Interesantām, līdz šim Latvijā nerealizētām idejām pārņemti ir biedrības «4 free» dibinātāji Ingus Stūrmanis un Viesturs Ignatāns.
Interesantām, līdz šim Latvijā nerealizētām idejām pārņemti ir biedrības “4 free” dibinātāji Ingus Stūrmanis un Viesturs Ignatāns.
Jaunieši iecerējuši īstenot modernu, taču daudzviet pasaulē jau funkcionējošu ideju. Projekta “Car4free” (automobilis bez maksas) ideja – piedāvāt iedzīvotājiem iespēju bez maksas neilgu laiku lietot automobili.
Sākums Rīgā šovasar
Jau šovasar Rīgā plānots piedāvāt pirmās desmit automašīnas. Pāris gados to skaitu iecerēts palielināt līdz vairākiem simtiem. Projektam attīstoties, šādus bezmaksas auto braukšanai varēs dabūt visā Latvijā. Paredzēts, ka būs jāiepilda degviela un noteiktu laiku ar automobili varēs doties sev vēlamos maršrutos. Mašīnu lietotājus reģistrēs, braukt varēs tikai tās personas, kurām ir attiecīgi dokumenti.
Izpētot ārzemju pieredzi, ir domāts arī par visu juridisko saistību nokārtošanu, kas attiecas uz automobiļu apdrošināšanu, un citām lietām. Paredzēts, ka mašīnu varēs izmantot vienu dienu.
Būs jāpiesakās laikus
Ja baušķeniekam vajadzēs nokārtot darījumus vai apciemot radus, piemēram, Liepājā, viņš ar sabiedrisko transportu varēs aizbraukt uz Rīgu un tur izīrēt auto. Vakarā atgriežoties, šoferis noliks mašīnu un varēs doties savās gaitās. Nākotnē, iespējams, šādi biedrības “4free” auto būs pieejami arī rajonu pilsētās. Protams, varētu būt daudz gribētāju. Tāpēc uz mašīnām vajadzēs pieteikties, līdzīgi kā rezervējot lidmašīnas biļeti.
Bezmaksas lietošanā būs jauni auto, tos izmantos līzinga periodā, pēc tam mainīs pret citiem. Tie nebūs luksusmodeļi, bet tā saucamās ekonomiskās klases braucamie.
Rotāti ar reklāmām
Klausoties jauniešu iecerēs, tās ar katru mirkli šķiet arvien vilinošākas. Tomēr beidzot laiks noskaidrot, kā gan tas viss būs iespējams, jo pasaulē taču bezmaksas nekas nav. Kas norēķināsies par šīm automašīnām? I. Stūrmanis skaidro pavisam vienkārši – par spēkratiem maksās sponsori, kuru informācija būs uz auto sāniem, varbūt arī priekšējā un aizmugurējā pārsega, jumta. Šie automobiļi būs braukājoša reklāma. Arī tagad reklāmas ir uz autobusu pieturām, māju sienām. Mašīnas, iespējams, rotās kāda lielveikala logo, reklāmas sauklis un jaunāko preču piedāvājumi. Šādu reklāmu pamanīs ļoti daudzi, un par informēšanu maksās reklāmdevējs.
Bezmaksas vai arī simboliskas maksas auto ideja īstenota vairākās Eiropas valstīs. Piemēram, Vācijā, auto vienai dienai var noīrēt par vienu eiro (“Ein tag – ein eiro”).
Lai kļūtu laimīgāki
I. Stūrmanis uzsver arī citus šīs idejas aspektus – ekoloģisko, ekonomisko, arī vēlmi mainīt sabiedrības domāšanu. Pie automobiļiem tiks tie, kuriem neizdodas nopelnīt naudu personiskai mašīnai. Šajā projektā izmantos ekoloģiski visekonomiskākos braucamos. Ieguvēja būs visa sabiedrība, jo cilvēki kļūs atvērtāki un laimīgāki, tā spriež I. Stūrmanis.
Jaunajā idejā daudz kas šķiet utopisks, taču ne pilnīgi nereāls. Vēsturē bijuši gadījumi, ka sākotnēji neticamas idejas vēlāk guvušas lielisku īstenojumu. Redzot biedrības “4free” pārstāvju degsmi un aizrautību, nedaudz pazīstot I. Stūrmani, gribas ticēt, ka var taču mūsu valstī arī pirmajā brīdī šķietami trakas idejas īstenoties.