Biedrība “Progresīvie” ir vērsusies pie Latvijas lielākajām
pašvaldībām ar aicinājumu uzlabot autoceļu uzturēšanu ziemas apstākļos,
jo radušās šaubas, vai tie tiek uzturēti pienācīgā kvalitātē un tiek
ievēroti ceļu uzturēšanas standarti.
Kā biznesa portālam “Nozare.lv” norāda biedrībā, pēc nesenā
sniegputeņa Rīgā bija vērojams, ka uz brauktuvēm un ietvēm esošo sniegu
nevis notīra, bet cenšas izkausēt ar sāli, taču šāda rīcība esot
pretrunā ar izvirzītajām prasībām ceļu uzturētājiem. Lietojot minēto
metodi, veidojas sniega-sāls putra, bet tas esot pretrunā ar VAS
“Latvijas Valsts ceļi” standartiem, konkrēti, “Valsts autoceļu ikdienas
uzturēšanas darbu tehniskajām specifikācijām”, kurās ir norādīts, ka
“brauktuvei jābūt atbrīvotai no irdena sniega, slapja sniega vai sniega,
kas sajaukts ar smiltīm vai sāli”.
Satraukumu radījusi arī sāls nepamatota un pārmērīga izmantošana.
Daudzviet ceļi tiekot kaisīti ar sāli arī zem mīnus 10 grādiem pēc
Celsija, kaut gan ir zināms un noteikts, ka sāls tik zemā temperatūrā
vairs efektīvi nepilda paredzēto funkciju. Šādā gadījumā kā
pretapledojuma materiālu efektīvāk būtu izmantot smiltis.
“Progresīvo” pārstāvis ceļu un tiltu inženieris Dzintars Segliņš
norāda, ka šāda sāls izmantošana nodara būtisku kaitējumu ne vien
pilsētu infrastruktūrai – ceļa un ietvju segumiem, tiltiem un ēkām -,
bet arī apkārtējai videi.
Biedrība “Progresīvie” aicina pašvaldības un ceļu uzturētājus ievērot
noteiktos standartus un prasības. Tāpat ceļu uzturētāji tiek aicināti
daudz rūpīgāk pievērsties ceļu attīrīšanai no sniega, kā arī aicināti
nopietnāk meklēt alternatīvas tehnoloģijas. Viena no tādām Latvijas
gadījumā varot būt ceļu apstrāde ar sakarsētām smiltīm, kas plaši tiek
izmantota Skandināvijā.
Biedrības pārstāvji secina, ka patlaban izmantotā metodika ceļu
uzturēšanai ziemas periodā liecina par atbildīgo personu īstermiņa
domāšanu. Tiek izmantoti it kā lētākie risinājumi pašvaldībām un
valstij, neskatoties uz to, ka tie nodara būtisku kaitējumu videi,
infrastruktūrai un tās lietotājiem.