Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Bauskas pilskalnā sāksies desmitais “Zobens un Lemess”; festivāls šogad norisināsies trīs dienas

No 6. līdz 8. jūnijam Bauskas pilskalna parkā norisināsies smagās mūzikas un dzīvās vēstures festivāls  “Zobens un Lemess”. Metālmūzikas grupas ieradīsies no vairākām Eiropas valstīm. Senajā ciemā trīs Baltijas valstu vēstures rekonstruktoriem pievienosies arī klubs no Somijas, kas specializējas vikingu laikmeta pētniecībā. Būs arī neformālas lekcijas ciklos “Par brīvību” un “Par saknēm”, sākot ar laiku no zemgaļiem līdz nacionālajiem partizāniem Zemgalē, arī skats ārpus Latvijas — somu pētnieka stāstījums par kaujām vikingu laikmetā, kliedējot dažu labu romantizēto mītu, informē rīkotāji.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Jāmin, ka festivāls “Zobens un Lemess” notiks desmito reizi, septīto — tieši Bauskas pilskalna parkā.  Pirmo reizi festivāls norisināsies trīs dienas, jo noslēgsies nevis naktī uz svētdienu, bet gan papildus piedāvās bezmaksas svētdienas programmu Bauskas pils teritorijā (no pulksten 11 līdz pēcpusdienai).

Šogad piedalīsies 16 grupas no Spānijas, Somijas, Zviedrijas, Ukrainas, Polijas, Lietuvas un Latvijas, tajā būs pārstāvēti vairāki smagās metālmūzikas žanri, piemēram, blekmetāls, drūmmetāls un citi. Papildus uzstāsies arī vairāki muzikālie projekti. Dažu grupu daiļradē raksturīgi saskares punkti ar etnisko mūziku, folkloru, mitoloģiju, pagānismu, vēsturi un/vai dabas izjūtu un tās izpausmēm šodienas interpretācijās. Piemēram, grupa “Gods Tower” atgriezīsies uz “Zobens un Lemess”, kur uzstājās tālajā 2015. gadā. Tolaik grupa Latvijas medijiem atzina, ka “būt metālistam Baltkrievijā ir bezkompromisa dzīvesveids”. Tagad “Gods Tower” izkliedēta pa trīs valstīm un sarežģītos apstākļos devusies,iespējams, pēdējā tūrē, lai turpinātu būt metālisti.

Festivālā uzstāsies Baltkrievijas “pagan metal” pionieri – grupa “Gods Tower“. Foto: Publicitātes foto
Piektdien kā pirmā uzstāsies grupa — EREMOSS, kuras “uzstāšanos nudien ir vērts redzēt un dzirdēt!” raksta mediji. Foto: Publicitātes foto
Zviedriju pārstāvēs drūmmetāla grupa “Isole”. Foto: Publicitātes foto

Piektdien festivāls startēs ar vairākiem metālklausītājiem īpašiem projektiem. Uzstāsies: “Eremos”, “Gyvata” (LT), “Gods Tower” (LT / PL / BLR), “Dymna Lotva” (PL / BLR), “Severoth” (UA) un “Asinis”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Viens no retiem izņēmumiem, kad “Zobens un Lemess” uzaicina māksliniekus ārpus festivāla muzikālā formāta. Šoreiz kas īpaši interesants no Latvijas pagrīdes mūzikas zelta fonda —  S.A.D. ar gotiskā roka grupas “Skumju akmeņi” 90. gadu programmu (izpildīs 1995. un 1996. g. ikonisko koncertprogrammu, balstītu uz albumiem “Pilns nāves vecums vientulībā” un “Skumju akmeņi”).

Senā ciema aktivitātes sāksies no pulksten 10 ar mīklu konkursu apmeklētājiem. Dienas garumā — dažādas aktivitātes, piemēram, zobenu cīņu turnīrs, spēka spēles, pirmo reizi rīkles dziedāšana, iespēja pamēģināt spēlēt dūdas, veidot rotu replikas, pielaikot agrākiem gadsimtiem raksturīgu apģērbu un rotas vai vērot bronzas liešanas demonstrējumu.

Šogad Senajā ciemā pirmo reizi piedalīsies Somijas klubs “Finnish Vanguard”, kas specializējas vikingu laikmeta (8.–11. gs.) vēstures rekonstrukcijā un cīņas prasmju atdzīvināšanā. Tā vieno pieredzējušus dalībniekus no dažādām Somijas vēstures rekonstrukcijas grupām. Fokuss ir ne tikai uz vēsturiski precīzu tērpu un bruņojuma atveidi, bet arī dinamiska un autentiska cīņas tehnikas demonstrācija, kas balstīta profesionālā vēstures un militārās taktikas izpētē.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Darbosies  vēstures rekonstruktoru klubi no trijām Baltijas valstīm: “Exercitus Rigensis”, “Bandava (specializācija — kurši)”, “Senzeme”, “Upmale” (specializācija – zemgaļi), “Latvijas Arheoklubs” (eksperimentālā arheoloģija), “Kuršu bultas”(specializācija — kurši, lokšaušana), “Leitgiris” (Lietuva, specializācija — baltu cilšu karavīri)), “Mõõgavõitlusselts” (Igaunija, specializācija — zobencīņas). 

Pašā Senajā ciemā būs divi tematiski stāstījumi:  Somijas vēsturnieks, pētnieks Harri Hihnala par kaujām un karadarbību vikingu laikmetā, kas bieži tiek romantizēts vai pārprasts. Pētnieks izgaismos mītus un apskatīs vikingu laikmeta kara realitāti.  Arheologs Dr.hist. Artūrs Tomsons pastāstīs par Lamelāra bruņām — šīs bruņas savā veidā “ceļoja” pa tirdzniecības ceļiem, atspoguļojot tehnoloģiju un kultūras impulsu apmaiņu laikmetā, kad stilam bija nozīme arī kaujas laukā.

Tā kā daļa uz pasākumu ņem līdzi bērnus (ieeja brīva līdz 12 gadiem ieskaitot), piedomāts par jaunās paaudzes iesaisti. Atvases varēs krāsot vairodziņus, izdauzīties un mesties izpētes darbos — pataustīt, izmēģināt, iztaujāt rekonstruktorus un saskarties ar aizraujošu pasauli un “dzīvās vēstures” atskaņām.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sestdien notiks četri tematiskie stāstījumi (sākums pulksten 10:30) ciklā “Par brīvību”.  Kā pirmais ciklu atklās Mg.hist. Dagnis Dedumietis (“Ziemassvētku kauju muzejs”), kurš pastāstīs par strēlniekiem pirms strēlniekiem jeb zemessargiem 1915. gadā, Dr. philol. Gatis Ozoliņš  (“Ziemassvētku kaujas muzejs”; sākums plkst. 11.30) stāstīs par 7. Bauskas latviešu strēlnieku bataljonu, ko sāka veidot pirms 110 gadiem  — 1915. gada novembrī. Plkst. 12.30 sāksies vēsturnieka, arheologa Mg. hist. Normunda Jēruma priekšlasījums “Zemgaļu zeme Upmale un tās attiecības ar pārējo Zemgali 13. gadsimtā”. Savukārt pēcpusdienā pl. 14 būs Bauskas muzeja Vēstures nodaļas vadītāja Mg.hist. Raita Ābelnieka lasījums “Par latviešu un un lietuviešu nacinālo partizānu darbību Bauskas apriņķī pēc Otrā pasaules kara” — nacionālo partizānu vienībām, kurās iekļāvās mežabrāļi no abām okupētajām valstīm.

Sestdienas naktī tiks aizdegta tematiskā ugunsskulptūra “Uguns kuģis”, kuru veido mākslinieks Andris Džiguns. Ugunsskulptūra ir atsauce uz Zemgalei nozīmīgajiem ūdensceļiem kā ērtu ceļošanas veidu.

Svētdien, 8. jūnijā, no pulksten 11 interesenti gaidīti Bauskas pils teritorijā —pagalmā būs koncerti, kuros uzstāsies Juris Kaukulis ar “Rokkoncerts solo”, Dambis (no “Inokentija Mārpla”) ar solo. Varēs sastapt vēstures rekonstruktorus, tajā skaitā no Somijas. Vienā no Bauskas pils iekštelpām pulksten 11 sāksies tematisko lasījumu cikls “Par saknēm” par šādām tēmām — ko ēda Livonijā, kā zemgaļi izmantoja ūdensceļus, kāda bija viduslaiku skaņu pasaule — ar skaņas paraugiem un mūzikas instrumentu darbības principu, kā mūsdienīgi kartē pilskalnus.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Ceturtdien tika uzstādīta skatuve. Foto: www.bauskasdzive.lv

Ieeja festivāla teritorijā un telšu pilsētiņā no piektdienas, 6. jūnija, pulksten 15, koncerti sāksies piektdienas pievakarē. Festivālu atbalsta Bauskas novada dome, Valsts kultūrkapitāla fonds (VKKF); Seno ciemu — VKKF “Zemgales vēsturiskās zemes kultūras programma 2025”.

A U T O S T Ā V V I E T A

Autostāvvietas: ir bezmaksas (publiskās stāvvietas pilsētā) un maksas (festivāla teritorijā).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Cena par vienreizēju iebraukšanu maksas stāvvietā:

🔗Vieglie auto: 20 eiro

🔗Mikroautobusi, kemperi, miniveni vai treileri: 35 eiro (komunikāciju pieslēgums netiek nodrošināts)

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

🔗Motocikli: 10 eiro

⛓ S K A I D R Ā N A U D A

Festivāla rīkotāji aicina nodrošināties ar skaidru naudu. Festivāla teritorijā norēķināties lielākoties varēs tikai skaidrā naudā.

⛓ Ū D E N S

Ūdeni (un tikai) — droši drīkstēs ienest teritorijā. Dzeramo ūdeni varēs iegādāties arī uz vietas. Netālu no telšu pilsētiņas būs ūdens sadzīves vajadzībām.

Telšu pilsētiņas vieta.

⛓ U G U N S

Telšu pilsētiņā, ievērojot drošību, drīkstēs kurināt tūrisma plītiņas, gāzes degļus. Dabas parkā atklātu uguni, arī grilus dedzināt nedrīkst.

⛓ D E P O Z Ī T G L Ā Z E S

Arī šogad festivālā dzērieni būs nopērkami depozītglāzēs. Depozīta maksa — 2 eiro. Pēc pasākuma depozīta glāzi varēs nodot atpakaļ tirdzniecības vietā, kur tā saņemta. Saskrāpētas, deformētas vai kā savādāk bojātas glāzes atpakaļ nevar pieņemt.

⛓A T K R I T U M I & V I D E

Festivāla rīkotāji aicina izmantot atkritumu tvertnes un gādīgi attiekties pret dabas parku. Tāpat būs iespēja šķirot atkritumus (tiks nodrošinātas atbilstoši marķētas tvertnes).

⛓P A Z A U D Ē T Ā S M A N T A S

Atrastas mantas aicina nodot kasēs vai dīdžejam “Tērvetes alus” teltī. Par atrastajām mantām informācija tiks sniegta pasākuma norises laikā, kā arī pēc pasākuma sociālo mediju kontos.

⛓ P E L D E

Lūgums peldēties tikai oficiālajā peldvietā.

⛓S U Ņ I

Festivāls ir atvērts mājdzīvniekiem (suņiem), taču to īpašniekiem par dzīvnieku ir atbildīgi jārūpējas. Iepriekš aicina izvērtēt, vai dzīvniekam pasākuma skaļums un tikšanās ar daudziem jauniem cilvēkiem neradīs lieku stresu. Obligāta prasība aiz sava drauga sakopt!

⛓P A D O M I

Lūdzu, parūpējies par brīvdabai un Latvijas raibajai vasarai piemērotu apģērbu! Festivāls nenodrošina plašas / apsargātas iespējas uzlādēt mobilos telefonus. Iesakām nodrošināties ar rezerves barošanas avotu (Power Bank).

Taču iespēju robežās izlīdzēs centrālais bārs / INFO telts, kad to kapacitāte ļauj (papildu pagarinātāji būs pievienoti).

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (20)

  1. Sie idioti nelauj gulet visai parejai bauskai jau vairakus Gadus.
    Nogrieziet to Basu/dardonu tak pec vismaz 1niem nakti..

    16
    28
  2. Nepārspīlē, ne jau ‘šis festivāls neļauj gulēt. DJ Gunčas disenītes parasti skaļāk dzirdamas, šajā festivālā aparatūra pareizāk noregulēta, lai skaļums būtu tieši pie estrādes, nevis visā pilsētā.

    18
    8
  3. Pilsētniekiem jau jābūt pieradušiem pie visādām smakām un trokšņiem. Vēlies klusumu – dzīvo mežā. Reāli šis festivāls ir unikāls un atšķiras no ierastā bum bum popsa tra la lā. Prieks, ka notiek Bauskā.

    25
    6
  4. Metāliste, Tu joko? Pēc tava nickname spriežot Tu esi šīs mūzikas cienītāja, bet šo pasākumu var dzirdēt nē tikai Bauskā,bet arī ārpus Bauskas,tāpēc ja salīdzina ar DJ Gunchs pasākumiem nav visu nakti jāklausās rīkles rūkoņā. Es protams atbalstu abus pasākumus,jo prieks ka Bauskā vispār vēl ko rīko tāpēc kā jau komentāros bija rakstīts ne pirmo gadu visi šie pasākumi notiek,tāpēc sen jau mums vajadzēja pierast, bet vienmēr jau būs kāds kuram viss slikti.lv

    9
    1
  5. Vai nelielai cilvēku grupai,kas ierodas uz festivālu ir jādod tik liela nauda no Bauskas novada budžeta? Es biju pagājušo gadu tur un redzēju,ka vietējos varēja saskaitīt uz rokas pirkstiem,bet kopumā kaut kādi cilvēki pa retam gulšņāja pa parku!!! Rīt ziniet par ko balsot,kas organizē šo balagānu?

    5
    7
  6. Fesstivālu atbalsta-; Seno ciemu — VKKF “Zemgales vēsturiskās zemes kultūras programma 2025”. Kāds sakars šim festivālam ar Zemgales vēsturi? Laikam vienīgais kopīgais ir piedzerties līdz transam?

    4
    7
  7. Man ļoti patīk metāls, sevišķi no kabeļiem, tikai jākurina ugunskurs, lai dabūtu ārā, tas tā šmucīgi.

    1
    3
  8. šis festivāls jau no tā pirmsākumiem izcēlās ar to, ka frussu pieminēto dārdoņu un basus pilsētā uz austrumiem no Pilskalna parka vakarā un naktī dzirdēt nevarēja. Vismaz līdz tam trokšņu līmenim, kāds dzirdams BKC rīkotajos un arī dažos citos pasākumos, šiem metālistiem vēl tālu, jo,redzams, skaņu operatori viņiem profesionāļi.

    12
    2
  9. Ūdeni , un to , kas izskatās kā ūdens un iepildīts ūdens pudelēs droši varēs ienest teritorijā – priekā .

  10. Bauskas iedzīvotāji, esiet priecīgi, ka šajā Latvijas nomalē, kura neko īpašu nevienam nedod, notiek kaut kādi pasākumi. Jums te dziļi lauki, negatīvi cilvēki, esiet priecīgi un beidziet kasīties.

    10
    3
  11. “Kāds sakars šim festivālam ar Zemgales vēsturi?” Ja izlasītu rakstu, tad atrastu, ka festivāla programmā ir ne tikai mūzika, bet arī vēsturnieku lekcijas (par Zemgales vēsturi) un dažādu vēstures simbolu/notikumu/priekšmetu rekonstrukcijas, priekšnesumi. Metālisti noteikti nav tā publika, kam vienīgais ir truli piedzerties.

    5
    3
  12. Jam. Jauki. Citi domā kantur ierodas cilvēki truli pielietes. Smiekli nāk.. reāli tur viss notiek viduslaiku stilā. Un tie bija skarbi laiki, tāpēc arī skarba mūzika. Liela daļa izpildītāju un mūzikas grupu ir tieši tautas tipa metāla novirzienas grupas. Kā music pašu skyforger. Tur arī dzied par ūsiņi un visu ko citu. Nevis tikai pliko rēc vai brēc ka te komentāros čīkst. Ja, jāpiedalās ka te vispār kaut kas notiek. Citādi jau te īsti nav ko darīt. Kā tikai sēdēt pagalmā starp 3 upēm un kost…

    1
    2
  13. Bauskas pašvaldības policijai. Cikos ir jāizbeidz koncerts,ko nosaka Bauskas novada likums? Vai 02.30 naktī troksnis tas ir Bauskā atļauts? Par ko jums maksājam algu?

    2
    2
  14. Tā arī neesmu ticis skaidrībā,vai Bauskā var skanēt skaaļa mūzika 02.30? Paldies. Vai pašvaldības policijai tas nav jākontrolē vai arī jāķer ātrumpārkāpēji?

  15. vienmēr pie gultas pudelē atstāj kādu šluku, lai 02. 30. nākot pie samaņas, bet neapjēdzot notiekošo, var užaut pa virsu un gulēt tālāk, jo vismaz ši “Lemess un zobens” pasākuma laikā Bauskā var gulēt pie atvērta loga, kas nav iespējams daudzu citu nakts pasākumu laikā Pilskalna teritorijā. Vienīgās pretenzijas varētu būt abu upju krastu apdzīvotājiem iepretim parkam šobrīd.

    2
    1
Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.