
Elektroenerģijas rezerves jaudu uzturēšanas izmaksas šī gada otrajā pusē patērētājiem varētu būt 0,006 eiro par kilovatstundu (kWh), intervijā aģentūrai LETA teica SIA “Enefit” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vancāns.
Elektroenerģijas rezerves jaudu uzturēšanas izmaksas gulsies uz elektroenerģijas tirgotājiem, kuri tās tālāk varēs iekļaut rēķinos gala lietotājiem. Vancāns skaidroja, ka ideālā pasaulē izmaksas būtu pareizi iekļaut AS “Augstsprieguma tīkls” (AST) pārvades tarifā. Tad visiem būtu skaidrs, par ko un cik ir jāmaksā. Vienlaikus viņš uzsvēra, ka tas ir valstiski svarīgs projekts un tur rodas izmaksas, kuras caurredzami attiecināt uz gala lietotāju ir taisnīgi.
Rezerves jaudu izmaksas uz gala lietotāju tiks attiecinātas caur tirgotājiem un, kā skaidroja Vancāns, visticamāk, tirgotājiem būs dažādas pieejas.
“Daļa tirgotāju, visticamāk, šīs izmaksas iekļaus savā cenā, kas, mūsuprāt, nebūs tik caurredzami. Daļa tirgotāju šīs izmaksas atbilstoši AST publiskotajiem datiem iekļaus rēķinā kā atsevišķu rindiņu,” teica “Enefit” vadītājs.
Kā norādīja Vancāns, zināmā mērā var saprast arī AST pieeju, jo pašlaik ir paredzēts, ka 50% izmaksu būs jāsedz no patēriņa, 50% no nebalansa portfeļa, tādējādi tirgotāji tiek stimulēti balansēšanas portfeli prognozēt pēc iespējas precīzāk.
Viņš stāstīja, ka AST jau ir publicējis balansēšanas jaudas uzturēšanas cenas laika periodam no 2025.gada 1.jūlija līdz 31.decembrim. Tie ir trīs eiro par megavatstundu (MWh) patēriņam un 42,07 eiro par MWh nebalansa portfelī.
“Kopumā ietekme uz vienu klientu varētu būt ap seši eiro par megavatstundu (MWh). Mājsaimniecībām saprotamākās vienībās tas varētu būt 0,006 eiro par kWh,” teica “Enefit” valdes priekšsēdētājs.
Viņš gan piebilda, ka gada vai pusotra laikā šai komponentei vajadzētu samazināties. Pirmkārt, palielināsies pieredze, kā balansēt tīklu, otrkārt, tiks uzstādīti jauni akumulatori un risinājumi, kas palīdzēs to darīt.
Vancāns norādīja, ka balansēšanā ļoti aktīvi iesaistās ražotāji un projektu attīstītāji, kuri pievieno akumulatorus saviem projektiem un ražotnēm. Viņš skaidroja, ka tas dabiski palīdzēs balansēt tīklu, nododot elektroenerģiju tīklā, kad pastāv elektroenerģijas deficīts un cenas ir augstas, un uzkrājot to baterijās, kad elektroenerģijas ir pietiekami un cenas biržā ir zemas, līdz ar to izlīdzinot pieprasījumu un piedāvājumu.
Lai ir 0.006 pec tam kau ko citu izdomas
Auto ar lieljaudas dzinējiem degviela jātirgo par paaigstinātu cenu, jo viņiem ir lielakas bākas un lielāks patēriņš
Mazie ” motorzāģi” tērē tikpat cik vidējās klases kvalitatīvie auto, it īpaši, ja kādi sensori vai degvielas sistēma nav kārtībā. Nevajag muldēt pirms pats neesi bijis īpašnieks automašīnām ar tilpumu no 1 litra līdz kādiem 3,5 litriem.