Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+2° C, vējš 0.45 m/s, Z vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Sportisti un līdzjutēji eiropiešiem Madžorā liek iepazīt Latviju

Baušķeniekiem jābūt lepniem, jo tikai šeit ir Latvijā vienīgā autokrosa trase, kas atbilst Eiropas čempionātu norises prasībām.

Baušķeniekiem jābūt lepniem, jo tikai šeit ir Latvijā vienīgā autokrosa trase, kas atbilst Eiropas čempionātu norises prasībām. Tādēļ «Bauskas Dzīvei» bija lietderīgi un interesanti iepazīt Eiropas citu trasi – Madžoru Itālijā, kur 19. un 20. septembrī risinājās šīgada čempionāta pēdējā posma sacīkstes.
Trase kā uz delnas
Salīdzinājumā ar «Mūsu» Itālijā trase ir ļoti kompakta, līdzena. Andra Dambja līdzjutējiem, tiklīdz piebraucām pie sportiskā notikuma vietas, bija viens izsauciens: «Cik maza trasīte!». Savukārt autokrosists Aldis Zēbergs, kurš Madžorā jau bija braucis, piedaloties pagājušā gada Eiropas čempionātā, trasi ļoti atzinīgi vērtē, viņam tā šķiet laba un īsti piemērota sacīkstēm.
Jau laikus atbraukušie līdzjutēji no Vācijas bija iekārtojušies treileros zālienā pie trases, turpat līdzās teltis uzcēla arī latviešu autokrosista Andra Dambja 52 fani.
Itāliešu trasē nav tādu ērtību skatītājiem, kādas tās sagādātas «Mūsā». Madžorā ir tikai vienas ļoti mazas tribīnes, kurās sēdēt pagrūti, jo virsma betonēta un klāta ar biezu, sarkanīgu zemes kārtu. Turklāt šī īpašā vieta domāta preses pārstāvjiem un kādām citām aicinātām personām. Trase iežogota, un skatītāji līdzpaņemtajos soliņos sēž tai visapkārt, redzamība brīnišķīga no jebkuras vietas. Itālieši uz sacīkstēm ierodas kā uz pikniku, sagādājuši ēdamo un vīnu kastēm vien (tomēr piedzērušos nemanīja). Dažās bufetēs varēja nopirkt pārsvarā tikai dzeramos, kafiju, saldējumu un ne visai gardus hamburgerus, un sviestmaizes. Tāda silto desiņu un šašliku cepšana, kāda noris sacīkšu laikā Bauskas trasē, tur nebija vērojama. Toties daudz tirgojās ar T-krekliem, cepurītēm, ko rotāja autosporta simbolika.
Saimnieki – pilsētas sporta klubs
Čempionāta sacīkstes rīkoja Madžoras pilsētas sporta klubs, kurš ir trases īpašnieks un apsaimniekotājs. Kā «Bauskas Dzīvi» informēja sporta kluba prezidents Džovanni Madžistrini, līdzekļus trases uzturēšanai un sacensību rīkošanai gūst no kluba biedru naudām, sponsoriem un ieejas biļetēm. Viens no galvenajiem sponsoriem ir arī baušķeniekiem zināma firma «Iveco». Čempionāta laikā Iveco markas automobiļi un busiņš vairākas reizes riņķoja pa trasi reklāmas braucienos. Ieejas biļešu cena uz Eiropas čempionāta sacensībām Madžorā ir 25 000 liru (aptuveni deviņi lati).
Madžoras pilsētas (pilsētiņa aptuveni tikpat liela kā Bauska, atrodas 86 km no Milānas) pārvalde arī ļoti atbalsta autosporta attīstību un sacīkšu norisi. Iepriekšējā vakarā pirms čempionāta pilsētas mērs Ermanno Fasola rīkoja pieņemšanu visiem čempionāta 46 dalībniekiem, viņu mehāniķiem, līdzjutējiem un žurnālistiem. Nepārprotami tika apliecināts, ka pilsēta lepojas ar savu sporta klubu, trasi un Eiropas mēroga notikumu. Pilsētas «galvas» uzruna dalībniekiem atrodama arī čempionāta sacīkšu programmiņā.
Precīzi pēc programmas
Itāliešiem, kā jau dienvidniekiem, patīkot ar darbiem nesteigties, un stunda šurp vai turp viņiem laika grafikā neko nenozīmējot… Tomēr šie pieņēmumi neapstiprinājās, jo Eiropas čempionāta pēdējā posma sacīkstes ritēja precīzi programmiņā norādītajos laikos. Svētdien pirmie braucieni sākās tieši deviņos. Nekur nebija aizķeršanās. Trases laistīšana, kas tika veikta ar diviem traktoriem un cisternām, ikreiz aizņēma tikai četras minūtes.
Īpaša bija sacensību atklāšanas ceremonija, gandrīz kā Olimpiskajās spēlēs – piesakot katras valsts sportistus, viņu braucamrīkiem pa priekšu gāja itāliešu meitenes ar valsts karogu un valsts nosaukuma plāksnīti rokās, skanēja katras zemes himna. Netrūka pat Eiropas Savienības un FIA karoga. Sportisti apbrauca goda apli, diemžēl ceremonijā nepiedalījās Andris Dambis, jo tobrīd vēl tika darīts viss iespējamais un neiespējamais, lai līdz 3. kvalifikācijas braucienam pagūtu salabot sasisto automobili.
Ieilga un laikus nevarēja sākties vienīgi sacīkšu uzvarētāju apbalvošana. Jau melnā tumsā tika dalīti kausi un galvās likti lauru vainagi.
Dambis sacīkstēs ir džentlmenis
Kad Madžoras trasē otrajā braucienā Dambja vadītā mašīna apmeta kūleņus, pulciņš līdzjutēju apklusa. Citiem acīs bija asaras, kāds lūdza Dievu, lai braucējam pašam nekas nekaitētu… Līdz trešajam braucienam bija divas stundas laika, kurās jāpaspēj salabot Dambja «Ford». Viens no Andra Dambja komandas, mehāniķis Raimonds Zariņš informēja, ka jānomaina stūres mehānisms, visa ritošā daļa un vēl, un vēl… Visiem kopā izdevās – Andris Dambis laikā paspēja novietot auto pie starta līnijas.
Veiksmes pietrūka, lai finišu sasniegtu kā Eiropas čempions.
Kad sacīkšu putekļi bija notraukti, Andris sazvanīja ģimeni Latvijā un visiem sapulcējušamies līdzjutējiem pavēstīja prieka ziņas no dzimtenes: Rasmanis un Serģis pasaules čempioni, Ieva Bondare «Misis Globe». «Tikai es viens tāds neveiksminieks, nesagādāju saviem līdzjutējiem pelnīto prieku…» noteica Andris. Viņu varēja saprast, tomēr tā nav patiesība, jo gandarījums visiem liels – latvietis pirmais no bijušās PSRS kļuvis par vicečempionu Eiropas sacīkstēs autokrosā.
Dambis aizdevās ar čempionu Helmutu Vildu sadzert aliņu, apsveikt viņu ar uzvaru. Vilds izteica neviltotu izbrīnu par Andra mehāniķu prasmi un veiklību, neviens neesot ticējis, ka tik ātri tādus bojājumus var novērst. Krievijā, Dmitrovas trasē arī Helmuts Vilds sasita auto, taču viņa komanda to salabot nepaspēja…
Andris brauc trasē kā džentlmenis, tādu sportistu nav daudz, pēc sacīkstēm secināja «Shell Latvia» direktors Migels A. Mejia. Andrim Dambim nepatīk negatīvas izjūtas, viņš cenšas būt labvēlīgs pret visiem, jo tas labais allaž nākot atpakaļ. Madžoras trases slēgtajā parkā daudzu tautību sportistu pulkā bija jūtams, ka pozitīvas attieksmes pret Andri Dambi ir daudz. Instrumentus mašīnas labošanai viņam aizdeva gan Vilds, gan Rolfs Šairers, francūži, itālieši un čehi nāca just līdzi.
P. S. «Bauskas Dzīve» pateicas autoklubam «Šahs» un Haraldam Šagbazjanam par iespēju skatīt Eiropas čempionāta sacīkstes Itālijā.
Eiropas čempionāts autokrosā
1998. gada rezultāti
Vieta vārds, uzvārds valsts punkti
1. Helmuts Vilds D 106
2. Andris Dambis LV 104,5
3. Aurelijs Simaška LIT 81,5
4. Rolfs Šairers A 70,5
5. Ladislavs Brožeks CZ 69
6. Marcels Egs CH 67,5
D – Vācija, LV – Latvija, LIT – Lietuva, A – Austrija, CZ – Čehija, CH – Šveice.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.