Lai valsts varētu nodrošināt augstu pakalpojuma kvalitāti, kurā ietilpst arī sabiedriskā transporta biļešu sistēma, arī turpmāk, Sabiedriskā transporta padome (STP) šodien, 14. decembrī, kārtējā sēdē apstiprināja jaunu reģionālā sabiedriskā transporta (autobusi un vilcieni) biļešu un tarifu sistēmu, kas ir solis virzienā – viens tarifs, viena biļete, viens maršrutu tīkls, informē Sanita Heinsberga, Valsts SIA „Autotransporta direkcija” sabiedrisko attiecību speciāliste.
Latvijā no 2024.gada 1. aprīļa līdz 2025. gada vidum pakāpeniski ieviesīs jaunu reģionālā sabiedriskā transporta biļešu un tarifu sistēmu, kas tostarp daudzos gadījumos paredz maksas pieaugumu par braucienu.
Sabiedriskā transporta pakalpojuma kvalitātes prasības Latvijā pēdējos gados ir pieaugušas, vēsta S. Heinsberga, precizējot – laika posmā no 2021. gada 7 Latvijas reģionālo autobusu maršrutu tīklos autobusu vidējais vecums nepārsniedz 5 gadus, uzlabots komforta līmenis – ventilācijas un apkures iekārtas, lai salonā gaisa temperatūra būtu robežās no +160C līdz +240C atbilstoši sezonai, 67% autobusu pielāgoti personu ar kustību traucējumiem pārvadāšanai, elektroniska maršruta zīme, informācija par pieturām paziņota audio un vizuālā formātā, 36% autobusu aprīkoti ar velo turētājiem, visas sēdvietas aprīkotas ar drošības jostām, lielāks attālums starp sēdvietām, bezmaksas wi-fi un bezskaidras naudas norēķini. Turklāt šī gada decembrī pasažierus sāk apkalpot jaunie elektrovilcieni, savukārt 2024. un 2025. gadā atbilstoši jaunām kvalitātes prasībām pasažierus sāks apkalpot vēl 7 Latvijas reģionālo autobusu maršrutu tīklos Latvijā.
Lai valsts varētu nodrošināt augstu pakalpojuma kvalitāti, kurā ietilpst arī sabiedriskā transporta biļešu sistēma, arī turpmāk, Sabiedriskā transporta padome (STP) šodien kārtējā sēdē apstiprināja jaunu reģionālā sabiedriskā transporta (autobusi un vilcieni) biļešu un tarifu sistēmu, kas ir solis virzienā – viens tarifs, viena biļete, viens maršrutu tīkls. Tāpat STP ceturtdien apstiprināja, ka jaunā tarifu sistēma spēkā stāsies pakāpeniski no 2024. gada 1. aprīļa līdz pat 2025. gada vidum, jo tās ieviešanai ir nepieciešama visu informatīvo sistēmu savstarpēja salāgošana un vienotās biļešu noliktavas integrēšana kopējā transporta biļešu sistēmā, kas ir darbietilpīgs process, skaidro S. Heinsberga.
Jaunās tarifu un biļešu sistēmas veidošanas principi
- Tarifa izlīdzināšana autobusu pārvadājumos. Tiek ieviests vienots tarifs, lai izlīdzinātu esošās tarifu atšķirības starp dažādiem reģioniem un dažādas nozīmes maršrutiem, kur biļetes cena par vienu un to pašu veikto attālumu ir dažāda.
- 30 dienu biļete regulārajiem pasažieriem. Līdz šim mēnešbiļetes vilcienos tika izmantotas 10% braucienu, bet reģionālajos autobusos – 4%. Ja esošā mēnešbiļete vilcienā pasažierim atmaksājās pēc 33 braucieniem un autobusā pēc 41 brauciena, pēc jaunās tarifu sistēmas ieguvums pasažierim vilcienos un autobusos būs jau no 21. brauciena. Ar šo tiks atalgoti sabiedriskajam transportam lojālie klienti, kuri sabiedrisko transportu lieto bieži.
- Biļete „Vilciens+”. Lai stiprinātu sabiedriskā transporta sistēmā vilcienu kā mugurkaulu un veicinātu pārsēšanos uz sabiedrisko transportu, no 2024. gada vidus tiks ieviestajauna biļete Vilciens+, ar kuru varēs braukt īsos braucienos ar autobusu uz vai no vilciena pieturas punkta bez papildus maksas.
- Zonas princips. Turpmāk ar to pašu biļeti, kas iegādāta izmantošanai vilcienā A zonā, varēs braukt ar jebkuru vilcienu tās pašas zonas ietvaros. Savukārt ar biļeti, kas iegādāta jebkurā citā zonā (B, C, D, E) vai ārpus tās (dīzeļvilcieni), varēs braukt līdz jebkurai pieturai A zonas ietvaros pēc pasažiera izvēles.
- Transportlīdzeklī dārgāk. Lai atvieglotu autobusu vadītāju darbu un paaugstinātu drošību, pie autobusu vadītāja iegādātās biļetes turpmāk pasažieriem būs jāiegādājas par paaugstinātu maksu. Arī pie vilciena konduktora iegādātās biļetes būs par paaugstinātu maksu (piemaksa, iegādājoties biļeti pie vilciena konduktora, būs 1.00 eiro).
- E-vidē – lētāk. Elektroniski iegādātās biļetes mobilajās aplikācijās un internetā pasažieriem kļūs lētākas. Mērķis ir mainīt pasažieru paradumus un veicināt biļetes iegādāties pie vadītāja vai kasēs.
- Vienkāršots biļešu klāsts. Jaunajā tarifu sistēmā biļešu klāsts ir kļuvis vienkāršāks un pārskatāmāks. Pasažieri varēs izvēlēties sev piemērotāku biļešu veidu no 8 biļešu veidiem vilcienos un 7 reģionālajos autobusos.
- Salāgots vilcienu un autobusu biļešu klāsts. Līdz šim biļešu klāsts vilcienos un autobusos bija atšķirīgs. Virzoties un vienoto biļešu sistēmu, jaunajā tarifu sistēmā vilcienu un reģionālo autobusu biļešu klāsts ir salāgots. Piemēram, reižu skaita biļete turpmāk būs pieejama gan vilcienos, gan autobusos.
- Brauciena minimālā maksa. Jaunajā tarifu sistēmā tiek saglabāts minimālās maksas princips, taču, lai šo tarifu salāgotu ar valstspilsētu sabiedriskā transporta sistēmām, tiek noteikta minimālā braukšanas maksa: Rīgā – 1,50 eiro, citās valsts pilsētās – 1,00 eiro un ārpus valsts pilsētām – 0,70 eiro.
- Nekonkurēt ar pilsētas tarifiem. Virzoties uz integrētu sabiedriskā transporta tīklu, braukšanas maksa reģionālajā sabiedriskajā transportā tiks salāgota ar braukšanas maksu valstspilsētās.
Jaunās tarifu sistēmas izstrādes pamatojums
Darbs pie jaunas reģionālās sabiedriskā transporta tarifu sistēmas sākās šī gada sākumā, un to noteica Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē pieņemtais lēmums, ar kuru Satiksmes ministrijai tika dots uzdevums sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumu par veicamajiem pasākumiem kompensācijas apjoma samazināšanai, lai risinātu jautājumu par papildu nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu segšanai.
Kā skaidro „Autotransporta direkcijas” pārstāve, minēto uzdevumu var izpildīt gan optimizējot reģionālā sabiedriskā transporta maršruta tīklu, kas arī tika darīts un kopējais maršruta tīkls kopš 2019. gada ir samazināts par 10% jeb 7,91 miljoniem kilometru, gan pārskatot esošo tarifa sistēmu un izstrādājot jaunu.
Tarifu veidošanas vēsture
Esošā reģionālā sabiedriskā transporta tarifu sistēma Latvijā ir spēkā kopš 2020. gada, taču arī pirms tam tā praktiski nav tikusi reformēta. Ieskatam – 2012. gadā tika standartizēta starppilsētu autobusu tarifu veidošana – iekāpšanas maksa atkarībā no pilsētas un maksa par kilometru. 2015. – 2016. gadā tika uzsākts vietējās nozīmes autobusu tarifu vienādošanas process (līdz 2014. gadam vietējās nozīmes pārvadājumi bija rajona padomju/ plānošanas reģionu pārziņā). 2016. gada 1. aprīlī Latvijā ieviests zonu tarifs dzelzceļa pārvadājumos elektrificētajā zonā, savukārt neelektrificētajā zonā saglabāts tarifs par kilometru.
Pēdējās izmaiņas tarifu izmaiņās reģionālajos sabiedriskā transporta maršrutos datējamas ar 2020. gada 15. janvāri, kad visos reģionālās nozīmes pārvadājumos palielināta braukšanas cena neatkarīgi no attāluma par 0,10 EUR. Vilcienu pārvadājumos biļetes cenai virs 1,90 EUR palielinājums tika noteikts par 0,20 EUR vairāk.
Informācijai – vidējā maksa, ko veic pasažieris reģionālās nozīmes pārvadājumos no 2015. gada līdz 2023. gadam:
Tarifa maksas izmaiņas
Tarifa maksas izmaiņas mazos vai vidējos attālumos autobusos jaunajā tarifu sistēmā ir relatīvi nelielas un orientētas uz to, lai neradīto spiedienu uz pasažieriem, kuri bieži izmanto sabiedrisko transportu, taču izmaiņu rezultātā ir arī atsevišķi gadījumi, kad pieaugums būs lielāks. Vilcienos tiks atceltas starpzonas, savukārt autobusos tiks ieviests zonu princips. Ilustrācijai:
- Ja brauciens Rīga – Salaspils ar vilcienu līdz šim maksā 1.10 eiro, tad pēc jaunā tarifa cena būs 2.00 eiro. Savukārt ar autobusu līdz šim 1.45 eiro, bet pēc jaunā tarifa 2.00 eiro. Ja pasažieris izmanto 30 dienu biļeti, pieņemot, ka no 20 – 22 mēneša darba dienām pasažieris vilcienu izmantos 14 darba dienas, viens brauciens izmaksās 1.43 eiro;
- Maršrutā Rīga – Sigulda ar vilcienu biļetes cena šobrīd 2.10 eiro, pēc jaunā tarifa 2.50 eiro. Savukārt ar autobusu līdz šim 2.50 eiro un arī turpmāk cena nemainīga;
- Ar vilcienu Rīga – Liepāja šobrīd biļetes cena 7.40 eiro, turpmāk 8.90 eiro. Savukārt ar autobusu šobrīd 8.65 eiro, turpmāk 10.40 eiro;
- Ar vilcienu Imanta – Centrālā stacija Rīga biļetes cena ir 0.90 eiro, bet ar vilcienu Imanta – Sarkandaugava patlaban biļetes cena ir 1.80 eiro, turpmāk – 1.50 eiro abos gadījumos;
- Rīga – Talsi ar autobusu šobrīd 4.80 eiro turpmāk 5.60 eiro;
- Rīga – Bauska ar autobusu šobrīd 3.15 eiro turpmāk 3.60 eiro;
- Daugavpils AO – Krāslavas AO ar autobusu šobrīd 2.45 eiro turpmāk 2.60 eiro;
- Balvu AO – Alūksnes AO ar autobusu šobrīd 2.45eiro turpmāk 2.70 eiro.
Nu briesmas! Ko lauku ļaudīm darīt?! Ja neko nevajadzētu varētu tupēt mājās, bet vajag tak, pie daktera vai citur…
nu protams! kaa ta neaugs,., veselu mūžību tak nav celtas.
Kad samazinās???
Ko tik neizdomās, lai nabagmājas “veiksmes stāsts” no pastalniekiem varētu iekasēt vairāk naudas.
Laimīgs tas, kurš strādā attālināti.
Pilnīgs sviests! – “Lai atvieglotu autobusa vadītāju darbu, biļetes būs par 1.00 eiro dārgākas”. Kā tas atvieglos? Ātrāk norēķinu portāls strādās? Tā jau no rīta bieži nestrādā, jāskrien uz bankomātu. Ko darīs ļaudis, kuri iekāpj pieturās? Visi būs nopirkuši e-vidē? Ko darīs tie, kuri tā jau izbēruši no maciņa pēdējās monētas? Un muļķu zemē vis būs kārtībā!!! Vareni!
Lauciniekiem nevajag braukt uz Rīgu, jāstrādā savā kolhozā.
Jāiet pie pašvaldības, viņiem “leiputrija”- trešdaļu miljona prēmijās iztērējuši.
atliek vien priecāties, ka divas reizes pēc kārtas esam Saeimā ievēlējuši tādu biznesa projektu kā “Jaunā vienotība” ar saviem ātri vien orientāciju mainījušiem satelītiem- ZZS un “Progresīvajiem” . Vai tad viņiem, tur ministrijās un Saeimā pēc Stambulas konvencijas pieņemšanas un algu pielikuma, vēl prātā kāds tur lauku un mazpilsētu iedzīvotājs? Par mums atcerēsies vien īsi pirms nākamajām vēlēšanām, pametīs kādu pusapgrauztu kaulu no sava dzīru galda un atkal mūsu laucinieki masveidā nobalsos par labo Kariņu un patreizējās koalīcijas politkopām
Bùsj jatèlo ka esam ukraiñi,un brauksìm pa velti!🛺
ja jau sabiedrisko transportu mūsu vadoņi mēdza dēvēt par iedzīvotāju pārvietošanās veidu “mugurkaulu”, tad tas, ja ne pārlauzts, tad smagi traumēts, jo galvenajai mērķauditorijai- tiem, kam nav sava auto, pensionāriem, invalīdiem, tas vairs , iespējams, nav ne “pa kabatai”, ne arī piemērots indivīda nokļūšanai no punkta A līdz punktam B un atpakaļ. Lielā mērā tas sadārdzinājies arī ES regulu iespaidā, pavēlēm sekot “zaļajam kursam” ar tajā iekļauto ļoti dārgo tehnoloģiju izmantošanu šajos autobusos. Līdz ar to pārvadātāju firmām “jauno” autobusu cena ir jāiekļauj biļetes cenā, kā arī jāveic maksājums to rietumvalstu ekonomikā, kuras šos “ekoloģiskos”, pat miljonus vērtos transporta līdzekļus ražo un mūsu vietējā vara tam visam aplaudē.