Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Nesakārtoto īpašuma tiesību dēļ atbalstu apkurei nākas atteikt

No novembra iedzīvotāji var iesniegt pieteikumus kompensācijas saņemšanai par mājoklī patērēto elektroenerģiju, ja tā izmantota apkures nodrošināšanai. Līdz šim Bauskas novadā saņemti astoņi šādi pieteikumi, visi iesniegti elektroniski vietnē www.epakalpojumi.lv, informēja pašvaldībā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Atbalsts paredzēts tām mājsaimniecībām, kas elektroenerģiju izmanto mājokļu apkurē un kuru patēriņš mēnesī pārsniedz 500 kWh un elektroenerģijas iegādes cena (bez PVN) pārsniedz 0,160 EUR/kWh. Atbalstu piemēro tam patēriņam, kas pārsniedz 500 kWh, bet nepārsniedzot 2000 kWh. Kompensēti tiek 50 procenti no elektroenerģijas cenas, kas pārsniedz 0,160 EUR/kWh, bet kompensācijas apmērs nepārsniedz 0,100 EUR/kWh. Jāņem vērā, ka iesniegumam obligāti pievienojami dokumenti – rēķins par elektroenerģiju konkrētajam mājoklim.

Būtiskākā kļūda, ko pieļauj Latvijas iedzīvotāji, elektroniski aizpildot pieteikumu vietnē «epakalpojumi. lv», – tiek norādīta kopējā rēķina summa, taču valsts atbalsts tiek sniegts tikai elektroenerģijas izmaksām, tāpēc pieteikumā jānorāda tikai patērētās elektroenerģijas izmaksas, turklāt bez PVN.

Tāpat būtiski, ka gadījumos, kad elektroenerģijas līgumā ir norādīti vairāki elektroenerģijas pieslēgumi jeb vairākas adreses, katra no tām jānorāda savā pieteikumā. Līdzīgi arī, ja rēķinā ir izdalīti vairāki tarifi, piemēram, dienas tarifs un nakts tarifs, tad pieteikumā katra tarifa apmērs jānorāda savā rindā, minot vienu un to pašu rēķina numuru, datumu, pielikumu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vietnē «epakalpojumi.lv» ir pieejama detalizēta videopamācība, kā korekti aizpildīt pieteikumus par izmantoto elektroenerģiju mājoklī.

Pašvaldībā atgādina, ka līdz pat nākamā gada 30. aprīlim pieņems pieteikumus valsts atbalstam šai apkures sezonai.

Zemesgabalam bez ēkas apkures pabalsts nepienākas

Svarīgi, ka vien līdz 30. novembrim iedzīvotāji var iesniegt pieteikumus, ja malku gādā paši vai nav saglabāts (vai tirgotājs to nav iedevis) malkas, brikešu, granulu iegādi apliecinošs dokuments. Tad var pretendēt uz 60 eiro atbalstu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Līdz 16. novembrim Bauskas novadā kopumā saņemti 6164 pieteikumi. No tiem – 2810 – iesniegti elektroniski, savukārt klātienē saņemti 3354 pieteikumi. Absolūtais vairākums no iesniegtajiem ir malkai bez maksājuma dokumenta (5923 pieteikumi). Pavisam maz ir tādu, kas vēlas saņemt valsts atbalstu par granulām un briketēm.

Piešķirot atbalstu, pašvaldība to 30 darbdienu laikā pārskaitīs uz iesniedzēja norādīto kontu. Līdz šim jau Bauskas novadā izmaksāts atbalsts 5406 mājsaimniecībām 338 641,27 eiro apmērā.

Taču ir arī gadījumi, kad pašvaldībai atbalstu nākas atteikt. Bauskas novada domē paskaidroja, ka atteikums līdz šim bijis 98 gadījumos. Pašlaik atteikums ir bijis tādos gadījumos, piemēram, kad pieprasīts pabalsts par īpašumu, kas ir faktiski zemesgabals bez ēkas. Ļaudis ir mēģinājuši iesniegt pieteikumus arī par īpašumiem, kuriem lietošanas mērķis nav noteikts kā dzīvojamā māja, bet gan dārza māja, un tādam pieteikumam ir jāatsaka. Lai tāds īpašums varētu kompensāciju saņemt, ir jāmaina ēkas lietošanas mērķis.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Laukos ar elektrību maz sildās

Klientu plūsma pašlaik ir samazinājusies, laikrakstam apliecināja Rundāles apvienības valsts un pašvaldību vienotā klientu apkalpošanas centra speciāliste Inese Skujiņa. «Pa vienam diviem, kā kuru dienu, ir arī dienas, kad neviens neatnāk, nav vairs tik daudz kā pašā sākumā, kad sākās pieteikumu iesniegšana. Nav arī neviena iesnieguma atbalsta saņemšanai, ja mājokļa apkurei izmanto elektroenerģiju, visticamāk, tas tāpēc, ka retais šādu apkuri laukos izvēlas,» situāciju raksturo I. Skujiņa.

Viņa atklāja, ka centralizētā apkure Rundālē ir tikai ciemā, bet pārsvarā iedzīvotājiem ir individuālā apkure. «Visvairāk kurina ar malku, un pieteikumu šim apkures veidam ir visvairāk. Daudz cilvēku nāk un interesējas arī par atbalstu kūdras brikešu iegādei, kā arī akmeņoglēm, taču tām atbalsts nav paredzēts. Ļaudis neapmierināti, ka nav vienlīdzīga attieksme pret visiem,» stāsta I. Skujiņa.

Viņa uzsver, ka nelielas teritorijas priekšrocība ir, ka lielākoties visi cilvēki zināmi un ļaunprātīga rīcība nav tikusi novērota. Te ar pabalstu pieprasīšanu nekrāpjas, atzīst I. Skujiņa.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Rundālieši akcentē, ka pabalsta apmērs nieks vien ir, bet vismaz kaut kas kā nekas. Pārsvarā cilvēki kurināmo iegādājušies jau laikus – pavasarī vai vasarā. Ja pērk bez pirkumu apliecinoša dokumenta, tad cena ir lētāka, tā ir bijis gan ar malku, gan kokskaidu briketēm. Kad pavasarī pirka kurināmo, par šādu atbalstu nav bijusi ne mazākā nojausma.

Pašlaik skaidras naudas izmaksas nav, bet šāda iespēja tiks paredzēta. I. Skujiņa paskaidro, ka ir gadījumi, kad pensionāram nav pašam konta, pensiju piegādā dzīvesvietā, nav arī neviena radinieka, kas varētu uz sevi rakstīt atlīdzību.

Klientu plūsma samazinās

Cilvēku plūsma sarukusi arī Bauskas valsts un pašvaldību vienotajā klientu apkalpošanas centrā (VPVKAC), apliecina VPVKAC vadītāja Dina Bērziņa.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Rindas šeit nav veidojušās, VPVKAC darbinieces apmierinātas, ka nebija jāķeras pie plāna B, kas paredzēja klientu pieņemšanu pēc pieraksta.

«Cilvēkiem liekas, ka ir ļoti sarežģīti caur e-pakalpojumiem iesniegumu noformēt, bet, aizvedot pie publiski pieejamā datora klientu apkalpošanas centrā un parādot, cik vienkārši, ērti un ātri tas ir izdarāms, priekšstats par grūtībām kardināli mainās. Nekādas lielas birokrātijas te nav,» teic D. Bērziņa.

Viņas novērojumi liecina, ka cilvēki ir saprotoši. Deviņdesmit deviņi procenti iesniegumu saņemti par atbalstu malkas iegādei bez čeka. Gadījumi, kad nākas atteikt pabalstu, ir pieredzēti, visbiežāk pie vainas ir nesakārtoti īpašumi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

«Iedzīvotāji informāciju par atbalsta veidiem iegūst no mutes mutē. Kaimiņš kaimiņam pastāsta, rads, draugs dalās savā pieredzē. Cilvēki parasti atnāk jau ar visiem nepieciešamajiem dokumentiem, taču gadās, ka vecāka gadagājuma ļaudīm nav līdzi bankas konta numura,» teic D. Bērziņa.

Viņa uzsver, ka izvērtēšana sadalīta trijos līmeņos. Pirmais ir VPVKAC darbinieces, kuras ievada informāciju un pārliecinās par datu pareizību. Tālāk pārbaude notiek kasē, bet pēdējais posms ir pašvaldības izpilddirektora Jāņa Kalinkas pārziņā. Sākotnēji izvērtēšanas un pabalsta piešķiršanas process bija ilgāks, jo pieteikumu bijis vairāk, kā arī vajadzēja saprast, kā visu grāmatvediski pareizi sakārtot. Pašlaik jau procesi norit raitāk, un aptuveni desmit dienās personai pabalsts tiek ieskaitīts kontā, apliecina D. Bērziņa. 

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (4)

  1. un kā tad ar tiem, kuri mājās un dzīvokļos apkurei izmanto gāzi vai ir pieslēgti centralizētajai apkures padevei? Tiem tos pabalstus aprēķinās automātiski, neskatoties uz īpašuma “tiesību sakārtošanu”? Arī tiem, kuri savus dzīvokļus izīrē bez jebkādu dokumentu sakārtošanas?

    6
    1
  2. Gāzes pievadi nemaz nav iespējami tādiem mitekļiem, kas nav reģistrēti zemesgrāmatā. Kā tas te izskanēja saistībā ar malkas pabalstiem.

    5
    1
  3. gāzes pievada iespējamība nekad nav bijusi atkarīga no ieraksta zemesgrāmatā, tāpat kā elektrības ievads, kanalizācijas un ūdensvada pieslēgums, interneta pieslēgums u.t.t. Viss atkarīgs vien no klienta maksātspējas

    5
    3
  4. 90-jos bija godmana krasninas—-pec 30 gadu attistibas—-cilveki nevar pat atlauties malku

    9
    3
Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.