Valdībā apstiprinātā kārtība, kā valsts budžeta līdzekļi tiek sadalīti sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai vietējās nozīmes maršrutos, ir netaisnīga un atceļama. Tas pausts Zemgales plānošanas reģiona (ZPR) administrācijas janvārī nosūtītajā vēstulē Satiksmes ministrijai un Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim. Vairāk par pusgadu ilgušas asas diskusijas Autotransporta direkcijā, Satiksmes ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, reģionu vadības, speciālistu un pārvadātāju vidū, bet vēlamā rezultāta nav, informē ZPR pārstāvis Juris Kālis.Minētajos saietos ZPR administrācija ir centusies panākt valsts dotācijas nesamazināšanu vietējiem pārvadājumiem, kā arī pārliecināt atbildīgās institūcijas par tādas aprēķina metodes pielietošanu, kas maksimāli pietuvināta taisnīguma principa ievērošanai. Ierosinājumi netika ņemti vērā.Radušos situāciju Zemgales pašvaldību vadītāji jau novembrī izvērtēja Attīstības padomes ārkārtas sēdē un nosūtīja vēstuli Satiksmes, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, lūdzot apturēt attiecīgā Ministru kabineta noteikumu projekta virzību uz laiku, lai precizētu aprēķina metodiku.Tomēr 2011. gada 27. decembrī valdība tik un tā apstiprināja dotācijas aprēķināšanas metodiku. To pielietojot, piemēram, Zemgales plānošanas reģionam naudas piešķīrums pārvadājumiem, salīdzinot ar pērno gadu, samazinās par 47 procentiem.Zemgalē strādājošajiem pārvadātājiem, lai iekļautos finansiālajos žņaugos, nobrauktā kilometra pašizmaksa būs jāsamazina līdz Ls 0,548, ko nevienā reģionā līdz šim nav izdevies sasniegt. Turklāt pie tik dramatiska finansējuma sarukuma Zemgalē šogad pārvadājumu apjomu nāktos samazināt par vairāk nekā 30 procentiem.Rundāles novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis uzskata, ka pašvaldības, visticamāk, tam nepiekritīs, un aicina arī pārvadātājus meklēt rezerves pārvadājumu pašizmaksas samazināšanas virzienā.No 1995. gada pasažieru pārvadājumus nodrošina SIA «Aiva auto». Tās valdes loceklis Agris Lazdiņš atzīst, ka tik smaga situācija nav bijusi nekad. Varētu atcelt finansiāli neizdevīgos reisus. Piemēram, pulksten sešos no rīta uz Rundāles novada Viesturiem autobuss brauc tukšā. Taču, ja reisa nebūs, šī pagasta cilvēki vispār netiks ne uz Bausku, ne Pilsrundāli, atzīst Agris Lazdiņš. Uzņēmums apsver arī iespēju neiebraukt Bauskas autoostā, tas ļautu mēnesī ietaupīt 500 – 600 latu. Viens no variantiem būtu izlaist un uzņemt pasažierus apjumtā pieturā pie Bauskas 2. vidusskolas, taču pagaidām tas vēl tiek apsvērts, atzīst A. Lazdiņš. Vēstulē Satiksmes ministrijai ZPR administrācija norādījusi, ka dotācijas sadales jaunais mehānisms ir klaji netaisnīgs, un tā pielietošana Zemgalē var radīt lielu sociālo un ekonomisko spriedzi. Ciniska ir Satiksmes ministrijas atstātā iespēja pašiem reģioniem vienoties par aprēķinātā dotācijas samazinājuma izlīdzināšanu.Nesagaidījusi šādu vienošanos, ZPR administrācija sasauca visu maršruta tīklu vadītāju un pārvadātāju ārkārtas sanāksmi, kurā ar skaitļiem un faktiem izgaismoja radušos situāciju un klātesošos aicināja modelēt iespējamo turpmāko rīcību pie tik krasa dotācijas samazinājuma. Pārvadātāji atzinuši, ka nāsties ķerties pie nerentablo maršrutu slēgšanas un vispirms tajās līnijās, kur jau tagad autobuss kursē tikai divas reizes nedēļā.Vēstulē premjeram ZPR lūdz šogad atstāt dotāciju zaudējumu segšanai pērnā gada līmenī, atcelt jauno dotācijas piešķiršanas kārtību un uzdot Satiksmes ministrijai izstrādāt tādus noteikumus, kas kļūst par pamatu taisnīgai dotācijas piešķiršanai vietējos un starppilsētu pārvadājumos, informē ZPR pārstāvis Juris Kālis.
Rosina apturēt dotāciju netaisnīgu sadali pasažieru pārvadājumiem
16:14
12.01.2012