Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Sākta “Rail Baltica” būvlaukuma iekārtošana; vietējie uzņēmēji aicināti piedāvāt savus pakalpojumus

Trešdien, 26. februārī, dzelzceļa projekta “Rail Baltica” pamattrases būvnieks Latvijā “ERB Rail” Iecavas pagastā uzsāka būvlaukuma iekārtošanu, nogādājot pirmo būvtehniku un pagaidu biroja konteinerus. Šajā teritorijā jau noslēgusies atmežošana un veikta nesprāgušās munīcijas pārbaude, kas ir svarīgs drošības solis pirms būvniecības darbu uzsākšanas, portālu informēja par dzelzceļa projekta “Rail Baltica” īstenošanu Latvijā atbildīgās SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” (EDzL) pārstāvji.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Projekta īstenošanas gaitā paredzēti vērienīgi būvniecības darbi, tāpēc būs nepieciešamība pēc dažādiem pakalpojumiem gan būvlaukumā, gan tuvākajā apkārtnē. Vietējie uzņēmēji var piedāvāt savus pakalpojumus ēdināšanas, naktsmītņu, koku zāģēšanas, uzkopšanas un citās jomās.

Lai pārrunātu sadarbības iespējas, “ERB Rail” pārstāvji tiksies ar interesentiem atvērto durvju dienā trešdien, 19. martā, no plkst. 14 līdz 17 Iecavas apvienības pārvaldes piektā stāva zālē.

Foto: Publicitātes foto

Jau ziņots, ka “Rail Baltica” pamattrases būvdarbi sāksies ar būvlaukuma un pagaidu reģionālā biroja iekārtošanu aptuveni 10,5 kilometru attālumā no Iecavas centra, virzienā uz Vārpām jeb Baldoni, aptuveni kilometra attālumā no valsts vietējas nozīmes autoceļa Iecava-Baldone-Daugmale (V9).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Komentējot, kad varētu sākt vest uz būvmateriālu bāzi nepieciešamos minerālmateriālus, EDzL skaidroja, ka no šā gada marta plānota darbu sākšana pie būvlaukuma pamatnes izbūves. Savukārt līdz aprīlim, kamēr sāksies plašāka mēroga būvdarbi, kravas transporta intensitātes palielinājums nebūs būtisks – piegādes uz būvlaukumu veiks līdz desmit kravas transporta vienībām diennaktī pa vienu transporta maršrutu.

EDzL norādīja, ka pamattrases būvlaukums tiks veidots kā uzbērums, lai sasniegtu aptuveni tādu pašu augstumu kā plānotajai “Rail Baltica” pamattrasei. Darbi ietvers caurteku izbūvi, grunts apmaiņu un laukuma uzbēruma izveidi aptuveni 16 hektāru platībā.

Atgādināsim, ka ka 2023.gada decembrī EDzL un pilnsabiedrība “E.R.B. Rail JV” noslēdza līgumu 3,7 miljardu eiro apmērā par “Rail Baltica” pamattrases būvniecību. Pilnsabiedrību “E.R.B. Rail JV” veido Francijas “Eiffage Génie Civil”, Polijas “Budimex” un Itālijas “Rizzani de Eccher”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Tikmēr aģentūra LETA ziņo, ka Latvija nokavētu dzelzceļa “Rail Baltica” projektēšanas darbu dēļ provizoriski zaudēs 17,2 miljonus eiro Eiropas Savienības (ES) finansējuma, liecina Latvijas Televīzijas raidījuma “Kas notiek Latvijā?” apkopotā informācija.

Raidījuma veidotāji atzīmē, ka pēdējos gados “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas projektu izstrādes termiņi pagarināti vairākkārt – vairākos līgumos par ES finansējumu programmā “Connecting Europe facility” (CEF) pēdējais termiņš bija 2024.gada 31.decembris.

Satiksmes ministrijā (SM) raidījumam apstiprināts, ka projektēšana lielākajā daļā “Rail Baltica” pamattrases, kuras pasūtītājs ir Baltijas valstu kopuzņēmums “RB Rail”, aizvien nav pabeigta, tāpēc Latvija ir zaudējusi projektēšanai pieejamo, bet neizmantoto CEF finansējumu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Zaudēto naudu vairs nevar izmantot projektēšanas darbiem, kas veikti kopš šā gada sākuma, un to nevar izmantot arī citām projekta aktivitātēm, secinājuši raidījuma veidotāji.

SM raidījumam minēts, ka precīzi dati par zaudēto CEF finansējumu projektēšanai būs pieejami aprīlī, tomēr, pēc provizoriskiem aprēķiniem, kopējā CEF līgumos paredzētā summa, kura pēc 2024.gada 31.decembra vairs nav izmantojama, pārsniedz 17,2 miljonus eiro. Tostarp lielākā daļa jeb gandrīz 10,4 miljoni eiro ir CEF1 līgumā paredzētais finansējums.

Kopumā piecos CEF līgumos “Rail Baltica” projektēšanai paredzētā summa pārsniedza 101 miljonu eiro, bet lielākā summa projektēšanai bija paredzēta 2014.gada 31.jūlijā noslēgtajā CEF1 līgumā, kas bija vairāk nekā 72 miljoni eiro. No CEF1 paredzētās summas projektēšanas darbi izpildīti Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā un Rīgas lidostas stacijā. Tikmēr par pamattrases projektēšanu dažādos Latvijas posmos atbild “RB Rail”. Visvairāk jeb gandrīz astoņi miljoni eiro no CEF1 finansējuma ir zaudēti pamattrases posmā Upeslejas-Rīga-Misa.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Kopumā “RB Rail” līdz pērnā gada 31.decembrim CEF finansējumu bija apguvis 72% apmērā, kamēr “Eiropas dzelzceļa līnijas” (EDzL) – 94% apmērā. Tās ir CEF līgumos paredzētā finansējuma apguves, nevis jau izpildīto darbu apmēra rādītājs, norāda raidījuma pārstāvji.

Tikmēr “Rail Baltica” parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā secināts, ka projektēšanas termiņš “Rail Baltica” Latvijā tika prognozēts divi gadi, un pašlaik redzams, ka tas noteikts kļūdaini, jo ar spēkā esošajiem Latvijas būvnormatīvu un zemju atsavināšanas normatīviem nav iespējams sasniegt plānoto rezultātu šāda mēroga projektam.

Jau ziņots, ka atbilstoši jaunākajai “RB Rail” informācijai “Rail Baltica” pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā – 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

“Rail Baltica” projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (7)

  1. Iespēja BNKS apmaksāt savu kredītu un procentus. Tieši BNKS profils- uzkopšana, koki, laikam arī ēdināšana, tauta bieži piemin eklēru…

    3
    2
  2. vismaz pagaidām viss izskatās pēc liela mēroga afēras. Ja jau arī jaunieceltā Satiksmes minisra v.i. kultūrtrēģeriene Lāce kā steidzamāko no darbiem uzskata pabūšanu Oskara balvas pasniegšanas ceremonijā.

    12
    1
  3. Ja maksās ierastajās miljardu cenās, viena koka nozāģēšana varētu maksāt kādus desmit tūkstošus. Eklērs – 100 eiro.

    2
    1
  4. tas nav feiks? Ko tad Rīgā pameta naudas trūkuma dēļ, tagad iekārto citur. Kas par absurdu?

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.