
Iecavnieki sociālajos tīklos pauduši neapmierinātību ar janvāra komunālo pakalpojumu rēķinos iekļauto maksu par ūdens patēriņa starpību. «Bauskas Dzīve» skaidroja, kas tam par iemeslu un kā situāciju risināt.
Iecavas daudzdzīvokļu mājas iemītnieks Atis Avots, kuram ir pieredze komunālajā jomā, «Bauskas Dzīvei» atzina, ka pašvaldības uzņēmuma «Bauskas novada komunālā saimniecība» (BNKS) uzskaitē kļūdas ievērotas jau pērn.
«Pagājušā gada novembrī vai decembrī ūdens rēķinā patēriņa starpība jeb zudumi vispār nebija iekļauti,» stāsta iecavnieks, «BNKS pēc tam informēja, ka tā bijusi kļūda.»
Kā skaidro A. Avots, ūdens patēriņa starpību aprēķina, salīdzinot daudzdzīvokļu mājas kopējā ieejas skaitītāja rādījumu ar dzīvokļu skaitītājos reģistrēto patēriņa summu. Nesakritība var rasties dažādu iemeslu dēļ – ja rādījumu fiksēšanas laiks uz kopējā un atsevišķajiem skaitītājiem ir atšķirīgs, ja nav akurāti dzīvokļu skaitītāju lasījumi, reģistrējot datus dienu pirms vai pēc noteiktā datuma u. tml. Jo lielāks dzīvokļu skaits, jo lielāka starpība var izveidoties, un maksu par to sadala starp mājas iemītniekiem.
«Ideāli, ja ūdens skaitītāja rādījumus nolasa līdzīgi kā centralizētajam siltuma skaitītājam – precīzi pusnaktī,» saka A. Avots, piebilstot – rādījumu starpība var rasties arī tāpēc, ka mērinstrumentu precizitāte un jūtīgums atšķiras dažādām skaitītāju klasēm, vai iespējama neliela noplūde no kādas caurules, kas aiziet zudumos. Pēc viņa teiktā, labākais risinājums būtu visu skaitītāju centralizēta nolasīšana, taču tas prasa ieguldījumus, lai nomainītu visus mājas skaitītājus un izveidotu vienotu sistēmu.
BNKS valdes loceklis Uģis Saukums atzīst, ka ideālā variantā komercuzskaites jeb mājas kopējā mēraparāta un dzīvokļu individuālo skaitītāju rādījumu summai būtu jāsakrīt, taču tā ne vienmēr ir.
Viņš skaidro detalizētāk: «Esam izanalizējuši vairāk nekā 20 māju, kuras ir mūsu apsaimniekošanā, datus no 2022. gada par ūdens skaitītāju nesakritībām. Pirmais, ko var teikt – decembrī un janvārī ir vislielākās nesakritības starp komercskaitītāja rādījumiem un to, ko iesniedz iedzīvotāji. Decembra un janvāra nesakritības, salīdzinājumā ar vasaras mēnešos konstatētajām, ir par 12–8% lielākas. Tālāk analizējām, kas varētu būt cēlonis. Pirmais, ko pieļāvām – skaitītāju verifikācija. Taču jūtamas un ticamas korelācijas starp to, ka mājā ir neverificētie skaitītāji un lieli zudumi, nav. Vislielākā nesakritība, ko konstatējām, ir saistīta ar to, kādā veidā nododam skaitītāju rādījumus. Tas, cik daudz mājā ir skaitītāju, kuru rādītāji pēdējos trīs mēnešos nav iesniegti un līdz ar to ir ņemts vidējais patēriņš, stingri korelē ar to, kādi mājā ir ūdens zudumi. Jo lielāks skaits iedzīvotāju, kuri ilgstoši nenodod rādījumus, un mums jāliek vidējais patēriņš, jo lielāka ir atšķirība kopējā iedzīvotāju sniegtajā rādījumā un tajā, ko uzrāda komercuzskaite. Šī likumsakarība redzama visās mājās, kur ir pārrēķins.»
Kā atklāja BNKS valdes loceklis, ir pat tāda māja, kur 49% iedzīvotāju savu skaitītāju rādījumus neiesniedz.
Līdzīgi mājai var veidoties ūdens pārtēriņš, kad komercuzskaite uzrāda mazāku patēriņu nekā iedzīvotāju iesniegtie rādījumi, informē U. Saukums. Viņš atzīst, ka tam «labas zāles ilgtermiņā būtu skaitītāju nolasīšana no attāluma, tad to var izdarīt precīzi un vienā laikā».
BNKS jau sākta komercuzskaites nomaiņa ar viedajiem skaitītājiem, informē komunālā uzņēmuma pārstāvis. «Noteikti aicināsim arī iedzīvotājus to darīt savos dzīvokļos, īpaši mājās, kur ir ilgstoša ūdens zudumu problēma. Viedie skaitītāji ļautu arī minimizēt ūdens noplūdes un zādzības,» pauž U. Saukums.
U. Saukums apstiprināja, ka mājas nedisciplinēto iedzīvotāju rīcība, nenododot rādījumus, var atsaukties uz pārējiem. Ministru kabineta (MK) noteikumi paredz, kā mājai nosaka pārrēķinu par zudumiem, proti, to aprēķina skaitītājiem, kas nav verificēti, bet, ja tādu nav, tad visiem iedzīvotājiem proporcionāli patēriņam. Tiem, kas regulāri neiesniedz rādījumus, rēķinā parādās atgādinājums to izdarīt, turklāt pareizā datumā, nevis vēlāk vai ātrāk. «Tā ir disciplīna – jo tā ir precīzāka, jo precīzāk uzskaite sakrīt,» piebilst U. Saukums.
BNKS pārstāvis norādīja, ka ne vienmēr arī tie, kas iesniedz ziņas par patēriņu, dara to korekti. «Tikpat labi cilvēks pēc ieraduma var iesniegt, ka patērējis divus kubikmetrus ūdens, bet patiesībā tas daudzums ir 2,5 kubikmetri. Precīzi identificēt, kuri dzīvokļi patiesi rada mājai zudumus, nevar,» atzīst BNKS pārstāvis.
MK noteikumi gan arī paredz, kā apsaimniekotājam jārīkojas, ja zudumi ir ilgstoši – ne mazāk kā trīs mēnešus līdz 20%. Mājas apsaimniekotājam ir jāpārbauda visi skaitītāji.
«Ir bijusi tāda māja, kur pārbaudīti skaitītāju rādījumi, salīdzinot ar to, ko iedzīvotāji ir iesnieguši, lai meklētu iemeslu ilgstošiem ūdens zudumiem. Šādi konstatēta gan negodprātīga iedzīvotāju rīcība, gan nelielas ūdens noplūdes mājas pagrabā,» atklāja U. Saukums.
Viss jau ir pareizi. Viedie skaitītāji dos precīzākus datus. Tos var monitorēt ikdienā. Iedzīvotājiem atkrīt problēma sekot līdzi un nodot skaitījumus, nav jādomā par savlaicīgu sk. nomaiņu. Pat to cena ilgtermiņā (uzstādīšana un verifikācijas periods) nebūs daudz dārgāka kā tagadējie. Tikai pieredze rāda, ka ūdens zaudumi ir tāpat, ja ēkas ūdensvada sistēmas ir lāpītas un pārlāpītas. Virsrakstā kļūda – nevis samazinās, bet ļaus fiksēt svalaicīgi. Tikai atkal ir piebilde, ka jābūt sakārtotam ūdensvadam un kādam tas monitorings ir jāveic un jāreaģē uz iespējamamiem incidentiem. Par BNKS man īstas pārliecības nav, nu vismaz par laiku, kad to vadīja izcils demagogs. Kuram galvenais bija apgūt ēku uzkrājujumu nokrāsojot sienas un uzliekot jaunas un dārgas pastkastītes. Kurš gan vēl tās izmanto? Ja viss notiek viedi!
Bet tev būs jāmaksā tam pašam BNKS par to , ka viņš tos tavus skaitītājus nolasa . Un vēl – nupat kā rudenī uzlikti svaigi skaitītāji no veikala katrs par 40 eiriķi uz 4 gadiem , un tagad raut tos nost un likt daudz dārgākos viedos, tad kur jēga tagad to darīt, lai paiet tie četri gadi un tad jau redzēs… Tas tā, ja padomā nedaudz ar galvu , jo 4 gadi ir 4 gadi un izmest naudu par to, ko tikko kā sāk lietot , nu kaut kā neekonomiski….
Kļūdainiem, nepareiziem rēķiniem nekavējoties pilnu detalizētu auditu, piedzīt nodarītos zaudējumus no darba algas.
Kā reiz februārī bija laiks nomainīt skaitītājus,interesējos BNKS par viedajiem skaitītājiem,bet man atbild ka daudzdzīvokļumājām neuzstāda šādus sksitītājus.Un jā, skaititāju maiņa ir šausmīgi uzcenota.. 50 € par katru!!! Prasu ko tik dārgi,šie- nu 20 € skaititājs un 30€ par maiņu…., nu pizģets vienkārši,kā darbs var maksāt sārgāk par preci?…nu tādi mums noteikumi!
Kā darbs var maksāt vairāk par preci? Kad tu aizej pie friziera tu pērc pakalpojumu nevis preci, tātad pilnā mērā samaksā par darbu. Kapēc tev liekas, ka kādam tev tas skaitītajs būtu jāliek par velti? Piz… ets pilna Bauska ar kaut kādiem pokemoniem, kam liekas, ka atalgojumu par darbu ir pelnijuši tikai paši, bet parejiem par velti būtu jāstrādā, lai Lēdas subjekts būtu laimīgs.
Kā darbs var maksāt vairāk par preci? Kad tu aizej pie friziera tu pērc pakalpojumu nevis preci, tātad pilnā mērā samaksā par darbu. Kapēc tev liekas, ka kādam tev tas skaitītajs būtu jāliek par velti? Piz… ets pilna Bauska ar kaut kādiem pokemoniem, kam liekas, ka atalgojumu par darbu ir pelnijuši tikai paši, bet parejiem par velti būtu jāstrādā, lai Lēdas subjekts būtu laimīgs.
..ka ideālā variantā komercuzskaites jeb mājas kopējā mēraparāta un dzīvokļu individuālo skaitītāju rādījumu summai būtu jāsakrīt, taču tā ne vienmēr ir.
Iedzīvotāju diemžēl uzķeras uz šo manipulāciju, lai BNKS varētu kāst naudu par bezjēdzīgu skaitītāju maiņu. Kopējais skaitītājs vienmēr rādīs vairāk par 10-15%, jo tāda ir ekspluatācijas īpatnības, par kurām noklusē, bet kā piemēru min bezjēdzīgu statisko ūdens plūsmas kontroles maksimālo kļūdu. Taču ikdienā ūdens patēriņš ar statisku plūsmu neeksistē.
Raksts parāda, ja reālu zudumu patiesībā nav. Par to liecina teksti par dzīvokļu skaititāju un galvenā skaitītāja nolasīšanu dažādos laikos un murgi par nolasīšanu pusnaktī. BNKS nespēj atrisināt apmēram piektās klases matemātikas uzdevumu. Patiesībā negrib atrisināt, jo “ūdens zudumu ” lozungs ļauj gūt krāpnieciskus ienākumus. Likums nosaka, ka konstatējot zudumus ēkas apsaimniekotājam divu mēnešu laikā ir jāatrod reālu zudumu iemesls un tas jānovērš. Prakse rādot, ka zudumu iemesls visbiežāk esot ēkas ievada ūdens skaitītājs, kas ir BNKS īpašums un atbildība. Starp citu, ūdens filtrs pirms galvenā skaitītāja ir? Kāds šo filtru tīra vai maina?
Naudas izteiksmē ūdens piegādātajam ir ļoti miknimāla starpība vai tas izsūknē un pieg;ādā 10 kubus vai 20 kubus ūdens.
Tās gaudas par ūdens zudumiem ir acu aizmālēšanai.
Ne jau vienmēr patērētais atbilst noziņotajam . Un , kad tev pašam ir tiesības mainīt un plombēt skaitītāju un parādīt tikai skaitītāja fotogrāfiju, un reāli dzīvē to neviens neredzēs. tad uzradīsies dzīvē daudz izgudrotāju un čaklo pirkstiņu…….
Patēriņš pie statiskas plūsmas tiešām nav iespējams, tas tiesa! 😀
Kāpēc bitinam ir noteikta tik nesamērīgi liela darba alga 4500 eiro mēnesī???
Par veiklajiem pirkstiem. Likums nosaka, ka šo problēmu apsaimniekotājam ir konkrēti jāatrod un konkrēti jālikvidē divu mēnešu laikā. Nevar būt no gaisa pagrābti ” zudumi” kā sods vai krāpšana visiem vai daļai mājas iedzīvotāju. Turklāt mājas iedzīvotāji nemaz nezina ko un kad nolasa mājas apsaimniekotājs. Viņš var ” nolasīt” ko grib, kā grib, cik vajag.
Kuri neatšķir ūdens patēriņu no ūdens plūsmas. Par vārdu statisks dzirdējuši ir bet saprast nav izdevies.
Dzīvoju daudzīvokļu mājā 3.stāvā.Vidus mājā.Manā rēķinā ir aukstais un karstais ūdens.Karsto ūdeni Es ļoti reti varu,,sasniegt,, iegūt. Ilgi ir jātecina ,,karstais,,ūdens ,lai varētu nomazgāt traukus…Manā mājā bieži ierodas meistari un veic dažādus remontdarbus citos dzīvokļos…Kāpēc man ir jāmocās,lai iegūtu normālu karsto ūdeni??!Mājas vecākā nedzīvo šajā mājā.Viņai vienalga!0Lieciet tādus karstā ūdens skaitītājus,kas uzrāda faktiski ūdens temperatūru un cik cilvēks ir patērējis ūdens kubus.Arī ,,apakšīrnieki ,,daudzīvokļu mājās dzīvo uz iedzīvotāju rēķina.Pierakstīts faktiski 1.cilvēks,bet reāli dzīvo 3.cilvēki.
Runa ir par ūdens skaitītājiem ,ko nopērkt dzīvokļa īpašnieks.Oficāli veikalā jaunus.Meistars pēc 4.gadiem noņem tos un uzliek vecus senus serificētus ūdens skaitītājus,bet,, vecos ,, pirktos piesavinās sev…!Saka,ka veci nederīgi …Kāpēc nevar mazpilsētā strādāt darbnīca,meistars ,kas varētu serificēt ūdens skaitītājus??Atbilde ir šāda…Meistaram sakrājās vairāki vecie nobružātie ūdens skaitītāji un Viņš aizved uz Rīgu vai Jelgavu un serificē tos.Jauki ,un atkal var strādāt ,un pelnīt naudu…
Bļin, nu tiešām pokemonu bars salasījušies, viens par otru gudrāki.
Pokemon, pokemon tie jānoķeeeer. Visus šitos komentāru pokemonus vajadzētu noķert un publiskot, lai tauta redz šos aktīvos baterfijus, pidžejus, džiglijpufus u.c.
Valsts kontroles auditu, vienlaikus publicēt katru mēnesi izmaksātās darba algas visiem materiāli atbildīgajiem bulciniem, ekleriem, bitkiniem, everitkām.
Reiz dzīvoja viedais skaitītājs…
Normāli nagi, laikam, lai skrūves var ieskrūvēt.
Ja tev ir ūdens skaitītājs, tad pilnīgi vienalga. cik cilvēki tur dzīvo- tu viens vai vesels čigānu tabors, tas pirmkārt.
Otrkārt, tavu noņemto skaitītāju meistars tev atdod, lai tu liec kur gribi,jo tas ir tavs personīgais, mainot tev uzliek pilnīgi jaunu skaitītāju pa nullēm- tas arī tagad ir tavs, tu par tā vērtību samaksā ( ja nepērc pats ) un samaksā par uzlikšanu un plombi, un lieto 4 gadus, un tad atkal sāc visu no jauna – veco skaitītāju liec kaut vai pagultē un atkal pēŗc jaunu. TĀ TAGAD NOTIEK – tas no pieredzes.
Uzliek magnēt un miers
Iedzīvotāji ir jāmāca regulāri, laikā nolasīt un iesniegt ūdens patēriņa datus.Galvaspilsētā ūdens patēriņa datu nesniedzējiem tiek pieskaitīts visas mājas ūdens starpība. Nenolasīji skaitītājus! Pats vainīgs.Un nebūs pokemoni vainīgi!
Par karsto ūdeni taisnība. Pusi no patērētā “karstā” ūdens notecinām kanalizācijā līdz sāk plūst karsts ūdens, kas ir derīgs trauku mazgāšanai.
Arī nolasot visiem vienā dienā un stundā skaotītājus mēs nezināsim kad un ko ir nolasījis BNKS ” apsaimniekotājs” mājas galvenajā skaitītājā. Tāpēc BNKS ir pat ļoti izdevīgi, ka iedzīvotāji savus skaitītājus nolasa izstieptā laika periodā. Periodiski visām mājām var pierakstīt ” ūdens zudumus” un gūt nelikumīgus ienākumus.
Nebūs zudumu, nāksies celt tarifus.
” Zudumus” samazināt ir muļķīgi. Samazināsies ieņēmumi par ” zudumu” kanalizāciju.
Izvelkat taisno trubu līdz dzīvoklim un nebūs zudumi vai starpības.
Es ar 6 frekvenču kanālu PRETDRONU LIELGABALU paralizēju ūdens skaitītāja darbību.
Bitins nav jelgavnieks. Nauda paliek novadā.
KNAB ir aizturējis Ādažu pašvaldības kapitālsabiedrības SIA “Ādažu ūdens” valdes locekli un kapitālsabiedrības tehnisko direktoru par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu mantkārīgā nolūkā. KNAB norisinās pirms tiesas izmeklēšana un pierādījumu nostiprināšana, piecām personām ir ierosināts kriminālprocess, KNAB noteicis piecām personām tiesības uz aizstāvību kriminālprocesā. Kapitālsabiedrība SIA “Ādažu ūdens” strādāja ar zaudējumiem.
Komunālās siles ir tik vilinošas… Andris, būdams shēmošanas tēvs Latvijā, to uzreiz saprata un uzbūvēja komunālo impēriju.
Ūdens zudumi ir no dzīvokļiem kuros ir izveidoti slepeni krāni ar kuriem apiet skaitītajus, ūdens zudumu var novērst tikai mainot visu santehniku visai mājai un ,ja to veic neatkarīgs santehniķis,nevis “draugs ” santehniķis savelkot trubas kā klients vēlās…