Latvijā 64% uzņēmēju korupciju uzskata par izplatītu problēmu, bet 26% respondentu norādījuši, ka korupcija Latvijā ir reti sastopama, liecina jaunākā “Eirobarometra” aptauja.
Vienlaikus 1% aptaujāto norādījuši, ka korupcija Latvija nepastāv, kamēr 10% bijis grūti atbildēt.
Līdzīgus rezultātus uzrādījuši arī “Eirobarometra” kopējie dati. No aptaujātajiem Eiropas Savienībā (ES) bāzētajiem uzņēmumiem 64% atzinuši, ka viņu pārstāvētajā valstī korupcija kopumā ir izplatīta, kamēr 31% norādījuši, ka korupcija ir reti sastopama, savukārt 1% pauda, ka tā nepastāv.
Taujāti par rīcības veidiem, kas indicē par korupcijas klātesamību, 33% Latvijas uzņēmumu norādījuši, ka visizplatītākā uzņēmējdarbībā ir priekšrokas došana draugiem vai ģimenes locekļiem (ES šādi atbildējuši 49% respondentu), kamēr pašvaldību institūcijās uz priekšrokas došanu draugiem vai ģimenes locekļiem norādījuši 41% respondentu (ES – 48%).
Vienlaikus Latvijā 38% aptaujāto izcēluši ziedojumus partijām apmaiņa pret publiskiem līgumiem vai ietekmi likumu pieņemšanā, savukārt vēl 11% norādījuši uz dāvanu vai ceļojumu piedāvājumiem apmaiņā pret pakalpojumu. ES šie rādītāji attiecīgi ir 36% un 29%.
Aptaujā 47% Latvijas uzņēmēju norādījuši, ka personas un uzņēmēji, kas tiek pieķerti sīkā korupcijā, tiek pienācīgi sodīti, kamēr 41% respondentu šim apgalvojumam nepiekrita. Vēl 41% aptaujāto norādījuši, ka Latvijā pretkorupcijas pasākumi tiek piemēroti objektīvi un bez slēptiem nodomiem, kamēr 42% atbildēja noraidoši.
Salīdzinājumam ES kopumā 44% uzņēmēju uzskata, ka par sīkiem korupcijas pārkāpumiem tiek piemērots pienācīgs sods, kamēr 45% domā, ka pienācīgs sods netiek piemērots. Savukārt 40% ES bāzēto uzņēmumu norādījuši, ka pretkorupcijas pasākumi tiek piemēroti objektīvi, bet 54% – ka tā nav.
Vaicāti par to, vai aptaujāto ieskatā pēdējos trīs gados attiecīgais uzņēmums nav varējis uzvarēt publiskajā iepirkumā korupcijas dēļ, 29% Latvijas uzņēmēju atbildējuši apstiprinoši, kamēr 63% norādījuši, ka šāda situācija nav bijusi. Tikmēr ES apstiprinoši atbildējuši 27% uzņēmēju, bet noraidoši – 67%.
“Eirobarometra” aptauja veikta no 2.aprīļa līdz 23.aprīlim, ES aptaujājot 12 856 uzņēmēju, bet Latvijā veiktas 508 intervijas.
Ilustratīvs attēls no Freepik.
Reklāma