad ceļš mitrāks un arī satiksme nav intensīva, lai līdzeklis paspēj noreaģēt ar mitrumu. Nevajadzētu to kaisīt tieši pirms lietus.
* Kalcija hlorīds piesaista mitrumu no apkārtējās vides, tādējādi grants ceļa virsma neizžūst un nerodas putekļi.
* Ja ceļš ir pilnībā sauss, tad pirms apstrādes to nepieciešams salaistīt.
* Jāatceras, ka ceļš jāapstrādā visā platumā, ne tikai tajā ceļa pusē, kas pieguļ jūsu teritorijai. Tāpat vēlams to darīt arī kādu gabalu pirms un pēc jūsu teritorijas, jo putekļi robežas nepazīst.
* Ja ceļa gabals, kurš būtu jāapstrādā, ir samērā garš, tad var primāri kaisīšanu veikt posmā, no kura valdošie vēji visvairāk putekļu nes uz dzīvojamās mājas pusi.
* Līdzekli būtu jāizmanto rekomendētajā daudzumā, neskopojoties, jo ātri vien būs redzams, kur tas uz ceļa ticis par maz, tur arī putekļi nebūs noslāpēti.
* Ja viss pareizi izdarīts, principā pietiek ar vienu apstrādi uz visu sezonu. Tikai ilgstošs sausums vai lieli nokrišņi var mazināt tā efektivitāti.
Izskanējis arī ieteikums – varbūt pašvaldība var uzlikt uz minētā ceļa zīmi «Kravasautomobiļiembraukt aizliegts», jo ir noteikta satiksmes organizācija remonta laikā un mazās ielas un ceļi ar kravas auto nebūtu jādangā.
Vietējo iedzīvotāju – aculiecinieku foto un video.