Iecavas vidusskolā šogad 12. klases absolvēs teju 40 jauniešu. Skolā kopumā mācās ap 700 skolēnu, strādā ap 50 pedagogu. Tā ir lielākā mācību iestāde novadā un vienīgā, kur te var iegūt vispārējo vidējo izglītību.
Apdāvināti ne tikai mācībās, bet arī citās jomās – tā līdzcilvēki raksturo šī gada divpadsmitos. Viņi dejo, dzied, sporto, debatē, piedalās sabiedriskajā dzīvē un brīvprātīgajā darbā, ir radoši un atsaucīgi. Saruna ar viņiem ir dzirkstoša un aizrautīga – pārdomātas atbildes nomaina joki, jaunieši pavelk uz zoba cits citu un paši sevi.
Iesaka ieviest stipendijas
Skolotājas Dinas Mediņas audzināmajiem 12.a klasē no eksāmeniem nav bail, jo viņi mācās ļoti mērķtiecīgi. Jaunieši teju katrs izvēlējušies studiju virzienus pēc vidusskolas gan Latvijā, gan ārzemēs, taču pagaidām tos neatklāj – tas vēl esot noslēpums. Vairākums vidusskolā mācās no 1. klases, bet kāds pārnācis no agrākās Dartijas sākumskolas – tas bijis «liels kontrasts» ar jauniem apstākļiem, tomēr tiktāl nu esot – teju tikuši līdz izlaidumam, tātad iznākums ir pozitīvs. Vairākums atzīst – ja varētu vēlreiz iet skolā, mācītos cītīgāk.
Līdz ar pusdienām, kas ir Iecavas vidusskolas audzēkņu vienmēr nosauktā labākā lieta skolā, 12.a klase uzteic arī pedagogus – saprotošus, pozitīvus, komunikablus, atvērtus, spējīgus sadarboties, novērtēt paveikto un ieteikt ko jaunu. Stipendijas skolēniem ir viņu ieteikums, lai skola būtu ideāla.
Semestra noslēgums
Jaunieši joko ne tikai par sevi, bet labvēlīgi pasmaida arī par skolotājiem. Pedagogiem viņi veltī praktiskus vēlējumus – lielāku algu, stiprus nervus un «lai skola kompensē sarkano pildspalvu iegādi». Kopēja tradīcija 12.a klasei ir semestra noslēgums – pirms liecību izdošanas viņi pulcējas audzinātājas vai kāda skolēna mājās, gatavo ēst, spēlē spēles, sarunājas brīvākā gaisotnē.
Audzinātāja Dina Mediņa stāsta: «Maza klase ir kā liela ģimene, audzinātājai ir viegli – nav problēmu ne mācību, ne uzvedības ziņā. Visi sapratuši, ko vēlas, katram ir mērķis, ko sasniegt, un viņi apzinīgi uz to virzās. Reizēm kādam pieklibo komunikācija, taču visos virzienos nevar būt ideāls. Mani skolēni piedalās olimpiādēs, un mācības viņiem ir pirmajā vietā. Par katru varu teikt labu vārdu, visi ir atsaucīgi, un vēlu, lai tādi arī paliek.»
Dina teic – viņa vienmēr domājusi par to, lai audzēkņi vairāk iemācās ar skolotājas padomu un piemēru, tomēr nemanot jaunieši ko jaunu devuši arī pašai pedagoģei. «Es no viņiem mācos visu laiku. Man patīk ar jauniešiem komunicēt ārpus stundām. Tā viņi paši cits citu un sevi iepazīst kopējā darbībā un nereti ir pārsteigti – cik aizraujoši tas ir, kāpēc to agrāk nedarījām?! Rīkojot žetonu vakaru un citus pasākumus skolā, atklājās jauni talanti, spējas un sadarbība.»
Cēli mērķi
Visvairāk 12.b klasei esot bail no matemātikas eksāmena, lai arī dažs drosmīgi pasmejas, ka nebiedē neviens pārbaudījums. Mīļākie priekšmeti šai klasei ir sports un klases stundas, ar labu viņi atceras mājturību, ko mācījās 10. klasē. Līdz ar pusdienām un ēdamzāli šajā skolā meitenēm patīk lielie spoguļi. Nepatīkot tas, ka pārāk daudz mazu bērnu, viņi labprāt mācītos ģimnāzijā. Kļūt par skolotāju – Dies’ pas’! Neesot tik stipri nervi. Taču uzreiz atskan smējiens – nekad nevar zināt… Starp viņiem ir topošais Valsts prezidents un jauniete, kas būs māmiņa, tātad patiesi cēli mērķi.
Skolotājiem nākamie absolventi vēl mieru, saticību, paklausīgus skolēnus, kā arī nodzīvot vēl daudzus gadus un izmācīt pašu mazbērnus. Kopējais spilgtākais piedzīvojums 12.b klasei bija «ZZ čempionāts» – līdz šim viņi bijuši vienīgie no Iecavas vidusskolas, kas tikuši finālā. Kādam ir ideja iepazīt ārvalstis un studēt tur, bet dzīvot viņi grasās Latvijā, jo ir patrioti.
Skolotājai Gitai Zaķei, direktores vietniecei, šī ir otrā klase, ko viņa no 5. klases izaudzinājusi līdz vidusskolas izlaidumam. «Mani jaunieši ir radoši līderi, vērsti uz sabiedriskām attiecībām. Vairāki ir vadītāji skolēnu domē, Iecavas jauniešu padomē. Viņi ir vērsti uz sabiedrisku darbību, iespējams, vairākums izvēlēsies publiskas profesijas, varbūt kļūs par vadītājiem, sociālajiem darbiniekiem. Ir interese par psiholoģiju, videomontāžu un mākslu. Jaunieši ir sirsnīgi un atklāti,» raksturo pedagoģe.
Atsaucīgi jaunajam
Gitai katra klase ir kā atklājums: «Pirmā audzināmā klase man bija ar 30 skolēniem, tie bija ļoti centīgi un cīnījās par labākām atzīmēm. Šai klasei svarīgākas ir savstarpējās attiecības, sadarbība komandā, kopēja darbība, ko viņi izbauda. Lēmums vēl nav pieņemts, taču drīzāk man būs jauna audzināmā piektā klase, un tas vienmēr ir pārsteidzošs process – vērot, kā bērni, kas atnāk nedroši, spuraini, bravūrīgi, kļūst atvērti, pārliecināti par savām spējām, mērķtiecīgi.»
Direktores vietniece Solveiga Lineja šī gada divpadsmitos raksturo kā spilgtas personības: «12.a klase ir matemātiķi, varbūt mazāk aktīvi citās jomās, bet tendēti cītīgi mācīties, rādīt labas sekmes eksaktajos priekšmetos. 12.b klase ir radoša, ar viņiem ir ļoti jauki strādāt stundās, viņi atsaucas jebkurai jaunai metodei, bet ne vienmēr mērķtiecīgi pabeidz sākto. Vakarskolas 12.c klasē, kas Iecavā pašlaik ir pēdējā, ir vairāki jaunieši, kas vienlaikus strādā un mācās, lai saņemtu vidējās izglītības diplomu, ko iepriekš nav ieguvuši profesionālās izglītības iestādēs. Cer, ka visi to sasniegs, jo līdz šim pie mums neviens nav izkritis. Arī vairāki dienas klases skolēni apvieno mācības ar darbu.»
UZZIŅAI
Iecavas vidusskolas 12.a klase:
Mārtiņš Ansons, Arvis Barens, Artūrs Bogdanovičs, Arta Briede, Amanda Celma, Benjamīns Lagzdiņš, Alise Pluce, Una Puļķe, Sandis Ludvigs Studers, Karīna Taranda, Signija Līga Taraņenko. Audzinātāja Dina Mediņa.
Iecavas vidusskolas 12.b klase:
Intars Baumanis, Laura Bērenfelde, Oskars Dudurs, Artis Dzeguze, Raivo Feldmanis, Sabīne Jaunzema, Krista Kivilande, Guntis Kļaviņš, Beatrise Krūmiņa, Alvis Līrums, Iluta Logina, Helvijs Meļķis, Doloresa Onzule, Žanis Sevastjanovs, Vita Skuja, Verners Jānis Trokšs, Anna Ildze Zaķe. Audzinātāja Gita Zaķe.
Iecavas vidusskolas 12.c klase:
Raitis Baltrušaitis, Sandija Gercāne, Santa Gerinoviča, Elīna Gržibovska, Jevgēnijs Kapusto, Ruslans Korecs, Māris Mikus Lejnieks, Zigmārs Mahnovs, Līva Puisāne, Raivis Šastakovičs, Andrejs Kuzņecovs. Audzinātāja Iveta Cera.
Skolotāju ņemtu līdzi
Iecavas internātpamatskolā kopš atvēršanas 1959. gadā bērni ne tikai
mācās, bet arī dzīvo visu mācību nedēļu, izglītības iestādei nereti
kļūstot par otrajām mājām.
Šogad te zinības apgūst 206 skolēni
no Iecavas, Bauskas, Vecumnieku, Rundāles, Ķekavas un Ozolnieku novada.
Ar jauno paaudzi strādā 49 pedagogi un 38 saimnieciskie darbinieki. Te
var iegūt vispārējo izglītību arī jaunieši, kam vajadzīgas individuālas
mācību nodarbības.
Abas devītās klases šogad absolvēs 21 skolēns, vairākums jau izvēlējušies profesijas, ko vēlas apgūt tālākajai dzīvei.
Dažkārt apnīk
Skolēni
9.a klasē sarunas sākumā šķiet sakautrējušies, taču drīz atraisās.
Viņiem mācību iestādē vislabāk patīk klases vakari, lai skola būtu
ideāla, jaunieši gribētu vēl vairāk sarīkojumu.
Tīkamākie
priekšmeti audzēkņiem ir sports, mūzika, matemātika, valodas. Grūtāk
gājis ar ķīmiju un vēsturi, jo jāiegaumē daudz faktu. Daļa bērnu te
pavada visu mācību nedēļu, tāpēc dažkārt apnicis būt kopā ar
klasesbiedriem gan stundās, gan vakaros internātā. Tomēr to atsverot
kopības izjūta, kad jārisina kādas grūtības. Jaunākajiem skolēniem
topošie absolventi vēl uzreiz mācīties, nevis atlikt zinību apguvi.
Devītie tālāk dosies uz tehnikumiem un arodskolām, lai apgūtu
viesmīlības jomu, biotehnoloģijas, celtniecību, auto apkopi u. c.
Vislabākā
sapratne 9.a klasei bijusi ar skolotājām Tatjanu Kapusto un Dainu
Birzi. Ar Tatjanu varot aprunāties par visu, dabaszinību stundas bijušas
aizraujošas. Daina Birze viņiem bijusi audzinātāja, mācījusi latviešu
valodu un literatūru. Tagadējo audzinātāju Daigu Bahu jaunieši gatavi
ņemt līdzi tālākajā dzīvē, tik laba bijusi saskaņa. Atzinība skolotāju
aizkustina teju līdz asarām.
Runā pa labam
Daigai, kura
pilda arī direktores vietnieces pienākumus, šī ir pirmā līdz izlaidumam
aizvadītā klase, kaut internātskolā viņa strādā septiņpadsmito gadu.
Skolotāja pati piekopj aktīvu dzīvesveidu, jaunākajām klasēm vada
ārstniecisko un koriģējošo vingrošanu.
Audzinātāja ar šiem
jauniešiem ir kopā kopš 5. klases: «Sākumā klasē bija 16 bērnu, tāpēc
bijām divas audzinātājas, kā tas paredzēts internātskolā. No manas
kolēģes Elīnas Melderes klasi pārņēma Daina Birze, kura pēc pāris gadiem
aizgāja bērna kopšanas atvaļinājumā. Iepriekš strādāju kā otrā
audzinātāja, bet šī ir pirmā audzināmā klase, kas pašas aizvadīta līdz
izlaidumam.»
«Ja skaldīsi no augšas un tikai diktēsi noteikumus,
saņemsi pretreakciju,» audzināšanas metodi atklāj skolotāja, «ja runāsi
pa vienam un no sirds, var izveidot ļoti labu kontaktu. Ar maniem
bērniem jārunā tikai pa labam, tad viņi ir atsaucīgi.»
Kļūst patstāvīgi
Daigas
audzēkņiem ir papildu individuālās nodarbības, lai palīdzētu mācībās.
«Skola viņiem ir kā otrās mājas. Man bērni ļoti «pielīp», jūtos kā otra
mamma, jo vairāk laika vadām kopā arī ārpus stundām, sevišķi jaunākajās
klasēs,» stāsta pedagoģe, «tagad gan viņi ir lielāki un visur grib iet
paši. Dažam vēl nagi niez salauzt slotu vai plūkāt puķēm lapas, taču nu
jau audzināmie ir prātīgi, saprot, kas ir pareizi un nepareizi.»
Daiga
vērtē, ka dažam vēl trūkst izlēmības sevi atklāt, parādīt talantu.
«Emanuela ir radoša, ja viņai ir ideja, saka to droši, taču vairākums
gaida, kad skolotāja pateiks priekšā. Tomēr darbojas viņi atsaucīgi,
čakli, kaut paši varbūt līderi nebūs. Dažs baidās izpaust savas domas,
šķiet, uzskata – esmu slikts, neko nevaru. Kad runājām, ko labu katrs
prot izdarīt, paši bija pārsteigti, cik daudz viņi māk. Pašvērtējums vēl
jāceļ, taču galvenais pārvarēt nedrošību un patstāvīgi darīt iecerēto,»
vēl audzinātāja.
D. Baha ir gandarīta, ka pēdējā mācību gadā
klasē ir pienācīgas sekmes. Viņa pateicas par atbalstu vecākiem, kas
cieši sadarbojas ar pedagogiem gan ikdienā, gan tad, kad jārisina
problēmas. «Būs skumji šķirties,» atzīst skolotāja.
Mērķi skaidri
Nedaudz
no eksāmeniem baidās 9.c klase, sevišķi grūti būšot ar vēsturi un
matemātiku. Vislabāk šiem jauniešiem padodas angļu un krievu valoda,
sports. Internātskolā 9.c klasei visvairāk patīk skolotāji, viņu
attieksme pret bērniem. Īpaši laba saprašanās ir ar audzinātāju Lindu
Grišku. Ja vēlreiz sāktu mācīties, paši labāk izturētos pret skolotājiem
un centīgāk apgūtu zinības. Skolotājai viņi vēl, lai «nākamie
audzināmie ir tikpat rātni un labi bērni kā mēs».
Skolēni droši
nosauc profesijas, ko plāno apgūt, – automehānika, meža tehnika,
komerczinības, friziermāksla, medicīna pēc vidusskolas. Kopā piedzīvots
daudz laba, bet spilgtākais bijis Valentīndienas sarīkojums un popiela,
kur izdevies visus pārsteigt ar priekšnesumu, kaut arī tas tapis pēdējās
divās dienās.
Audzinātājai Lindai Griškai šī ir pirmā izlaiduma
klase, un Iecavas internātpamatskola ir viņas pirmā darbavieta kā
speciālajai pedagoģei. Linda palīdz mācībās bērniem, kam neveicas tik
raiti.
Audzina atbildību
«Esam kopā kopš 5. klases.
Septembrī atgriezos darbā no bērna kopšanas atvaļinājuma, un tā bija
priecīga atkalsatikšanās, kaut sākumā gājis dažādi,» neslēpj skolotāja.
«Biju pati nedaudz nobijusies, šķita – sākam visu kā no jauna. Kolēģi
mani aizvietoja prombūtnē, tāpēc bija jāatjauno savstarpējās sadarbības
noteikumi ar klasi, atkal jāpierod citam pie cita. Katram audzinātājam
ir savas metodes, tāpēc te nekad nav garlaicīgi.»
«Bērni dzīvo
internātā, un tas rada ģimeniskumu. Esmu otrā mamma – pēcpusdienās,
vakaros sniedzu bērniem mājas izjūtu. Mūsu klases moto ir «Viens par
visiem, visi par vienu». Ja kāds izdara kādu blēņu, citi palīdz
«izstrēbt putru». Ja kaut kur jāpiedalās, visi dara kopā, izvirzot
spēcīgāko noteiktajā jomā,» klases dzīvi raksturo L. Griška.
Atbildības
izjūta skolēniem vēl jāpilnveido, uzskata pedagoģe: «Tūlīt viņi izies
lielajā dzīvē, un tur nebūs klases audzinātājas, kas katram skraida
pakaļ. Vairākums jau bijuši izglītības iestādēs, kur mācīsies tālāk,
izlēmuši par profesijām. Man pašai ir īpašas izjūtas, atvadoties no
bērniem, jo šī ir pirmā audzināmā klase.» Šiem jauniešiem Linda vairāk
jutīšot līdzi, vērojot, kā veidojas viņu dzīve.
UZZIŅAI
Iecavas internātpamatskolas 9.a klase:
Artis
Baltrušaitis, Sintija Bolmane, Emanuela Kalderauska, Rebeka Kisiļica,
Hārdijs Stepe, Līna Ušacka, Samanta Zurovska, Gints Dombrovskis.
Audzinātāja Daiga Baha.
Iecavas internātpamatskolas 9.c klase:
Jana
Babarnova, Ieva Beķe, Diāna Brūvere, Andis Ezeriņš, Ivita Jurēvica,
Kristīne Kārkla, Oļegs Kovaļovs, Kristers Ļemešenoks, Elvita Spure,
Kristīne Stankovska, Edijs Veršinskis, Sandis Veršinskis. Audzinātāja
Linda Griška.


