Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Bauskas novada pašvaldībā pēdējo divu gadu laikā nav saņemti trauksmes cēlēju ziņojumi

Kopš 2019. gada 1. maija, kad Latvijā stājās spēkā Trauksmes celšanas likums, līdz 2023. gada beigām kopumā saņemti 652 trauksmes cēlēju ziņojumi par pārkāpumiem visdažādākajās jomās, tomēr visbiežāk tie bijuši par izvairīšanos no nodokļu samaksas, korupciju, amatpersonu prettiesisku rīcību un līdzekļu izšķērdēšanu, liecina Valsts kancelejas informatīvais ziņojums, ko šī gada 21. janvārī pieņēma valdība. Ziņojumā ir izvērtēta Trauksmes celšanas likuma ieviešana, ietekme un efektivitāte.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Trauksmes celšanas likumu ieviesa, lai sabiedrības interesēs tiktu celta trauksme par darbā novērotiem pārkāpumiem, vienlaikus nodrošinot aizsardzību cilvēkam, kurš ir cēlis trauksmi. Trauksmi iespējams celt par darbā novērotu amatpersonu bezdarbību, par sabiedrības veselības apdraudējumu, būvniecības drošības riskiem un virkni citu pārkāpumu

Trauksmes cēlējam, kurš ziņojis par sabiedrības interešu pārkāpumiem savā darba vidē, likums paredz identitātes aizsardzību un citas aizsardzības garantijas, ja trauksmes celšanas dēļ radušās nelabvēlīgas sekas. Ja sekas ir radušās, trauksmes cēlējam var sniegt valsts nodrošināto juridisko palīdzību, atbrīvot no tiesāšanās izdevumiem un juridiskās atbildības, kā arī izmaksāt atlīdzinājumu par zaudējumiem vai kaitējumu.

21. janvāra valdības sēdē skatītajā ziņojumā norādīts, ka, lai gan piecos gados izpratne par trauksmes celšanu un tās būtību ir augusi, tā joprojām nav pietiekama un bieži kā trauksmes celšanas ziņojumi tiek saņemti neatbilstoši iesniegumi. Visbiežākais neatbilstības iemesls – sniegtā informācija nav saistīta ar darbu vai ir par personīgu strīdu. Tāpat ne vienmēr ievērots būtisks aspekts – pārkāpuma novēršanai jābūt plašākas sabiedrības interesēs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Bauskas Dzīve” noskaidroja, ka Bauskas novada pašvaldībā trauksmes cēlēju ziņojumi pēdējos divos gados nav bijuši.

Bauskas novada Administratīvā departamenta vadītāja Līga Kausiniece informēja, ka 2022. gadā pašvaldībā saņemti divi trauksmes cēlēju ziņojumi par iespējamu amatpersonu prettiesisku darbību un nepamatotu finanšu līdzekļu izlietošanu.

Savukārt 2023. un 2024. gadā pašvaldībā nav saņemti trauksmes cēlēju ziņojumi. “Trauksmes cēlēju kontaktpunkts ir Valsts kancelejā un tā loma ir koordinēt trauksmes celšanas mehānismu valstī un arī veicināt sabiedrības izpratni. Būtiska informācija, kas palīdz izprast trauksmes celšanas nozīmi un veicina vienotu izpratni, ir atrodama Valsts kancelejas izveidotajā tīmekļa vietnē «trauksmescelejs. lv».

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Mājaslapā ir pieejami publiskie gada pārskati. 2023. gadā no valstī saņemtajiem 386 iesniegumiem, kurus noformēja kā trauksmes cēlēju ziņojumus, par tādiem atzina 106 iesniegumus. Ne visus saņemtos iesniegumus par trauksmes cēlāju ziņojumiem atzina, jo tie neatbilda kādai no trauksmes celšanas pazīmēm. Sabiedrību ir vairāk jāinformē, kas ir šīs pazīmes un kā iesniedzami šie ziņojumi,” teic L. Kausiniece.

2023. gadā saņemtie iesniegumi, kas noformēti kā trauksmes cēlēju ziņojumi (kopā 386 iesniegumi/Statistika | Trauksmescelejs.lv)

Kompetentā institūcijaPirmreizēji no iesniedzējatajā skaitā saņemts no Trauksmes cēlēju kontaktpunktaSaņemts no citas kompetentās institūcijasSaņemts citā veidāKopā
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs3579852
LR IeM Valsts policija21721740
Rīgas valstspilsētas pašvaldība3760239
Prokuratūra3071637
Valsts ieņēmumu dienests2273833
Valsts darba inspekcija1133620
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija1220517
Iepirkumu uzraudzības birojs1111416
Būvniecības valsts kontroles birojs1005015
Valsts valodas centrs1261013
Finanšu ministrija821110
Iekšējās drošības birojs61039
Aizsardzības ministrija72108
Valsts kontrole60028
Izglītības un zinātnes ministrija70007
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra20226
Tieslietu ministrija60006
Valsts vides dienests31205
Datu valsts inspekcija43004
Izglītības kvalitātes valsts dienests10023
Jelgavas novada pašvaldība30003
Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība30003
Kultūras ministrija10113
Bērnu aizsardzības centrs00022
Ekonomikas ministrija01022
Ķekavas novada pašvaldība20002
Konkurences padome21002
Labklājības ministrija00202
Preiļu novada pašvaldība20002
Talsu novada pašvaldība20002
Augstākā tiesa10001
Finanšu izlūkošanas dienests10001
Liepājas valstspilsētas pašvaldība11001
Maksātnespējas kontroles dienests00011
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests10001
Nodrošinājuma valsts aģentūra10001
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs10001
Rēzeknes novada pašvaldība10001
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija00011
Salaspils novada pašvaldība11001
Tiesībsarga birojs10001
Tukuma novada pašvaldība11001
Valkas novada pašvaldība10001
Valsts kanceleja10001
Ventspils valstspilsētas pašvaldība10001
     386

2023. gadā par trauksmes cēlēju ziņojumiem atzītie iesniegumi (kopā 106)

Kompetentā institūcijaPar trauksmes cēlēju ziņojumiem atzītie iesniegumi
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs21
Valsts ieņēmumu dienests14
Valsts darba inspekcija8
Rīgas valstspilsētas pašvaldība7
Iepirkumu uzraudzības birojs6
LR IeM Valsts policija6
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija6
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra5
Valsts valodas centrs5
Būvniecības valsts kontroles birojs4
Kultūras ministrija3
Prokuratūra3
Izglītības kvalitātes valsts dienests2
Valsts vides dienests2
Aizsardzības ministrija1
Augstākā tiesa1
Bērnu aizsardzības centrs1
Finanšu izlūkošanas dienests1
Finanšu ministrija1
Iekšējās drošības birojs1
Izglītības un zinātnes ministrija1
Jelgavas novada pašvaldība1
Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība1
Labklājības ministrija1
Talsu novada pašvaldība1
Tieslietu ministrija1
Valkas novada pašvaldība1
Valsts kanceleja1
Kopā106
 

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (2)

  1. diez, kā jūs šo “faktu” varētu konstatēt, ja likums atļauj viņiem strādāt attālināti un vismaz viņu privātā dzīve un privātīpašums ir neaizskarams. Pat pēc valsts prezidenta ierosinātā izbeigt šādu nejēdzību, jo attālinātajam “darbam” vairs nav pamata, tad MK un Saeima nolēma, ka tomēr pamats tam esot, jo valsts un pašvaldību “darbs” esot savādāks nekā tas parastajiem mirstīgajiem veicamais un “attālinātais darbs” priekš viņiem nav atceļams.

    15
Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.