Šobrīd esam liecinieki būtiskām tehnoloģiskām pārmaiņām pasaulē un tehnoloģiju attīstība kurjerpiegādēs tuvākajos gados būs ļoti strauja, intervijā aģentūrai LETA atzīst kurjerpiegāžu platformas “Wolt” vadītājs Baltijā Mants Lomsarģis. Viņš norāda, ka šobrīd liela uzmanība tiek pievērsta mākslīgajam intelektam un mašīnmācībai, kas, protams, ir ļoti svarīgi un būtiski, bet vēl svarīgāk ir tas, kā šīs tehnoloģijas izmantos un pieņems uzņēmumi. “Wolt” vadītājs uzskata, ka robotizētās piegādes nākotnē pilnībā nevarēs aizstāt cilvēcisko faktoru, bet noteikti var palīdzēt uzņēmumiem būt efektīvākiem un arī cilvēkiem lielākas iespējas un ērtības, kā saņemt preces.
“Wolt Latvija” apgrozījums 2021.gadā bija 11,8 miljoni eiro, savukārt 2022.gada finanšu pārskats nav publicēts. Tagad kā biržā kotēts uzņēmums nevarat vēl paziņot pagājušā gada rezultātus, bet vai varat iezīmēt tendences, kāds bijis 2023.gads uzņēmumam un piegādes tirgum kopumā?
Jā, “Wolt” šobrīd ir daļa no publiski kotētā mātesuzņēmuma “DoorDash”, kas ir ASV ēdienu piegādes uzņēmums, tāpēc, runājot par 2023.gada rezultātiem, mēs tos vēl nevaram atklāt pirms “DoorDash” oficiālā paziņojuma par 2023.gada pēdējā ceturkšņa rezultātiem, kas tiks paziņoti 15.februārī. Taču jau tagad varu teikt, ka 2023.gadā “Wolt” klientu bāze turpināja pieaugt, un šis pieaugums atspoguļojas arī klientu un biznesa partneru skaita pieaugumā.
Vai tas nozīmē, ka arī pēc pandēmijas piegādes tirgus ir augošs?
Jā, ja mēs salīdzinātu, piemēram, 2022.gada rezultātus ar 2021.gadu, kad apgrozījums bija 11,8 miljoni eiro, tad pieaugums ir par 15%. Ja mēs turpinām runāt par pandēmiju kopumā, tad domāju, ka visi esam vienisprātis, ka pandēmija bija nozīmīgs pavērsiena punkts visai nozarei. Pandēmijas ierobežojumu laikā cilvēkiem reizēm nemaz nebija citu iespēju, kā vien izmēģināt e-komerciju. Protams, mēs varētu diskutēt par pieredzi un visu pārējo, bet tas patiesībā būtiski mainīja iedzīvotāju paradumus. Pandēmija mūsu nozari ietekmēja tādā veidā, ka cilvēki platformas sāka uztvert kā ērtību un laika ietaupītāju, kas cilvēkiem ir svarīgi arī šobrīd. Pandēmijas laikā lielākoties pasūtījumi bija ēdienu piegāde no restorāniem, bet kopš tā laika mēs ievērojami palielinājām arī pārtikas produktu, iepirkumu piegādes no veikaliem. Patiesībā mūsu mērķis jau vairākus gadus pēc kārtas ir kļūt par platformu, kas ir kā “iepirkšanās centrs” tavā kabatā. Tādējādi ar arvien vairāk un vairāk palielinot mazumtirdzniecības partneru skaitu, mēs faktiski varam piedāvāt klientiem gandrīz visu, sākot ar pārtiku un beidzot ar ikdienas vajadzībām. Piemēram, pārtikas preces, medikamentus, ziedus, elektroniku vai mājdzīvnieku barību utt. Patiesībā pandēmija palīdzēja cilvēkiem ieraudzīt un sajust platformas ērtības un ļaut tām kļūt par viņu ikdienas sastāvdaļu.
Vai tas nozīmē, ka platformā mazumtirdzniecības segments, pārtikas produktu piegāde kļūst pat populārāka nekā ēdienu piegāde no restorāniem?
Jā, bet ir svarīgi atzīmēt, ka ēdiena piegāde joprojām ir mūsu pamatbizness. Kad 2021.gadā līdz ar pandēmiju sakām mazumtirdzniecības biznesa virzienu, mēs redzējām tūlītēju pieprasījumu pēc šādiem produktiem. Kopš tā laika mūsu biznesa virziens, kas saistīts ar pārtikas piegādi, ir ievērojami pieaudzis. Es nevaru runāt par precīziem skaitļiem, bet ir redzams, ka daudzi klienti iknedēļas pārtikas produktu iepirkumus veic platformā. Piemēram, Ziemassvētku periodā bija augsts pieprasījums arī pēc nepārtikas preču kategorijām. Tas nozīmē, ka cilvēki novērtē platformas ērtības un to, ka laiks pirms svētkiem nav fiziski jāpavada iepirkšanās centros. Ja, piemēram, Latvijā kopumā mazumtirdzniecības apgrozījums pērn novembrī, salīdzinot ar gadu iepriekš, samazinājās par 2,4%, tad “Wolt” platformā apgrozījums turpināja pieaugt.
Kādas prognozes ir par šo gadu un arī kopumā par tirgus attīstību ilgākā termiņā, nākamajos piecos gados?
Es teiktu, ka kopumā ekonomikai aizvadītais 2023. bija neviennozīmīgs gads, kas radīja spiedienu un kavēja IKP pieaugumu. Ja runājam par Baltijas valstīm, tad inflācijas līmenis bija augsts, īpaši pārtikas nozarē, sasniedzot pat divciparu skaitli. Tāpat procentu likmes, kas arī radīja diezgan lielu spiedienu uz uzņēmumiem un turpināja palielināties. Un, protams, mēs nevaram izslēgt arī notiekošo karu.
Mums 2023.gads faktiski bija ieguldījumu gads, jo mēs turpinājām palielināt savu komandu, sākām darbu astoņās jaunās pilsētās, kā arī paplašinājāmies ap jau esošajām pilsētām, piemēram, ap Rīgu un Liepāju. Tāpat turpinājām paplašināties mūsu uzņēmējdarbības virzienos, piemēram, stiprinot mazumtirdzniecību un uzsākot partnerattiecības ar “Mēness Aptieku” un “Benu aptieku”. Svarīgi atzīmēt arī mūsu jaunos abonēšanas principa lojalitātes pakalpojumus, piemēram, “Wolt +”, kas turpināja augt. Tāpat ir daži jauni, bet ļoti svarīgi pakalpojumi, piemēram, “Wolt Drive”, kas ir mūsu ātrās piegādes risinājums ārpus mūsu platformas, kas arī turpināja augt, kā arī pavisam jauna mūsu biznesa līnija ir “Wolt Ads”, ko sākām testēt rudens sākumā, arī tā faktiski jau uzrāda ievērojamus rezultātus saistībā ar mūsu partneru pārdošanas apjomiem.
Ja runājam par kopējo prognozi, piemēram, nākamajiem pieciem gadiem, tad mēdzam teikt, ka vienīgā nemainīgā lieta ir pārmaiņas. Šāds uzskats mūsu uzņēmējdarbības vidi atspoguļo ļoti precīzi. Kopumā sagaidām, ka 2024.gads būs pozitīvāks attiecībā uz klientu segmentu un klientu noskaņojumu, kā arī ekonomikā un uzņēmējdarbības vidē kopumā tendences būs pozitīvākas.
Savukārt par tendencēm nākamajos gados, domāju, īpaši svarīga būs tehnoloģiju izaugsme un tas, kā šīs inovācijas tiks iekļautas un īstenotas uzņēmumos. Lai gan varbūt šobrīd vēl to nejūtam, bet mēs tieši tagad esam liecinieki būtiskām tehnoloģiskām pārmaiņām pasaulē. Mēs redzam, cik liela uzmanība šobrīd tiek pievērsta mākslīgajam intelektam un mašīnmācībai, kas, protams, ir ļoti svarīgi un būtiski, bet vēl svarīgāk ir tas, kā šīs tehnoloģijas izmantos un pieņems uzņēmumi. Tāpat ir būtiski izcelt, piemēram, tādas tehnoloģijas kā 5G, kas paver ātrgaitas interneta iespējas, un, savukārt, šīs tehnoloģijas kopā ir potenciāls paātrināt attīstību, jo īpaši mūsu nozarē, tādās jomās kā, piemēram, autonomā vai robotu piegāde. Līdz šim šīs tehnoloģijas galvenokārt bija testēšanas stadijā un bieži vien tika izmantotas kā daļēji autonoma pieeja noteiktu ierobežojumu dēļ. Domāju, ka šajā virzienā mēs varam sagaidīt strauju attīstību tuvāko piecu desmit gadu laikā.
Vai nākotne ir pilnībā pāreja uz robotizētām piegādēm?
Es neteiktu, ka tas var pilnībā aizstāt cilvēcisko faktoru, bet noteikti var palīdzēt uzņēmumiem būt efektīvākiem un arī cilvēkiem lielākas iespējas un ērtības, kā saņemt savas preces.
Pagājušā gada novembrī sākāt darbu Ādažos un Baltezerā, tādējādi kopumā esat jau 13 Latvijas pilsētās. Cik pieprasīts ir piegāžu pakalpojums reģionos, kuras no pilsētām ir aktīvākas “Wolt” pakalpojumu izmantošanā?
Jā, pagājušajā gadā mēs paplašinājāmies no piecām līdz 13 pilsētām Latvijā. Šobrīd mēs sadarbojamies ar vairāk nekā 1400 restorāniem un veikaliem Latvijā, kā arī ar vairāk nekā 2000 kurjera partneru, kas sniedz Latvijas iedzīvotājiem iespēju ātri un ērti saņemt vēlamos produktus vai ēdienus. Mēs redzam, ka, attīstot savus pakalpojumus, īpaši mazākās pilsētās, mēs varam vietējiem uzņēmējiem nodrošināt papildu tiešsaistes tirdzniecības iespējas, vietējiem iedzīvotājiem sniedzam iespējas papildus nopelnīt kā kurjeriem un, protams, platformas piegādes atvieglo pilsētas viesu vai iedzīvotāju ikdienas dzīvi. Ja salīdzina ar laiku pirms pieciem vai sešiem gadiem, kad sākām paplašināt savu darbību arī ārpus Rīgas, tad tagad cilvēki daudz vairāk izprot, kas ir mūsu pakalpojums, un ir gatavi to izmantot. Tagad e-komercija un tehnoloģijas ir liela daļa no mūsu dzīves, un tas nav kaut kas pilnīgi jauns kā laikā, kad sākām strādāt. Arī mēs kā uzņēmums turpināsim pielāgoties pārmaiņām, turpināsim paplašināties ģeogrāfiski un piedāvāsim jaunus pakalpojumus. Piemēram, šobrīd Somijā mēs testējam lielo elektronisko preču piegādi, piemēram, televizoru vai veļas mašīnu piegādi. Uzskatām, ka būtiskākie nosacījumi jebkura biznesa attīstībai ir izpratne par iedzīvotāju paradumu izmaiņām.
“Wolt” šobrīd paplašinās gan jaunajās pilsētās, gan arī esošajās pilsētās. Protams, iedzīvotāju skaits pilsētā ir viens no atslēgas parametriem, jo Rīga ir lielākais “Wolt” tirgus, bet mēs arī redzam tūlītēju pieprasījumu pēc mūsu pakalpojumiem jaunās pilsētās, jo cilvēkiem – neatkarīgi, kur viņi dzīvo, – ir skaidrs, ka tehnoloģijas ļoti atvieglo ikdienas dzīvi.
Kuras no pilsētām, izņemot Rīgu, varat saukt par aktīvākajām “Wolt” platformas izmantotājām?
Tas ir arī atkarīgs no tā, cik ilgi “ir pierasts” pie “Wolt”. Rīgā, Liepājā vai Daugavpilī mēs strādājam jau ilgi un cilvēkiem ir bijis ilgāks laiks, pieredze un vairāk iespēju izmantot mūsu pakalpojumus. Ja mēs runājam par jaunajām pilsētām, kurās uzsākām savu darbību tikai pagājušajā gadā, kā Ventspils, Valmiera, Rēzekne, Ogre, tad tas, protams, prasa mazliet laiku, lai cilvēki izmēģinātu mūsu servisu un saprastu, kādas ērtības tas sniedz.
Kādi ir jūsu plāni attiecībā uz tālāku reģionālo paplašināšanos šogad un arī nākamajos gados?
Kā biržas uzņēmums esam diezgan ierobežoti, lai stāstītu konkrētus plānus, taču mēs noteikti turpināsim pielāgoties klientu vajadzībām un turpināsim pētīt, ko cilvēki vēlas saņemt no “Wolt”. Kopumā mēs joprojām jūtam, ka esam tikai ceļa sākumā, ja aplūkojam visas iespējas un produktus, ko mēs attīstām. Tāpēc mēs noteikti turpināsim stiprināt jau esošos produktus un turpināsim ieviest inovācijas un parādīt cilvēkiem iespējas, kādas viņiem patiesībā ir.
Vai jūsu mērķis ir, lai “Wolt” piegādes būtu iespējamas visā Latvijas teritorijā?
Tas ir labs jautājums. Mūsu ambīcijas ir diezgan augstas un kopumā esam ļoti ambiciozs uzņēmums. “Wolt” mērķis ir padarīt mūsu pilsētas par labāku vietu dzīvošanai, un tas diezgan labi sasaucas ar “Wolt” tuvināšanu cilvēku durvīm. Protams, mēs arī lieliski saprotam, ka, paplašinoties jaunā teritorijā vai pilsētā, mums ir jānodrošina piedāvājums. Mūsu gadījumā piedāvājums ir veikali vai restorāni un, protams, pieprasījums. Šiem abiem apstākļiem ir jāsakrīt.
Bet, protams, ja runājam par ambīcijām, tad, jā, mēs vēlamies nokļūt pēc iespējas tuvāk katra latvieša durvīm. Tas ir tas, ko mēs darījām pagājušajā gadā, darīsim šogad un turpmākajos gados.
Tāpat ir jāatceras, ka mēs esam ekspress piegādes serviss. Mūsu vidējais piegādes laiks parasti ir apmēram pusstunda, un vēlamies, lai tas tā arī paliktu. Jo tālāk mēs ejam, jo vairāk laika tas prasa. Vēl viens svarīgs parametrs, ja runājam par restorānu piegādi, ir ēdiena kvalitāte, tāpēc arī laika ziņā mums ir ierobežojumi. Bet tajā pašā laikā mēs cenšamies paplašināties un visu laiku meklējam veidus, kā to izdarīt.
Kā jūs raksturotu konkurenci Latvijas tirgū?
Es domāju, ka kopumā ir labi paskatīties uz to nedaudz plašāk. Piemēram, Baltijas jaunuzņēmumu vide ir tiešām iespaidīga, un pēdējo gadu laikā tā ir ievērojami augusi. Ja aplūkojam tādus parametrus kā “vienradžu” skaitu uz vienu iedzīvotāju, tad Baltijas valstīs tas ir augstāks salīdzinājumā ar Lielbritāniju, Vāciju vai Poliju. Tas kopumā rada lielu konkurenci un, pats galvenais, uzlabojumus lielākajā daļā nozaru. “Wolt” sākumā mēs bijām ļoti koncentrējušies uz pārtikas piegādi, kas joprojām ir mūsu galvenais fokuss un pamatdarbība, taču esam uzsākuši un ieviesuši daudzus jaunus pakalpojumus, piemēram “Wolt for Work”, kas ir risinājums uzņēmējdarbībai, mēs attīstām mazumtirdzniecības virzienu, ir izveidots “Wolt Drive”, “Wolt Plus” un “Wolt Ads”. Viena lieta, kas nav mainījusies, ka ļoti koncentrējamies uz klientiem. Mūsu gadījumā konkurences spektrs ir diezgan plašs, ar katru produktu, ko ieviesām, mēs vienmēr pirmajā vietā izvirzījām klientus. Un es nesaku, ka mēs neņemam vērā to, ko dara konkurenti ap mums, bet mēs vienmēr esam likuši klientus pirmajā vietā. Un es uzskatu, ka tieši tāpēc tas mums palīdzēja radīt tik daudz produktu un ieviest inovācijas.
Cik daudz cilvēku Baltijā, tostarp Latvijā, pašlaik strādā “Wolt” platformā? Vai nav problēmas ar kurjeru piesaisti?
Runājot par darbiniekiem, ir svarīgi atdalīt “Wolt” darbiniekus un “Wolt” kurjera partnerus. “Wolt” šobrīd Latvijā ir 76 darbinieki, kas ir sadalīti pa dažādām nodaļām, piemēram, mārketings, operācijas, pārdošana vai klientu atbalsts. Darbinieku skaits arī Lietuvā un Igaunijā ir līdzīgs, nedaudz lielāks. Runājot par kurjeriem, ir svarīgi uzsvērt, ka kurjeri nav mūsu darbinieki, bet mēs strādājam uz līguma pamata. Šobrīd mēs sadarbojamies ar aptuveni 2000 kurjeru Latvijā un apmēram 10 000 kurjeru Baltijā kopumā. Ja Latvijā mēs pagājušajā gadā paplašinājām darbību līdz 13 pilsētām, tad visā Baltijā pagājušajā gadā mēs atklājām 18 jaunas pilsētas. Un tas, protams, ietekmē arī kurjeru skaita pieaugumu.
Vai nav problēmas ar kurjeru piesaisti?
Tātad, kad runa ir par to, kā atrast pareizos cilvēkus, kas ar mums sadarbotos, es domāju, ka vissvarīgākais faktors ir elastīgums – elastīgums attiecībā uz laiku, kad cilvēki var veikt piegādes, elastīgums attiecībā uz pilsētām. “Wolt” kurjeri var izvēlēties strādāšanas laikus, izvēlēties pilsētas un arī transportlīdzekļu tipus. Ziemas periodā tas ir ļoti svarīgi, ja, piemēram, pilsētā ir gaidāma spēcīga snigšana, ar velosipēdiem pabraukt nevar, var izmantot automašīnas. Tā kā mēs piedāvājam sadarbību ar tik elastīgiem nosacījumiem, mums veiksmīgi izdodas atrast cilvēkus, kuri sadarbojas ar mums.
Jau kādu laiku Eiropas Savienības (ES) līmenī tiek spriests par platformās strādājošo sociālo garantiju palielināšanu. Kā jūs uz to raugāties, un ko tas mainīs līdzšinējā platformas darbības modelī?
Lai atbildētu uz šo jautājumu, ir svarīgas vairākas lietās. Pirmkārt, mēs kā uzņēmums atbalstām to, ka ES veic pasākumus, lai izveidotu vienotu sistēmu, piemēram, platformas kurjeru partneriem, ņemot vērā to, ka dažādās ES valstīs ir dažādi tiesību akti un dažas valstis jau piedāvā sociālās garantijas platformu darbiniekiem. Šāda vienota regulējums trūkst.
Otrkārt, ir svarīgi ņemt vērā platformās strādājošo cilvēku motivāciju un vēlmi. Platformas cilvēki galvenokārt izmanto, lai nopelnītu un gūtu papildu ienākumus, jo platformu darbs ir elastīgs. Ja šis elastīgums tiek zaudēts, cilvēki var arī zaudēt interesi strādāt šādās platformās. Tāpēc vienotai sistēmai noteikti nevajadzētu kavēt elastīgumu, jo tieši tas platformas padara pievilcīgas papildu ienākumu gūšanai. 2023.gadā mēs veicām aptauju mūsu kurjeru partneru vidū visās valstīs, kurās “Wolt” strādā, un rezultāti liecina, ka tikai 23% kurjeru ir informēti par šādām likumdošanas iniciatīvām, kuru mērķis ir izveidot regulējumu. Tikai 40% no viņiem uzskata, ka ES likumdevēji viņus uzklausa un vēl mazāk – jūtas sadzirdēti. Un tas patiesībā nozīmē, ka cilvēkiem ir bažas un trūkst komunikācijas no ES puses par šo jautājumu. Aptaujas dati liecina, ka līdz pat 78% no kurjeriem domā, ka, ja jaunā iniciatīva ierobežotu viņu iespējas izvēlēties darba laiku, tas būs būtisks iemesls, lai pārtrauktu strādāt. Tas radītu ievērojamu plaisu darbaspēkā un radītu lejupslīdi digitālo platformu ekonomikai. Tādējādi tas ir zaudējums ne tikai digitālajai platformai, bet ekonomikai kopumā, mūsu klientiem, kuriem vairs nebūs pasūtījumu utt. Tādēļ mēs noteikti piekrītam, ka ir nepieciešams vienots regulējums, bet šim regulējumam ir jāņem vērā platformās strādājošo cilvēku viedoklis.
Nesen medijos izskanēja ziņas, ka ēdienu kurjeri Rīgā izstrādājuši shēmu, kā pa ielām pārvietoties ar nelegāliem auto – acīmredzami sagrabējušām un satiksmē nedrošām automašīnām, kurām piestiprinātas it kā Somijas valsts reģistrācijas numurzīmes. Arī policija ir solījusi pievērsties problēmai un to pastiprināti kontrolēt. Vai “Wolt” par šādu problēmu ir informēts? Vai to var kaut kā risināt, piemēram, kurjera līguma ietvaros?
Mūsu uzņēmumā “Wolt” vienmēr sagaidām un arī pieprasām no kurjeru partneriem, ka viņi ievēros Latvijas likumdošanu un pārvietosies ar tādiem transportlīdzekļiem, kas atbilst visiem likumiem un drošības nosacījumiem. Tā kā “Wolt” kurjeru partneri nav mūsu darbinieki, bet gan sadarbības partneri, mums nav pieejama informācija par viņu īpašumā esošo transportlīdzekļu statusu, kā arī nav likumisku tiesību šīs automašīnas pārbaudīt. Visi reģistrētie pārkāpumi un neatbilstības ir pieejamas Valsts policijai.
“Wolt” sadarbības līgumos ar kurjeru partneriem esam uzsvēruši, ka visiem sadarbības partneriem ir pienākums ievērot Latvijas likumdošanu un regulējumus. Vienmēr esam gatavi sadarboties ar Valsts policiju un citām regulējošajām iestādēm, lai risinātu šāda veida jautājumus. Ja esam saņēmuši informāciju, ka kāds no kurjeru partneriem ir pārkāpis likumu, tostarp pārvietojoties ar nereģistrētiem un tehniski sliktā stāvoklī esošiem transportlīdzekļiem, nekavējoties pārtraucam sadarbību ar konkrēto kurjeru.
Saziņā ar “Wolt” kurjeru partneriem – gan tiem, kuri vēl tikai uzsāk sadarbību ar mums, gan arī tiem, kuri jau ar mums sadarbojas, – turpinām uzsvērt, ka ikvienam kurjerpartnerim ir pienākums ievērot Latvijas likumdošanu. Tas ir ļoti būtiski, lai visi transportlīdzekļi to izmantošanas laikā būtu droši un atbilstu visām tehniskajām prasībām.
Foto: TV3
Reklāma