Latvijas vietējo reģionālo pārvadātāju sanāksmē šodien nolemts
pirmdien Ministru kabinetam iesniegt atklāto vēstuli, kurā tiks prasīts
mainīt situāciju pasažieru pārvadājumu nozarē, vienlaikus pārvadātāji
jau gatavojas piketam pie Ministru kabineta 26.septembrī, ja prasības
tiks ignorētas.
Kā biznesa portālam “Nozare.lv” norāda Latvijas Autoostu un reģionālo
pārvadātāju asociācijas (LARPA) valdes loceklis Uldis Kolužs, prasība
ir visām atbildīgajām pusēm līdz 25.septembrim sēsties pie apaļā galda
un atrast risinājumu situācijai. Ja jautājumi no amatpersonu puses
netiks risināti, jau 26.septembrī kopā ar Latvijas Sabiedrisko
pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrību (LAKRA) tiek plānots
pikets pie Ministru kabineta un iesniegtas konkrētas prasības.
Kolužs uzsver, ka viena no prasībām būs amatpersonu nomaiņa un
konkrēti Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktora
Andra Lubāna nomaiņa, jo viņš netiekot galā ar Autotransporta direkciju,
par kuras darbu tieši ir atbildīga Satiksmes ministrija un kura
problēmas nerisinot.
Kolužs norāda, ka joprojām situāciju katastrofāli ietekmē neregulārie
pārvadātāji, arī finansējums netiek piešķirts pietiekams un arī tas
pats netiek izmaksāts, turklāt tagad vēl “Lux Express” ļaujot bez maksas
pārvadāt pasažierus uz Liepāju. Līdz ar to pārvadātājiem, kuri
uzvarējuši pasažieru pārvadājumu pakalpojumu konkursā konkrētā reģionā,
situācija esot dramatiska. “Cik tālu vēl var aiziet?” jautā Kolužs un
norāda, ka pārvadātāji esot ļoti nopietni noskaņoti, lai šoreiz
situācija tiktu atrisināta.
Kā iepriekš portālam skaidroja LARPA, nesaņemot
pilnu samaksu par padarīto darbu, Vidzemes un Zemgales pārvadātāji ir
novesti tuvu bankrotam un nevar veikt saimniecisko darbību pilnā apmērā.
Lai atrisinātu jautājumu par pārvadājumu turpmāku nodrošināšanu
vietējos reģionālajos pārvadājumos, esot nepieciešams steidzami iedalīt
trūkstošos finanšu līdzekļus, lai ar vietējiem reģionālajiem
pārvadātājiem norēķinātos par 2013.gadā veiktiem darbiem pilnā apmērā.
Precīzi vēl nav aprēķinātas trūkstošās izmaksas, taču tiek lēsts, ka
kopējie trūkstošie finanšu līdzekļi 2013.gadam varētu būt ap diviem
miljoniem latu. Vidzemes un Zemgales reģioniem ceturtajā ceturksnī
dotācijām patlaban vispār neesot līdzekļu, jo tie gada pirmajā pusē tika
pārcelti, lai segtu pirmā ceturkšņa zaudējumus, skaidro LARPA. Tas
izdarīts laikā, kad pārvadātāji rīkoja piketu un draudēja pārtraukt
pārvadājumus.
Kā ziņots, Autotransporta direkcija informē, ka 2013.gadam piešķirtā
valsts budžeta dotācija zaudējumu segšanai vietējās nozīmes satiksmē ir 9
100 443 lati, bet kompensācija braukšanas maksas atvieglojumiem – 1 717
765 lati. Savukārt 2014.gadam dotācijas bāze ir noteikta 9 611 074 latu
apmērā, bet kompensācija braukšanas maksas atvieglojumiem – 1 769 642
lati. Tātad nākamajam gadam iezīmētais finansējums ir pat mazliet
lielāks nekā šim gadam paredzētais, uzsver direkcijā.
Tāpat direkcijā norāda, ka, ņemot vērā valsts budžeta sastādīšanas
pamatprincipus un vidēja termiņa budžeta ietvaru, finansējums zaudējumu
kompensēšanai katru gadu ir samazināts atbilstoši maksimāli
pieļaujamajam valsts budžeta izdevumu apjomam katrai ministrijai.