Sestdiena, 20. decembris
Arta, Minjona
weather-icon
+4° C, vējš 1.79 m/s, DR vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Izmaiņas OCTA likumā

Kādas pārmaiņas no 1. maija ir Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā?

Atbild Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

2019. gada 1. maijā stājās spēkā grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā. Grozījumu mērķis ir papildināt spēkā esošā OCTA likuma normas, jo piedāvātie risinājumi novērsīs konstatētās nepilnības un ieviesīs uzlabojumus ceļu satiksmes negadījumos cietušo personu, apdrošinājuma ņēmēju un autovadītāju interesēs.

Ieviesīs skaidrību par līgumu

Likums ir papildināts ar nosacījumu, ka OCTA līgums stājas spēkā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas. Tas nepieciešams, lai samazinātu tādu gadījumu skaitu, kad OCTA līgumi stājas spēkā pēc apdrošināšanas sabiedrības darbības apturēšanas. Līdz šim nebija noteikts, cik ilgā laikā pēc līguma noslēgšanas tam jāstājas spēkā.

Turpmāk būs skaidrs, ka par OCTA līguma slēgšanu tirdzniecībā pieņemtiem transportlīdzekļiem atbildīgs ir tirgotājs. Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekam, kurš, piemēram, savu automašīnu būs nodevis pārdošanai, apdrošināšanas līgums automātiski zaudēs spēku, un viņš varēs saņemt neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu.

Ar jaunajiem likuma grozījumiem plānots novērst gadījumus, kad transportlīdzekļa īpašnieki pēc OCTA polises iegādes to pārreģistrē un saņem taksometra numura zīmes, lai transportlīdzekli izmantotu citiem mērķiem, nekā sākotnēji norādīts, slēdzot apdrošināšanas līgumu. Paredzēts, ka šādos gadījumos līgums automātiski zaudēs spēku un īpašniekam būs jāiegādājas jauna OCTA polise, savukārt apdrošinātājiem tādējādi tiks nodrošināta iespēja noteikt atbilstīgu apdrošināšanas prēmijas apmēru atkarībā no patiesā transportlīdzekļa izmantošanas mērķa.

Jaunie grozījumi paredz, ka OCTA līgumu pirms termiņa varēs izbeigt arī tad, ja apdrošinātājam būs anulēta licence, sākta tā pašlikvidācija vai arī transportlīdzeklim mainīts identifikācijas numurs.

Paredzēts, ka OCTA nebūs jāiegādājas transportlīdzekļa tiesīgajam lietotājam, kas ir darba tiesiskajās attiecībās, papildus precizējot, ka OCTA nebūs jāiegādājas arī transportlīdzekļa tiesīgajam lietotājam, kas ir dienesta attiecībās ar transportlīdzekļa īpašnieku vai transportlīdzekļa līzinga gadījumā – ar transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādīto transportlīdzekļa turētāju.

Precizē abu pušu tiesības
Ar grozījumiem likumā precizēts personai, kā arī mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas limits. Likums paredz, ka tiesības uz apdrošināšanas atlīdzību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem ir personiskas. Līdz ar to šādas tiesības nepāries uz cietušās personas mantiniekiem. Noteikts, ka netiks atlīdzināti zaudējumi, kuri nodarīti ar transportlīdzekli, kas izmantots terora akta veikšanai.

Ārstēšanās izdevumos ietilps arī ceļa izdevumi par nogādāšanu mājās no ārstniecības iestādes, kurā cietusī persona nogādāta vai vērsusies pati pēc ceļu satiksmes negadījuma. Atlīdzināmi ir izdevumi arī par neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes sniegto palīdzību cietušajai personai.

Cietušajai personai, kas negadījuma brīdī ir nepilngadīga vai mācās un kura nav apguvusi profesiju, darbspēju zuduma gadījumā apdrošinātājs vai LTAB segs mācību maksu un citus ar profesionālās izglītības apguvi saistītus saprātīgus izdevumus.

Savukārt ar zagtu transportlīdzekli nodarītos zaudējumus kompensē saskaņā ar apdrošināšanas līgumu, nevis izmaksā no OCTA Garantijas fonda. Par zagtu transportlīdzekļu nodarītajiem zaudējumiem tiks veiktas izmaksas no Garantijas fonda, ja transportlīdzeklis nebūs apdrošināts. Savukārt apdrošinātājam un arī LTAB būs tiesības iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju, kurš vadījis noziedzīga nodarījuma dēļ iegūtu transportlīdzekli.

Likumā precizētas normas par to, kā paziņot par apdrošināšanas gadījumu, ja transportlīdzekļa vadītājs to nav izdarījis, un attiecīgi precizētas apdrošinātāju tiesības vērst regresa prasību. Piemēram, apdrošinātājam ir tiesības iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju, ja tas negadījuma brīdī vadījis transportlīdzekli, kas neatbilst vadītāja apliecībā norādītajam ierobežojuma kodam, un ja ceļu satiksmes negadījumā nodarītajam zaudējumam ir cēlonisks sakars ar minēto pārkāpumu. Piemēram, ir vadījis transportlīdzekli ar mehānisko pārnesumkārbu, bet vadītāja apliecību ieguvis ar automātisko pārnesumkārbu aprīkotas mašīnas vadīšanai. Apdrošinātājam ir regresa tiesības pret īpašnieku vai turētāju, ja tas pēc apdrošinātāja pieprasījuma nav iesniedzis viņa rīcībā esošo aizpildītu saskaņoto paziņojumu vai nav sniedzis informāciju par negadījuma apstākļiem.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.