
Eiropas Parlamenta (EP) deputāti pieņēmuši priekšlikumus par jauniem Eiropas Savienības (ES) aprites ekonomikas noteikumiem, kas aptvers visu transportlīdzekļu dzīves ciklu, sākot no projektēšanas, līdz galīgajai pārstrādei pēc to ekspluatācijas laika beigām.
Jaunais likums ļautu samazināt atkritumus un ietaupīt Eiropai kritiski svarīgās izejvielas. Saskaņā ar oficiālajiem ES datiem katru gadu no kopumā 285 miljoniem mehānisko transportlīdzekļu uz ES ceļiem aptuveni 6,5 miljoniem spēkratu mūžs beidzas.
Jaunajā likumā ietverto pasākumu mērķis ir veicināt autobūves nozares pāreju uz aprites ekonomiku. EP deputāti ar «Nolietotu transportlīdzekļu likuma» palīdzību vēlas samazināt ietekmi uz vidi gan transportlīdzekļu ražošanā, gan apstrādē pēc to ekspluatācijas laika beigām. Politiķu ieskatā šādi tiks stiprināta automašīnu pārstrādes nozares ilgtspējība Eiropā.
Samazināt ietekmi uz vidi un atrisināt izejvielu problēmu
«Šim tiesību aktam ir divi galvenie mērķi. Samazināt negatīvo ietekmi uz vidi un atrisināt kritiski svarīgo izejvielu problēmu Eiropā. Pieprasījums pēc retzemju elementiem un citiem materiāliem pieaug, un Eiropai trūkst šo resursu. Tas nozīmē, ka aprites ekonomika un efektīva pārstrāde Eiropas Savienībai ir obligāta. Es domāju, ka ierosinātajā kompromisā esam panākuši nepieciešamo līdzsvaru, atbalstot reālistiskus mērķus un vienlīdzīgus konkurences ap-stākļus visām ieinteresētajām personām plašajā autobūves nozarē un ārpus tās,» teica EP deputāts Pauļus Saudargs.
Piedāvātais likums stimulē ilgtspējīgāku automašīnu detaļu projektēšanu, arī to pārstrādi un atkārtotu izmantošanu. Paredzēta prasība, ka jauni transportlīdzekļi jāprojektē tā, lai licencētās pārstrādes vietās automašīnām varētu viegli noņemt pēc iespējas vairāk detaļu un komponentu, lai tos nomainītu, atkārtoti izmantotu, pārstrādātu vai atjaunotu, ja tas ir tehniski iespējams.
Tāpat likums paredz ieviest obligātu mērķi pārstrādātas plastmasas izmantošanai jaunos transportlīdzekļos. Nozarei sešu gadu laikā jāpanāk, lai jaunajās automašīnās izmantotā plastmasa saturētu vismaz 20% pārstrādātas plastmasas.
Bet trīs gadus pēc jauno noteikumu stāšanās spēkā ražotājiem būtu paplašināta ražotāja atbildība. Tas nozīmē, ka viņiem būtu jāsedz to transportlīdzekļu savākšanas un apstrādes izmaksas, kas sasnieguši nolietotu posmu. EP deputāti vēlas skaidrāku atšķirību starp lietotiem transportlīdzekļiem un nolietotiem transportlīdzekļiem, nosakot eksporta aizliegumu tiem transportlīdzekļiem, kas tiek uzskatīti par nolietotiem transportlīdzekļiem.
Īpaši noteikumi attieksies uz visiem transportlīdzekļiem, izņemot speciāla pielietojuma transportlīdzekļus, transportlīdzekļus, kas projektēti un būvēti bruņoto spēku, civilās aizsardzības, ugunsdzēsības un neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu vajadzībām, kā arī transportlīdzekļus ar vēsturisku un īpašu kultūras nozīmi.
Nesamērīgi riski kravas automašīnu un autobusu ražotājiem
Neraugoties uz to, ka nozare saskaras ar spiedienu no Briseles, lai autoražotāju produkti kļūtu arvien zaļāki un ilgtspējīgāki, Eiropas autobūves nozare jauno prasību virzību novērtējusi atzinīgi.
Esot iezīmēts solis pretī pragmatiskākam regulējumam. Tiesa, nozare ir piesardzīga attiecībā uz likuma ietekmi uz smagajiem transportlīdzekļiem.
Eiropas Automobiļu ražotāju asociācija apgalvoja, ka kravas automašīnu un autobusu ražotājiem draudot netaisnīga atbildība. Asociācijas ģenerāldirektores Sigridas de Vrīsas ieskatā regula uzliek nesamērīgus juridiskos un finansiālos riskus kravas automašīnu un autobusu ražotājiem, liekot tiem uzņemties atbildību par virsbūvēm, ko tie neražo un nelaiž tirgū. Viņasprāt, tas grauj konkurētspēju laikā, kad nozare ir pakļauta milzīgam spiedienam.
Savukārt Eiropas Atkritumu apsaimniekošanas asociācija, lai gan arī kopumā novērtē likumu atzinīgi, tomēr pauž kritiku, ka EP deputāti ir atkāpušies no sākotnējiem Eiropas Komisijas piedāvātajiem ambiciozākiem mērķiem – gan attiecībā uz termiņiem, gan pārstrādātu izejvielu izmantošanas apmēru.
Eiropas Automobiļu ražotāju asociācija norāda, ka, piemēram, pārstrādātās plastmasas izmantošana jaunajos transportlīdzekļos jāievieš pakāpeniski, jo savākšanas, šķirošanas un pārstrādes jaudas vēl nav pietiekami attīstītas. Tagad, pēc balsojuma EP, sāksies sarunas starp parlamentu un ES dalībvalstīm, lai pabeigtu likuma izstrādi. ◆