Latviju pāršalkusi ziņa par 110 jauniešiem, kas devušies uz tūrisma operatora „Fisom” organizētu nometni Portugālē un netiek mājās, jo organizatori ir viņus pametuši vienus. Lai citiem vecākiem šādi gadījumi nebūtu jāpiedzīvo, apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums „Balcia” piedāvā ieteikumus, kā vecāki var pārliecināties, ka, sūtot bērnus uz nometni ārzemēs, viņi būs drošās rokās, un kā laikus sagatavoties negaidītām situācijām.
Vasarā un skolēnu brīvlaikos pieejams plašs dažāda veida nometņu klāsts gan tepat Latvijā, gan ārzemēs. Izvēloties nometni, uz kuru doties, jāņem vērā ne tikai bērna intereses un cena, bet arī jāizpēta uzņēmums vai organizācija, kas būs atbildīga par bērnu nometnes laikā.
“Ja nometne norisinās Latvijā, tad vecākiem visbiežāk ir iespēja aizbraukt bērnam pakaļ, ja nu kaut kas atgadās, taču ar braucieniem uz ārzemēm ir sarežģītāk – bērns ir svešā vidē, apkārt cilvēki runā svešā valodā un nokļūšana mājās ir daudz ilgāks, grūtāks un dārgāks process. Tāpēc, pirms palaist bērnu uz nometni ārzemēs, ir svarīgi gan rūpīgi izpētīt, vai organizators vai tūrisma operators ir uzticams, gan jau laikus sagatavoties neparedzētām situācijām,” skaidro „Balcia” viceprezidents Latvijā Reinis Bērzkalns.
Latvijas tūrisma aģentu un operatoru asociācijas ALTA valdes locekle Inga Kavaca stāsta, ka ir vairāki faktori, kas jāņem vērā, izvērtējot tūrisma operatora uzticamību: “Pirmkārt, jāpārbauda uzņēmuma juridiskā puse – vai tas ir reģistrēts un licencēts. Otrkārt, jāņem vērā arī reputācija un atsauksmes no citiem klientiem. Treškārt, iesaku rūpīgi izpētīt, kas ir iekļauts piedāvājuma cenā un vai tā ir adekvāta. Jāatceras, ka aizdomīgi lēti piedāvājumi visbiežāk arī slēpj kādus zemūdens akmeņus. Tāpat iesaku izvēlēties tādus tūrisma operatorus vai aģentus, kas ir ALTA biedri, kā arī tos, kas darbojas tirgū ilgstoši un savu darbību ir uzsākuši pirms Covid-19 pandēmijas jeb pirms 2020. gada.”
Kā pārliecināties, ka tūrisma operators ir uzticams?
- Pārbaudi, vai pakalpojuma sniedzējs ir reģistrēts Patērētāju tiesību aizsardzības centra tūrisma pakalpojumu sniedzēju datubāzē un kāds ir tā nodrošinājuma apjoms – vēlams, lai tie būtu vismaz 50 tūkstoši eiro, norāda I. Kavaca.
- Noskaidro, vai uzņēmums ir ALTA biedrs – dalība asociācijā arī norāda, ka komersants ir nopietns tirgus dalībnieks.
- Izpēti tūroperatora reputāciju – palasi atsauksmes ne tikai operatora mājaslapā, bet arī, piemēram, medijos, Google atsauksmēs, sociālajos tīklos, vietnē sudzibas.lv, dažādās Facebook ceļotāju vai vecāku grupās un citviet. Ja redzi, ka sliktu atsauksmju ir daudz, tad labāk šo pakalpojumu sniedzēju neizvēlies.
- Kritiski izvērtē piedāvājumu un tā cenu – ja cena šķiet neticami zema, salīdzinot ar citiem līdzīgiem piedāvājumiem, tad, visticamāk, šis nebūs drošs variants. I. Kavaca iesaka arī pievērst uzmanību tam, kas ir iekļauts cenā, piemēram, ja nav norādīts, ka cenā iekļauta viesnīca, tad jāsaprot, kur paredzēta nakšņošana? Vai plānots vairākas naktis gulēt autobusā un vai tas vecākiem un pašam bērnam šķiet pieņemami?
Kā sagatavoties negaidītām situācijām?
Pat ja vecāki ir veikuši rūpīgu izpēti un izvēlētais operators šķiet drošs un uzticams, tāpat ieteicams jau laikus padomāt par neparedzētām situācijām. “Dodoties uz ārzemēm, iesaku iedot bērnam līdzi skaidru naudu, lai būtu iespēja nepieciešamības gadījumā iegādāties pārtiku, transporta biļeti vai noīrēt viesnīcu. Pārliecinies, ka bērna mobilais telefons būs sazvanāms valstī, uz kuru viņš dosies, turklāt atgādini, ka telefona lādētājam jābūt pa rokai. Ja bērns nezina tavu telefona numuru no galvas, tad ir laiks to iegaumēt! Vai arī pierakstīt uz rokas, neaizmirstot par +371,” iesaka Reinis Bērzkalns.
Tāpat viņš iesaka noteikti iegādāties kvalitatīvu apdrošināšanas polisi ar plašu segumu, kurā būtu iekļauti visi riski – ceļojuma atcelšana, pārtraukšana vai nokavēšana, civiltiesiskā apdrošināšana, medicīnisko izdevumu, nelaimes gadījumu un arī bagāžas apdrošināšana. Izvēloties apdrošinātāju, jāpievērš uzmanība arī tam, lai apdrošinājuma summas būtu pietiekamas, jo bieži vien ārpus mītnes zemes dažādi pakalpojumi izmaksā dārgāk. Turklāt polisē jāiekļauj arī visi ceļojuma biedri, jo katram no mums var gadīties kāda nelaime vai negadījums.
Inga Kavaca norāda, ka šādi gadījumi, kā „Fisom”, kas pameta jauniešus Spānijā, tūrisma nozarē ir reti, taču viņa iesaka iedzīvotājiem šogad un nākamgad būt uzmanīgiem ar tūroperatora izvēli: “Pēc Covid-19 pandēmijas strauji atsākās ceļošana, bija liels pieprasījums, tāpēc tirgū parādījās daudz jaunu pakalpojumu sniedzēju un aģentu. Šobrīd tirgus ir nobremzējies un stabilizējies, klientu ir mazāk un tie komersanti, kam strauji krītas apgrozījums, var sākt rīkoties negodprātīgi.”
Kur lien?!Tepat Baltijā labu labo atpūtas vietu trūkst?!DDD… .
Uz lgbt nometnēm?
Paldies Dieviem, ka tā “Fisom” firma nepārdeva bērnus seksuālā verdzībā kaut kādiem pedofīliem. Ļoti ceru, ka policija te darbosies pēc visas likuma bardzības. Nav jau 90-tie gadi ar tā laika krāpniekiem ex-komunistiem.
Vai bāriņtiesas tiesās bezatbildīgos vecākus? Vecāki nav dzirdējuši par cilvēktirdzniecību Eiropā?